In motivarea actiunii, a aratat ca nu este de acord cu sumele stabilite referitoare la contributia datorata, majorarile de intarziere si penalitati, deoarece in perioada anului 2006 nu a beneficiat de serviciile sistemului de sanatate din Romania si nu a semnat nici un contract cu CAS, care sa-l oblige la plata sumelor respective.Mai mult, a aratat ca nu a fost instiintat nici odata de existenta unei datorii catre CAS Gorj.In drept, si-a intemeiat contestatia pe prevederile art. 205 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.A depus la dosar in copie decizia de impunere nr. 602 din 13/07/2001, situatia contributiilor declarate, incasate si restante si a majorarilor de intarziere a penalitatilor calculate, incasate si restante.La data de 7.10.2011 a depus la dosar intampinare parata, invocand exceptia necompetentei materiale a Judecatoriei Novaci, solicitand declinarea competentei catre Tribunalul Gorj-Sectia Contencios Administrativ si Fiscal. Prin sentinta nr. 1717/267/2011 a fost admisa exceptia necompetentei materiale, invocata de parata si declinata competenta de solutionare a contestatiei formulate de reclamantul Z.N.C., in contradictoriu cu CAS Gorj, in favoarea Tribunalului Gorj - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal. Cauza a fost reinregistrata pe rolul Tribunalului Gorj, sub nr. 12791/95/2011, fiind citate partile . In temeiul art. 115 C.proc.civ. a formulat intampinare parata Casa de Asigurari de Sanatate a Judetului Gorj, solicitand respingerea contestatiei ca fiind nelegala si netemeinica. A aratat ca pe numele petentului, parata CASJ Gorj a fost emisa Decizia de impunere nr.602/2011, decizie care constituie un titlu de creanta, un act administrativ care a individualizat creanta, act supus obligatoriu cailor de atac prevazute de art.205 C.pr fiscala.Petentul Z.N.C., nu si-a exercitat, in termen legal, calea administrativa de atac impotriva actului administrativ emis si primit de la CASJ Gorj, asa cum dispune art.209 alin.4 C.pr.fiscala, neindeplinind nici procedura prealabila dispusa de art.205 si 206 C.pr.fiscala, aprobat prin O.G.92/2003.Potrivit art.2 din Codul de procedura fiscala, acest cod constituie procedura de drept comun pentru administrarea impozitelor taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.Rezulta ca, procedura de contestare la organul fiscal este obligatorie in situatia data, fiind urmata de procedura in fata instantei de judecata, procedura ce se desfasoara in baza Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ.In cauza, reclamantul contestator este tinut sa urmeze procedura imperativa prevazuta de Codul de procedura fiscala, ca lege speciala in aceasta materie.Obiectul actiunii in contencios administrativ se limiteaza, conform codului de procedura, la atacarea deciziei de solutionare a contestatiei formulata in conditiile art. 205, 206 din Codul de procedura fiscala.Pe fond, a aratat ca prin Decizia de impunere nr.602/2011 emisa de CASJ Gorj, s-a stabilit in sarcina petentului Z.N.C. obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata pentru veniturile impozabile realizate, in suma totala de 680 lei.Petentul a realizat venituri impozabile din activitati independente conform prevederilor art. 41 din Codul fiscal.Art. 41 Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt urmatoarele: a) venituri din activitati independente, definite conform art. 46;Art. 46 (1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la alin. (3), precum si din practicarea unei meserii.Petentul nu a respectat dispozitiile art.215, din Legea nr. 95/2006 care prevede:(l) Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane pe baza de contract individual de munca ori in baza unui statut special prevazut de lege, precum si persoanelor fizice, dupa caz.(2) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii sunt obligate sa depuna lunar la casele de asigurari alese in mod liber de asigurati declaratii nominale privind obligatiile ce le revin fata de fond si dovada platii contributiilor.(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente. ``Contributia de asigurari sociale de sanatate are natura juridica a impozitelor si taxelor reglementate de Codul fiscal iar petentul nu si-a indeplinit obligatia de plata a contributiei la FNUASS pentru anul 2005-2010 si nici dupa primirea Deciziei de impunere 602/2011 desi. in mod legal avea si are obligatia platii.La stabilirea debitului s-au respectat de catre CASJ Gorj prevederile protocolului nr.P5282/26.10.2007/95896/30.10.2007 incheiat la nivel national intre CNAS si ANAF, raportarile DGFP Gorj privind veniturile realizate de catre petent,inclusiv dispozitiile art.257,alin.(l)si(2), lit.b)din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,cu modificarile si completarile ulterioare.(1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 213 alin. (1).(2) Contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;La emiterea Deciziei de impunere s-au respectat si dispozitiile art. 208 alin.3,art.215,art.216 si art.261 din Legea 95/2006,Art. 208.-(l)Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati.(2) Obiectivele sistemului de asigurari sociale de sanatate sunt:(3) Asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, iar obiectivele mentionate la alin. (2) se realizeaza pe baza urmatoarelor principii:e) participarea obligatorie la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;Art. 216 din legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii prevede ca ;In cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului de catre persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se face de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, denumita in continuare ANAF, CNAS, prin casele de asigurari sau persoane fizice ori juridice specializate, procedeaza la aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a majorarilor de intarziere in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. "Art. 261.- (l)Angajatorii si asiguratii care au obligatia platii contributiei in conditiile prezentei legi si care nu o respecta datoreaza pentru perioada de intarziere majorari de intarziere in conditiile Codului de procedura fiscala.(4) In cazul neachitarii in termen a contributiilor datorate fondului, aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate si a majorarilor de intarziere se realizeaza potrivit procedurilor instituite de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si normelor aprobate prin ordin al presedintelui CNAS, cu avizul consiliului de administratie.In acelasi sens, art. 1 alin. (3) din Ordinul CNAS nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de incasare a contributiei, prevede: ,, Colectarea contributiilor de la persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se realizeaza de catre ANAF, se face in contul unic deschis pe seama CNAS, prin CAS. "Ca urmare, avand in vedere dispozitiile imperative ale actelor normative in domeniul asigurarilor de sanatate care prevad ca aceste asigurari reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii si promovarii sanatatii populatiei care asigura acordarea unui pachet de servicii de baza, ca asigurarile de sanatate in Romania sunt obligatorii si functioneaza pe baza principiului solidaritatii, reclamantul avea obligatia platii contributiei de asigurari de sanatate.Obligatiile de mai sus, se regasesc si in prevederile art.6,7 si 8 din Ordinul CNAS Nr.617/2007 . "Art.6-(1)Veniturile realizate de persoanele care desfasoara activitati independente asupra carora se calculeaza contributia sunt veniturile comerciale si veniturile din profesii libere realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica.(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar public, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.Art. 7.-(l)Persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra: a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;(3) Pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia se plateste de persoana care le realizeaza. Art. 8.-(l)Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.(2) In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna si se achita in termenul prevazut la alin. (4).(3) Prevederile alin. (2) se aplica numai in situatia in care venitul din activitati independente este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia.(5) La expirarea termenului prevazut la alin. (4), pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala. "Fata de cele invederate mai sus, solicita sa se dispuna, pe cale de exceptie, respingerea cererii ca fiind inadmisibila iar pe fondul cauzei respingerea contestatiei ca netemeinica si nelegala. in drept, si-a intemeiat cererea pe dispozitiile art. 115-118 Cod procedura civila.Examinand cu prioritate exceptia invocata de intimata potrivit dispozitiilor art.137 C.pr.civ. si avand in vedere dispozitiile art.7 din Legea nr.554/2004, raportat la dispozitiile Codului de procedura fiscala, o retine ca fiind intemeiata pentru urmatoarele considerente. In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termen legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata.Actiunea in contencios administrativ nu poate fi exercitata, insa, decat in conditiile si termenele stabilite de aceasta lege.Astfel, potrivit art. 7 alin. (1), din actul normativ susmentionat, inainte de a se adresa instantei de contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, printr-un act administrativ individual, trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhic superioare, daca aceasta exista, in termen de 30 zile de la data comunicarii actului, revocarea in tot sau in parte a acestuiaStabilind natura juridica administrativa a deciziei de impunere nr. 69/21.12.2010 emisa de catre parata, devin incidente dispozitiile art. 7 din Legea nr.554/2004, sus mentionate.Din interpretarea literara a celor doua texte de lege, rezulta fara putinta de tagada ca procedura plangerii prealabile este obligatorie, atat in cazul actului administrativ cu caracter normativ, cat si in privinta actului administrativ cu caracter individual si poate fi invocata de parata prin intampinare conform dispozitiilor art.109 alin.3 c.pr.civ., sub sanctiunea decaderii.Potrivit art.109 al.2 cod procedura civila coroborat cu art.7 din L.nr.554/2004, procedura prealabila administrativa este reglementata ca o conditie de exercitare a dreptului la actiune in contenciosul administrativ, a carei neindeplinire in termenele si conditiile prevazute de lege atrage inadmisibilitatea actiunii.In speta, se constata ca reclamantul nu a parcurs procedura prealabila obligatorie instituita de dispozitiile legale enuntate, sesizand direct instantele judecatoresti, desi decizia de impunere contestata este un titlu de creanta, iar impotriva acestuia trebuia ca reclamantul sa formuleze contestatie la organul emitent in conditiile si termenele stabilite de OG nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala.Natura juridica a acestei decizii este asimilata actului administrativ fiscal, astfel ca procedura prealabila obligatorie este cea prevazuta de dispozitiile art. 205 si urmatoarele din OG nr.92/2003, unde se precizeaza ca pot fi contestate titlurile de creanta fiscala, precum si alte acte administrative fiscale in termen de 30 de zile de la comunicare, iar contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ, respectiv parata.Indeplinirea procedurii prealabile numita in doctrina de specialitate si recurs administrativ sau recurs gratios reprezinta asadar o conditie speciala de exercitiu al dreptului la actiune, sanctiunea neexercitarii acestui recurs administrativ fiind aceea a respingerii actiunii ca inadmisibila potrivit art.109 al.2 cod procedura civila.Textul constitutional care se refera la caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative, respectiv art.21 al.4 din Constitutia Romaniei, republicata nu este aplicabil prevederilor legale care instituie obligatia persoanei vatamate de a se adresa cu reclamatie administrativa autoritatii emitente mai inainte de sesizarea instantei de judecata cu actiunea pentru anularea actului administrativ considerat nelegal, intrucat nici o norma constitutionala nu interzice ca, prin legi speciale sa se instituie o procedura administrativa prealabila, fara caracter jurisdictional, asa cum este procedura recursului administrativ gratios sau a celui ierarhic .In considerarea celor expuse, se va admite exceptia neurmarii procedurii prealabile invocata de parata prin intampinare, actiunea urmand a fi respinsa ca inadmisibila, ceea ce face de prisos cercetarea fondului pricinii, prin dezlegarea raporturilor juridice intre parti, chestiuni care pot fi insa reiterate in ipoteza valorificarii acestei proceduri speciale si care in ipoteza obtinerii unui refuz deschide pentru reclamant calea actiunii in justitie, in conformitate cu prevederile legii nr.554/2004, sentinta pronuntata in speta, nebucurandu-se de autoritate de lucru judecat cu privire la fondul cauzei.Instanta:Admite exceptia lipsei procedurii prealabile invocata de parata prin intampinare.Respinge contestatia promovata de reclamantul Z. N. C. in contradictoriu cu parata Casa de Asigurari de Sanatate a Judetului Gorj, ca inadmisibila.Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare .
Executarea obligatiei de plata a despagubirilor civile. Ridicarea sechestrului asigurator Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia penala, incheierea nr. 100 din 25 februarie 2020
Actiune in pretentii formulata ulterior inchiderii procedurii insolventei. Conditii si efecte Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 1395 din 16 iulie 2020
Importanta indicarii unui spor stabilit prin CCM in contractul individual de munca sau actele aditionale la acesta Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta Civila nr. 1003/10.12.2020
Jurisdictia muncii si solutionarea conflictelor de munca. Exceptia necompetentei functionale Pronuntaţă de: Tribunalul GORJ � Sentinta civila nr. 78/10.01.2019
Concedierea pentru savarsirea unei abateri disciplinare poate fi dispusa numai dupa indeplinirea de catre angajator a cercetarii disciplinare prealabile Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA � Decizia civila nr. 02.04.2019
Modificarea unilaterala a felului muncii si implicit a salariului. Nelegalitatea deciziei angajatorului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 459 din data de 28 Octombrie 2020
Nerespectarea regulilor de procedura interna a angajatorului. Abatere disciplinara Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentita civila nr. 213 din data de 02 Iunie 2020
Nulitatea absoluta a deciziei de imputare. Lipsa unui titlu executoriu Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr. 372/2019
Obligarea angajatorului la plata orelor suplimentare prestate de salariat. Dispozitii legale incidente Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj � Sentinta civila nr. 534/10.09.2020
Dovada platii contravalalorii orelor suplimentare, a orelor lucrate sambata si duminica si a orelor lucrate pe timp de noapte. Contract de munca temporara Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA - DECIZIE Nr. 2152 din 23 Iulie 2020
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Partile obligate sa participe la sedinta de informare. Cererile incidentale Sursa: EuroAvocatura.ro