Noul sistem inlocuieste procedura de comitologie, conform careia comitetele tehnice compuse din experti nationali erau utilizate in procesul de executie, acestea luand decizii care influentau legislatia europeana. Acest sistem a fost criticat de-a lungul timpului datorita procedurilor sale complexe si a lipsei de transparenta. Noul sistem de delegare a puterii de luare a deciziilor a ajuns in cele din urma in atentia PE.
a��Intrarea in vigoare a Tratatului de la Lisabona a adus schimbari majore - de la vechea procedura de comitologie la un nou cadru legal care include acte de delegare si de implementare. Prin introducerea unei noi ierarhizari a normelor are loc fortificarea caracterului democratic al UE", a declarat raportorul Comisiei PE pentru afaceri juridice, JA�zsef SzA�jer (Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat), Ungaria).
Cu ajutorul noii proceduri se va face o distinctie clara intre actele legislative si cele nelegislative. a��Consecintele aceste schimbari sunt extrem de importante pentru PE intrucat acesta si-a atins maturitatea istorica, fiind pus pe picior de egalitate cu Consiliul", a continuat acesta.
Ce este comitologia?
Va amintiti de cazul porumbului modificat genetic in 2004? Comisia Europeana a fost acuzata de autorizarea alimentelor modificate genetic prin usa din spate. Cum s-a intamplat acest lucru? Potrivit criticilor, procedura de comitologie a permis Comisiei, in ciuda opozitiei manifestata de majoritatea statelor membre in Consiliul, sa ridice moratoriul asupra organismelor modificate genetic in UE. Deputatii europeni nu au avut dreptul sa intervina.
Odata ce Consiliul si Parlamentul adopta un nou act legislativ (spre exemplu o directiva), se creeaza un cadru legal pentru actiune, care include stabilirea obiectivelor si a unor termene limita pentru punerea lor in aplicare. De cele mai multe ori, pe langa acestea, trebuie intocmite mai multe masuri detaliate precum anexe, liste de produse sau substante .
Pentru a nu ingreuna munca Consiliului si a Parlamentului si totodata, datorita necesitatii adaptarii legislatiei, Comisia Europeana este cea care adopta aceste masuri . Intrucat statele membre doresc sa detina controlul asupra procesului de luare a deciziilor, Comisia utilizeaza comitete compuse din experti nationali. Sistemul de delegare a puterilor de luare a deciziilor poarta numele de comitologie.
Schimbari necesare
Introdusa in 1960 pentru implementarea politicii agricole comune, procedura de comitologie a conferit Parlamentului un rol limitat. Desi colegislator, PE nu s-a bucurat de aceleasi drepturi ale Consiliului de a fi informat si de a contesta sau chiar bloca decizii luate prin procedura de comitologie.
Mult timp, procedura de comitologie a fost criticata pentru lipsa de transparenta si complexitatea sa si respectiv existenta numeroaselor comitete si a lipsei de informatii privind intalnirile acestora. Mai mult, delegarea puterilor de luare a deciziilor acestor comitete compuse din experti nationali a fost considerata de multi oameni ca un indicator al deficitului democratic al UE.
De-a lungul anilor, Parlamentul si-a consolidat rolul in acest sistem, iar in 1999, a obtinut dreptul de a fi informat de deciziile din urma procedurii de comitologie; cu toate acestea, eurodeputatii au considerat ca este nevoie de o reforma cu adevarat semnificativa.
Tratatul de la Lisabona
Tratatul de la Lisabona deschide o noua era pentru actele delegate si actele de punere in aplicare. Conform acestuia, puterile delegate catre Comisie vor trebui supuse unor conditii speciale si limite si unor mecanisme de control si supraveghere . Conform domnului Szajer, obiectivele, continutul si durata fiecarui caz de delegare trebui definit a��intr-un mod expres si meticulos" in fiecare act (regulamente, directive si decizii)
Modalitatile de supraveghere a puterilor delegate Comisiei, dreptul PE la obiectii si revocari, durata si reinnoirea delegarilor si necesitatea unui acord comun intre institutii privind anumite aranjamente practice reprezinta cateva din punctele mentionate in raportul domnului Szajer.
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
E-sanatatea si securitatea in munca pe piata unica digitala Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Restrictiile impuse de Ungaria finantarii organizatiilor civile de catre persoane stabilite in afara acestui stat membru nu sunt conforme cu dreptul Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Instantele Uniunii Europene nu sunt competente sa judece actiuni in despagubire formulate impotriva Eurogrupului Sursa: EuroAvocatura.ro
Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati