Curtea de Justitie colaboreaza cu instantele judecatoresti din statele membre, care sunt instantele de drept comun in materia dreptului comunitar. Pentru a asigura o aplicare efectiva si omogena a legislatiei comunitare si pentru a evita orice interpretare divergenta, instantele nationale pot si uneori trebuie sa se adreseze Curtii de Justitie solicitandu-i sa clarifice un aspect privind interpretarea dreptului comunitar, in scopul de a le permite, de exemplu, sa verifice conformitatea legislatiei nationale cu dreptul comunitar. Cererea de pronuntare a unei hotarari preliminare poate de asemenea avea ca obiect controlul validitatii unui act de drept comunitar.
Raspunsul Curtii de Justitie nu ia forma unui simplu aviz, ci a unei hotarari sau a unei ordonante motivate. Instanta nationala destinatara este tinuta de interpretarea data atunci cand solutioneaza litigiul aflat pe rolul sau. Hotararea Curtii de Justitie este in aceeasi masura obligatorie pentru celelalte instante nationale sesizate cu o problema identica.
Tot prin intermediul cererilor de pronuntare a unei hotarari preliminare, fiecare cetatean european poate sa obtina precizarea normelor comunitare care il privesc. Intr-adevar, cu toate ca aceasta cerere nu poate fi formulata decat de o instanta judecatoreasca nationala, toate partile din procedura in fata acesteia din urma, statele membre si institutiile europene pot participa la procedura initiata la Curtea de Justitie . Astfel, mai multe principii importante ale dreptului comunitar au fost stabilite in urma unor intrebari preliminare, adresate uneori de catre instantele judecatoresti nationale de rang inferior.
Aceasta actiune permite Curtii de Justitie sa controleze respectarea de catre statele membre a obligatiilor care le revin in temeiul dreptului comunitar. Sesizarea Curtii de Justitie este precedata de o procedura prealabila initiata de Comisie prin care i se da statului membru posibilitatea de a raspunde motivelor invocate impotriva sa. Daca aceasta procedura nu determina statul membru sa isi indeplineasca obligatiile, poate fi introdusa la Curtea de Justitie o actiune privind incalcarea dreptului comunitar.
Aceasta actiune poate fi introdusa fie de catre Comisie - cazul cel mai frecvent intalnit in practica -, fie de catre un stat membru. In cazul in care Curtea de Justitie constata neindeplinirea obligatiilor, statul este obligat sa puna imediat capat acestei situatii. Daca, in urma unei noi sesizari din partea Comisiei, Curtea de Justitie constata ca statul membru in cauza nu s-a conformat hotararii sale, aceasta ii poate impune plata unei sume forfetare sau a unor penalitati cu titlu cominatoriu.
Prin intermediul acestei actiuni, reclamantul solicita anularea unui act al unei institutii (regulament, directiva, decizie). Curtea de Justitie este singura competenta sa solutioneze actiunile introduse de catre un stat membru impotriva Parlamentului European si/sau impotriva Consiliului (cu exceptia actelor acestuia din urma in materie de ajutoare de stat, dumping sau competente de executare) sau pe cele introduse de catre o institutie comunitara impotriva alteia. Tribunalul este competent sa judece, in prima instanta, toate celelalte actiuni de acest tip si indeosebi actiunile introduse de catre persoanele private.
Aceasta actiune permite Curtii sa controleze legalitatea inactiunii institutiilor comunitare. Cu toate acestea, o asemenea actiune nu poate fi introdusa decat dupa ce institutiei respective i s-a solicitat sa actioneze. Atunci cand s-a constatat nelegalitatea abtinerii, institutia in cauza trebuie sa puna capat abtinerii de a actiona, luand masurile adecvate. Competenta de a judeca actiunea in constatarea abtinerii de a actiona este impartita intre Curtea de Justitie si Tribunalul de Prima Instanta in functie de aceleasi criterii precum actiunea in anulare.
Curtea de Justitie poate fi sesizata cu recursuri limitate la motive de drept, formulate impotriva hotararilor si a ordonantelor pronuntate de Tribunalul de Prima Instanta. Daca recursul este admisibil si fondat, Curtea de Justitie anuleaza decizia Tribunalului de Prima Instanta. In cazul in care cauza este in stare de a fi judecata, Curtea poate sa o retina spre solutionare. In caz contrar, trebuie sa trimita cauza Tribunalului, care este tinut de decizia pronuntata in recurs.
Deciziile Tribunalului de Prima Instanta care statueaza asupra actiunilor introduse impotriva hotararilor Tribunalului Functiei Publice a Uniunii Europene pot, in mod exceptional, sa faca obiectul unei reexaminari din partea Curtii de Justitie.
Necesitatea controlului caracterul clar si inteligibil al clauzei cuprinse in contractele de imprumut ipotecar care prevad aplicarea unei rate a dobanzii variabile bazate pe indicele caselor de economii Sursa: EuroAvocatura.ro
[Opinie] Incendiului spontan al unui vehicul stationat intr-un garaj privat de mai mult de 24 de ore intra in sfera notiunii �circulatia vehiculelor�? Sursa: EuroAvocatura.ro
Lucratorii angajati pe platforme marine de extractie a gazului situate in zona platoului continental adiacent unui stat membru sunt in principiu supusi dreptului Uniunii Sursa: EuroAvocatura.ro
Precizarile CJUE ref. conditiile privind retinerea de catre autoritatile vamale din statele membre a unor marfuri � imitatii sau copii ale unor produse protejate in Uniune prin drepturi de proprietate intelectuala � care provin din state terte Sursa: EuroAvocatura.ro
Un regim fiscal conceput astfel incat societatile offshore nu sunt supuse impozitarii constituie o schema de ajutor de stat incompatibila cu piata interna Sursa: EuroAvocatura.ro
Un semn constituit exclusiv din cifre poate fi inregistrat ca marca comunitara Sursa: EuroAvocatura.ro
Competenta Tribunalului Functiei Publice Sursa: EuroAvocatura.ro
Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018
K.B. are de mai multi ani o relatie afectiva cu R., care a suferit o operatie de schimbare de sex, trecand de la sexul feminin la cel masculin. K.B. d Pronuntaţă de: Cazul: K.B. c. Agentia Nationala pentru Serviciile de Sanatate si Secretarul de Stat pentru Sanatate, Marea Britanie, recurs prealabil, 7 ianuarie 20
O lege italiana din 1990 prevede ca taxele vamale si alte impuneri percepute in aplicarea dispozitiilor nationale incompatibile cu dreptul comunitar, Pronuntaţă de: Cazul: Comisia Comunitatilor Europene c. Italia, 9 decembrie 2003
In cadrul luptei impotriva contrabandei de tigari, Comunitatea Europeana, reprezentata de Comisie, a introdus, in noiembrie 2000, o actiune civila in Pronuntaţă de: Cazul: Philip Morris International e.a. c. Comisia Europeana, 15 ianuarie 2003
Legislatia olandeza in materia asigurarilor de sanatate are la baza principiul acordarii prestatiilor in natura, conform caruia personalul medical aut Pronuntaţă de: Cazul: Muller, Faure/Onderlinge Waarborgmaatschappij et Van Riet/Onderlinge Waarborgmaatschappij ZAO Zorgverzekeringen, 13 mai 2003, recurs prealabil