Aceasta hotarare, pronuntata in solutionarea unui recurs in interesul legii, stabileste interpretarea unitara a dispozitiilor art. 612 alin. (1) din Codul administrativ, evidentiind atat responsabilitatile angajatorilor publici, cat si drepturile personalului contractual implicat.a��
Contextul legislativ anterior si necesitatea modificarilor
Anterior adoptarii Codului administrativ prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cadrul legal permitea ca anumite atributii implicand exercitiul prerogativelor de putere publica sa fie realizate atat de functionari publici, cat si de personal contractual.
Aceasta situatie genera ambiguitati si incoerente in aplicarea legii, afectand principiul conform caruia functiile publice trebuie sa fie exercitate de persoane care au dobandit acest statut printr-o procedura transparenta si competitiva.
Astfel, se impunea o reglementare clara care sa delimiteze atributiile specifice functionarilor publici de cele ale personalului contractual, asigurand astfel o administratie publica eficienta si responsabila.a��
Codul administrativ a introdus prevederi explicite menite sa corecteze aceste disfunctionalitati.
Asadar, conform art. 406, autoritatile si institutiile publice care au in statele de functii posturi de natura contractuala, implicand activitati ce presupun exercitarea prerogativelor de putere publica, au obligatia de a le transforma in functii publice.
Aceasta masura urmareste alinierea structurii functionale a administratiei la principiul conform caruia prerogativele de putere publica trebuie exercitate exclusiv de functionari publici.a��
Pentru a facilita tranzitia, art. 612 alin. (1) din acelasi cod a stabilit o perioada de gratie pana la 1 ianuarie 2020, in care calitatea de functionar public putea fi dobandita si prin transformarea posturilor contractuale in functii publice, fara concurs, derogand astfel de la prevederile generale ale art. 464 privind recrutarea prin concurs. Aceasta derogare a fost menita sa asigure o tranzitie lina si sa evite disfunctionalitatile in exercitarea atributiilor publice.a��
Interpretari divergente si necesitatea unificarii practicii judiciare
In practica, aplicarea acestor dispozitii a generat interpretari diferite in randul instantelor de judecata . Unele instante au considerat ca obligatia de transformare a posturilor revine exclusiv autoritatilor publice si ca neindeplinirea acesteia nu afecteaza drepturile salariatilor contractuali. Altele au apreciat ca, dupa expirarea termenului de 1 ianuarie 2020, personalul contractual nu mai poate solicita transformarea postului, fiind necesara organizarea unui concurs conform regulilor generale.a��
Pentru a asigura o interpretare unitara, Colegiul de conducere al Curtii de Apel Alba Iulia a formulat un recurs in interesul legii, solutionat prin Decizia nr. 2/2025 a ICCJ. Instanta suprema a stabilit ca transformarea posturilor de natura contractuala in functii publice, conform art. 406 din Codul administrativ, constituie o obligatie legala a autoritatilor si institutiilor publice, care trebuia indeplinita din oficiu pana la 1 ianuarie 2020.
In situatia in care aceasta obligatie nu a fost respectata, persoanele care ocupau anterior aceste posturi pot solicita, in conditiile legii, dobandirea calitatii de functionar public prin transformarea postului respectiv.a��
Argumentele ICCJ si implicatiile deciziei
In motivarea deciziei, ICCJ a subliniat ca dispozitiile art. 406 din Codul administrativ sunt imperative, aspect evidentiat de formularea textului: ``autoritatile si institutiile publice (...) stabilesc functii publice``. De asemenea, instanta a evidentiat ca nerespectarea acestor dispozitii constituie contraventie, conform art. 537 alin. (1) lit. a) din Codul administrativ. Astfel, obligatia de transformare a posturilor contractuale in functii publice nu era optionala, ci impusa de lege.a��
Totodata, ICCJ a clarificat ca termenul de 1 ianuarie 2020 nu reprezinta un termen de decadere pentru dreptul salariatilor contractuali de a solicita transformarea posturilor, ci o data-limita pana la care autoritatile publice trebuiau sa isi indeplineasca obligatia legala.
Astfel, in cazul neindeplinirii acestei obligatii de catre angajatori, salariatii au dreptul de a solicita transformarea posturilor si dupa aceasta data, in conditiile legii, respectiv:
- salariatii care ocupa posturi contractuale ce implica exercitiul prerogativelor de putere publica pot adresa o cerere scrisa angajatorului (autoritatii sau institutiei publice) prin care solicita transformarea postului in functie publica;
- daca angajatorul refuza transformarea postului, salariatii pot introduce o actiune in contencios administrativ la tribunalul competent;
- salariatii pot trimite o plangere oficiala catre ANFP, solicitand verificarea modului in care institutia publica si-a respectat obligatiile legale. In urma acestei sesizari, ANFP poate dispune masuri administrative sau poate sanctiona autoritatea publica pentru nerespectarea prevederilor legale.
Asadar, Decizia nr. 2/2025 a ICCJ clarifica responsabilitatile autoritatilor publice in procesul de profesionalizare a functiei publice si subliniaza drepturile individuale ale salariatilor contractuali implicati. Prin aceasta hotarare, se reafirma principiul conform caruia exercitarea prerogativelor de putere publica trebuie realizata de functionari publici, asigurand astfel profesionalismul si responsabilitatea in administratia publica.
Munca la gri: provocari si riscuri in piata muncii din Romania Sursa: MCP avocati
Implementarea noii platform REGES-ONLINE Sursa: MCP avocati
Impactul procesoarelor cunatice asupra economiei si asupra pietei muncii Sursa: MCP avocati
Autonomia dreptului muncii si principiile sale fundamentale Sursa: MCP avocati
Cine castiga procesul: dreptul sau faptele? Sursa: MCP avocati
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti