Astfel, cu titlu de principiu, nu este interzis cumulul pensiei cu veniturile obtinute de functionarii publici din raporturile de serviciu.
Situatii particulare
1. Continuarea raporturilor de serviciu la cerere, dupa implinirea varstei standard de pensionare
Similar raporturilor de munca reglementate de dreptul comun, si in cazul raporturilor de serviciu ale functionarilor publici, art. 517 din Codul administrativ stabileste faptul ca ``(1) Raportul de serviciu existent inceteaza de drept: la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, daca persoana care are competenta de numire in functia publica nu dispune aplicarea prevederilor alin. (2)``.
Asa cum sugereaza si textul de lege, de la aceasta regula exista si exceptii: ``(2) In mod exceptional, pe baza unei cereri formulate cu 2 luni inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare si cu aprobarea conducatorului autoritatii sau institutiei publice, functionarul public poate fi mentinut in functia publica detinuta maximum 3 ani peste varsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu . Pe perioada in care este dispusa mentinerea in activitate pot fi aplicate dispozitiile art. 378``.
In acest context, in practica a aparut intrebarea daca, in situatia in care functionarul public care a formulat o cerere in conformitate cu art. 517 alin. (2) din Codul administrativ, iar aceasta cerere a fost aprobata, functionarul poate cumula, in perioada de referinta (de maxim 3 ani), pensia obtinuta de la sistemul public de stat cu veniturile salariale obtinute in temeiul raportului sau de serviciu .
O prima opinie, avizata si de Agentia Nationala a Functionarilor Publici, raportata la cadrul legal oferit de Legea nr. 263/2010 (chiar mai restrictiv in privinta cumulului decat cel actual, reglementat de Lega nr. 360/2023), concluziona in sensul ca in aceasta situatie ar fi permis cumulul venitului provenit din salariul aferent unei functii publice cu pensia pentru limita de varsta.
Ceea ce nu acopera, insa, in mod explicit textul este daca, in situatia in care functionarul public aflat in mentinerea raportului de functie publica ca efect al procedurii prevazute de art. 517 alin. (2) din Codul administrativ obtine decizia de pensionare, emiterea/punerea in plata a acestei decizii mai are sau nu ca efect incetarea raporturilor de serviciu ale functionarului public.
Astfel, daca ulterior acestei mentineri in functia publica, functionarul public a inteles sa solicite deschiderea dosarului de pensionare, fiind emisa decizia de pensionare, acesta capatand calitatea de pensionar, se ridica intrebarea daca se produce incetarea de drept a raportului de functie publica ca urmare a comunicarii catre angajator a deciziei de pensionare emise, situatie in care, evident, nu s-ar mai putea pune problema cumulului celor doua surse de venit.
Generand numeroase controverse in spatiul public, aceasta dilema isi gasise o solutie practica in formularea, de catre functionarul public, a unei solicitari de suspendare a dreptului la pensie (astfel incat aceasta sa nu intre in plata).
Prin urmare, in practica, inclusiv in fata instantelor de judecata, s-a ridicat o intrebare adiacenta, respectiv, daca incetarea de drept a raportului de functie publica in urma comunicarii catre angajator a deciziei de pensionare emise se produce si in situatia in care functionarul public a cerut si a obtinut decizie de suspendare a platii pensiei.
Aceasta chestiune de drept a fost supusa analizei Inaltei Curti de Casatie si Justitie care a aratat ca prin reglementarea de principiu din art. 517 alin. (2) din Codul administrativ s-a urmarit eficientizarea folosirii fondurilor publice pentru plata salariilor/pensiilor, cat timp declansarea procedurii de stabilire si plata a pensiilor se finalizeaza cu emiterea deciziei de pensionare, care produce efecte - din perspectiva datei cuvenirii drepturilor de pensie - de la momentul indeplinirii conditiilor prevazute de lege, in functie de categoria de pensie solicitata, iar din perspectiva datei acordarii efective a pensiei, de la momentul inregistrarii cererii.
Avand in vedere scopul urmarit prin instituirea cauzei de incetare de drept a raportului de functie publica la data indeplinirii conditiilor de pensionare, corespunde aceluiasi scop incetarea de drept a raportului de functie publica in urma comunicarii deciziei de pensionare de catre casa teritoriala de pensii competenta . Daca, pentru ipoteza intrunirii conditiilor legale pentru pensionare (in lipsa oricarei cereri de pensionare efectiv depuse de catre functionarul public), legiuitorul a avut in vedere instituirea incetarii de drept a raportului de functie publica, atunci in mod cert deschiderea dreptului la pensie, prin depunerea cererii si obtinerea deciziei de pensionare, produce consecinta incetarii de drept a raportului de functie publica ce fusese mentinut dupa data indeplinirii conditiilor de pensionare.
Astfel, prin declansarea procedurii de pensionare (depunerea cererii insotite de actele care dovedesc indeplinirea conditiilor legale) se poate conchide ca s-a produs deschiderea dreptului la pensie, iar functionarul public a exercitat dreptul de optiune intre mentinerea raportului de functie publica si cel de incetare a acestuia.
Pentru a concluziona in acest sens, Inalta Curte de Casatie si Justitie a retinut ca emiterea unei decizii de pensionare la solicitarea functionarului, decizie care a fost ulterior suspendata la cererea sa, chiar daca nu ar fi produs efectul specific al platii pensiei in favoarea sa, reprezinta o optiune pentru deschiderea dreptului la pensie, in defavoarea mentinerii raportului de functie publica.
Prin urmare, Instanta Suprema a conchis ca ``in interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 517 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia mentinerii la cerere a raportului de functie publica dupa indeplinirea conditiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determina incetarea de drept a raportului de serviciu, chiar daca functionarul public ceruse suspendarea platii pensiei``.
Desi aceasta solutie a fost pronuntata prin raportare la prevederile Legii nr. 263/2010, ea isi mentine aplicabilitatea si sub imperiul noii Legi a pensiilor, Legea 360/2023 neprevazand derogari de la legislatia anterioara de natura a schimba interpretarea oferita de ICCJ.
2. Situatia functionarului public femeie, care solicita continuarea raporturilor de serviciu pana la implinirea varstei standard de pensionare pentru barbati
Dreptul functionarului public femeie de a solicita continuarea raporturilor de serviciu pana la implinirea varstei standard pentru barbati a fost recunoscut ca o conditie de constitutionalitate a art. 517 alin. (1) lit. d) din Codul administrativ.
In acest sens, s-a aratat ca incetarea raportului de serviciu al femeii la o varsta mai redusa decat a barbatului poate si trebuie sa ramana o optiune a acesteia, in contextul social actual. Transformarea acestui beneficiu legal intr-o consecinta asupra incetarii raportului de serviciu ce decurge ope legis dobandeste valente neconstitutionale, in masura in care ignora vointa femeii de a fi supusa unui tratament egal cu cel aplicabil barbatilor.
Cu toate acestea, in practica s-a pus problema posibilitatii functionarului public femeie de a solicita, simultan, deschiderea dreptului la pensie .
Acest aspect a fost lamurit de Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 112 din 23 februarie 2021, prin care s-a aratat ca ``in prima ipoteza, cand opteaza pentru deschiderea dreptului la pensie, raportul de serviciu in curs inceteaza de drept . Din contra, in masura in care functionarul public femeie opteaza pentru continuarea raportului de serviciu pana la implinirea varstei de pensionare prevazute de lege pentru barbati, exercitiul dreptului la munca nu este conditionat de vointa angajatorului, dar dreptul la pensie nu va putea fi solicitat simultan.``.
Astfel, nici in aceasta situatie functionarul public nu poate cumula pensia cu salariul obtinut din raportul de serviciu, optiunea pentru deschiderea dreptului la pensie atragand, de drept, incetarea raportului de serviciu .
Riscuri si sanctiuni
In situatia in care, cu ignorarea celor aratate mai sus, functionarul public incearca sa cumuleze cele doua surse de venit, ascunzand institutiei in care isi desfasoara activitatea faptul ca a formulat o cerere pentru deschiderea dreptului la pensie, acesta isi asuma mai multe riscuri.
In primul rand, prin raportare la prevederile art. 93 din Legea 360/2023, in termen de 10 zile de la data emiterii deciziei de pensionare, casa teritoriala de pensii emitenta comunica angajatorului o informare cu privire la emiterea deciziei de pensionare, precum si data emiterii acesteia. Astfel, indiferent de vointa functionarului public, institutia angajatoare va lua cunostinta de optiunea sa pentru deschiderea dreptului la pensie si va proceda la constatarea incetarii de drept a raportului de serviciu .
In al doilea rand, se impune a fi avuta in vedere posibilitatea ca si Casa de Pensii, la randul sau, sa se sesizeze cu privire la cumulul ilegal al celor doua surse de venit. In acest caz, Casa Teritoriala de Pensii va emite o decizie de impunere, obligand functionarul public la restituirea tuturor sumelor incasate cu nerespectarea prevederilor legale.
Concluzii
Concluzionand, cumulul pensiei cu veniturile obtinute de functionarii publici din raporturile de serviciu nu este interzis cu titlu de principiu. Cu toate acestea, acest cumul vizeaza, in general, raporturile de serviciu incheiate ulterior deschiderii dreptului la pensie, acest moment marcand incetarea de drept a tuturor raporturilor de serviciu preexistente.
[1]https://www.anfp.gov.ro/R/Doc/Bibliteca%20de%20spete/Alin%20IOV/2023/Martie/Intreb%20recorectata%20ID%204965%2027.03-02.04.pdf
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Completul pentru dezlegarea unei chestiuni de drept, Decizia nr. 91 din 25 noiembrie 2024
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Contractul de munca temporara: avantaje si dezavantaje Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
Valorificarea veniturile nepermanente de la 1 septembrie 2024. Principiul contributivitatii conform noii legi a pensiilor Sursa: MCP avocati
Deficientele practice ale noii a pensiilor. Este legal sa se primeasca o pensie mai mica dupa recalculare? Sursa: MCP avocati
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Alegerea perioadei care se ia in considerare la stabilirea bazei de calcul al pensiei militare de stat se poate face o singura data Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 7783/28.11.2018 a Curtii de Apel Galati
Legislatia pensiilor militare are un caracter special, derogatoriu, si nu poate fi completata cu dispozitiile Legii nr. 263/2010 Pronuntaţă de: Decizia civila nr.620/18.10.2018 a Curtii de Apel Galati
Venituri care nu intra in categoria �veniturilor din alte surse� si care sunt supuse platii contributiei de asigurari sociale de sanatate Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 506/20.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Anularea deciziilor medicale emisie de Cabinetul de expertiza medicala. Incadrarea in gradul III de invaliditate Pronuntaţă de: Decizia civila nr.334/24.05.2018 a Curtii de Apel Galati