Regulamentul (UE) 679/2016, in conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. (1) din acesta, se aplica prelucrarii datelor cu caracter personal, efectuata total sau partial prin mijloace automatizate, precum si prelucrarii prin alte mijloace decat cele automatizate a datelor cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem de evidenta a datelor sau care sunt destinate sa faca parte dintr-un sistem de evidenta a datelor.
In sistemul judiciar, portal.just .ro inglobeaza site-urile oficiale ale instantelor de judecata din Romania pentru asigurarea unei mai mari transparente si o mai buna intelegere a activitatii instantelor.
Acest site ofera utilizatorilor acces permanent la termenii si conditiile pentru utilizarea serviciilor pentru a putea consulta in orice moment dosarele, dar si pentru a te informa cu privire la programul instantelor de judecata, e-mailul si numarul de telefon al arhivelor si registraturilor.
In acest context, transparentizarea actului de justitie nu trebuie sa afecteze in mod direct dreptul oricarei persoane de a ii fi protejate datele cu caracter personal, acest drept avand in acest caz anumite limitari care au rolul de a evita efectele negative asupra drepturilor partii in cauza.
Cu toate acestea, administratorul site-ului nu isi asuma nicio raspundere in cazul in care anumite informatii sunt furnizate cu intarziere, sunt pierdute, sterse sau nu pot fi stocate pe serverele acestora din orice motive sau pentru consecintele ce pot aparea.
Datele publicate pe portalul instantelor de judecata sunt preluate automat din cadrul bazelor de date ECRIS de la nivel local, mai ales ca instantele de judecata detin proprietatea asupra bazelor de date si a continutului acestora.
Persoanele care nu doresc ca dosarele lor sa fie publice pe portalul instantelor de judecata, trebuie sa se adrese instantei ce instrumenteaza dosarul in cauza pentru a ii fi anonimizate datele cu caracter personal cu privire la numele/denumirea partilor in litigiu.
O alta analiza importanta in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal o reprezinta relatia dintre client si avocatul sau, mai ales ca datele la care avocatul are acces in exercitarea functiilor sale au foarte adesea legatura cu viata privata a clientilor si, prin natura lor, sunt foarte sensibile: date referitoare la sanatate, cazier judiciar, opinii publice si religioase, situatie familiala, etc.
Divulgarea acestora poate aduce atingere drepturilor si libertatilor persoanelor in cauza, iar informatiile prelucrate de catre avocati pentru exercitarea profesiei lor trebuie sa fie protejate in mod special.
Avocatul poate prelucra aceste date in temeiul consimtamantului clientului sau pe baza obligatiei legale ori a necesitatii de a incheia sau executa un contract cu clientul (contractul de asistenta juridica). Prelucrarea trebuie sa fie adecvata, relevanta si limitata la ceea ce este necesar pentru caz, iar avocatul este obligat sa asigure confidentialitatea si securitatea datelor personale, conform secretului profesional.
Totusi, se pune intrebarea pentru cat timp avocatul poate sa pastreze documentele clientului care contin date cu caracter personal?
Datele pot fi pastrate doar atat timp cat sunt necesare pentru indeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate si trebuie sterse sau anonimizate odata ce nu mai sunt necesare, cu exceptia cazurilor in care legislatia impune pastrarea acestora pentru o perioada mai lunga.
Cum este de altfel, Legea nr. 129/2019 care prevede la art. 21 ca ``entitatile raportoare (avocatii), atunci cand aplica masurile de cunoastere a clientelei, au obligatia de a pastra in format letric sau in format electronic, intr-o forma admisa in procedurile judiciare, toate inregistrarile obtinute prin aplicarea acestor masuri, cum ar fi copii ale documentelor de identificare, ale monitorizarilor si verificarilor efectuate, inclusiv, daca sunt disponibile, ale informatiilor obtinute prin mijloacele de identificare electronica, servicii de incredere relevante prevazute in Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE sau orice alt proces de identificare sigur, la distanta sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de catre Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei necesare pentru respectarea cerintelor de cunoastere privind clientela, pentru o perioada de 5 ani de la data incetarii relatiei de afaceri cu clientul ori de la data efectuarii tranzactiei ocazionale``.
Se poate observa asadar ca in cadrul legii privind spalarea banilor, avocatii trebuie sa gaseasca un echilibru intre obligatiile profesionale si cerintele de raportare. Totusi, raportarea nu este necesara atunci cand avocatul este implicat direct in pregatirea apararii juridice a clientului.
Avocatii au obligatia sa raporteze tranzactii suspecte catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) daca au motive rezonabile sa suspecteze ca banii provin din activitati ilegale sau sunt folositi in scopuri ilegale.
Cazul mai sus-mentionat este unul particular, in legislatia nationala nu este prevazut un termen general valabil pentru stocarea datelor cu caracter personal ale clientilor, cum este spre exemplu, in Franta, unde inregistrarile de supraveghere si protectie video nu trebuie, in principiu, sa fie stocate mai mult de o luna, iar datele cu caracter personal referitoare la clienti nu trebuie sa fie stocate mai mult de un an de la sfarsitul relatiei contractuale, in dosarele actuale.
Asadar, respectarea de catre avocati a regulilor de protectie a datelor cu caracter personal este un factor de transparenta si de incredere cu privire la clientii acestora, iar acest drept nu trebuie privit izolat, doar in relatia avocat-client, ci si in relatia cu instantele de judecata care in ultimii ani au realizat numeroase demersuri pentru respectarea Regulamentului (UE) 2016/679.
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor Sursa: Irina Maria Diculescu
Prelucrarea si protectia datelor cu caracter personal in derularea raporturilor de munca Sursa: Irina Maria Diculescu
Drepturile parintelui salariat la intoarcerea din concediul de crestere a copilului Sursa: Irina Maria Diculescu
Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului Sursa: Irina Maria Diculescu
Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante Sursa: Irina Maria Diculescu