din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2408 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Inregistrarea la EUIPO unei marci sonore prezentate in format audio

Inregistrarea la EUIPO unei marci sonore prezentate in format audio

  Publicat: 16 Jul 2021       1196 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro        Secţiunea: Drept Comercial  


Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Un fisier audio care contine sunetul care se produce la deschiderea unei cutii de bautura, urmat de un moment de liniste si de un fasait, nu poate fi inregistrat ca marca pentru diverse bauturi si pentru containere din metal pentru transport si depozitare, in masura in care nu prezinta caracter distinctiv


1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Marca inregistrata,
Asemanare intre doua sau mai multe notiuni, situatii, fenomene etc.
Marca inregistrata,
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Modalitatea de exteriorizare a manifestarii de vointa facuta cu intentia de a da nastere, modifica sau stinge un raport juridic civil concret.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Produse agroalimentare care pot fi donate conform prevederilor prezentei legi
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cauza care inlatura caracterul penal al faptei, prevazuta in cap. V, t. II, art. 51, C. pen., partea generala,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este spatiul in interiorul caruia este asezata populatia unui stat format din teritoriul terestru (solul si subsolul), teritoriul maritim (apele interioare si marea teritoriala) si teritoriul aerian (format din coloana de aer care se gaseste deasupra solului si deasupra teritoriului maritim,
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.

Ardagh Metal Beverage Holdings GmbH & Co. KG a formulat o cerere de inregistrare a unui semn sonor ca marca a Uniunii Europene la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuala (EUIPO). Acest semn, prezentat prin intermediul unui fisier audio, aminteste sunetul care se produce la deschiderea unei cutii de bautura, urmat de un moment de liniste care dureaza circa o secunda si de un fasait care dureaza circa noua secunde. Inregistrarea a fost solicitata pentru diverse bauturi, precum si pentru containere din metal pentru transport si depozitare. EUIPO a respins aceasta cerere de inregistrare pentru motivul ca marca solicitata este lipsita de caracter distinctiv.


In hotararea sa, Tribunalul Uniunii Europene respinge actiunea formulata de Ardagh Metal Beverage Holdings si se pronunta, pentru prima data, cu privire la inregistrarea unei marci sonore prezentate in format audio. Acesta furnizeaza precizari referitoare la criteriile de apreciere a caracterului distinctiv al marcilor sonore si la perceptia acestor marci in general de catre consumatori.


Aprecierea Tribunalului


Mai intai, Tribunalul aminteste ca criteriile de apreciere a caracterului distinctiv 1 al marcilor sonore nu difera de cele aplicabile celorlalte categorii de marci si ca un semn sonor trebuie sa aiba o anumita pregnanta care sa permita consumatorului vizat sa il perceapa ca marca, iar nu ca element de natura functionala sau ca indicator fara o caracteristica intrinseca proprie 2 . Astfel, consumatorul produselor sau serviciilor in cauza trebuie sa poata face legatura cu aceasta origine comerciala, prin simpla perceptie a marcii, fara sa fie coroborata cu alte elemente precum, printre altele, elemente verbale sau figurative ori chiar o alta marca .


Apoi, in masura in care EUIPO a aplicat prin analogie jurisprudenta3 potrivit careia numai o marca ce difera in mod semnificativ de standardele sau uzantele sectorului nu este lipsita de caracter distinctiv, Tribunalului subliniaza ca aceasta jurisprudenta a fost dezvoltata in raport cu marcile tridimensionale care constau in forma produsului insusi sau a ambalajului sau, in conditiile in care exista o norma sau uzante ale sectorului privind aceasta forma . Or, intr-o asemenea situatie, consumatorul in cauza, care este obisnuit sa vada una sau mai multe forme care corespund normei sau uzantelor sectorului nu va percepe marca tridimensionala ca pe o indicatie a originii comerciale a produselor daca forma sa este identica sau similara cu forma sau formele obisnuite.


Tribunalul adauga ca aceasta jurisprudenta nu stabileste criterii noi de apreciere a caracterului distinctiv al unei marci, ci se limiteaza sa precizeze ca, in cadrul aplicarii acestor criterii, perceptia consumatorului mediu nu este neaparat aceeasi in cazul unei marci tridimensionale ca si in cazul unei marci verbale, figurative sau sonore ce consta intr-un semn independent de aspectul exterior sau de forma produselor. In consecinta, Tribunalul retine ca jurisprudenta mentionata referitoare la marcile tridimensionale nu poate in principiu sa fie aplicata la marcile sonore. Cu toate acestea, desi EUIPO a aplicat, in mod eronat, aceasta jurisprudenta, Tribunalul constata ca aceasta eroare nu este de natura sa vicieze rationamentul expus in decizia atacata care se intemeiaza si pe un alt motiv.


In ceea ce priveste celalalt motiv, intemeiat pe perceptia marcii solicitate de publicul relevat ca fiind un element functional al produselor in cauza, Tribunalul observa, pe de o parte, ca sunetul emis la deschiderea unei cutii de metal va fi efectiv considerat, in raport cu acest tip de produse, ca un element pur tehnic si functional. Astfel, deschiderea unei cutii de metal sau a unei sticle este intrinseca unei solutii tehnice legate de manipularea bauturilor in vederea consumarii lor, un asemenea sunet nu va fi perceput, asadar, ca indicatia originii comerciale a acestor produse . Pe de alta parte, publicul relevant asociaza imediat sunetul corespunzator fasaitului bulelor cu bauturile. In plus, Tribunalul subliniaza ca elementele sonore si momentul de liniste de circa o secunda, privite in ansamblu, nu poseda nicio caracteristica intrinseca ce le-ar permite sa fie percepute de acest public ca o indicatie a originii comerciale ale produselor. Aceste elemente nu sunt suficient de pregnante pentru a se distinge de sunete comparabile in domeniul bauturilor. Prin urmare, Tribunalul confirma concluziile EUIPO in ceea ce priveste lipsa caracterului distinctiv al marcii solicitate.


In sfarsit, Tribunalul respinge constatarea EUIPO potrivit careia ar fi neobisnuit pe piata bauturilor si a ambalajelor pentru acestea ca originea comerciala a unui produs sa se semnaleze numai cu ajutorul sunetelor pentru motivul ca aceste produse sunt silentioase pana la consumarea lor. Astfel, Tribunalul subliniaza ca majoritatea produselor sunt silentioase in sine si nu produc un sunet decat in momentul in care sunt consumate. Asadar, simplul fapt ca un sunet nu poate sa se auda decat cu ocazia consumarii nu inseamna ca utilizarea unor sunete pentru a semnala originea comerciala a unui produs pe o anumita piata ar fi inca neobisnuita. Tribunalul explica insa ca o eventuala eroare a EUIPO in aceasta privinta nu conduce la anularea deciziei atacate, intrucat nu ar fi avut o influenta determinanta asupra dispozitivului acestei decizii.


MENTIUNE: Marcile Uniunii si desenele si modelele industriale comunitare sunt valabile pe intreg teritoriul Uniunii Europene. Marcile Uniunii coexista cu marcile nationale. Desenele si modelele industriale comunitare coexista cu desenele si modelele industriale nationale. Cererile de inregistrare a marcilor Uniunii si a desenelor si modelelor industriale comunitare se depun la EUIPO. Impotriva deciziilor acestuia se poate introduce actiune la Tribunal.


MENTIUNE: Impotriva deciziei Tribunalului se poate declara recurs la Curte, numai pentru motive de drept, in termen de doua luni si zece zile de la comunicarea acesteia. Recursul va fi supus unei proceduri de admitere in principiu. In acest scop, va trebui sa fie insotit de o cerere de admitere in principiu care sa cuprinda chestiunea sau chestiunile importante pe care le ridica recursul pentru unitatea, coerenta sau dezvoltarea dreptului Uniunii.


MENTIUNE: Actiunea in anulare are ca obiect anularea acelor acte ale institutiilor Uniunii care sunt contrare dreptului Uniunii. Cu respectarea anumitor conditii, statele membre, institutiile europene si particularii pot sesiza Curtea de Justitie sau Tribunalul cu o actiune in anulare. Daca actiunea este intemeiata, actul este anulat. Institutia autoare a actului trebuie sa ia masuri pentru a elimina eventualul vid juridic creat prin anularea acestuia.


Hotararea in cauza T-668/19 Ardagh Metal Beverage Holdings/EUIPO


1 In sensul articolului 7 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2017/1001 al Parlamentului European si al Consiliului din 14 iunie 2017 privind marca Uniunii Europene (JO 2017, L 154, p. 1).


2 Hotararea din 13 septembrie 2016, Globo ComunicaA�ao e ParticipaA�A�es/EUIPO (Marca sonora) (T-408/15, punctele 41 si 45); a se vedea de asemenea comunicatul de presa nr. 93/16.


3 A se vedea in special Hotararea din 7 octombrie 2004, Mag Instrument/OAPI (C-136/02 P, punctul 31).





Citeşte mai multe despre:    EUIPO    marca sonora    modele industriale comunitare

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Necesitatea examinarii gradului redus de similitudine a marcilor in conflict
Sursa: EuroAvocatura.ro

Un semn care evoca marijuana nu poate fi inregistrat
Sursa: EuroAvocatura.ro

Validitatea inregistrarii unei marci corespunzand numelui unui alt jucator de fotbal celebru
Sursa: EuroAvocatura.ro