1. Persoanele obligate sa completeze Registrul de evidenta fiscala
Potrivit acestui ordin, contribuabilii prevazuti la titlul IV ("Impozitul pe venit") din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, pentru care venitul net anual se stabileste in sistem real, in baza datelor din contabilitate, au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala in conformitate cu prevederile prezentului ordin .
Registrul de evidenta fiscala se completeaza si de catre contribuabilii prevazuti la art. 60 pct. 1 lit. a) si d) din Codul fiscal, adica contribuabili persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, pentru veniturile realizate din activitati independente, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, altele decat cele prevazute la art. 105, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica;
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se stabileste pe baza normelor de venit au obligatia sa completeze in Registrul de evidenta fiscala numai partea referitoare la venituri.
Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pot completa in Registrul de evidenta fiscala numai partea referitoare la venituri sau isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit. Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala si au optat pentru stabilirea impozitului ca impozit final, potrivit prevederilor art. 73 din Codul fiscal, nu au obligatia de completare a Registrului de evidenta fiscala.
In cazul in care activitatea se desfasoara in cadrul unei asocieri, obligatiile referitoare la Registrul de evidenta fiscala ii revin asociatului desemnat care raspunde pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice .
2. Scopul completarii Registrului de evidenta fiscala
Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea informatiilor care stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia privind venitul realizat din Romania.
In cazul asocierilor fara personalitate juridica si entitatilor supuse regimului transparentei fiscale, informatiile din Registrul de evidenta fiscala stau la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale cuprins/cuprinse in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale.
Registrul de evidenta fiscala se completeaza anual cu totalul veniturilor si totalul cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestora, in anul curent, pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent, pana la data depunerii Declaratiei privind venitul realizat din Romania, dar nu mai tarziu de termenul de depunere stabilit de lege.
Registrul de evidenta fiscala se completeaza astfel incat sa permita identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea venitului net anual/pierderii nete anuale, care sa corespunda cu cel/cea cuprins/cuprinsa in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz, si in orice alta declaratie rectificativa depusa ulterior.
3. Reguli de completare a Registrului de evidenta fiscala
Registrul de evidenta fiscala se tine, dupa caz, pe fiecare sursa de venit din cadrul fiecarei categorii de venit, astfel incat venitul brut si cheltuielile deductibile determinate anual sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.
Daca contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi registru de evidenta fiscala.
Detalierea elementelor de calcul pentru stabilirea venitului net anual/pierderii nete anuale evidentiate in Registrul de evidenta fiscala se efectueaza in functie de necesitatile proprii ale acestuia si de specificul activitatii.
Inregistrarea venitului brut anual in Registrul de evidenta fiscala se efectueaza in functie de natura activitatii, pe fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
Potrivit Ordinului MFP nr. 3254/2017 constituie venit brut anual totalul veniturilor in bani si in natura realizate in cadrul unui an fiscal, altele decat cele prevazute la art. 62 ("venituri neimpozabile") si, respectiv, la art. 68 alin. (3) din Codul fiscal, adica veniturile excluse de la calculul veniturilor brute.
Evaluarea veniturilor in natura se efectueaza la pretul pietei sau la pretul stabilit prin expertiza, in functie de locul si la data primirii acestora.
TVA colectata potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal nu reprezinta venit si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
Cheltuielile deductibile anual se evidentiaza in Registrul de evidenta fiscala, dupa caz, in functie de natura acestora, pe fiecare sursa din fiecare categorie de venit, astfel incat sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.
Constituie cheltuieli deductibile cele efectuate in scopul desfasurarii activitatii si care indeplinesc conditiile generale prevazute la art. 68 alin. (4) din Codul fiscal, respectiv:
"a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit cap. III - Venituri din salarii si asimilate salariilor, cu exceptiile prevazute de prezentul capitol;
d) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
e) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (20);
f) sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3.bunurile utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale;
4. asigurarea de risc profesional;
g) sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii/detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
h) sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la alin. (7) lit. k);
i) sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii platite, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii;
j) sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;
k) In cazul activelor neamortizabile prevazute la art. 28 alin. (4), cheltuielile sunt deductibile la momentul instrainarii si reprezinta pretul de cumparare sau valoarea stabilita prin expertiza tehnica la data dobandirii, dupa caz."
Constituie cheltuieli deductibile limitat cheltuielile efectuate in conditiile prevazute la art. 68 alin. (5) din Codul fiscal, respectiv:
"a) cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
c) cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului, pentru destinatiile prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din titlul II, dupa caz;
d) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
e) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
f) cheltuielile reprezentand voucherele de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii;
g) contributiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la schemele de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
h) primele de asigurare voluntara de sanatate, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
j) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat potrivit alin. (7) lit. k) la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;
k) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii datorate in calitate de angajatori, potrivit titlului V;
l) cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale datorata de contribuabil potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii, indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere . Deducerea cheltuielilor respective se efectueaza de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale, potrivit prevederilor art. 75;
m) cheltuieli pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit legii;
n) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei, in vigoare la data restituirii imprumutului si, respectiv, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la art. 27 alin. (7) lit. b);
o) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
p) cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 euro anual;
q) cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.
Nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala si nu sunt cheltuieli deductibile:
a) cheltuielile care depasesc limitele prevazute la art. 68 alin. (5) din Codul fiscal;
b) cheltuielile efectuate in conditiile prevazute la art. 68 alin. (7) din Codul fiscal.
Nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de catre contribuabil in limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V "Contributii sociale obligatorii", indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere . Deducerea acestor cheltuieli se efectueaza la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale, potrivit prevederilor art. 75 din Codul fiscal, de organul fiscal competent.
TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
4. Modificarea Registrului de evidenta fiscala
Registrul de evidenta fiscala se modifica ori de cate ori se constata diferente cu privire la veniturile si/sau cheltuielile inregistrate initial, pana la data depunerii declaratiei rectificative.
Contribuabilii pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma scrisa sau electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute in anexa nr. 1 la ordin, dupa cum urmeaza:
ANEXA Nr. 1
Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala
Anul . . . . . . . . . .
Rectificare .............
Sursa de venit/categorie de venit .......................
Nr. crt. Elemente de calcul pentru stabilirea venitului net anual/pierderii nete anuale Valoare - lei -
Registrul de evitenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila din modelul prevazut in anexa nr. 1, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.
Modelul, continutul, caracteristicile de tiparire, utilizare si pastrare ale Registrului de evidenta fiscala sunt prezentate in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din ordinul nr. 3254/2017.
Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii, fie in forma scrisa, fie in format electronic.
ANEXA Nr. 2
Caracteristicile de tiparire, utilizare si pastrare ale Registrului de evidenta fiscala
1.Denumire: Registru de evidenta fiscala
2.Format: A4/t1.
3.Caracteristici de tiparire: carnete de 100 file, numerotate automat
4.Se utilizeaza de catre contribuabili pentru inscrierea informatiilor care au stat la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale.
5.Se intocmeste intr-un exemplar.
6.Circula la contribuabil pentru justificarea calculului venitului net anual/pierderii nete anuale.
7.Se arhiveaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii.
Avocat Gherasim Andrei-Gheorghe, Colaborator "MCP Cabinet Avocati"