La nivel international serviciile de transport (rutiere) de marfuri, de persoane si de bagaje sunt guvernate de o serie de acte normative, dintre care se pot aminti: - Conventia din 19 mai 1956 1 referitoare la contractul de transport international de marfuri pe sosele (CMR*), amendata prin Protocolul din 5 iulie 1978, semnat la Geneva. Romania a aderat la aceasta Conventie prin Decretul nr. 451 din 20 noiembrie 1972. Conventia CMR de la Geneva se aplica oricarui contract de transport de marfuri pe sosele, cu titlu oneros, cu vehicule, cind locul primirii marfii si locul prevazut pentru eliberare, asa cum sunt indicate in contract, sunt situate in doua tari diferite, dintre care cel putin una este tara contractanta, independent de domiciliul si de nationalitatea participantilor la contract . - Regulamentul (CE) nr. 1.071/20092 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului; - Regulamentul (CE) nr. 1.072/20093 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri; - Regulamentul (CE) nr. 1.073/20094 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006. La nivel national , O.G. nr. 27/20115, constituie cadrul general pentru organizarea si efectuarea transporturilor rutiere de marfuri si persoane pe teritoriul Romaniei, precum si a activitatilor conexe acestora. Prin aceasta ordonanta se creeaza cadrul legal general pentru aplicarea directa a prevederilor Regulamentelor (CE) nr. 1.072/2009, (CE) nr. 1.073/2009 si (CE) nr. 1.073/2009 amintite mai sus. O.G. nr. 27/2011 a fost actualizata prin Legea nr. 94/20166, ultimile modificari fiind aduse cu privire la unitatile administrativ-teritoriale si unitatile de invatamant care asigura transportul scolar din mediul rural catre unitatile de invatamant din comuna sau din mediul urban . Potrivit O.G. nr. 27/2011, transportul rutier si activitatile conexe acestuia se desfasoara cu respectarea reglementarilor in vigoare privind conditiile de lucru ale conducatorilor auto, conditiile de exploatare a vehiculelor rutiere si de utilizare a infrastructurii rutiere, precum si conditiile privind siguranta circulatiei rutiere. De asemenea, data fiind importanta si amploarea serviciilor de transport, prevederi referitoare la domeniul transportului de marfuri si de persoane regasim si in Legea nr. 287/2009 privind Codul civil 7 in cuprinsul art. 1955-2008. II. Relatia dintre transportator si expeditor sau/si beneficiar Pentru a se naste un drept de creanta relatiile contractuale dintre transportator si expeditor sau dintre transportator si beneficiar trebuie sa fie stabilite in temeiul unui contract . Asa cum stabilesc prevederile Conventiei CMR de la Geneva, dar si Codul civil, dovada contractului de transport se poate face prin documente de transport, precum scrisoare de trasura, recipisa de bagaje, foaie de parcurs, conosament, tichet ori legitimatie de calatorie sau altele asemenea, de la caz la caz. Potrivit Conventiei CMR, absenta, neregularitatea sau pierderea scrisorii de trasura nu afecteaza nici existenta, nici valabilitatea contractului de transport, care ramane supus dispozitiilor conventiei. Scrisoarea de trasura face dovada, pina la proba contrarie, a conditiilor contractului si a primirii marfii de catre transportator. Documentul de transport variaza in functie de tipul de contract de transport incheiat si se intocmeste in cel putin 3 exemplare, cate unul pentru transportator si expeditor si altul care insoteste bunul transportat pana la destinatie. Potrivit Conventiei CMR, se considera contract si comanda acceptata, numai daca aceasta contine toate elementele necesare efectuarii transportului rutier. In executarea activitatii conexe de intermediere, transportul rutier se face pe baza si in conditiile contractului incheiat intre client si intermediar, precum si ale contractului incheiat intre intermediar si operatorul de transport rutier. De asemenea, biletul de calatorie/abonamentul este document cu regim special si reprezinta contractul de transport in cazul serviciilor regulate, incheiat intre prestator-operator de transport si beneficiar-calator, prin care operatorul de transport rutier se obliga sa efectueze transportul prin servicii regulate in conditii de siguranta si confort, iar beneficiarul se obliga sa achite anticipat contravaloarea sa, care include si asigurarea persoanelor si a bagajelor, precum si riscurile ce pot decurge din efectuarea transportului rutier. In litigiile decurgand dintr-un contract de transport, constituie proba si facturile fiscale semnate si stampilate de catre debitoare. In ceea ce priveste sarcina probei , sunt aplicabile dispozitiile de drept comun prevazute de art. 249 din Codul de procedura civila, potrivit carora `` cel care face o sustinere in cursul procesului trebuie sa o dovedeasca, in afara de cazurile anume prevazute de lege.`` Cu alte cuvinte, in litigiile izvorate din contracte de transport, sarcina probei revine reclamantului , fie ca acesta este transportatorul, fie ca este expeditorul sau beneficiarul serviciilor de transport . III. Conditii privitoare la creanta Pentru a se putea obtine un titlu executoriu si, in consecinta, a recupera o creanta rezultata dintr-un contract de transport, aceasta trebuie sa indeplineasca unele conditii minime prevazute de lege, respctiv: - creanta sa fie certa , adica cuantumul sumelor ce urmeaza a fi recuperate sa fie stabilit fara niciun dubiu; - creanta sa fie lichida , cuantumul creantei sa fie precis determinat; - creanta sa fie exigibila , adica sa fie ajunsa la scadenta. Odata ce aceste conditii sunt indeplinite, creditorul poate incepe demersurile legale in vederea obligarii celeilalte parti contractante sa execute contractul in termenii conveniti. In cazul in care debitorul sumelor de plata refuza plata in mod voluntar a datoriei, creditorul se poate adresa instantei de judecata in vederea indeplinirii obligatiilor contractuale. IV. Termenul de recuperare a creantelor In ceea ce priveste termenul in care se pot recupera creantele care deriva din contracte de transport, prevederile art. 32 din Conventia CMR de la Geneva stipuleaza: ``1. Actiunile derivand din transporturile supuse prezentei conventii se prescriu in termen de un an . Totusi, in caz de dol sau de culpa considerata de legea tarii careia ii apartine organul de jurisdictie sesizat ca echivalenta cu dolul, termenul de prescriptie este de 3 ani .`` In ceea ce priveste durata termenului de prescriptie de 1 an, Conventia nu face distinctie intre creantele rezultate din actiunile indreptate impotriva transportatorului sau impotriva expeditorului ori a beneficiarului/destinatarului. Aceasta distinctie nu este realizata nici in cazul existentei dolului sau a culpei grave, caz in care termenul de prescriptie este de 3 ani. Potrivit Conventiei CMR, termenul de prescriptie incepe sa curga: ``a) in caz de pierdere partiala, de avarie sau de intirziere, din ziua in care marfa a fost eliberata; b) in caz de pierdere totala, incepand de la a treizecea zi dupa expirarea termenului convenit sau, daca nu a fost convenit nici un termen, incepind de la a saizecea zi de la primirea marfii de catre transportator; c) in toate celelalte cazuri, incepind de la expirarea unui termen de 3 luni de la data incheierii contractului de transport . Ziua indicata ca punct de plecare al prescriptiei actiunii nu este cuprinsa in termen .`` Aceeasi Conventiei CMR stabileste ca `` o reclamatie scrisa suspenda prescriptia pina in ziua in care transportatorul respinge reclamatia in scris si restituie documentele care erau anexate. In caz de acceptare partiala a reclamatiei, prescriptia nu-si reia cursul sau decit pentru partea din reclamatie care ramine litigioasa. Dovada primirii reclamatiei sau a raspunsului si a restituirii documentelor cade in sarcina partii care invoca acest fapt . Reclamatiile ulterioare avind acelasi obiect nu suspenda prescriptia . 3. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 2 de mai sus, suspendarea prescriptiei este reglementata potrivit legii tarii careia ii apartine organul de jurisdictie sesizat. Aceasta prevedere se aplica si in cazul intreruperii prescriptiei. 4. Actiunea prescrisa nu mai poate fi exercitata nici sub forma de cerere reconventionala sau de exceptie .`` Codul civil roman stabileste reguli speciale/derogatorii in privinta termenului de prescriptie si a creantelor ce urmeaza a fi recuperate. Astfel, potrivit dispozitiilor art. 2.521 alin. (2) din Codul civil 2009, `` daca prin lege nu se dispune altfel, se prescrie prin implinirea unui termen de un an si dreptul la actiunea izvorata dintr-un contract de transport de bunuri terestru, aerian sau pe apa, indreptata impotriva transportatorului .`` Termenul de prescriptie este de 3 ani , atunci cand contractul de transport a fost incheiat spre a fi executat succesiv sau, dupa caz, combinat , cu acelasi mijloc de transport sau cu mijloace de transport diferite. Cu toate acestea, asa cum stabilesc prevederile art. 140 din Legea nr. 71/2011 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, `` dispozitiile actelor internationale ratificate de Romania in domeniul transporturilor prevaleaza asupra dispozitiilor Codului civil .`` Aceasta semnifica ca dreptul la actiunea izvorata dintr-un contract de transport de bunuri terestru, aerian sau pe apa se prescrie in termen de 1 an, indiferent daca actiunea este indreptata impotriva transportatorului sau transportatorul o exercita impotriva expeditorului sau a beneficiarului bunurilor transportate. In aplicarea dispozitiilor art. 140 din Legea nr. 71/2011, se trage concluzia ca in Romania urmeaza a fi aplicabila si prevederea din art. 32 pct. 1 teza a doua, potrivit careia `` in caz de dol sau de culpa considerata de legea tarii careia ii apartine organul de jurisdictie sesizat ca echivalenta cu dolul, termenul de prescriptie este de 3 ani .`` In practica instantelor nationale 8 s-a retinut ca `` desi facturile fiscale in litigiu au fost emise la datele de 12.12.2012, respectiv 14.01.2013, nu se poate retine incidenta prescriptiei dreptului material la actiune, astfel cum sustine debitoarea ..., textul art. 2521 alin. (2) C.civ. prevazand ca termenul de prescriptie este de un an in situatia in care actiunea in restituire este indreptata impotriva transportatorului. Per a contrario, a retinut judecatorul sindic, in situatia in care pretentiile sunt formulate de beneficiarul serviciilor de transport, astfel cum este cazul in speta, termenul de prescriptie aplicabil este cel general, de trei ani, conform art. 2517 C.civ.`` V. Forul jurisdictional competent sa solutioneze litigiile in contractele de transport In ceea ce priveste competenta de solutionare a litigiilor izvorate din contractele de transport, art. 31 din Conventia CMR stabileste o competenta teritoriala alternativa , in sensul ca: `` 1. Pentru toate litigiile decurgand din transporturile supuse prezentei conventii, reclamantul poate sa sesizeze, in afara organelor de jurisdictie ale tarilor contractante, desemnate de comun acord de catre parti, organele de jurisdictie din tara pe teritoriul careia: a) se afla resedinta obisnuita a paratului, sediul sau principal sau sucursala ori agentia prin intermediul careia contractul de transport a fost incheiat; sau b) este situat locul preluarii marfurilor sau a celui prevazut pentru eliberarea marfurilor, si nu poate sesiza decat aceste organe de jurisdictie. 2. Daca in cazul unui litigiu din cele aratate la paragraful 1 din prezentul articol este in curs de judecata o actiune la un organ de jurisdictie competent potrivit prevederilor acestui paragraf sau daca intr-un asemenea litigiu s-a pronuntat o hotarire de catre un astfel de organ de jurisdictie, nu mai poate fi introdusa o noua actiune pentru aceeasi cauza intre aceleasi parti , cu exceptia cazului in care hotarirea organului de jurisdictie la care a fost introdusa prima actiune nu este susceptibila de a fi executata in tara in care este introdusa noua actiune . 3. Daca intr-un litigiu prevazut in paragraful 1 din prezentul articol o hotarire data de un organ de jurisdictie al unei tari contractante a devenit executorie in aceasta tara, ea devine de asemenea executorie in fiecare dintre celelalte tari contractante, imediat dupa indeplinirea formalitatilor prevazute in acest scop in tara interesata. Aceste formalitati nu pot duce la o revizuire a cauzei. 4. Dispozitiile paragrafului 3 din prezentul articol se aplica hotaririlor pronuntate contradictoriu, celor pronuntate in lipsa si tranzactiilor judiciare, dar nu se aplica hotaririlor judecatoresti care sunt, cu executie provizorie, nici hotaririlor prin care se acorda, in afara cheltuielilor de judecata, daune-interese impotriva unui reclamant ca urmare a respingerii totale sau partiale a actiunii sale. 5. Pentru asigurarea platii cheltuielilor ocazionate de actiunile in justitie, cauzate de transporturile supuse prezentei conventii, nu se poate solicita cautiune cetatenilor tarilor contractante care isi au domiciliul sau un sediu in una dintre aceste tari .`` Contractul de transport poate sa contina o clauza care sa atribuie competenta de solutionare a litigiilor unui tribunal arbitral, cu conditia ca aceasta clauza sa prevada ca tribunalul arbitral va aplica dispozitiile Conventiei CMR de la Geneva. In dreptul intern, prevederile art. 113 din Codul de procedura civila reglementeaza competenta teritoriala alternativa , in sensul ca reclamantul are alegerea instantei de la domiciliul/sediul paratului, a instantei locului de plecare sau de sosire a transportului. VI. Modalitatea de recuperare a creantelor Pentru recuperarea unei creante rezultate din derularea unui contract de transport, legea pune la dispozitia creditorului mai multe proceduri legale, care pot fi accesate in functie de mai multe criterii . Printre criteriile avute in vedere se emunera: cuantumul debitului urmarit, modalitatea in care a fost incheiat contractul de transport, dovezile de care dispune reclamantul in sustinerea pretentiilor sale, caracterul transfrontalier al contractului de transport etc. In vederea recuperarii creantelor care decurg dintr-un contract de transport, transportatorul, expeditorul sau beneficiarul poate opta cu privire la una dintre urmatoarele modalitati:
1. Procedura cererii de valoare redusa - in situatia in care valoarea creantei, fara a se lua in considerare dobanzile, cheltuielile de judecata si alte venituri accesorii, nu depaseste suma de 10.000 lei la data sesizarii instantei, reclamantul poate opta pentru declansarea procedurii speciale a cererii de valoare redusa. Competenta de a solutiona o astfel de cerere in prima instanta apartine judecatoriei. In ceea ce priveste competenta teritoriala, aceasta va urma regulile de procedura din dreptul comun, adica instanta competenta de la domiciliul/sediul paratului, precum si la instanta locului de plecare sau de sosire. Procedura cu privire la cererile cu valoare redusa este scrisa si se desfasoara in intregul ei in camera de consiliu . In cadrul acestei proceduri instanta poate solicita lamuriri suplimentare cu privire la creanta, poate incuviinta si alte probe in afara inscrisurilor depuse de parti. Nu vor fi insa incuviintate acele probe a caror administrare necesita cheltuieli disproportionate fata de valoarea cererii de chemare in judecata sau a cererii reconventionale. Avantajele cele mai importante al acestei proceduri sunt date de caracterul accelerat al solutionarii cererii, costuri reduse ale judecatii [taxa de timbru de 50 lei, daca valoarea cererii nu depaseste 2.000 lei, si de 200 lei, pentru cererile a caror valoare depaseste 2.000 lei - art. 6 alin. (1) din O.U.G.nr. 80/2013 ] , cat si finalizarea acesteia prin obtinerea unui titlu executoriu de drept .
2. Procedura ordonantei de plata - poate apela la o asemenea procedura simplificata creditorul care detine impotriva celeilalte parti o creanta certa, lichida si exigibila constand in obligatii de plata a unor sume de bani, (indiferent de valoare), inclusiv din contractele de transport incheiate intre un profesionist si o autoritate contractanta, constatat printr-un inscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege. Nu pot utiliza aceasta modalitate de recuperare a creantei creditorii ale caror creante inscrise la masa credala in cadrul unei proceduri de insolventa. Pe langa debitul datorat in temeiul contractului, creditorul poate pretinde si dobanzi pentru intarziere la plata . Daca prin contractul de transport nu a fost stabilit nivelul dobanzii pentru plata cu intarziere, va fi aplicabila dobanda legala penalizatoare, calculata potrivit dispozitiilor legale in vigoare. Pe langa cele aratate, creditorul poate pretinde daune-interese suplimentare pentru toate cheltuielile efectuate pentru recuperarea sumelor ca urmare a neexecutarii la timp a obligatiilor de catre debitor . Cererea de ordonanta de plata se timbreaza cu 200 de lei (art. 6 alin. (2) din O.U.G. nr. 80/2013). In cazul in care instanta, ca urmare a verificarii cererii pe baza inscrisurilor depuse, precum si a declaratiilor partilor, constata ca pretentiile creditorului sunt intemeiate, va emite o ordonanta de plata, in care se precizeaza suma si termenul de plata . Ordonanta de plata este executorie , chiar daca este atacata cu cerere in anulare si are autoritate de lucru judecat provizorie pana la solutionarea cererii in anulare.
3. Procedura somatiei europene de plata - este reglementata prin Regulamentul (CE) nr. 1896/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 12 decembrie 2006, publicat in Jurnalul Oficial L nr. 399 din 30.12.2006, de instituire a unei proceduri europene de somatie de plata pentru toate statele UE, cu exceptia Danemarcei. Aceasta procedura permite recuperarea intr-o modalitate accelerata a creantelor certe, lichide si exigibile, necontestate de catre debitor . Somatia europeana de plata simplifica, accelereaza si reduce costurile litigiilor in cazurile in care sunt implicate mai multe state ale UE. De asemenea, acesta permite libera circulatie a somatiilor europene de plata care sunt recunoscute si executate in toate tarile UE. Procedura europeana de somatie de plata (EOP) se aplica in materie civila si comerciala in cazurile in care cel putin una dintre parti traieste intr-o tara membra UE, diferita de cea in care se introduce cererea pentru o somatie. In cazul in care sunt indeplinite conditiile prevazute de lege, instanta emite somatia europeana de plata in cel mai scurt termen si, in principiu, in termen de treizeci de zile de la introducerea cererii . Cu exceptia cazului in care paratul face opozitie la aceasta pe langa instanta de origine, somatia europeana de plata se recunoaste si se executa automat in alte tari ale UE, fara ca recunoasterea acesteia sa mai poata fi contestata.
Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, Colaborator MCP Cabinet Avocati
Fondat in anul 2008, Cabinetul de avocatura "Marius-Catalin Predut" (MCP - Cabinet avocati), ofera servicii de avocatura specializate, adaptate nevoilor persoanelor fizice si juridice. Cabinetul este format dintr-o echipa experimentata de avocati si are stabilite colaborari stranse cu alti profesionisti ai dreptului (notari publici, executori judecatoresti, experti judiciari s.a.), in scopul rezolvarii complete a cauzelor incredintate.
Note de subsol
1 Publicata in Buletinul Oficial nr. 145 din 6 decembrie 1972. 2 Publicat in J.O. C 62 E, 17.3.2009. 3 Publicat in J.O. C 204, 09.08.2008. 4 Publicat in J.O. C 10, 15.01.2008. 5 Publicata in Monitorul Oficial nr. 625 din data de 2 septembrie 2011. 6 Publicata in Monitorul Oficial nr. 369 din 13 mai 2016. 7 Republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 505 din 15 iulie 2011. 8 Curtea de Apel Oradea, Sectia a II-a Civila si de Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 166/C/2014, pronuntata in sedinta publica din 01.10.2014
Conditiile in care poate fi prevazuta si opusa clauza de neconcurenta Sursa: MCP Cabinet avocati
Cardurile de tahograf in transporturile rutiere Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Nelegalitatea primei pentru viteza excesiva Sursa: Av. Costel Gilca