In acest context, rolul central apartine Retelei Judiciare Europene in materie civila si comerciala, creata prin Decizia Nr. 2001/470/CE a Consiliului din 28 mai 2001, de creare a unei Retele Judiciare Europene in materie civila si comerciala, 1 modificata prin Decizia Nr. 568/2009/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 18 iunie 2009.2 Aceste instrumente se aplica in toate statele membre cu exceptia Danemarcei.In temeiul articolului 2 din Decizie, Reteaua Judiciara Europeana este compusa din: 1) puncte de contact desemnate de statele membre, 2) autoritatie centrale numite de anumite instrumente juridice UE, instrumente de drept international la care statele membre sunt parti sau legi interne in domeniul cooperari judiciare in materie civila si comerciala, 3) magistrati de legatura si 4) alte autoritati judiciare sau administrative cu responsabilitati in domeniul cooperarii judiciare in materie civila si comerciala (instante), a caror calitate de membri la Retea este considerata utila de statele membre. Din 2009, reteaua a fost deschisa asociatiilor profesionale ce reprezinta, la nivel national, profesii juridice direct implicati in aplicarea instrumentelor comunitare si internationale cu privire la cooperarea judiciara in materie civila si comerciala, cum ar fi avocati, notari si executori judecatoresti.Articolul 3 din Decizie prevede ca Reteaua are doua sarcini specifice: 1) facilitarea cooperarii judiciare intre statele membre in materie civila si comerciala prin crearea unui sistem de informare pentru membrii Retelei si 2) facilitarea accesului la justitie prin furnizarea de informatii cu privire la instrumentele de cooperare judiciara ale UE si internationale. Reteaua faciliteaza, de asemenea, buna functionare a procedurilor cu un impact transfrontalier si facilitarea cererilor de cooperare judiciara intre statele membre, in special daca niciun instrument al UE sau international nu este aplicabil. Mai mult, Reteaua este activa in stabilirea, intretinerea si promovarea unui sistem de informare a publicului cu privire la cooperarea judiciara in materie civila si comerciala in UE, la instrumentele UE si internationale relevante si la legea interna a statelor membre, cu referire deosebita la accesul la justitie.Principala sursa de informare trebuie sa fie site-ul de Internet al Retelei ce contine informatii actualizate in toate limbiile oficiale ale institutiilor Uniunii.3 Nu in ultimul rand, Reteaua sustine aplicarea efectiva si practica a instrumentelor sau conventiilor UE in vigoare intre doua sau mai multe state membre, permitand instantelor sau autoritatilor care trebuie sa aplice legea unui alt stat membru sa foloseasca Reteaua pentru a obtine informatii cu privire la continutul legii aplicabile. Aceasta din urma este una din multiplele functii ale punctului de contact din fiecare stat membru. In asigurarea continutului legii aplicabile al unui alt stat membru punctul de contact se poate folosi de sprijinul oricaruia din membrii Retelei din statul membru pentru a furniza informatiile cerute. Informatiile din raspunsul la cererea de cooperare judiciara nu sunt obligatorii pentru punctul de contact, autoritatile consultat sau autoritatea care a facut cererea .Articolul 8 din Decizie defineste procedura legata de cererile de cooperare judiciara. Punctele de contact, ca intermediari activi, trebuie sa raspunda cererilor de cooperare judiciara in termenul limita stabilit (in 15 zile de la primire, sau treizeci de zile daca este prelungit) prin folosirea celor mai adecvate facilitati tehnologice prevazute de statele membre. Comisia pastreaza un registru al cererilor si raspunsurilor punctelor de contact, si furnizeaza in mod regulat punctelor de contact informatii cu privire la statisticile cererilor de cooperare judiciara si raspunsurilor la acestea.Daca oricare din cauzele mentionate anterior in care instanta unui stat membru trebuie sa stabileasca continutul legii straine care se aplica litigiului, instanta poate face o cerere de cooperare judiciara si o prezinta punctului de contact din propria tara, care o va trimite punctului de contact din tara a carei lege va fi aplicata. Acest din urma punct de contact trebuie sa raspunda in termen de 15 zile, sau mai mult daca sunt adresate intrebari complexe. Pentru a furniza informatiile solicitate, punctul de contact caruia ii este adresata o cerere se poate baza pe alte autoritati din statul sau membru. Mijloace mai rapide de comunicare, cum ar fi mesajele prin e-mail, sunt deosebit de utile in asigurarea eficientei sistemului de cooperare.1 JO L 174/25 (2001).2 JO L 168/35 (2009). Alte instrumente juridice ce intensifica cooperarea transfrontaliera intre instantele nationale civile includ: Regulamentul (CE) Nr. 1393/2007 al Parlamentului European si al Consiliului din 13 noiembrie 2007 privind notificarea sau comunicarea in statele member a actelor judiciare si extrajudiciare in materie civila sau comerciala (notificarea sau comunicarea actelor), si abrogarea Regulamentului (CE) Nr. 1348/2000 al Consiliului, JO L 324/79 (2007) si Regulamentul (CE) Nr. 1206/2001 al Consiliului din 28 mai 2001 privind cooperarea intre instantele statelor membre in domeniul obtinerii de probe in materie civila sau comerciala, JO L 174/21 (2001).3 Acest site este: http://ec.europa .eu/civiljustice/index_en.htm.
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti