din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2425 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » C. Concurentei: Unele propuneri de modificare a legii taximetriei contravin legislatiei concurentiale

C. Concurentei: Unele propuneri de modificare a legii taximetriei contravin legislatiei concurentiale

  Publicat: 01 Apr 2012       3486 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Este vorba de initiativele care au in vedere stabilirea unor tarife unice pentru operatorii de taximetrie si de cele care vizeaza limitarea severa a posibilitatii de a efectua activitati in acest domeniu in afara ariei localitatii in care este emisa licenta de transport .

O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Totalitate a actiunilor: primire, pastrare, evidenta, manuire, eliberare, care compun activitatea de administrare,
Expresie baneasca a valorii marfii ori suma care se plateste pentru un bun transmis, o lucrare sau o prestare de servicii.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Puterile publice existente in stat.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Organ de stat sau al unitatii administrativ-teritoriale care actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea unui interes public.
Desemneaza o invitatie publica adresata de catre AM/OI unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013 sau din Programele Operationale Sectoriale.

Prin urmare, autoritatea romana de concurenta a transmis opinia sa comisiilor de specialitate si Biroului Permanent al Camerei Deputatilor, considerand ca aceste proiecte de modificare ar trebui respinse de catre Parlamentul Romaniei. Legiferarea unui tarif unic ar echivala, practic, cu consacrarea existentei unor carteluri pe aceasta piata .

Mentionam ca autoritatea romana de concurenta a sanctionat, in 2010 si 2011, carteluri intre operatorii de taximetrie din mai multe localitati (Timisoara, Targu-Mures, Constanta si Baia Mare) prin care se eliminase orice forma de concurenta prin pret (aceste intelegeri avand ca obiect practicarea unui acelasi tarif) si are in curs de desfasurare alte cateva investigatii privind existenta unor practice similare. Deciziile Consiliului Concurentei, mentionate anterior, sunt publicate in forma neconfidentiala pe pagina de internet a institutiei la adresa: http://www.consiliulconcurentei.ro/ro/documente-oficiale/concurenta/decizii.html

Consiliul Concurentei considera ca existenta unor tarife unice ar fi - in mod evident - contrara intereselor utilizatorilor de astfel de servicii, atat in ceea ce priveste existenta unor preturi corecte cat si a asigurarii unor servicii de calitate . Este, practic, imposibil de stabilit un tarif unic corect, in conditiile in care costurile fiecarui operator privat sunt diferite, astfel ca orice tarif ar fi calculat acesta ar fi arbitrar.. In prezent, prin concesionarea serviciilor de transport in regim de taxi prin contracte de gestiune delegata s-a creat cadrul propice manifestarii unei reale concurente prin pret pe acesta piata, fara a depasi limita maxima stabilita de autoritatea locala. Legea taximetriei in vigoare nu ii impiedica pe operatorii din piata, sub nicio forma, sa modifice, individual, tarifele practicate la un moment dat, fara a depasi insa aceasta limita maxima. Sub aceasta limita, operatorii sunt liberi sa practice orice tarife, in functie de costurile suportate de fiecare (tipul de carburant utilizat si consumul realizat, dimensiunile autovehiculului, capacitatea portbagajului, dotarea sau nu cu aer conditionat, abs-uri, alte aspecte ce tin de confotul si siguranta pasagerului, amortizari, asigurari de raspundere civila, salarii etc).

Fiecare operator are in costuri diferite si trebuie sa isi determine in mod independent politica comerciala, respectiv tariful practicat precum si orice modificare a acestuia. Prin urmare, nu se poate vorbi despre conditii similare de desfasurare a acestei activitati, chiar si in cadrul unei anumite clase de confort, pentru a pune in discutie stabilirea unui nivel fix/unic al tarifului.

Consiliul Concurentei a acceptat in trecut reglementarea prin stabilirea de catre consiliile locale/CGMB a unui nivel maxim al tarifului, determinat exclusiv de necesitatea protectiei consumatorului de un eventual nivel excesiv al acestuia. Consiliul Concurentei considera ca tarifele unice sau cele minimale servesc doar interesul operatorilor de transport in regim de taxi, deoarece intr-o activitate economica, principala forma de concurenta este cea prin pret, aceasta avand rolul de a genera eficienta economica si beneficii consumatorilor. Intr-o economie de piata, singurele situatii in care sunt admise preturi fixe sunt cele in care activitatile se desfasoara in regim de monopol, situatie in care nu se regaseste serviciul de transport de persoane in regim de taxi.

In ceea ce priveste invocarea, in sprijinul propunerii de tarife unice, a unor exemple din alte state, aratam ca in cele mai multe cazuri este vorba de fapt de tarife maxime sau recomandate, nu de tarife unice. Acolo unde mai exista tarife unice, pentru anumite servicii de taximetrie, autoritatile publice au demarat procesul de eliminare completa a acestora. Mentionam ca gradul de concurenta in aceste piete este deja afectat de existenta limitarii administrative a numarului de autorizatii taxi. Consiliul Concurentei a considerat si considera ca o astfel de masura este de asemenea in dezavantajul consumatorilor, deoarece determina atat cresterea tarifelor cat si a timpilor de asteptare, doi dintre parametrii de baza ai acestui serviciu . O astfel de dimensionare a pietei nu poate fi justificata in mod rational nici din punct de vedere al traficului urban sau al poluarii, nici din punct de vedere al principiilor economiei de piata .

Ca si tarifele unice, numarul maxim de licente serveste, exclusiv, interesului operatorilor de taxi prin limitarea acecesului pentru potentialii concurenti ai acestora. In acest context mentionam faptul ca autoritatea romana de concurenta a solicitat de mai multe ori eliminarea acestei prevederi, respectiv stabilirea unui numar maxim de licente de catre autoritatea publica locala/CGMB din Legea taximetriei. Raportat la experienta altor state in care numarul de licente este plafonat, aratam ca in astfel de situatii licentele se acorda in mod transparent si nediscriminatoriu, in multe cazuri chiar prin licitatie publica, in schimbul unor redevente care pot ajunge la niveluri considerabile. Referitor la limitarea prestarii serviciilor de transport in regim de taxi numai in interiorul localitatii de autorizare, Consiliul Concurentei considera ca trebuie avut in vedere ca acest lucru sa nu ingradeasca posibilitatea prestarii serviciului in alta localitate, cu caracter ocazional, in situatii determinate in mod clar si obiectiv.


Trebuie avut in vedere specificul local si preferintele consumatorilor, asa cum este cazul in cadrul zonelor metropolitane adiacente marilor localitati, care pot constitui, din punctul de vedere al consumatorilor, piete integrate.



Citeşte mai multe despre:    Legea 38/2003    Taxi    Taximetrie    Consiliul Concurentei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Soferii UBER au calitatea de salariati, ci nu de lucratori independenti
13 Sep 2021 | 1778

CNCD: Refuzul unui taximetrist de a efectua o cursa pentru un copil cu o dizabilitate locomotorie este DISCRIMINARE
13 Aug 2020 | 2000

Proiect de lege: 60000 de euro pentru achizitionarea unei locuinte pentru persoanele cu handicap
07 Jun 2019 | 2396

Ministerul Transporturilor: proiect pentru legiferarea companiilor de ridesharing. Conditiile in care acestea ar urma sa functioneze.
27 May 2019 | 810

Inspectorii ANAF vor intensifica verificarile cu privire la noile case de marcat cu jurnal electronic
15 Apr 2019 | 822

Monitorul Oficial din data de 26 iunie 2017
26 Jun 2017 | 2078



Articole Juridice

Un serviciu care pune in legatura directa, prin intermediul unei aplicatii electronice, clienti si soferi de taxi constituie un serviciu al societatii informationale din moment ce nu reprezinta o parte integranta dintr-un serviciu global al carui element principal ar fi o prestatie de transport
Sursa: EuroAvocatura.ro

Drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului
Sursa:

Exemple de date si informatii care constituie date cu caracter personal
Sursa: MCP Cabinet avocati

Serviciul oferit de Uber nu poate fi calificat drept "serviciu al societatii informationale"
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Contestare decizie de concediere. Solictare plata drepturi banesti si a indemnizatiei de concediu
Pronuntaţă de: Curtea de Apel CLUJ - DECIZIA CIVILa Nr. 993 din 9 septembrie 2019

Suspendare autorizatie de transport in regim de taxi
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj - Decizie nr.850 din data 08.04.2010

Partid politic. Aparare interes legitim public
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.273 din data 18.02.2010

Restituirea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inmatriculare
Pronuntaţă de: Tribunalul Buzau - Decizie nr. 59 din data 30.05.2012