Scopul acestui raport este de a masura riscul ca veniturile si cheltuielile UE sa fie utilizate necorespunzator prin nereguli si presupuse fraude. Gratie implementarii in majoritatea statelor membre a unor sisteme de reportare modernizate si imbunatatite, Comisia are acces la date tot mai multe si de mai buna calitate privind neregulile. Prin urmare, numarul neregulilor raportate a crescut in aproape toate sectoarele bugetare. Acest lucru permite Comisiei sa-si propuna o raportare tot mai buna si mai fiabila, ceea ce contribuie la mai buna protejare a banilor contribuabililor. Avand in vedere ca banii UE sunt monitorizati cu mai multa eficacitate, statele membre si Comisia pot reactiona mai repede fata de schimbarea modalitatilor de fraudare si pot lua masuri corespunzatoare de prevenire a fraudelor. Acest aspect este important, pentru ca cea mai buna metoda de combatere a fraudei este prevenirea acesteia.Algirdas A�emeta, Comisarul pentru impozitare si uniune vamala, audit si antifrauda, a declarat: ``Raportul ne ofera o imagine linistitoare. Statele membre depisteaza mai multe nereguli, deci mai multi bani utilizati gresit se pot intoarce la bugetul UE. Acest lucru nu inseamna insa ca s-a incheiat lupta impotriva fraudei. Comisia invita statele membre care inca nu au implementat noul sistem de raportare sa faca acest lucru cat se poate de repede. De asemenea, indemnam insistent statele membre care raporteaza niveluri exceptional de scazute de presupuse fraude sa explice cum controleaza cheltuirea fondurilor UE. Cetatenii UE au dreptul sa stie cum este cheltuit fiecare banut din contributiile lor.``Sistemul de raportare bazat pe internet (IMS) a imbunatatit semnificativ conditiile generale de raportare a neregulilor. Comisia indeamna insistent Spania, Franta si Irlanda sa implementeze complet sistemul pana la sfarsitul anului 2011 pentru a proteja si mai bine banii contribuabililor din UE. De asemenea, Comisia intentioneaza sa analizeze sistemele de control al neregulilor si de combatere a fraudelor instituite de statele membre in domeniul politicii de coeziune pentru a evalua daca si cum sunt adaptate acestea pentru a viza domeniile in care exista un risc ridicat de aparitie a fraudelor si neregulilor. Incepand din 2010, Comisia a adoptat mai multe initiative politice care vizeaza combaterea fraudelor (IP/11/783, MEMO/11/454, IP/11/644) si care vor avea un impact pozitiv asupra protejarii intereselor financiare ale UE. Primele rezultate ale acestor initiative politice vor fi prezentate in raportul urmator, referitor la anul 2011.Raportul anual cu privire la protectia intereselor financiare ale UE ofera detalii referitoare la neregulile si presupusele fraude raportate de statele membre, precum si la recuperarea fondurilor UE. Este important sa se faca distinctia in mod clar intre nereguli si frauda. Neregulile sunt adesea rezultatul unor simple erori comise de beneficiari atunci cand isi indeplinesc obligatiile de raportare. De exemplu, o astfel de neregula ar putea fi raportarea gresita de catre o persoana a numarului de ore lucrate in cadrul unui proiect sau nerespectarea normelor referitoare la o procedura de ofertare, precum solicitarea unui numar prea redus de oferte sau acceptarea unor oferte de la ofertanti neeligibili. Frauda este o neregula comisa in mod intentionat, si constituie infractiune . Impactul financiar real al fraudei poate fi masurat doar dupa incheierea procedurilor judiciare.Legislatia UE impune statelor membre sa notifice Comisiei cazurile de frauda si alte nereguli care prejudiciaza interesele financiare in toate domeniile de activitate ale UE. Cu toate acestea, imaginea care rezulta din statistici nu este neaparat completa, deoarece Comisia depinde de informatiile privind neregulile comunicate de statele membre. Prin urmare, cifrele furnizate in raport sunt indicative si preliminare. Din motive de precautie, in cazurile in care nu s-a stabilit inca valoarea exacta a unei nereguli, suma indicata se refera adesea la totalitatea schemei in cauza.Neregulile notificate in 2010 per sectorCheltuieli totale: Numarul cazurilor de neregula raportate a crescut la 10 332 in 2010, fata de 7 769 in 2009. Impactul financiar estimat al neregulilor a crescut la 1,27 % din totalul alocarilor din 2010, fata de 1,13 % in 2009.Agricultura: Numarul cazurilor de neregula raportate a crescut la 1 825 in 2010, fata de 1 621 in 2009. Impactul financiar estimat al neregulilor a scazut usor, la 0,23 % din totalul alocarilor pentru acest sector in 2010, fata de 0,24 % in 2009. In 2010, au fost recuperate 175 de milioane EUR, iar rata de recuperare a crescut de la 39 % la 42 %.Politica de coeziune: Numarul cazurilor de neregula raportate a crescut la 7 062 in 2010, fata de 4 737 in 2009. Impactul financiar estimat al neregulilor a crescut la 3,15% din totalul alocarilor pentru acest sector in 2010, fata de 2,44% in 2009. In 2010, au fost recuperate 611 milioane EUR, iar rata de recuperare a crescut de la 53 % la 67 %.Fonduri de preaderare: Numarul cazurilor de neregula raportate a scazut la 424 in 2010, fata de 706 in 2009. Impactul financiar estimat al neregulilor a crescut la 5,26 % din totalul alocarilor pentru acest sector in 2010, fata de 3,80 % in 2009. In 2010, au fost recuperate 14 milioane EUR, iar rata de recuperare a crescut de la 27 % la 30 %.Cheltuieli directe: Numarul cazurilor de neregula raportate a crescut la 1 021 in 2010, fata de 705 in 2009. Impactul financiar estimat al neregulilor a crescut la 0,27% din totalul alocarilor pentru acest sector in 2010, fata de 0,17% in 2009. In 2010, au fost recuperate 25 de milioane EUR, iar rata de recuperare a crescut de la 56 % la 59 %.Resurse proprii: Numarul cazurilor de neregula raportate a scazut la 4 744 in 2010, fata de 5 204 in 2009. Impactul financiar estimat al neregulilor a crescut la 1,88 % din totalul resurselor proprii traditionale colectate in 2010, fata de 1,84 % in 2009. La momentul publicarii, pentru 2010, procentajul banilor recuperati in raport cu cuantumul total afectat de nereguli este de 46 % si se preconizeaza ca va creste, deoarece procesul de recuperare este in curs.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 724
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1491
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1186
Masurile ANAF pentru sprijinirea mediului de afaceri 18 Mar 2020 | 1009
SRJ MediaSind: TVR impune o procedura ilegala si imorala pentru a concedia angajatii incomozi 11 Mar 2020 | 1216
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1092
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Prelucrare copii acte identitate ale persoanelor fizice (minori si reprezentanti legali) si transmiterea acestora prin intermediul aplicatiei WhatsApp Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Contract de vanzare-cumparare. Actiune pauliana. Frauda debitorului. Complicitatea la frauda a tertului dobanditor Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 365 din 12 februarie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020