Aceasta este derulata in cadrul programului Initiativa pentru o Justitie Curata (IJC), un proiect al Societatii Academice din Romania (SAR) si al Fundatiei Freedom House Romania, finantat de Ambasada Statelor Unite ale Americii in Romania prin programul Granturilor pentru Democratie, in parteneriat cu Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie . La lucrarile conferintei vor lua parte membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, procurori de la parchetele de pe langa Judecatoriile de Sector, Parchetul de pe langa Tribunalul Municipiului Bucuresti, judecatori de la Judecatoriile de Sector, si Tribunalul Municipiului Bucuresti, precum si politisti din cadrul Inspectoratul General al Politiei Romane.Avand in vedere importanta acestui nou principiu in legislatia romaneasca din perspectiva competentelor parchetelor, si a celorlalte autoritati judiciare, conferinta va fi transmisa in sistem de videoconferinta la parchetele de pe langa curtile de apel, unde au fost invitati judecatori, procurori si politisti din teritoriu .Astfel, se urmareste informarea si pregatirea procurorilor, politistilor care vor aplica acest principiu in activitatea de urmarire penala, precum si judecatorilor sub al caror control de legalitate sunt supuse solutiile din faza de urmarire penala intemeiate pe acest principiu.
Scurte date referitoare la principiul oportunitatii
Necesitatea reglementarii principiului oportunitatii in legislatia romana deriva din cresterea permanenta a volumului de activitate, care reprezinta in prezent cel mai important impediment pentru functionarea normala a Ministerului Public.Numarul de dosare de solutionat este de peste 6 ori mai mare decat in 1989 si aproape dublu fata de anul 2004, ajungand in 2010 la 1,5 milioane, in conditiile in care schemele de personal sunt practic nemodificate.Evolutia este nesustenabila, iar in conditiile in care nu au loc modificari de substanta va conduce la blocarea sistemului. Din acest motiv, prioritatea sistemului judiciar trebuie sa fie identificarea de solutii care sa permita limitarea numarului de dosare.Una din aceste solutii este reglementarea principiului oportunitatii actiunii penale intr-o modalitate care sa permita procurorului sa inchida dosarele de importanta redusa chiar inainte de a efectua cercetari, pentru ca resursele investigative sa fie canalizate spre dosarele importante.Prevederile legale actuale ale Codului penal si ale Codului de procedura penala, asa cum au fost modificate prin dispozitiile din mica reforma, permit practic procurorului sa aprecieze asupra oportunitatii efectuarii urmaririi penale intr-o cauza, desi nu exista o consacrare expresa a acestui principiu. Astfel, prin modificarea continutului art. 181 C.pen, textul este incident si in situatia in care faptuitorul nu este cunoscut. Totodata, modificarea institutiilor de drept procesual corelative permit ca intr-o cauza sa se dispuna neinceperea urmaririi penale atunci cand faptei ii lipseste gradul deIn noul Cod de procedura penala, principiul oportunitatii este consacrat expres prin art. 7 alin. 2, care prevede ca in cazurile si in conditiile prevazute expres de lege, procurorul poate renunta la exercitarea actiunii penale daca, in raport cu elementele concrete ale cauzei, nu exista un interes public in realizarea obiectului acesteia.``Sub aspectul infractiunilor pentru care poate fi dispusa, noua reglementare este mai restrictiva decat situatia actuala, fiind incidenta numai in cazul infractiunilor pentru care legea prevede pedeapsa amenzii sau pedeapsa inchisorii de cel mult 5 ani. Totodata, renuntarea la urmarirea penala poate avea loc numai dupa punerea in miscare a actiunii penale si inainte de sesizarea camerei preliminare.Avand in vedere aceste conditii, posibilitatea procurorului a aprecia asupra oportunitatii urmaririi penale este in fapt mai restransa decat in reglementarea actuala si nu este de natura a asigura acea flexibilitate in utilizarea resurselor investigative care sa permita echilibrarea volumului de activitate .Proiectul Legii de punere in aplicare a Codului de procedura penala vizeaza aceste aspecte, prin extinderea sferei infractiunilor pentru care poate fi dispusa renuntarea si, mai ales, prin eliminarea conditiei ca ea sa fie dispusa numai dupa punerea in miscare a actiunii penale sau dupa identificarea autorului.Cel mai important element de noutate al reglementarii este posibilitatea ca procurorul sa dispuna ca inculpatul sa indeplineasca, intr-un termen stabilit, una sau mai multe obligatii .
Judecatori si Procurori eliberati din functie la data de 28 februarie 2020 29 Feb 2020 | 1332
Procurori eliberati din functie la data de 28 februarie 2020 29 Feb 2020 | 1130
La sediul Ministerului Justitiei, a avut loc o noua reuniune a Consiliului de Management Strategic 17 Sep 2019 | 1193
Ministerul Justitiei a semnat contractul de finantare a proiectului �Corectional� in cadrul Mecanismului Financiar Norvegian 2014-2021 03 Sep 2019 | 1075
CCR a declarat neconstitutional art. 352 alin. (11) si (12) CPP ref. la accesul la informatiile clasificate 20 Jan 2018 | 2348
Monitorul Oficial din data de 14 martie 2017 14 Mar 2017 | 1280
RECHIZITORIUL conform Noului cod de procedura penala Sursa: EuroAvocatura.ro
Ordonanta de declinare de competenta a organului de urmarire penala Sursa: EuroAvocatura.ro
Restituirea/compensarea taxei de timbru Sursa: EuroAvocatura.ro
Competenta Inaltei Curti de Casatie si Justitie in materie penala. Art. 40 - NCPP Sursa: EuroAvocatura.ro
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Folosirea unui inscris falsificat in fata unei instante de judecata, in scopul obtinerii unui folos patrimonial injust, nu realizeaza elementele de tipicitate ale infractiunii de inselaciune Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 268/RC din 25 iunie 2019
Dreptul de deducere a TVA este conditionat de completarea in facturi a elementelor obligatorii prevazute de lege si-sau cu alte documente justificative anexate acestor facturi Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal Decizia nr. 2718/2019
Revendicare imobiliara a unui bun proprietate comuna pe cote-parti (coproprietate). Exceptie de la opozabilitatea hotararii judecatoresti Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - ICCJ