din anul 2007, atuul tau de DREPT!
5742 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Textul integral al proiectului de lege de revizuire a Constitutiei Romaniei

Textul integral al proiectului de lege de revizuire a Constitutiei Romaniei

  Publicat: 02 Jun 2011       3395 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Textul integral al proiectului de lege de revizuire a Constitutiei Romaniei transmis de catre Administratia Prezidentiala Consiliului Legislativ:

Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Puterile publice existente in stat.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Institutie constituita cu scopul de a apara drepturile si libertatile cetatenilor
Clasificare a creditelor pentru determinarea necesarului de provizioane specifice de risc.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ceea ce este ingaduit de lege,
Institutie constituita cu scopul de a apara drepturile si libertatile cetatenilor
Institutie constituita cu scopul de a apara drepturile si libertatile cetatenilor
Camera inferioara a Parlamentului englez,
Actiune prin care autoritatea vamala lasa la dispozitia titularului declaratiei vamale
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Constituţia Rom�niei - Intrare in vigoare: 31/10/2003
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Reglementata in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, consta in inaintarea instantei de judecata competente a doasrului de cercetare penala,
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Totalitatea membrilor unui organ colectiv, a unei organizatii sau adunari constituite.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Totalitatea regulilor obligatorii privind executarea hotararilor.
Inlaturarea efectelor actului juridic civil, datorita ingratitudinii manifestate de cel gratificat sau a neexecutarii culpabile a unor sarcini asumate.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
In categoria activelor circulante, post ce se refera la creantele salariale, sociale si fiscale determinate
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ prin care se reglementeaza situatii generale si impersonale (decrete lege) sau situatii individuale concrete (numirea sau revocarea unui ambasador)
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Procedura de consultare prevede ca Parlamentul European sa isi exprime pozitia asupra unei propuneri inaintate de Comisie.
Situatie juridica ce intervine ca urmare a mortii ori prin declararea judecatoreasca a mortii unuia din soti.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Putin Emil-Livius-Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.
Concept folosit de legislatia procesuala a unor state,
Concept folosit de legislatia procesuala a unor state,
Primul numar natural strict mai mare decat jumatate din totalul membrilor in functie ai organului colegial
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este perioada in care se efectueaza concediile de odihna cuvenite personalului instantelor, cu exceptia instantelor in materie penala, pentru cauzele cu arestati;
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
Perioada de timp exprimata de regula in zile, sau in ani, in care un deponent isi constituie un depozit banesc la o banca,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Lista electorala - lista ce cuprinde toti alegatorii care isi exercita dreptul de vot in cadrul unei sectii de votare;
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Politica monetara este reglementata de Articolele 105?111 (fostele Articole 105-109)din Tratatul de constituire a Comunitatii Europene. Este fundamentala pentru uniunea economica si monetara (UEM).
Persoana care detine functia de ministru intr-un guvern dar nu este titularul nici unui minister
Perioada electorala - intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii la cunostinta publica a datei la care vor avea loc alegerile si data in care rezultatele finale
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal, alaturi de institutia infractiunii si a pedepsei, reglementata in diferite dispozitii din Codul penal (ex. infractiunea este singurul temei al raspunderii penale, cap. I, t. II, C. pen., partea generala etc).
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Desemneaza ansamblul de masuri, prestatii in bani si in natura, acordate in vederea protejarii veniturilor in cazul aparitiei riscurilor sociale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Este o modalitate principala de exprimare a consimtamantului de catre statele care au luat parte la negocierea tratatului si care este prevazuta si ceruta de dreptul intern al statelor semnatare, modalitate prin care tratatul este supus controlului parlamentar.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este o modalitate principala de exprimare a consimtamantului de catre statele care au luat parte la negocierea tratatului si care este prevazuta si ceruta de dreptul intern al statelor semnatare, modalitate prin care tratatul este supus controlului parlamentar.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Drept de adaugire, drept de crestere.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Constituţia Rom�niei - Intrare in vigoare: 31/10/2003

``PARLAMENTUL ROMANIEI


CAMERA DEPUTATILOR


SENAT


LEGE PRIVINDREVIZUIREA CONSTITUTIEI ROMANIEI


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:


Art. I
Constitutia Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, se modifica si se completeaza astfel:


1. Articolul 6 se completeaza cu un nou alineat, (3), astfel:
Dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, (3), cu urmatorul cuprins:
,,(3) Autoritatile publice vor consulta organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale in legatura cu deciziile privind pastrarea, dezvoltarea si exprimarea identitatii lor etnice, culturale si religioase.a��a��


2. Alineatul (3) al articolului 23 se modifica astfel:
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
,,(3) Retinerea nu poate depasi 48 de ore.``


3. Alineatul (2) al articolului 37 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
,,(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23 de ani pentru a fi alesi in Parlamentul Romaniei sau in organele administratiei publice locale si varsta de cel putin 35 de ani pentru a fi alesi in functia de Presedinte al Romaniei.a��a��


4. Alineatul (3) al articolului 40 se modifica astfel:
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
,,(3) Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii Constitutionale, Avocatul Poporului si adjunctii acestuia, magistratii, cadrele militare in activitate, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica.a��a��


5. Alineatul (8) al articolului 44 se modifica astfel:
Alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
,,(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.``


6. Alineatul (3) al articolului 52 se modifica astfel:
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
,,(3) Statul raspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Raspunderea statului este stabilita in conditiile legii si nu inlatura raspunderea magistratilor pentru erorile judiciare savarsite.


7. Alineatul (1) al articolului 58 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Avocatul Poporului este numit de catre Parlament, pe o durata de 5 ani, pentru apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice. Adjunctii Avocatului Poporului sunt specializati pe domenii de activitate, conform legii de organizare si functionare a institutiei.``


8. Articolul 60 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 60
Avocatul Poporului prezinta Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestuia. Rapoartele pot contine recomandari privind legislatia sau masuri de alta natura, pentru ocrotirea drepturilor si a libertatilor cetatenilor.a��a��


9. Alineatul (2) al articolului 61 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
,,(2) Parlamentul este alcatuit dintr-o singura Camera .a��a��


10. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Alegerea parlamentarilora��a��
Cuprinsul articolului va fi:
,,Articolul 62
(1) Parlamentul este alcatuit din parlamentari alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, potrivit legii electorale.
(2) Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care nu intrunesc in alegeri numarul de voturi pentru a fi reprezentate in Parlament, au dreptul la cate un loc de parlamentar, in conditiile legii electorale. Cetatenii unei minoritati nationale pot fi reprezentati numai de o singura organizatie.
(3) Numarul parlamentarilor se stabileste prin legea electorala, in raport cu populatia tarii, si nu poate depasi 300 de persoane .``


11. Alineatele (1), (2) si (4) ale articolului 63 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Parlamentul este ales pentru un mandat de 4 ani, care se prelungeste de drept in stare de mobilizare, de razboi, de asediu sau de urgenta, pana la incetarea acestora.``
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Alegerile pentru Parlament se desfasoara in cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea sa.``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) Mandatul Parlamentului se prelungeste pana la intrunirea legala a noului Parlament. In aceasta perioada nu poate fi revizuita Constitutia si nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice.a��a��


12. Articolul 64 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 64
(1) Organizarea si functionarea Parlamentului se stabilesc prin regulament propriu, adoptat cu votul majoritatii membrilor sai. Resursele financiare ale Parlamentului sunt prevazute in bugetul propriu, aprobat de acesta si face parte integranta din bugetul de stat .
(2) Parlamentul isi alege un birou permanent. Presedintele Parlamentului se alege pe durata mandatului Parlamentului. Ceilalti membri ai biroului permanent sunt alesi la inceputul fiecarei sesiuni. Presedintele Parlamentului si ceilalti membri ai biroului permanent pot fi revocati inainte de expirarea mandatului, in conditiile prevazute de regulamentul de organizare si functionare al Parlamentului.
(3) Parlamentarii se pot organiza in grupuri parlamentare, potrivit regulamentului de organizare si functionare al Parlamentului.
(4) Parlamentul isi constituie comisii permanente si poate institui comisii de ancheta sau alte comisii speciale.
(5) Biroul permanent si comisiile parlamentare se alcatuiesc potrivit configuratiei politice a Parlamentului.a��a��


13. Articolul 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Sedintele Parlamentuluia��a��
Cuprinsul articolului va fi:
,,Articolul 65
(1) Parlamentul lucreaza in sedinte. Sedintele Parlamentului sunt publice.
(2) Parlamentul poate hotari ca anumite sedinte sa fie secrete.``


14. Articolul 66 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 66
(1) Parlamentul se intruneste in doua sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune incepe in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii iunie. A doua sesiune incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul lunii decembrie.
(2) Parlamentul se intruneste si in sesiuni extraordinare, la cererea Presedintelui Romaniei, a biroului permanent al Parlamentului ori a cel putin o treime din numarul parlamentarilor.
(3) Convocarea Parlamentului se face de presedintele acestuia.a��a��


15. Articolul 67 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 67
Parlamentul adopta legi, hotarari si motiuni, in prezenta majoritatii membrilor.a��a��


16. Articolul 68 se abroga.


17. La Titlul III, Capitolul I, titlul Sectiunii a 2-a se modifica si va avea urmatorul cuprins :


Sectiunea a 2-a


Statutul parlamentarilor


18. Alineatul (1) al articolului 69 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) In exercitarea mandatului, parlamentarii sunt in serviciul poporului.a��a��


19. Articolul 70 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Mandatul parlamentarilora��a��
Cuprinsul articolului va fi:
,,Articolul 70
(1) Parlamentarii intra in exercitiul mandatului la data intrunirii legale a Parlamentului, sub conditia validarii alegerii si a depunerii juramantului. Juramantul se stabileste prin lege organica.
(2) Calitatea de parlamentar inceteaza la data intrunirii legale a Parlamentului nou ales sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.a��a��


20. Alineatele (1) si (2) ale articolului 71 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Nimeni nu poate fi, in acelasi timp, membru al Parlamentului si membru al Parlamentului European.``
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Calitatea de parlamentar este incompatibila cu exercitarea oricarei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al Guvernului.a��a��


21. Articolul 72 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 72
(1) Parlamentarii nu pot fi trasi la raspundere juridica pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului.
(2) Urmarirea, perchezitia, retinerea, arestarea sau trimiterea in judecata penala a parlamentarilor, pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, se pot face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.``


22. Alineatul (3) al articolului 73 se modifica si se completeaza astfel:
Litera c) va avea urmatorul cuprins:
``c) statutul parlamentarilor, stabilirea indemnizatiei si a celorlalte drepturi ale acestora;a��a��
Dupa litera s) se introduce o noua litera, s1), cu urmatorul cuprins:
``s1) raspunderea judecatorilor si procurorilor;``


23. Alineatele (1), (3), (4) si (5) ale articolului 74 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, parlamentarilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot. Cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative.``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Guvernul isi exercita initiativa legislativa prin transmiterea proiectului de lege catre Parlament.``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) Parlamentarii si cetatenii care exercita dreptul la initiativa legislativa pot prezenta propuneri legislative numai in forma ceruta pentru proiectele de legi.``
Alineatul (5) se abroga.


24. Articolul 75 se abroga.


25. Articolul 76 se modifica si se completeaza astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
``(1) Legile organice si hotararea privind regulamentul de organizare si functionare al Parlamentului se adopta cu votul majoritatii membrilor sai.``
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Legile ordinare si hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti la sedinta Parlamentului.``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative in procedura de urgenta, stabilita potrivit regulamentului de organizare si functionare al Parlamentului.``
Dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, (4), cu urmatorul cuprins:
``(4) Propunerile legislative si proiectele de legi vor fi dezbatute si votate in plen in doua lecturi succesive, la cel putin 30 de zile distanta. In cadrul primei lecturi, dezbaterile si votul se vor face pe articole. In cadrul celei de-a doua lecturi, dezbaterile si votul se vor face pe articole, urmate de votul final pe intreaga lege. In mod exceptional, Parlamentul poate aproba, cu majoritatea voturilor membrilor prezenti, reducerea termenului de 30 de zile si adoptarea unui proiect de lege sau a unei propuneri legislative in procedura de urgenta.``


26. Alineatul (2) al articolului 77 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Inainte de promulgare, Presedintele poate cere Parlamentului, o singura data, reexaminarea legii. Prevederile articolului 76 alineatul (4) se aplica in mod corespunzator.a��a��


27. Alineatul (2) al articolului 82 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
,,(2) Candidatul a carui alegere a fost validata depune in fata Parlamentului urmatorul juramant: <>. ``


28. Articolul 85 se completeaza cu un nou alineat, (21), astfel:
Dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, (21), cu urmatorul cuprins:
,,(21) Propunerea primului-ministru de revocare si de numire a unor membri ai Guvernului se poate face numai dupa consultarea prealabila a Presedintelui.a��a��


29. Alineatul (1) al articolului 87 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
``(1) Presedintele Romaniei poate lua parte la sedintele Guvernului in care se dezbat probleme de interes national privind politica externa, securitatea nationala si, la cererea primului-ministru, in alte situatii.``


30. Alineatul (1) al articolului 89 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Dupa consultarea presedintelui Parlamentului si a liderilor grupurilor parlamentare, Presedintele Romaniei poate dizolva Parlamentul, daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 45 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura.``


31. Articolul 90 se completeaza cu trei noi alineate, (2), (3) si (4), astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
,,(2) Problemele care se supun referendumului si data desfasurarii acestuia se stabilesc de Presedintele Romaniei, prin decret.``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Punctul de vedere al Parlamentului asupra initierii referendumului de catre Presedintele Romaniei se exprima, printr-o hotarare adoptata de Parlament, cu votul majoritatii membrilor prezenti, in termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la solicitarea Presedintelui.``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) Daca hotararea Parlamentului nu este adoptata in termenul prevazut la alineatul (3), procedura de consultare a Parlamentului se considera indeplinita, iar Presedintele Romaniei poate emite decretul privind organizarea referendumului.``


32. Articolul 92 se completeaza cu doua noi alineate, (31) si (5), astfel:
Dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, (31), cu urmatorul cuprins:
``(31) Declararea starii de razboi precum si suspendarea sau incetarea ostilitatilor militare se fac de catre Parlament, cu votul majoritatii membrilor acestuia.``
Dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, (5), cu urmatorul cuprins:
``(5) Presedintele Romaniei propune Parlamentului numirea directorilor serviciilor de informatii, iar Parlamentul exercita controlul asupra activitatii acestor servicii .``


33. Litera a) a articolului 94 se modifica astfel:
Litera a) va avea urmatorul cuprins:
``a) confera si retrage decoratii si titluri de onoare;``


34. Articolul 95 se modifica si se completeaza astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) In cazul savarsirii unor fapte grave prin care incalca prevederile Constitutiei, Presedintele Romaniei poate fi suspendat din functie de catre Parlament, cu votul majoritatii membrilor sai, dupa obtinerea avizului Curtii Constitutionale cu privire la gravitatea faptelor si incalcarea Constitutiei. ``
Dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, (11) si (12), astfel:
Alineatul (11) va avea urmatorul cuprins:
``(11) Continuarea procedurii de suspendare este conditionata de avizul favorabil al Curtii Constitutionale. Presedintele poate da Parlamentului explicatii cu privire la faptele ce i se imputa.``
Alineatul (12) va avea urmatorul cuprins:
``(12) In cazul unui aviz negativ din partea Curtii Constitutionale, procedura de suspendare va inceta.``
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Propunerea de suspendare din functie poate fi initiata de cel putin o treime din numarul parlamentarilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui.``


35. Alineatele (1) si (2) ale articolului 96 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Parlamentul, cu votul a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai, poate hotari punerea sub acuzare a Presedintelui Romaniei pentru inalta tradare.``
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Propunerea de punere sub acuzare poate fi initiata de majoritatea parlamentarilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui Romaniei pentru a putea da explicatii cu privire la faptele ce i se imputa.a��a��


36. Alineatul (2) al articolului 97 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
,,(2) In termen de 60 de zile de la data la care a intervenit vacanta functiei de Presedinte al Romaniei, Guvernul va organiza alegeri pentru functia de Presedinte.a��a��


37. Articolul 98 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 98
(1) Daca functia de Presedinte devine vacanta ori daca Presedintele este suspendat din functie sau daca se afla in imposibilitate temporara de a-si exercita atributiile, interimatul se asigura de catre Presedintele Parlamentului.
(2) Atributiile prevazute la articolul 85 alineatul (1), articolele 88-90 si articolul 103 din Constitutie nu pot fi exercitate pe durata interimatului functiei prezidentiale.a��a��


38. Alineatele (2) si (3) ale articolului 103 se modifica astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
,,(2 Candidatul pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de 10 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului. Parlamentul se va pronunta prin vot asupra formarii noului Guvern in termen de 10 zile de la data solicitarii votului de incredere. In caz contrar, dupa trecerea celor 10 zile, candidatul propus, impreuna cu programul si lista Guvernului, va fi considerat respins de catre Parlament, iar Presedintele Romaniei va desemna un alt candidat pentru functia de prim-ministru.``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Programul de guvernare si lista propunerilor pentru membrii Guvernului se dezbat de catre Parlament care acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii parlamentarilor.a��a��


39. Alineatul (1) al articolului 105 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Functia de membru al Guvernului este incompatibila cu exercitarea altei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de parlamentar. De asemenea, ea este incompatibila cu exercitarea unei functii de reprezentare profesionala salarizate in cadrul organizatiilor cu scop comercial.a��a��


40. Alineatele (1) si (4) ale articolului 107 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Primul-ministru conduce Guvernul si coordoneaza activitatea membrilor acestuia, respectand atributiile ce le revin. De asemenea, prezinta Parlamentului rapoarte si declaratii cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) Daca unul dintre ceilalti membri ai Guvernului se afla in una dintre situatiile prevazute la articolul 106 sau este in imposibilitate de a-si exercita atributiile, Presedintele Romaniei, la propunerea primului-ministru, va desemna un alt membru al Guvernului ca ministru interimar, pana la numirea unui nou ministru . Interimatul, pe perioada imposibilitatii exercitarii atributiilor, inceteaza daca ministrul isi reia activitatea in Guvern. Interimatul nu poate dura mai mult de 45 de zile .a��a��


41. Alineatele (2) si (3) ale articolului 109 se modifica astfel:
Alineatul (2) se abroga.
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Raspunderea penala a membrilor Guvernului, pentru fapte savarsite in exercitiul functiei lor, se stabileste prin lege organica. Competenta de judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.a��a��


42. Alineatul (1) al articolului 111 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Guvernul si celelalte organe ale administratiei publice, in cadrul controlului parlamentar al activitatii lor, sunt obligate sa prezinte informatiile si documentele cerute de Parlament sau de comisiile parlamentare, prin intermediul presedintilor acestora. In cazul in care o initiativa legislativa implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, solicitarea informarii este obligatorie.a��a��


43. Articolul 112 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 112
(1) Guvernul si fiecare dintre membrii sai au obligatia sa raspunda la intrebarile sau la interpelarile formulate de parlamentari, in conditiile prevazute de regulamentul de organizare si functionare al Parlamentului.
(2) Parlamentul poate adopta o motiune simpla prin care sa-si exprime pozitia cu privire la o problema de politica interna sau externa ori, dupa caz, cu privire la o problema ce a facut obiectul unei interpelari.a��a��


44. Articolul 113 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
,,Articolul 113
(1) Parlamentul poate retrage increderea acordata Guvernului prin adoptarea unei motiuni de cenzura, cu votul majoritatii membrilor sai.
(2) Motiunea de cenzura poate fi initiata de cel putin o patrime din numarul total al parlamentarilor si se comunica Guvernului la data depunerii.
(3) Motiunea de cenzura se dezbate dupa 3 zile de la data cand a fost prezentata in Parlament.
(4) Daca motiunea de cenzura a fost respinsa, parlamentarii care au semnat-o nu mai pot initia, in aceeasi sesiune, o noua motiune de cenzura, cu exceptia cazului in care Guvernul isi angajeaza raspunderea potrivit articolului 114.a��a��


45. Articolul 114 se modifica si se completeaza astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Guvernul isi poate angaja raspunderea in fata Parlamentului, o singura data pe sesiune, asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege.``
Dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, (11), cu urmatorul cuprins:
,,(11) Limitarea angajarii raspunderii prevazuta la alineatul (1) nu se aplica in cazul proiectului bugetului de stat si cel al asigurarilor sociale de stat .``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) In cazul in care Presedintele Romaniei cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterile si votul se vor face de catre Parlament, intr-o singura lectura, pe articolele sesizate, urmate de votul final pe intreaga lege.``


46. Alineatul (5) al articolului 115 se modifica astfel:
Alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
,,(5) Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre dezbatere la Parlament si dupa publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Parlamentul, daca nu se afla in sesiune, se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere. Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1).``


47. Articolul 119 se completeaza cu doua noi alineate, (2) si (3), astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) In conditiile legii, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii transmite Parlamentului, in vederea aprobarii, strategia de securitate nationala.``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Consiliul Suprem de Aparare a Tarii transmite Parlamentului rapoartele asupra activitatii desfasurate, in vederea examinarii acestora.``


48. Articolul 124 se modifica si se completeaza astfel:
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai Constitutiei, legii si deciziilor Curtii Constitutionale.``
Dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, (4), cu urmatorul cuprins:
``(4) Raspunderea judecatorilor si procurorilor se reglementeaza prin lege organica.``


49. Alineatul (6) al articolului 126 se modifica astfel:
Alineatul (6) va avea urmatorul cuprins:
``(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, a actelor de comandament cu caracter militar, precum si a celor care privesc politicile fiscale si bugetare. Instantele de contencios administrativ sunt competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau, dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.``


50. Alineatele (2), (3), (4), (5) si (6) ale articolului 133 se modifica astfel:
Litera a) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
,,a) 10 sunt alesi in adunarile generale ale magistratilor si validati de Parlament; acestia fac parte din doua sectii, una pentru judecatori si una pentru procurori; prima sectie este compusa din 5 judecatori, iar cea de-a doua din 5 procurori;``
Litera b) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
``b) 6 reprezentanti ai societatii civile, care se bucura de inalta reputatie profesionala si morala: 3 numiti de Parlament si 3 de catre Presedintele Romaniei;``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales dintre membrii prevazuti la alineatul (2) literele a) si b), pentru un mandat de un an, ce poate fi innoit o singura data . Mandatul acestuia nu poate fi prelungit.``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al Magistraturii este de 6 ani si nu poate fi prelungit sau innoit.a��a��
Alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
,,(5) Hotararile Consiliului Superior al Magistraturii se iau prin vot public si se motiveaza.``
Alineatul (6) se abroga.


51. Articolul 138 se modifica si se completeaza astfel:
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Guvernul elaboreaza anual proiectul bugetului de stat si pe cel al asigurarilor sociale de stat, pe care le transmite institutiilor Uniunii Europene, dupa informarea prealabila a Parlamentului asupra continutului acestora.``
Dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, (21), cu urmatorul cuprins:
``(21) Guvernul supune spre aprobare Parlamentului, separat, proiectul bugetului de stat si pe cel al asigurarilor sociale de stat .``


52. Dupa articolul 138 se introduce un nou articol, 138 indice 1, cu urmatorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ``Politica financiara``
Cuprinsul articolului va fi:
``Articolul 138 indice 1
(1) Statul trebuie sa evite deficitul public excesiv. Deficitul bugetar nu poate fi mai mare de 3% din produsul intern brut, iar datoria publica nu poate depasi 60% din produsul intern brut.
(2) Imprumuturile externe pot fi contractate numai in domeniul investitiilor.
(3) In cazul producerii unei catastrofe naturale sau ivirii unor situatii exceptionale cu impact negativ semnificativ asupra finantelor publice, valorile maxime prevazute la alineatul (1) pot fi depasite, cu acordul majoritatii membrilor Parlamentului, numai daca depasirea poate fi compensata in maximum trei ani.
(4) Prin derogare de la dispozitiile alineatului (2), pentru prevenirea consecintelor unei calamitati naturale sau ale unui dezastru deosebit de grav, cu acordul majoritatii membrilor Parlamentului, pot fi contractate si alte imprumuturi externe.``


53. Alineatul (3) al articolului 140 se modifica astfel:
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
,,(3) La cererea Parlamentului, Curtea de Conturi controleaza modul de gestionare a resurselor publice si raporteaza despre cele constatate.a��a��


54. Alineatul (3) al articolului 142 se modifica astfel:
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
,,(3) Sase judecatori sunt numiti de Parlament si trei de Presedintele Romaniei.``


55. Literele a), b), c), e) si h) ale articolului 146 se modifica astfel:
Litera a) va avea urmatorul cuprins:
,,a) se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a presedintelui Parlamentului, a Guvernului, a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului Poporului, a unui numar de cel putin 40 de parlamentari precum si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei;``
Litera b) va avea urmatorul cuprins:
``b) se pronunta asupra constitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri internationale, la sesizarea presedintelui Parlamentului sau a unui numar de cel putin 40 de parlamentari;``
Litera c) va avea urmatorul cuprins:
``c) se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentului Parlamentului, la sesizarea presedintelui Parlamentului, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 40 de parlamentari;``
Litera e) va avea urmatorul cuprins:
``e) solutioneaza conflictele juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice, la cererea Presedintelui Romaniei, a presedintelui Parlamentului, a primului-ministru sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;``
Litera h) va avea urmatorul cuprins:
``h) da aviz obligatoriu pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei;``


56. Alineatele (1) si (2) ale articolului 147 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din Regulamentul Parlamentului, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept .a��a��
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) In cazurile de neconstitutionalitate care privesc legile, inainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale. Prevederile articolului 76 alineatul (4) se aplica in mod corespunzator.``


57. Articolul 148 se modifica si se completeaza astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Romania este stat membru al Uniunii Europene si exercita in comun cu celelalte state membre competentele stabilite de tratatele Uniunii.``
Dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, (11), cu urmatorul cuprins:
``(11) Ratificarea actelor de revizuire a tratatelor constitutive ale Uniunii Europene se face prin lege adoptata de Parlament, cu o majoritate de doua treimi din numarul membrilor sai.``
Alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
``(2) Ca urmare a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, prevederile tratatelor constitutive sau de revizuire precum si celelalte reglementari ale Uniunii cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne.``
Dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, (21), cu urmatorul cuprins:
``(21) Ratificarea tratatului privind aderarea unui stat la Uniunea Europeana se face prin lege adoptata de Parlament, cu o majoritate de doua treimi din numarul membrilor sai.``
Alineatul (3) se abroga.
Alineatul (5) se abroga.


58. Articolul 149 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Denumirea articolului va fi: ,,Participarea la Tratatul Atlanticului de Norda��a��
Cuprinsul articolului va fi:
,,Articolul 149
Romania este parte la Tratatul Atlanticului de Nord. Obligatiile care decurg din aceasta calitate a Romaniei vor fi aduse la indeplinire de catre Parlament, Presedintele Romaniei si Guvern.``


59. Alineatul (1) al articolului 150 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Revizuirea Constitutiei poate fi initiata de Presedintele Romaniei la propunerea Guvernului, de cel putin o patrime din numarul parlamentarilor, precum si de cel putin 500.000 de cetateni cu drept de vot.a��a��


60. Alineatele (1) si (2) ale articolului 151 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
,,(1) Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptata de Parlament, cu o majoritate de cel putin doua treimi din numarul membrilor sai.a��a��
Alineatul (2) se abroga.


61. Alineatele (1), (3), (4), (5) si (6) ale articolului 155 se modifica astfel:
Alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
``(1) Proiectele de legi si propunerile legislative in curs de legiferare se dezbat si se adopta potrivit dispozitiilor legii de revizuire.``
Alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
``(3) Dispozitiile legii de revizuire se aplica incepand cu urmatoarele alegeri parlamentare.``
Alineatul (4) va avea urmatorul cuprins:
``(4) Proiectele de legi si propunerile legislative adoptate sau respinse de catre prima Camera sesizata, potrivit dispozitiilor constitutionale anterioare intrarii in vigoare a legii de revizuire, se dezbat si se adopta de catre Parlament, intr-o singura lectura, pe articole, urmate de votul final pe intreaga lege.``
Alineatul (5) se abroga.
Alineatul (6) se abroga.


Art. II
Revizuirea adoptata prin prezenta lege se supune aprobarii prin referendum organizat potrivit dispozitiilor art. 151 alin. (3) din Constitutia Romaniei.``



Citeşte mai multe despre:    Constitutia Romaniei    Revizuirea Constitutiei

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

SRJ MediaSind: TVR impune o procedura ilegala si imorala pentru a concedia angajatii incomozi
11 Mar 2020 | 1206

CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala
19 Oct 2019 | 1150

CCR: dispozitiile art. 62 alin. (1) si (3) din Legea notarilor publici (in forma anterioara) sunt neconstitutionale
09 Oct 2019 | 1385

CCR: reluarea cauzei din faza judecatii in prima instanta ca urmare a redeschiderii procesului penal pentru persoanele condamnate judecate in lipsa - neconstitutionala
09 Oct 2019 | 1003

CCR: Excluderea barbatului condamnat care are copil mai mic de un an de la posibilitatea amanarii pedepsei inchisorii/detentiunii pe viata este neconstitutionala
25 Sep 2019 | 874

CCR: Refuzul Presedintelui de a numi ministri interimari la propunerea primului-ministru este neconstitutional
18 Sep 2019 | 1140



Articole Juridice

Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte
Sursa: MCP avocati

Nemotivarea deciziei de concediere. Protectia salariatilor impotriva concedierilor abuzive
Sursa: MCP avocati

Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor?
Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Jurisprudenţă

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Greva, context in care angajatorul poate dispune concedierea salariatilor?
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Legalitatea platii esalonate a drepturilor salariale obtinute prin hotarari judecatoresti
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale
Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021