Demersul AEP a vizat armonizarea legislatiei electorale din Romania si crearea unui cadru general pentru toate tipurile de alegeri care sa confere o mai mare coerenta si fluiditate derularii procedurilor specifice organizarii si desfasurarii procesului electoral. Este cazul proiectelor de lege pentru completarea si modificarea Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, a Legii nr.33/2007 privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European, a propunerii legislative privind ziua de desfasurare a alegerilor locale, parlamentare, europarlamentare si prezidentiale etc. Totodata, demersul a urmarit inlaturarea actualelor discrepante si lacune legislative, asigurand, in acest fel, o mai mare stabilitate a legislatiei electorale. In cursul zilei de 25.01.11, reperezentantii AEP au prezentat partidelor politice parlamentare proiectul de Cod Electoral. In urmatorul interval de timp, oamenii politici si expertii in domeniul electoral ai partidelor politice vor analiza proiectul de Cod Electoral, umand ca in perioada imediat urmatoare sa fie dat publicitatii si supus dezbaterii publice.
Norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputatilor va fi de un deputat la 70.000 de locuitori. Norma de reprezentare pentru alegerea Senatului va fi de un senator la 160.000 de locuitori.
In cazul alegerilor, perioada electorala incepe cu cel putin 90 de zile inaintea datei votarii si se incheie odata cu aducerea la cunostinta publica, potrivit legii, a rezultatului scrutinului. Data inceperii perioadei electorale si calendarul operatiunilor electorale sunt stabilite de catre Autoritatea Electorala Permanenta prin hotarare . In cazul referendumului national, perioada electorala incepe de la data publicarii in Monitorul Oficial a legii, a hotararii Parlamentului Romaniei sau a decretului Presedintelui Romaniei si se incheie odata cu aducerea la cunostinta publica, potrivit legii, a rezultatului scrutinului. Calendarul operatiunilor electorale este stabilit de catre Autoritatea Electorala Permanenta prin hotarare .
Modurile de scrutin Deputatii si senatorii sunt alesi prin scrutin uninominal. Presedintele Romaniei este ales prin scrutin uninominal. Membrii din Romania in Parlamentul European sunt alesi pe baza de scrutin de lista, , precum si pe baza de candidaturi independente. Consilierii locali si consilierii judeteni sunt alesi pe circumscriptii electorale, pe baza scrutinului de lista, precum si pe baza de candidaturi independente. Primarii si presedintii consiliilor judetene sunt alesi pe circumscriptii electorale, prin scrutin uninominal.
Referendumul privind demiterea Presedintelui Romaniei Referendumul pentru demiterea Presedintelui Romaniei se stabileste prin hotarare a Parlamentului, in conditiile prevazute la art. 95 din Constitutie . Alegatorii romani care participa la referendum se pronunta prin "DA" sau "NU" la urmatoarea intrebare inscrisa pe buletinul de vot: "Sunteti de acord cu demiterea Presedintelui Romaniei?" Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga tara ale alegatorilor romani care au participat la referendum.
Textul integral al Proiectului >>>>
29 octombrie a fost instituita ca Ziua Autoritatii Electorale Permanente 05 Sep 2019 | 695
Actele normative aprobate sau de care Guvernul a luat act in sedinta din 23 mai 2019 23 May 2019 | 958
BEC: Interpretarea notiunii de partid politic care are membri in Parlamentul European 13 Mar 2019 | 844
Monitorul Oficial din data de 22 iunie 2017 22 Jun 2017 | 2429
Monitorul Oficial din data de 17 mai 2017 17 May 2017 | 1585
Monitorul Oficial din data de 09 mai 2017 09 May 2017 | 1666
Decizia CCR nr. 143/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru aprobarea OUG 86/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei