Principalele obiective ale acesteia sunt crearea unui cadru armonizat pentru actiuni coordonate la nivel european, cresterea transparentei si reducerea riscurilor.In noul cadru, organismele de reglementare, atat nationale, cat si europene, vor avea atributii clare pentru a actiona la nevoie, impiedicand astfel fragmentarea pietei si garantand buna functionare a pietei interne. Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat:a��In contexte normale, vanzarea in lipsa favorizeaza lichiditatea pietei si contribuie la fixarea eficienta a preturilor.Insa in cadrul pietelor aflate in dificultate, vanzarea in lipsa poate amplifica scaderea preturilor, ceea ce duce la piete dezordonate si riscuri sistemice.Propunerea de azi va creste transparenta pentru organismele de reglementare si piete si va facilita efortul organismelor de reglementare de a detecta riscurile de pe pietele datoriilor suverane.Organismele de reglementare vor obtine, de asemenea, atributii clare de restrictionare sau de interzicere a vanzarilor in lipsa in situatii exceptionale, pe care le vor exercita in coordonare cu Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete (European Securities and Markets Authority, ESMA).Propunerile de azi constituie un pas inainte in directia realizarii unei mai mari stabilitati financiare in Europa .a�� Vanzarea in lipsa reprezinta vanzarea unui titlu de valoare pe care vanzatorul nu il detine, cu intentia de a-l cumpara la o data ulterioara pentru livrare.Vanzarea in lipsa fara prevalidare (naked short selling) are loc atunci cand vanzatorul nu a imprumutat titlurile de valoare si nici nu s-a asigurat, inainte de vanzarea in lipsa, ca acestea pot fi imprumutate inainte de tranzactionare,ceea ce poate duce la riscuri specifice in caz de netranzactionare (adica de nerealizare a tranzactiei).De la declansarea crizei financiare, o serie de state membre au luat masuri de suspendare sau de interzicere a vanzarii in lipsa .Masurile necoordonate pot fi mai putin eficace si pot duce la dificultati pe piata, inclusiv prin afectarea increderii investitorilor. Transparenta sporita In prezent exista putine informatii fiabile disponibile cu privire la vanzarea in lipsa:participantii la piata si organismele de reglementare pot intampina greutati in a afla care titluri de valoare sunt tranzactionate in lipsa si care este valoarea lor globala.Propunerea de azi favorizeaza transparenta impunand obligatia ca toate ordinele de tranzactionare a actiunilor introduse in locurile de tranzactionare sa poarte mentiunea a��in lipsaa�� (procedura asa-zisa de a��reperarea��, flagging) daca este vorba de o vanzare in lipsa, astfel incat organismele de reglementare sa stie care tranzactii sunt tranzactii in lipsa .In plus, investitorii vor trebui sa comunice pozitiile nete scurte semnificative pe actiuni la un anumit nivel organismelor de reglementare (0,2% din capitalul social emis) si la un nivel mai ridicat pietei (0,5%).Aceste masuri inseamna ca participantii la piata vor fi mai bine informati, in timp ce organismele de reglementare vor putea monitoriza pietele si vor putea detecta riscurile emergente.In ceea ce priveste obligatiunile de stat, organismele de reglementare vor putea sa detecteze mai usor riscurile de pe pietele datoriilor suverane dat fiind ca vor primi date despre pozitiile scurte, inclusiv cele obtinute prin swapurile pe riscul de credit suveran (un instrument financiar derivat considerat uneori drept o forma de asigurare impotriva riscului de neplata). Atributii clare pentru organismele de reglementare si un cadru european coordonat Pe pietele aflate in dificultate, transparenta poate sa nu fie un element suficient.In prezent, atributiile pe care le au organismele nationale de reglementare in ce priveste restrictionarea sau interzicerea vanzarii in lipsa variaza semnificativ de la un stat membru la altul.Propunerea de azi confera organismelor nationale de reglementare atributii clare de restrictionare sau interzicere temporara, in situatii exceptionale, a vanzarii in lipsa a oricarui instrument financiar, sub rezerva coordonarii cu ESMA (care ar trebui sa fie operationala incepand din ianuarie 2011 in urma acordului Parlamentului European).ESMA va avea de asemenea dreptul de a emite avize adresate autoritatilor competente atunci cand intervin in situatii exceptionale.In concordanta cu noul cadru de reglementare, ESMA va avea posibilitatea, atunci cand sunt indeplinite anumite conditii, sa adopte ea insasi masuri temporare, cu efect direct, de restrictionare sau interzicere a vanzarii in lipsa .In plus, daca pretul unui instrument financiar scade semnificativ intr-o zi, organismele nationale de reglementare vor avea dreptul de a restrictiona vanzarile in lipsa a instrumentului respectiv pana la sfarsitul urmatoarei zile de tranzactionare.Aceste masuri vor sprijini organismele de reglementare in efortul lor de a lua masurile necesare, in mod coordonat, in vederea incetinirii sau stoparii procesului de scadere a preturilor care poate fi amplificat prin vanzarile in lipsa pe pietele aflate in dificultate.De asemenea, ele vor reduce costurile de conformitate pentru participantii la piata care rezulta in prezent din divergentele dintre normele nationale.Abordarea riscurilor specifice vanzarii in lipsa fara prevalidare Vanzarea in lipsa fara prevalidare poate creste riscul de netranzactionare.Propunerea de azi impune obligatia ca investitorul care doreste sa efectueze o vanzare in lipsa sa fi imprumutat instrumentele necesare, sa fi incheiat un acord pentru a le imprumuta sau sa aiba un acord cu o parte terta in vederea localizarii si rezervarii lor in vederea imprumutului, astfel incat acestea sa fie livrate pana la data tranzactiei [cel tarziu in termen de 4 zile de la tranzactie].Locurile de tranzactionare trebuie sa garanteze existenta mecanismelor adecvate pentru cumpararea de actiuni sau de datorii suverane, precum si a amenzilor si a interzicerii vanzarii in lipsa, in caz de netranzactionare.Exceptari In propunere sunt incluse si unele exceptari, de exemplu in ce priveste anumite actiuni care joaca un rol important in asigurarea de lichiditati sau care sunt esentiale pentru buna functionare a pietelor primare de obligatiuni .Etapele urmatoare Propunerea urmeaza sa fie prezentata Parlamentului European si Consiliului pentru negociere si adoptare.Odata adoptat, regulamentul urmeaza sa se aplice incepand din data de 1 iulie 2012.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 707
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1486
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1181
Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala 20 Feb 2020 | 1085
CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU 25 Nov 2019 | 1631
MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto 23 Sep 2019 | 1588
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020
Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019