De ce a incalcat Guvernul francez legislatia europeana ?Conform pozitiilor oficiale exprimate de catre reprezentantii statului francez, din ratiuni de ordine publica, situatie ilegala si sarcina excesiva asupra sistemului de asistenta sociala, Franta a inceput in ultima luna demolarea taberelor ilegale ale romilor si a trimis inapoi in propria tara 977 de romi, in special spre Romania , prin ceea ce Franta, dar si Guvernul Roman numesc A� intoarceri voluntare A�, iar Centrul de Resurse Juridice (CRJ) numeste A� expulzari colective A�. Pentru a se asigura ca romii nu se vor intoarce in Franta si vor cere din nou cei 300 de euro pe care autoritatile franceze ii numesc A� ajutor umanitar A� iar CRJ ii numeste A� mita fortata pentru a renunta la propriile drepturi A�, romii trimisi in Romania, conform declaratiilor Ministrului de Interne francez , vor fi amprentati. Conform Directivei 2004/38/CE privind dreptul la libera circulatie si sedere pe teritoriul statelor membre pentru cetatenii Uniunii si membrii familiilor acestora :- pentru ca unui cetatean european sa-i fie restrictionata libertatea de circulatie si sedere pe teritoriul unui stat membru UE din ratiuni de ordine publica, persoana in cauza trebuie sa reprezinte o amenintare reala, prezenta si suficient de grava la adresa unui interes fundamental al societatii, iar consideratii de preventie generala nu pot fi luate in considerare. (Art. 27, 2) - o decizie de expulzare, care trebuie sa se bazeze strict pe comportamentul individual al persoanei in cauza, trebuie notificata acesteia alaturi de informarea asupra cailor de atac si a instantei competente. Doar in cazuri extreme, parasirea teritoriului poate fi impusa intr-o perioada mai scurta de 30 de zile . (Art 30) - recurgerea la sistemul de asistenta sociala al statului membru gazda nu poate determina in mod automat expulzarea . (Art. 14, 3) - o masura de expulzare nu poate fi adoptata daca persoana in cauza poate dovedi ca este in cautarea unui loc de munca si ca are sanse reale de a fi angajata. (Art. 14, 4, b)Referitor la amprentarea cetatenilor europeni aceasta incalca Directiva 2000/43/CE cu privire la implementarea principiului tratamentului egal intre persoane indiferent de originea rasiala sau etnica. Parlamentul European califica acest tip de masura in Rezolutia din 10 iulie 2008 cu privire la referendumul romilor in baza etniei din Italia drept A�un act de discriminare directa in baza rasei si a originii etnice, interzise prin Art. 14 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului si, mai mult decat atat, un act de discriminare intre cetatenii europeni de origine roma si alti cetateni care nu sunt presupusi a se supune unor astfel de proceduriA�. Ce face Comisia Europeana?Remarcam faptul ca i-a luat Comisiei Europene, gardianul tratatelor si al legislatiei europene (Cf. Art. 258 al Tratatului consolidat al UE) o luna ca sa ractioneze la masurile Frantei in flagranta contradictie cu directivele europene, mai precis, sa inceapa a analiza daca actiunile Frantei respecta, a��pe de-a intregula��, legislatia europeana. In declaratia sa din 25 august 2010 , Doamna Comisar Viviane Reding, Vice-presedinta Comisiei si Comisar pe Justitie, Drepturi Fundamentale si Cetatenie, considera ca a��avem nevoie, in mod particular, sa abordam cauzele primare care-i determina pe romi sa-si abandoneze casele si sa se miste peste granitea��. Ne intrebam de cand anume este Comisia interesata de ce anume cetatenii europeni isi exercita dreptul la cetatenie europeana. Din cate stiam, ideea libertatii de miscare si de cautare a destinului si-a oportunitatii acolo unde acestea exista in spatiul european, a stat la baza dezvoltarii economice a multor state care astazi sunt printre cele mai dezvoltate din Uniune. De asemenea doamna comisar Reding ofera oficiile Comisiei ca intermediar intre state intr-o eventuala discutie asupra situatiei romilor in Europa . Din nou, ne intrebam de cand anume Comisia a devenit, in interpretarea doamnei Reding, un actor fara responsabilitati si autoritate in edificiul institutional european, atunci cand vine vorba despre populatia roma cu cetatenie est-europeana.Ce anume face statul roman ?Atitudinea Frantei la adresa cetatenilor romani si implicit a Romaniei este una ofensatoare. Intrebari retorice de tipul a��Ar trebui ca Franta sa primeasca toata mizeria lumii?a�� in contextul discutiei despre romii romani nu reprezinta doar o pata pe drapelul francez, ci mai ales o ofensa fara precedent la adresa statului roman . Pana in prezent insa, reprezentantii statului roman, ai Ministerului Afacerilor Externe cu precadere, nu au condamnat ferm actiunile Frantei. Declaratii de intentie, cu aplicare viitoare, conform carora Romania nu va accepta discriminarea si incalcarea drepturilor cetatenilor romani nu sunt acceptabile atunci cand incalcarea s-a produs deja. Argumente inaintate de catre un reprezentant al Guvernului Romaniei, presupuse in interesul Romaniei, conform carora A�faptul ca niciunul dintre cei 500 de repatriati de pana acum nu a avut cazier in Romania sau in Franta, inseamna ca a�� plecand de la discursul securitar al partii franceze a�� de fapt aceste indepartari de pe teritoriul francez se fac sub suspiciunea de comitere in viitor a unor infractiuni, deci cu incalcarea prezumtiei de nevinovatieA�, sugereaza mai degraba o incercare de aparare a intereselor Frantei in chestiune, decat ale Romaniei. Dincolo de faptul ca, in exemplul descris, prezumtia de nevinovatie este gresit invocata, neexistand un caz, ci o masura abuziva in afara vreunei proceduri legale pe o motivatie rasista, intelegem din acest argument ca, daca persoanele repatriate ar fi avut condamnari anterioare, repatrierea ar fi putut fi justificata. Nu ne putem explica altfel faptul ca reprezentantul Guvernului Romaniei nu stie ca Directiva 38 prevede ca masurile luate din ratiuni de ordine publica nu pot fi justificate de condamnari anterioare in sine (Art 27, 2 ) si prin urmare, nu invoca acest lucru in interesul Romaniei. De asemenea, o solicitare adresata Comisiei Europene de catre reprezentantul Guvernului Romaniei de a investiga daca masurile franceze sunt in conformitate cu legislatia europeana venita la cateva zile dupa ce Comisia anuntase deja ca va demara aceasta actiune de verificare, pune din nou, statul roman, in ridicol, aratand lipsa de informare pe subiect . Mai mult decat atat, autoritatile statului roman coopereaza cu cele ale statului francez pentru A�repatrierea voluntara a romilorA� si par a fi mai degraba preocupate ca relatia bilaterala romano-franceza sa nu fie in niciun fel deteriorata , decat sa apere onoarea Romaniei aparand cetatenii romani deveniti, din cetateni europeni, migranti pentru statul francez, dar se pare, si pentru statul roman, si expulzati fara drept de apel.
Proiectele de acte normative aprobate sau de care guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 9 iulie 2019 09 Jul 2019 | 883
Anunt participare studiu referitor la protectia datelor cu character personal 24 Sep 2012 | 1668
Studiu CRJ: �Protectia datelor cu caracter personal: mecanisme de acces la remediu si utilizarea lor" 22 May 2012 | 12490
INM recruteaza formatori cu norma partiala in cadrul formarii initiale 14 Oct 2011 | 3969
Jud. Cristi Danilet: Confiscarea averii (episod final) 19 Jul 2011 | 3029
CRJ organizeaza seminarul Studiile clinice cu participanti copii si adulti cu probleme de sanatate mintala: masuri de protectie insuficiente in vederea protejarii drepturilor omului 16 Nov 2010 | 1428
Conditiile dobandirii calitatii de �victima indirecta� in cazul decesului unei persoane in jurisprudenta CEDO Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Cauza TATU revine in dezbaterea profesionistilor in drept Sursa: EuroAvocatura.ro - Avocat dr. Razvan Viorescu
Hotararea in Cauza D.M.D. impotriva Romaniei, din 03.10.2017 Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului
Hotararea CEDO in Cauza Stepanian impotriva Romaniei. Interzicerea torturii, pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante Pronuntaţă de: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI, SECTIA A PATRA HOTARAREA din 14 iunie 2016