Continutul reclamatiilor inregistrate in aceasta perioada releva o preocupare crescuta a consumatorilor pentru calitatea produselor si serviciilor. Statistica reclamatiilor arata o corelatie intre numarul de reclamatii inregistrate si valoarea sau nivelul tehnologic al produselor si serviciilor, pe primele locuri fiind produsele electronice (calculatoare, televizoare), electrocasnice, terminale mobile, servicii financiar bancare. Consumatorii informati sunt si cei mai inclinati sa reclame neconformitatea produselor sau serviciilor pe care le achizitioneaza.
Rapoartele de control indica o crestere a gradului de conformare voluntara, observata in special in domeniile comertului electronic, al retelelor de retail si al serviciilor financiar-bancare. Trebuie mentionat ca acei operatori economici care adopta o atitudine activa de respectare a drepturilor consumatorilor reusesc sa-si pastreze sau sa-si largeasca baza de clienti chiar in conditiile crizei economice.
1. Cifrele trimestrului I - 2010 se prezinta astfel:
a��numar de actiuni de control: 28 129a��numar de amenzi aplicate: 11 182a��valoare amenzi aplicate: 37 196 910 leia��numar de reclamatii inregistrate: 12 080a��numar probe prelevate: 373a��valoare produse neconforme, oprite definitiv de la comercializare: 1 209 722,4 leia��valoare despagubiri acordate consumatorilor: 1 686 727,6 leia��numar actiuni de consiliere consumatori a�� 751
Exemple de actiuni tematice de control desfasurate la nivel national:- Verificarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de creditare de catre institutiile financiare nebancare;- Verificarea respectarii drepturilor consumatorilor in cadrul vanzarilor de soldare, promotionale sau de lichidare;- Verificarea drepturilor consumatorilor in cadrul site-urilor care comercializeaza servicii si produse;- Verificarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la cazinouri;- Verificarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la comercializarea produselor cosmetice;- Verificarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor in unitatile de cazare si alimentatie publica aferente;- Verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la comercializarea benzinei si motorinei in statiile de distributie;- Verificarea modului de comercializare si etichetare a preparatelor de carne;- Verificarea respectarii prevederilor legale la comercializarea bijuteriilor din metale pretioase si pietre pretioase;- Verificarea prevederilor legale proivind protectia consumatorilor la operatorii economici care desfasoara activitati de schimb valutar.
Cateva exemple de actiuni de control desfasurate la nivel regional:- Verificarea calitatii alimentelor comercializate in retelele de supermarketuri Mega Image si Penny Market a�� CRPC Bucuresti;- Verificarea operatorilor economici care furnizeaza servicii de catering a�� CJPC Salaj;- Verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la sali de sport a�� CJPC Cluj;- Respectarea prevederilor privind protectia consumatorilor in unitatile de alimentatie publica din mediul rural a�� CJPC Salaj;- Verificarea respectarii prevederilor legale in domeniul protectiei consumatorilor in punctele de trecere cu bacul a caii navigabile a�� CRPC Constanta, CJPC Braila;- Verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la comercializarea berii si a bauturilor racoritoare a�� CJPC Botosani;- Verificarea respectarii prevederilor legii 349/2002 privind limitarea efectelor consumului produselor din tutun a�� CRPC Bucuresti, CJPC Braila, CJPC Tulcea;- Verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor in cadrul florariilor a�� CJPC Salaj, CJPC Braila; CJPC Suceava, CRPC Constanta;- Respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor in cadrul servicii de curierat a�� CJPC Gorj;- Respectarea prevederilor legale privind comercializarea produselor in chioscurile din vecinatatea scolilor a�� CRPC Constanta, CJPC Tulcea;- Control produse etnobotanice a�� CPCM Bucuresti, CJPC Olt si CJPC Prahova, CJPC Tulcea, CJPC Valcea;- Respectarea prevederilor legale din domeniul protectie consumatorilor la inchirierea costumelor de carnaval si a rochiilor de mireasa a�� CJPC Harghita.
2. In domeniul serviciilor bancare au fost inregistrate, la nivel national, 392 de reclamatii in urma carora au fost aplicate 51 amenzi contraventionale in valoare de 433 500 lei. Consumatorii au reclamat existenta clauzelor abuzive in contractile de credit, cesionarea creantelor de catre banci catre societati de recuperare a creditelor, costuri foarte mari ale creditelor acordate de societati financiare nebancare pentru achizitionarea unor bunuri de consum etc. Fata de primul trimestru al anului 2009 cand au fost inregistrate 923 de reclamatii depuse de consumatori impotriva societatilor bancare, in anul 2010 se constata o scadere a numarului reclamatiilor, scadere care poate fi motivata atat de reducerea numarului de credite acordate consumatorilor cat si de faptul ca, odata cu modificarea si completarea legislatiei privind serviciile financiare de catre ANPC, bancile si-au remediat unele deficiente privind informarea consumatorilor si au imbunatatit contractele de credit .
In vederea respectarii drepturilor si intereselor consumatorilor si a cresterii gradului de protectie, in primele trei luni ale anului 2010, ANPC a semnat protocoale de colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, Oficiul National al Registrului Comertului, Consiliul Concurentei, Agentia Nationala Anti-Doping. Planificarea de actiuni comune va spori eficienta activitatii de protectie a consumatorilor.
3. In domeniul legislativ putem mentiona ca in data de 16 ianuarie 2010 a intrat in vigoare Ordinul 632/2009 privind unele masuri de informare a consumatorilor de catre operatorii economici care desfasoara activitati de schimb valutar, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 886/17.12.2009. In data de 15.03.2010 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Ordinul 72/2010 privind unele masuri de informare a consumatorilor. Acest ordin extinde masurile obligatorii de informare a consumatorilor asupra operatorilor economici care comercializeaza on-line produse, pachete de servicii turistice sau bilete de avion.
A fost finalizat si trimis spre avizare institutiilor competente proiectul de Ordonanta de urgenta privind contractele de credit pentru consumatori. Acest act normativ transpune Directiva europena 2008/48/CEE, privind contractele de credit pentru consumatori si va intra in vigoare la 11 iunie 2010, inlocuind Legea 289/2004 ce reglementeaza actualmente creditele de consum.
Actul normativ privind stabilirea unor masuri pentru aplicarea Regulamentului (CE) 92/2009 al Parlamentului European si al Consiliului European din 16 septembrie 2009 privind platile transfrontaliere in Comunitate se afla pe fluxul de avizare. In baza principiului egalitatii comisioanelor, pentru fiecare categorie de operatiune de plata transfrontaliera va trebui sa fie identificat un mijloc de plata national cu caracteristici identice sau similare. Regulamentul cuprinde prevederi referitoare la obligatia prestatorilor sa comunice utilizatorilor de servicii informatiile privind codurile IBAN si BIC pentru contul in cauza. Este instituita obligatia prestatorilor de servicii de plata de a se asigura ca, pentru operatiunile de debitare directa, toate conturile platitorilor accesibile la nivel national, in conformitate cu schema de debitare directa, sunt accesibile si la nivel transfrontalier. Pentru indeplinirea acestei obligatii se prevede o perioada de tranzitie de un an de la data punerii in aplicare a Regulamentului pentru prestatorii din statele membre din cadrul zonei euro iar pentru prestatorii din statele membre din afara zonei euro se prevede o derogare de la aplicarea dispozitiilor privind accesibilitatea de cel mult cinci ani.
4. La nivel european, Autoritatea este implicata in procesul de luare a deciziilor comunitare prin participare la grupele de lucru organizate la nivelul Comisiei Europene si a Consiliului European, unde se elaboreaza proiectele viitoarei legislatii europene din domeniul protectiei consumatorilor. In prezent se lucreaza la Propunerea de directiva privind drepturile consumatorilor care are drept scop revizuirea si inlocuirea a patru directive: Directiva 85/577/CEE privind protectia consumatorilor in cazul contractelor negociate in afara spatiilor comerciale, Directiva 93/13/CEE privind clauzele abuzive in contractele incheiate cu consumatorii, Directiva 97/7/CE privind protectia consumatorilor cu privire la contractele la distanta si Directiva 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vanzarii de bunuri de consum si garantiile conexe. Aceste patru directive reglementeaza drepturile contractuale ale consumatorilor. Propunerea combina aceste patru directive intr-un singur instrument ce reglementeaza in mod sistematic aspectele comune, simplifica si actualizeaza normele existente, elimina neconcordantele si lacunele.
In aceasta perioada au fost transmise catre Departamentul pentru Afaceri Europene informatiile referitoare la asumarea regulamentelor comunitare, publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, printre care interzicerea produselor care contin dimetil fumarat, interzicerea introducerii pe piata a brichetelor fantezie precum si asigurarea introducerii pe piata a brichetelor care prezinta caracteristici de siguranta pentru copii.
5. Prin Directia Metale Pretioase si Pietre Pretioase, ANPC a emis in primul trimestru din 2010, 173 de autorizatii pentru desfasurarea de operatiuni cu metale pretioase si pietre pretioase, 2893 de buletine de analiza fizico-chimica si a marcat 261 830 obiecte din metale pretioase.
Consiliul Concurentei a lansat "Monitorul Preturilor Produselor Alimentare" 15 Oct 2019 | 1194
Consiliul Concurentei lanseaza "Monitorul Preturilor Carburantilor" 01 Jul 2019 | 853
A fost initiat un proiect de lege privind eliminarea standardelor duble la produsele de import 22 May 2019 | 825
ANPC a aplicat amenzi de peste 1,2 milioane de lei vanzatorilor de incaltaminte. Sfaturi pentru consumatori! 12 May 2019 | 969
ANPC a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobila, pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte fata de consumatori 26 Apr 2019 | 809
Procedura inregistrarii la ANPC a dezvoltatorilor imobiliari 26 Jan 2017 | 2885
Un stat membru poate limita comisioanele bancare percepute de creditor Sursa: EuroAvocatura.ro
Statele membre ale UE nu pot interzice comercializarea lentilelor de contact prin internet Sursa: EuroAvocatura.ro
Alinierea contractelor de credit la prevederile OUG 50/2010 - intrebari si raspunsuri Sursa: EuroAvocatura.ro
Modificarile aduse de OUG 50/2010 in raporturile client-banca Sursa: EuroAvocatura.ro
Desfacerea contractului de munca, la expirarea termenului de preaviz. Motive ce nu tin de persoana salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3074 din 08.06.2016
Decizia CCR 62/2017. Neconstitutionalitatea dispozitiilor Legii pentru completarea OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Situatia creditelor in franci elvetiei Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala
Caracterul abuziv al sintagmei "dobanda de referinta variabila care se afiseaza la sediile bancii". Contract de credit Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 310 din 11 februarie 2016
RIL admis. Competenta de solutionare a litigiilor promovate de ANCP sau/si alte institutii publice impotriva bancilor comerciale/profesionistilor apartine sectiilor sau completelor specializate civile ale Tribunalului Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie