In prezent, in nomenclator sunt cuprinse 3852 de ocupatii, dar numarul lor se modifica in permanenta in functie de modificarile din piata muncii. COR reprezinta sistemul de identificare, ierarhizare si codificare a tuturor ocupatiilor desfasurate in economie, indiferent de tipul si locul desfasurarii lor. COR se aplica in toate domeniile de activitate economica si sociala, la completarea documentelor oficiale, ori de cate ori se cere precizarea ocupatiei care face obiectul activitatilor desfasurate. Utilizarea codurilor COR este obligatorie pentru toate organele administratiei publice centrale si locale, unitatile bugetare, agentii economici, indiferent de forma de proprietate, organizatiile patronale, sindicale, profesionale si politice, fundatiile,asociatiile, persoanele fizice si juridice, denumite in continuare utilizatori. Ocupatiile cuprinse in COR sunt rezultatul unei activitati continue, pentru ca piata muncii din Romania, ca si cea din Uniunea Europeana, este o piata dinamica, supusa permanent unor schimbari generate, pe de o parte, de modificarea continutului unor activitati, de disparitia altora, precum si de aparitia unui numar semnificativ de ocupatii noi induse de procesele tehnologice actuale, de diversificarea productiei si de progresul tehnic, iar pe de alta, de criza economica.Astfel, COR-ul este rezultatul nevoilor pietei. In consecinta, oricare dintre meseriile cuprinse in COR are utilitate pentru agentii economici si/sau institutiile publice. Actualizarea si revizuirea acestui nomenclator se realizeaza, la solicitarea utilizatorilor, de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale impreuna cu Institutul National de Statistica, procedura de actualizare fiind aprobata prin Ordinul comun nr. 270/273 din 12 iunie 2002 al Ministrului Muncii si Presedintelui INS. In vederea introducerii unei ocupatii in COR, solicitantul trebuie sa depuna la Ministerul Muncii urmatoarea documentatie: a) memoriu justificativ din care sa reiasa: 1. denumirea ocupatiei, in limba romana, pentru care se face cererea de introducere in COR; 2. codul COR pentru grupa de baza, precum si codul COR pentru ocupatia propusa a fi introdusa in COR; 3. codul activitatii economice din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), care presupune introducerea ocupatiei propuse, pentru realizarea concordantei dintre activitate si ocupatie; 4. studiile si analizele facute de agentii economici interesati pe piata fortei de munca, din care sa rezulte necesitatea actualizarii, anexate memoriului justificativ; b) descrierea ocupatiei din care sa rezulte urmatoarele elemente: atributii si responsabilitati; uneltele si instrumentele de lucru utilizate; programul de lucru; mediul de activitate; situatiile de risc; cerintele pentru exercitarea ocupatiei; cerintele referitoare la formarea profesionala; nivelul de instruire solicitat pentru practicarea ocupatiei; tipul actului de calificare solicitat pentru practicarea ocupatiei; specializarea obtinuta prin actul de calificare, conform legislatiei in vigoare; salarizarea; promovarea in munca; dinamica meseriei pe piata muncii; meserii inrudite din COR; specializarile; c) adresa din partea ministerului de resort care reglementeaza activitatea in domeniu sau, dupa caz, a asociatiilor profesionale (comitetelor sectoriale), din care sa rezulte acordul acestora pentru actualizarea COR; d) precizarea bazei legale prin care s-a aprobat practicarea ocupatiei respective. Pornind de la cele enuntate mai sus, revizuirea si actualizarea Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) a fost un proiect necesar, determinat, pe de o parte, de aceasta dinamica ocupationala, iar pe de alta, de necesitatea ca toti utilizatorii acestui nomenclator sa aiba acces la o singura clasificare, evitandu-se astfel o serie de probleme aparute la incheierea contractelor individuale de munca, elaborarea standardelor ocupationale si a celor de pregatire profesionala etc., generate de utilizarea altor nomenclatoare aparute pe site-uri web sau publicate fara acordul MMFPS. Nu in ultimul rand, revizuirea clasificarii a fost impusa de obligativitatea ca Romania sa implementeze Clasificarea Internationala Standardizata a Ocupatiilor -ISCO-08 si sa adapteze anchetele statistice conform structurii acestei clasificari reglementare impusa de Comisia Europeana .
Casa Nationala de Pensii Publice incepe modernizarea sistemului informatic integrat 15 Jun 2024 | 819
15 noiembrie 2024 - data limita pana la care Romania trebuie sa implementeze salariul minim european 13 Jun 2024 | 631
Inregistrarea in evidentele agentiilor pentru ocuparea fortei de munca a absolventilor de invatamant, promotia 2024 12 Jun 2024 | 604
Mecanismul de decontare de catre angajator a achizitiei de ochelari, in limita a 500 lei de persoana 11 Jun 2024 | 747
Zilele libere din 2024, acordate conform Codului muncii 19 Dec 2023 | 1835
Casele de pensii vor avea obligatia de a informa angajatorii cu privire la pensionarea salariatului 06 Apr 2022 | 15671
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
Cand si cum se acorda daune morale in litigiile de munca? Sursa: MCP avocati
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti