din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2299 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Comisia Europeana propune un mecanism unic de rezolutie pentru uniunea bancara

Comisia Europeana propune un mecanism unic de rezolutie pentru uniunea bancara

  Publicat: 10 Jul 2013       2027 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Denumire data monedei unice europene.
Acesta ar completa mecanismul unic de supraveghere (IP/12/953), care, odata ce va deveni operational la sfarsitul anului 2014, va permite Bancii Centrale Europene (BCE) sa supravegheze in mod direct bancile din zona euro si din alte state membre care decid sa adere la uniunea bancara.

Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Denumire data monedei unice europene.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Denumire data monedei unice europene.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Reprezinta transmisia unor socuri la nivel inter-sectorial,
Denumire data monedei unice europene.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Timpul de munca reprezinta timpul pe care salariatul il foloseste pentru indeplinirea sarcinilor de munca.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Parlamentul European reprezinta cele 453 milioane de cetateni ai Statelor Membre ale Uniunii Europene. Este singura institutie Uniunii care este aleasa direct de catre cetateni si joaca un rol politic in crestere in cadrul Uniunii Europene.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Denumire data monedei unice europene.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Denumire data monedei unice europene.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.

Mecanismul unic de rezolutie ar garanta ca, in cazul in care, in pofida unei supravegheri mai stricte, o banca a carei activitate face obiectul mecanismului unic de supraveghere s-ar confrunta cu dificultati grave, rezolutia sa ar putea fi gestionata in mod eficient, reducand la minimum costurile suportate de contribuabili si de economia reala.

Presedintele Comisiei, dl JosA� Manuel Barroso, a declarat: ``Cu aceasta propunere, sunt intrunite toate elementele necesare pentru instituirea unei uniuni bancare menite sa consolideze bazele acestui sector, sa restabileasca increderea si sa remedieze fragmentarea pietelor financiare. Am convenit deja asupra unui mecanism european comun de supraveghere pentru bancile din zona euro si pentru alte state membre care doresc sa participe la acesta. Propunerea de astazi il completeaza cu un sistem unic puternic si integrat pentru solutionarea situatiei bancilor aflate in dificultate majora. Nu putem elimina riscul unor viitoare falimente bancare, dar, datorita mecanismului unic de rezolutie si Fondului de rezolutie, bancile, si nu contribuabilii europeni, ar trebui sa fie cele care sa isi asume, in viitor, responsabilitatea pierderilor.``

Dl Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: ``Am vazut cum crizele bancare se pot extinde rapid dincolo de granite, subminand increderea si plasand-o pe traiectoria unei spirale descendente in intreaga zona euro. De asemenea, am vazut cum prabusirea unei banci transfrontaliere importante poate avea drept consecinta o situatie complexa si confuza: rezolutia bancii Dexia nu este un model de urmat. Avem nevoie de un sistem in cadrul caruia sa se poata lua decizii in mod rapid si eficient, evitandu-se aparitia indoielilor cu privire la impactul asupra finantelor publice, si ale carui norme sa creeze un climat de siguranta in cadrul pietei. Conform propunerii de astazi privind un mecanism unic de rezolutie, garantarea faptului ca supravegherea si rezolutia sunt aliniate la nivel central, asigurandu-se, totodata, implicarea tuturor actorilor nationali relevanti, si sustinute printr-un mecanism corespunzator de finantare a rezolutiei, va permite gestionarea cu mai multa eficacitate a crizelor bancare in uniunea bancara si va contribui la ruperea legaturii dintre crizele datoriei suverane si bancile aflate in dificultate majora``.

Prevederile mai stricte aferente cadrului de supraveghere al mecanismului unic de supraveghere, precum si cerintele prudentiale consolidate (a se vedea MEMO/13/272) vor imbunatati siguranta bancilor. Cu toate acestea, riscul ca o banca sa se confrunte cu o problema grava in ceea ce priveste lichiditatile sau solventa nu poate fi niciodata exclus in totalitate. Supravegherea si rezolutia bancara trebuie sa fie aliniate si realizate la acelasi nivel central pentru a reduce incertitudinea si a impiedica producerea fenomenului de panica bancara si aparitia efectului de contagiune a altor parti ale zonei euro.

Mecanismul unic de rezolutie propus ar aplica, in cadrul uniunii bancare, normele de fond in materie de redresare si rezolutie bancara (a se vedea IP/12/570), care urmeaza sa fie adoptate in scurt timp . Consiliul ministrilor de finante din UE a ajuns la un acord privind o abordare generala referitoare la aceste norme noi (MEMO/13/601) la data de 27 iunie, iar Comisia pentru afaceri economice si monetare a Parlamentului European a adoptat un raport pe aceasta tema la data de 20 mai. Negocierile intre Consiliu si Parlamentul European urmeaza sa inceapa in curand, iar in aceasta toamna ar trebui sa se ajunga la un acord final referitor la Directiva privind redresarea si rezolutia institutiilor bancare.

Mecanismul unic de rezolutie ar functiona dupa cum urmeaza:



  • BCE, in calitate de organism de supraveghere, ar atrage atentia atunci cand o banca din zona euro sau stabilita intr-un stat membru care participa la uniunea bancara s-ar confrunta cu dificultati financiare grave si ar trebui sa faca obiectul procedurii de rezolutie;

  • un Comitet unic de rezolutie, format din reprezentanti ai BCE, ai Comisiei Europene si ai autoritatilor nationale competente (si anume, cele ale statelor in care se afla sediul central al bancii, precum si sucursale si/sau filiale ale acesteia), ar pregati rezolutia bancii. Acest comitet ar avea competente largi pentru a analiza si a defini modul de abordare a rezolutiei unei banci: ce instrumente trebuie utilizate si cum ar trebui sa se implice Fondul european de rezolutie. Autoritatile nationale de rezolutie ar fi implicate indeaproape in aceasta activitate;

  • pe baza recomandarii Comitetului unic de rezolutie, sau din proprie initiativa, Comisia ar hotari daca si cand sa aplice unei banci procedura de rezolutie si ar stabili un cadru privind utilizarea instrumentelor de rezolutie si a fondului. Din motive juridice, decizia finala nu ar putea sa apartina Comitetului;

  • sub supravegherea Comitetului unic de rezolutie, autoritatile nationale de rezolutie ar fi responsabile de punerea in aplicare a planului de rezolutie;

  • Comitetul unic de rezolutie ar supraveghea rezolutia. Acesta ar monitoriza punerea in aplicare la nivel national de catre autoritatile nationale de rezolutie si, in cazul in care o autoritate nationala de rezolutie nu se conformeaza deciziei sale, ar putea sa adreseze in mod direct ordine executive bancilor aflate in dificultate majora;

  • un Fond unic de rezolutie bancara ar fi infiintat sub controlul Comitetului unic de rezolutie pentru a asigura ca, in timpul procesului de restructurare, banca beneficiaza de un sprijin financiar pe termen mediu. Fondul respectiv ar fi finantat prin contributii ale sectorului bancar, inlocuind fondurile nationale de rezolutie ale statelor membre care fac parte din zona euro si ale statelor membre care participa la uniunea bancara, astfel cum se prevede in proiectul de directiva privind redresarea si rezolutia institutiilor bancare.



Rolul Comisiei s-ar limita la decizia de a declansa procedura de rezolutie bancara si la decizia privind cadrul de reglementare, asigurandu-se astfel coerenta cu piata unica si cu normele UE privind ajutoarele de stat si garantandu-se independenta si responsabilitatea intregului mecanism.

In cadrul Consiliului European din 27-28 iunie, liderii UE si-au stabilit obiectivul de a ajunge la un acord privind mecanismul pana la sfarsitul anului 2013, astfel incat acesta sa poata fi adoptat inainte de incheierea actualei legislaturi a Parlamentului European, in 2014. Astfel, mecanismul ar putea fi aplicat incepand din ianuarie 2015, simultan cu Directiva privind redresarea si rezolutia institutiilor bancare.

Inainte de intrarea in vigoare a normelor propuse, orice criza bancara ar fi gestionata in continuare pe baza regimurilor nationale. Cu toate acestea, regimurile respective tind sa se apropie din ce in ce mai mult de principiile convenite ale rezolutiei, si anume repartizarea pierderilor bancare intre actionari si creditori, in loc ca acestea sa fie suportate de catre contribuabili. Acest obiectiv se realizeaza, pe de o parte, datorita orientarilor revizuite privind ajutoarele de stat acordate bancilor, care au fost adoptate, de asemenea, astazi (a se vedea IP/13/672), si, pe de alta parte, datorita posibilitatii de recapitalizare directa a bancilor prin Mecanismul european de stabilitate. Ambele necesita o asumare corespunzatoare a sarcinilor de catre investitorii privati ai unei banci, aceasta fiind o conditie prealabila pentru acordarea sprijinului public din resurse nationale si din fondurile Mecanismului european de stabilitate.



Citeşte mai multe despre:    Comisia Europeana    BCE    Banci    Zona Euro

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate
15 Dec 2023 | 724

Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19
23 Jul 2020 | 1491

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1186

Romania va avea cel putin un hub de inovare digitala cu grad ridicat de specializare in inteligenta artificiala
20 Feb 2020 | 1092

CE lanseaza o noua cerere de candidaturi pentru permisele de calatorie DiscoverEU
25 Nov 2019 | 1637

MFP a publicat, spre dezbatere publica, un proiect de lege pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto
23 Sep 2019 | 1613



Articole Juridice

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati

Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020

Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020

Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020

Perioada petrecuta in consemn la dispozitia si la sediul angajatorului. Timp de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 2777 din data de 23.11.2019