Ca urmare, dispar locuri de munca si raman neexploatate oportunitati de afaceri, iar revenirea la crestere economica este amanata. Pentru a pune capat practicilor de intarziere a platilor, Uniunea Europeana a adoptat Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale. 16 martie 2013 este data pana la care statele membre au fost obligate sa integreze in legislatiile nationale textul revizuit al directivei privind intarzierea efectuarii platilor. Conform directivei, autoritatile publice trebuie sa plateasca pentru bunurile si serviciile pe care le achizitioneaza in termen de 30 de zile calendaristice sau, in circumstante exceptionale, in termen de 60 de zile . Intreprinderile trebuie sa isi plateasca facturile in termen de 60 de zile calendaristice, cu exceptia cazului in care se stabilesc intentionat conditii diferite si in cazul in care termenul nu este in mod vadit injust pentru creditor .
Antonio Tajani, vicepresedinte al Comisiei Europene, comisar pentru industrie si antreprenoriat, a declarat pe aceasta tema: ``IMM-urilor le este deosebit de greu sa-si apere dreptul de a fi platite la timp . Intarzierea platilor inseamna pentru ele timp si bani pierduti, iar disputele legate de facturi nu fac decat sa inrautateasca relatiile cu clientii . Aceasta cultura paguboasa a platilor intarziate trebuie sa ia sfarsit. Este timpul ca statele membre sa implementeze in legislatiile nationale directiva privind intarzierea in efectuarea platilor, oferind astfel IMM-urilor sprijinul vital de care au nevoie in aceste vremuri dificile si ajutandu-le sa-si indeplineasca astfel rolul esential pe care il joaca in crearea de locuri de munca pentru Europa.``
Noile reglementari sunt simple:
Autoritatile publice trebuie sa plateasca pentru bunurile si serviciile pe care le achizitioneaza in termen de 30 de zile calendaristice sau, in circumstante exceptionale, in termen de 60 de zile calendaristice.
Libertatea contractuala in tranzactiile comerciale ale intreprinderilor: intreprinderile trebuie sa isi plateasca facturile in termen de 60 de zile calendaristice, cu exceptia cazului in care se stabilesc intentionat alte conditii si in cazul in care termenul nu este in mod vadit injust pentru creditor .
Intreprinderile au automat dreptul sa solicite dobanzi pentru platile intarziate si pot obtine automat o suma minima fixa de 40 EUR cu titlu de compensatie pentru costurile de recuperare a sumelor. Ele pot solicita, de asemenea, compensatii pentru toate costurile de recuperare rezonabile restante.
Rata statutara a dobanzii pentru platile intarziate creste la cel putin 8 puncte procentuale peste dobanda de referinta a Bancii Centrale Europene. Autoritatile publice nu au voie sa stabileasca o rata a dobanzii pentru plati intarziate sub acest prag .
Intreprinderile pot contesta mai usor in instantele nationale clauzele si practicile vadit injuste.
Mai multa transparenta si o campanie de informare mai intensa: statele membre trebuie sa publice ratele dobanzii pentru platile intarziate astfel incat toate partile implicate sa fie informate.
Statele membre sunt incurajate sa instituie coduri de practica privind platile la termen.
Statele membre pot continua sa mentina sau sa puna in aplicare legi si reglementari care sunt mai favorabile creditorului decat dispozitiile directivei.
Noile masuri sunt optionale pentru intreprinderi intrucat acestea dobandesc dreptul de a actiona, dar nu sunt obligate sa o faca. In unele circumstante, o intreprindere poate dori sa prelungeasca termenul de plata cu cateva zile sau saptamani pentru a pastra relatii comerciale bune cu un anumit client. Noile masuri sunt insa obligatorii pentru autoritatile publice. Ele ar trebui sa dea exemplu si sa isi demonstreze seriozitatea si eficienta prin onorarea contractelor la care s-au angajat.
BNR a stabilit rata dobanzii platite la rezervele minime obligatorii constituite pentru 24 noiembrie-23 decembrie 2023 22 Dec 2023 | 854
Programul TEZAUR continua si in luna august 2020 09 Aug 2020 | 1625
MFP: Proiect de OUG privind scutirea de la plata impozitului a firmelor din industria HoReCa si a jocurilor de noroc 17 Jun 2020 | 1516
Efectele noilor reglementari asupra profesiei de avocat, in contextul starii de urgenta 24 Mar 2020 | 2090
Perioada pentru care nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale scadente 21 Mar 2020 | 1082
M. Finantelor: Masuri fiscal-bugetare pentru sprijinirea economiei si companiilor afectate de raspandirea virusului COVID-19 20 Mar 2020 | 1139
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024 Sursa: EuroAvocatura.ro
Inechitatile salariale in sectorul public si in sectorul privat Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Hotararea CEDO in Cauza Danciu si altii impotriva Romaniei. ancheta prompta si efectiva Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului - CEDO
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Contestatie la raport de distribuire. Distribuirea onorariului de succes al lichidatorului. Ordinea de distribuire a sumelor obtinute din vanzarea bunului obiect al garantiei imobiliare Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 168/A din 16.05.2018 a Curtii de Apel Galati