Raportul, adoptat la Strasbourg la data de 7 decembrie 2012, analizeaza modul de implementare a recomandarilor formulate Romaniei in Rapoartele de Evaluare pe cele doua teme supuse evaluarii, respectiv incriminarea faptelor de coruptie si transparenta finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale.In ceea ce priveste incriminarea faptelor de coruptie, 4 recomandari sunt neimplementate intrucat fie nu au fost adoptate masuri legislative in vedere implementarii acestora (i si iv), fie de la momentul adoptarii Raportului de Evaluare nu au fost adoptate masuri suplimentare pentru indeplinirea lor, insa ele vor fi implementate prin intrarea in vigoare a noului Cod Penal (iii si vii). 2 recomandari (ii si v) sunt partial implementate intrucat in vederea implementarii lor, a fost modificat proiectul Legii de punere in aplicare a noului Cod Penal (LPACP); acestea vor fi implementate odata cu intrarea in vigoare a LPACP. Recomandarea vi (formata din trei parti) este partial implementata intrucat a fost realizata doar o parte a sa; implementarea sa in intregime ar avea repercusiuni asupra activitatii Directiei Nationale Anticoruptie si a cauzelor curente si viitoare.In ceea ce priveste transparenta finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale, recomandarile ii, vi si x sunt considerate ca fiind implementate satisfacator, fiind adoptate o serie de masuri pentru punerea lor in aplicare. Celelalte 10 recomandari (i, iii-v, vii-ix, xi-xiii) sunt considerate ca fiind partial implementate intrucat proiectul de Lege de modificare a Legii nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, republicata, este in procedura de avizare, anterior aprobarii sale de catre Guvern si adoptarii de catre Parlament. Initiatorul proiectului de Lege este Autoritatea Electorala Permanenta. In concluziile finale ale raportului, GRECO recunoaste complexitatea procesului de reforma derulat de Romania in ultimii ani:``In ceea ce priveste incriminarile, Romania a trecut printr-un proces foarte cuprinzator si laudabil de reforma legislativa in ceea ce priveste dreptul sau penal. Impreuna cu propunerile recent introduse de modificare a Legii privind punerea in aplicare a noului Cod Penal, se asteapta ca dispozitiile din noul Cod penal (adoptat de Parlament in 2009 si in curs de intrare in vigoare impreuna cu LPACP) sa raspunda cerintelor celor mai multe recomandari``.De asemenea, in privinta finantarii partidelor politice ``GRECO constata cu satisfactie procesul angajat sa modifice legislatia privind finantarea partidelor politice si a campaniilor electorale, precum si sprijinul exprimat de Parlament pentru acest proces. Daca s-ar adopta, modificarile ar umple o serie de lacune identificate in Raportul de Evaluare. In special, publicul va avea acces la situatiile financiare anuale ale partidelor politice. GRECO este deosebit de incantat sa vada ca toate recomandarile sunt luate in considerare si de faptul ca Autoritatea Electorala Permanenta pare sa isi consolideze progresiv pozitia si autoritatea``.Asadar, GRECO a luat cunostinta de faptul ca Romania a fost in masura sa demonstreze ca reformele substantiale, cu potential de realizare a conformitatii cu recomandarile nerezolvate in urmatoarele 18 luni, sunt in curs de desfasurare.Termenul pana la care Romania trebuie sa prezinte informatii suplimentare privind implementarea recomandarilor restante (partial implementate sau neimplementate) este 30 iunie 2014.In anexa se regaseste situatia implementarii recomandarilor GRECO la nivelul statelor Uniunii Europene, care au intrat in procedura de conformitate.GRECO (Grupul Statelor impotriva Coruptiei - Group of States against Corruption) a fost infiintat in anul 1999 de Consiliul Europei in vederea monitorizarii nivelului de conformitate a statelor cu standardele anticoruptie ale organizatiei.Obiectivul GRECO este de a imbunatati capacitatea membrilor sai de a lupta impotriva coruptiei si de a monitoriza nivelul de conformitate cu standardele Consiliului Europei in materie de anticoruptie prin intermediul unui proces dinamic de evaluari reciproce si al misiunilor de evaluare. Este un mecanism care sprijina statele in identificarea deficientelor in politicile nationale anticoruptie, determinand realizarea reformelor legislative, institutionale si practice necesare.Pana in prezent, pentru Romania s-au incheiat primele doua runde de evaluare, axate pe autoritatile responsabile de prevenirea, investigarea, urmarirea penala si judecarea infractiunilor de coruptie si administratia publica.
La sediul Ministerului Justitiei, a avut loc o noua reuniune a Consiliului de Management Strategic 17 Sep 2019 | 1193
Ministerul Justitiei a publicat Rapoartele GRECO 09 Jul 2019 | 737
Tribunalul Bucuresti anunta protest: toate dosarele care au termen in intervalul 28 februarie - 7 martie, cu exceptia urgentelor, vor fi amanate 28 Feb 2019 | 1771
Oana Schmidt-Haineala a fost numita in functia de membru al Plenului ONPCSB 04 Jan 2017 | 1451
Procurorii DNA au dispus retinerea prim-procurorului Parchetului de pe langa Judecatoria Beius 17 Dec 2015 | 2089
Decizia CCR nr. 466/2019 - admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Actiune. Restituirea imobilelor cultelor religioase. Caracterizare. Temei de drept. Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia nr. 2096 din 16 martie 2005.