Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1 (1) Directiva Consiliului 92/118/CEE transpusa prin prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor stabileste cerintele de sanatate a animalelor si de sanatate publica care reglementeaza comertul si importul in Comunitatea Europeana de produse de origine animala, inclusiv mostrele comerciale prelevate de la astfel de produse, care nu sunt supuse cerintelor stabilite de regulile comunitare specifice la care se refera cap. I din anexa nr. 1 la Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare pentru comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 11 martie 2003, ce transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului 89/662/CEE, iar in ceea ce priveste agentii patogeni, Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii si produse de origine animala, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din 11 aprilie 2003, ce transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului 90/425/CEE. (2) Prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor nu trebuie sa aduca atingere adoptarii unor reguli mai detaliate cu privire la sanatatea animalelor, in cadrul regulilor specifice mentionate anterior, si nici mentinerii restrictiilor cu privire la comertul sau importul de produse reglementate de regulile specifice la care se refera alin. (1), bazate pe reguli de sanatate publica. Art. 2 (1) In sensul prezentei norme sanitare veterinare: a) comertul este definit la art. 2 pct. 3 din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003; b) mostra comerciala inseamna o proba fara valoare comerciala, prelevata in numele proprietarului sau al persoanei responsabile pentru o unitate, care este reprezentativa pentru un anumit produs de origine animala fabricat de unitatea respectiva sau care constituie un specimen al unui produs de origine animala a carui fabricare este luata in considerare si care, in scopurile examinarii ulterioare, trebuie sa poarte o referinta la tipul produsului, compozitia acestuia si specia animalului de la care a fost obtinut; c) boala transmisibila grava inseamna toate bolile la care se refera Norma sanitara veterinara privind notificarea bolilor animalelor, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 77/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788 din 30 august 2005, ce transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului 82/894/CEE; d) agenti patogeni inseamna orice colectie ori cultura de microorganisme sau orice derivat prezent fie singur, fie sub forma unei combinatii manipulate a unei astfel de colectii ori culturi de microorganisme capabile de a provoca boala la orice vietate (alta decat omul) si orice derivati modificati ai acestor microorganisme, care pot purta sau transmite un agent patogen la animale sau tesutul, cultura celulara, secretiile ori excretiile prin care sau prin intermediul carora un agent patogen pentru animale poate fi purtat sau transmis. Prezenta definitie nu include produsele medicinale veterinare imunologice autorizate in conformitate cu Norma sanitara veterinara privind Codul produselor medicinale veterinare, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 69/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 854 din 22 septembrie 2005, ce transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului 2001/82/CE; e) proteina animala prelucrata destinata pentru consum uman inseamna jumari, carne tocata si sorici pudra, in sensul definitiei la care se refera anexa nr. 1 la Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor. (2) In plus, trebuie sa se aplice mutatis mutandis definitiile continute in art. 2 din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003, din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/2002 si din Norma sanitara veterinara care stabileste principiile ce reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele ce intra in Comunitatea Europeana din tari terte, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 752 din 4 septembrie 2006, ce transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului 97/78/CE. Art. 3 (1) Comertul si importul de produse de origine animala la care se refera art. 1 nu sunt interzise sau restrictionate din motive de sanatate a animalelor ori de sanatate publica, altele decat cele care decurg din aplicarea prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor sau din legislatia comunitara si in special din orice masura de protectie luata. (2) Orice nou produs de origine animala destinat pentru consum uman, a carui punere pe piata in Romania este autorizata, in conformitate cu procedura comunitara, nu poate face obiectul comertului sau importului pana cand nu va fi luata o decizie privind riscul real al raspandirii bolilor transmisibile grave care ar putea rezulta din circulatia produsului, nu numai pentru speciile de la care provine produsul, dar si pentru alte specii care ar putea fi purtatoare de boli, sau ar putea deveni un focar de boala ori un risc pentru sanatatea publica. (3) Celelalte produse de origine animala nu pot face obiectul comertului sau importului din tari terte in afara de cazul in care acestea respecta cerintele Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor, precum si cerintele relevante ale prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor: (i) extracte din carne; (ii) grasimi animale prelucrate: grasimi derivate din carnea prelucrata incluzand oase si destinate consumului uman; (iii) jumari: resturi cu continut de proteine de prelucrare, dupa separarea partiala a grasimii si a apei; (iv) pudra de carne, sorici pudra, sange sarat si uscat, plasma sanguina sarata si uscata; (v) stomacuri, vezici urinare si intestine curatate, sarate si deshidratate si/sau fierte.
Capitolul II - Prevederi aplicabile comertului
Art. 4 Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor ia toate masurile necesare in scopul aplicarii art. 4 alin. (1) din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003 si a art. 4 alin. (1) lit. a) din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/2002. Produsele de origine animala la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor si art. 3 alin. (2) si (3) pot face obiectul comertului, fara a se prejudicia prevederile speciale care trebuie adoptate in aplicarea art. 10, numai daca acestea indeplinesc urmatoarele cerinte: 1. trebuie sa indeplineasca cerintele art. 5 si cerintele specifice de sanatate stabilite in anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor in ceea ce priveste aspectele de sanatate a animalelor; 2. trebuie sa provina din unitati care: a) se angajeaza, in lumina cerintelor specifice stabilite in anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, pentru produsele pe care le fabrica unitatea: (i) sa respecte cerintele de productie specifice stabilite de prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor; (ii) sa stabileasca si sa implementeze metodele de monitorizare si control al punctelor critice, pe baza procedeelor utilizate; (iii) in functie de produse, sa preleveze probe pentru analiza intr-un laborator recunoscut de autoritatea competenta, in scopul verificarii respectarii standardelor stabilite de prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor; (iv) sa tina o evidenta scrisa sau inregistrata a informatiilor obtinute in baza alineatelor precedente pentru prezentarea acestora autoritatii competente. Rezultatele diferitelor controale si testari sunt, in special, pastrate o perioada de cel putin 2 ani; (v) sa garanteze administrarea marcarii si etichetarii; (vi) daca rezultatul examenului de laborator sau orice alte informatii pe care le au la dispozitie evidentiaza existenta unui risc grav pentru sanatatea animalelor sau pentru sanatatea publica, sa informeze despre aceasta Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor; (vii) sa transporte, in scopul comertului, numai produse insotite de un document comercial care indica natura produsului, numele si, atunci cand este cazul, numarul de aprobare veterinara a unitatii de productie; b) se afla sub supravegherea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pentru a se asigura faptul ca operatorul sau managerul unitatii se conformeaza cerintelor prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor; c) au fost inregistrate de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor pe baza asigurarilor date de unitatea care garanteaza respectarea cerintelor prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor. Art. 5 Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca sunt luate toate masurile necesare pentru a se garanta ca produsele de origine animala la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor nu sunt expediate in scopul comertului din nicio exploatatie situata intr-o zona supusa restrictiilor, din cauza aparitiei unei boli la care specia de la care provine produsul este sensibila sau din nicio unitate sau zona din care miscarile sau comertul ar constitui un risc pentru statusul de sanatate a animalelor din statele membre ale Uniunii Europene, cu exceptia cazului in care produsele sunt tratate termic, in conformitate cu legislatia comunitara. Art. 6 Comertul cu agenti patogeni este supus regulilor stricte care trebuie sa fie definite in baza procedurii comunitare. Art. 7 (1) Regulile cu privire la controalele stabilite de norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003, precum si regulile cu privire la agentii patogeni, stabilite de norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/2002, se aplica produselor la care se refera la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, in special in ceea ce priveste organizarea si urmarirea controalelor. (2) Art. 10 din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/2002 se aplica produselor la care se refera prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor. (3) In scopul comertului, prevederile art. 12 din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/2002 sunt extinse si la unitatile care livreaza produse de origine animala la care se refera prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor. (4) Fara a se aduce atingere prevederilor specifice ale prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor efectueaza sau dispune efectuarea oricaror controale pe care le considera necesare, atunci cand se suspecteaza nerespectarea prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor. (5) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor ia masuri corespunzatoare, administrative sau penale, pentru a sanctiona orice incalcare a prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, in special atunci cand se constata ca certificatele sau documentele intocmite nu corespund starii efective a produselor la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor sau ca produsele respective nu respecta cerintele prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor sau nu au fost supuse controalelor prevazute de aceasta.
Capitolul III - Prevederi aplicabile importului in Comunitatea Europeana
Art. 8 Cerintele aplicabile importului de produse la care se refera prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor trebuie sa asigure cel putin garantiile prevazute la cap. II, inclusiv cele stabilite in aplicarea art. 6 si cele stabilite de art. 3 alin. (2) si (3). Art. 9 (1) Produsele la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor si art. 3 alin. (2) si (3) pot fi importate in Comunitatea Europeana numai daca indeplinesc urmatoarele cerinte: a) trebuie sa provina dintr-o tara terta sau o parte a unei tari terte inscrise pe o lista ce urmeaza a fi intocmita si actualizata in conformitate cu procedura comunitara, daca nu este altfel specificat in anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor; b) trebuie sa fie insotite de un certificat de sanatate a animalelor sau de sanatate publica care corespunde unui model ce trebuie sa fie intocmit in baza procedurii comunitare, care sa certifice ca produsele indeplinesc cerintele suplimentare sau ofera garantiile echivalente prevazute de legislatia comunitara si provin din unitati care ofera astfel de garantii, si care este semnat de catre un medic veterinar oficial, in cazurile prevazute in mod specific in anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor si in art. 3 alin. (2) si (3). (2) Experti ai Comisiei Europene si ai statelor membre pot efectua inspectii la fata locului in tari terte, pentru a verifica daca garantiile acordate de acestea cu privire la conditiile de productie si de punere pe piata pot fi considerate ca fiind echivalente cu cele aplicate in Comunitatea Europeana. Expertii din statele membre ale Uniunii Europene, responsabili pentru aceste inspectii, vor fi numiti de Comisia Europeana, la propunerea statelor membre ale Uniunii Europene. Aceste inspectii se efectueaza in numele Comunitatii Europene, care va suporta costul oricarei cheltuieli implicate. (3) Pana la intocmirea listelor prevazute la alin. (1) lit. a), Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este autorizata sa mentina controalele prevazute de norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006 si certificatul national solicitat pentru produsele importate in baza regulilor nationale existente. Art. 10 Procedura comunitara se utilizeaza pentru a stabili cerintele de sanatate a animalelor, specifice pentru importul in Comunitatea Europeana, precum si natura si continutul documentelor insotitoare pentru produsele la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, destinate laboratoarelor pentru experimentari. Art. 11 (1) Principiile si regulile prevazute de norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006 si de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman se aplica, cu mentiunea speciala privind organizarea si urmarirea inspectiilor care trebuie sa fie efectuate de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si privind masurile de protectie care trebuie sa fie implementate. (2) Totusi, pentru anumite tipuri de produse de origine animala pot fi adoptate derogari, in concordanta cu procedura comunitara, de la controlul fizic prevazut la art. 4 alin. (4) lit. b) din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006. Art. 12 (1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor poate, prin eliberarea unei autorizatii corespunzatoare, sa permita importul din tari terte de produse de origine animala la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor, sub forma de mostre comerciale. Autorizatia mentionata trebuie sa insoteasca transportul si sa contina detalii complete ale conditiilor specifice in care acesta poate fi importat, incluzand orice derogari de la controalele prevazute de norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006. (2) Atunci cand un transport intra in Romania pentru destinatie ulterioara catre un stat membru al Uniunii Europene, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca transportul este insotit de autorizatia corespunzatoare. Transportul se efectueaza in conformitate cu prevederile normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006. Responsabilitatea pentru asigurarea faptului ca transportul indeplineste conditiile autorizatiei si pentru permiterea intrarii pe teritoriul statului membru revine statului membru care elibereaza autorizatia.
Capitolul IV - Dispozitii finale comune
Art. 13 (1) Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor este autorizata sa permita intrarea pe teritoriul Romaniei de produse de origine animala la care se refera anexa la prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor si art. 3 alin. (2) si (3) si care au fost produse pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene si au tranzitat teritoriul unei tari terte, cu conditia prezentarii unui certificat de sanatate a animalelor sau de sanatate publica care sa ateste respectarea cerintelor prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor. (2) Daca Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor recurge la posibilitatea prevazuta la alin. (1), trebuie sa informeze Comisia Europeana si celelalte state membre ale Uniunii Europene in cadrul Comitetului Veterinar Permanent. Art. 14 Anexa face parte integranta din prezenta norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor.
ANEXA la norma sanitara veterinara si pentru siguranta alimentelor - CERINTE SPECIFICE DE SANATATE A ANIMALELOR
Capitolul I - Membrane naturale de animale destinate pentru consum uman
A. Comertul Comertul cu membrane naturale de animale este supus prezentarii unui document care specifica faptul ca unitatea de origine trebuie sa fie: a) o unitate autorizata de autoritatea competenta, atunci cand membranele naturale de animale sunt sarate sau uscate la punctul de origine sau cand membranele naturale de animale sarate sau uscate sunt manipulate ulterior in alte scopuri; b) in alte cazuri, o unitate autorizata in concordanta cu Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor, cu conditia ca membranele naturale de animale sa fie transportate in asa fel incat sa se evite contaminarea. B. Importul din tari terte Importul de membrane naturale de animale din orice tara terta este supus prezentarii certificatului la care se refera art. 9 alin. (1) lit. b) din norma sanitara veterinara, emis si semnat de un medic veterinar oficial al tarii terte exportatoare, care indica faptul ca: (i) membranele naturale de animale provin de la intreprinderi autorizate de autoritatea competenta a tarii exportatoare; (ii) membranele naturale de animale au fost curatate, razuite si apoi sarate sau inalbite (sau, ca o alternativa la sarare ori inalbire, ca acestea au fost uscate dupa razuire); (iii) dupa tratamentul mentionat la pct. (ii), au fost luate masuri eficiente pentru a se preveni recontaminarea membranelor naturale de animale.
Capitolul II - Oase si produse pe baza de oase, cu exceptia fainii de oase, coarne si produse pe baza de coarne, cu exceptia fainii de coarne, ongloane si produse pe baza de ongloane, cu exceptia fainii de ongloane, destinate pentru consum uman
Comertul si importul produselor in cauza se supun urmatoarelor conditii: 1. In cazul comertului, oasele, coarnele si ongloanele sunt supuse cerintelor de sanatate a animalelor, stabilite de Norma sanitara veterinara ce stabileste reguli de sanatate animala care reglementeaza productia, procesarea, distributia si introducerea produselor de origine animala destinate pentru consum uman, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2006, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 213 din 8 martie 2006, ce transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului 2002/99/CE. 2. In cazul comertului, produsele pe baza de oase, produsele pe baza de coarne si produsele pe baza de ongloane sunt supuse cerintelor de sanatate a animalelor, stabilite de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor. 3. In cazul importului, oasele, produsele pe baza de oase, coarnele, produsele pe baza de coarne, ongloanele si produsele pe baza de ongloane sunt supuse cerintelor prevazute de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman.
Capitolul III - Proteine de origine animala prelucrate destinate pentru consum uman
I. Fara a se prejudicia restrictiile impuse in ceea ce priveste encefalopatia spongiforma transmisibila sau restrictiile cu privire la furajarea rumegatoarelor cu proteine provenite de la rumegatoare, comertul si importul de proteine de origine animala prelucrate sunt supuse: A. In ceea ce priveste comertul, prezentarii documentului sau certificatului prevazut de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor, care atesta ca cerintele acelui regulament au fost indeplinite; B. In ceea ce priveste importul: 1. prezentarii unui certificat de sanatate, astfel cum se prevede la art. 9 alin. (1) lit. b) din norma sanitara veterinara, semnat de un medic veterinar oficial din tara de origine, si care atesta ca: a) produsele indeplinesc cerintele prevazute de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor; b) s-au luat toate masurile de precautie dupa tratament, pentru a se preveni contaminarea produsului tratat; c) au fost prelevate si testate probe pentru a depista Salmonella, atunci cand transportul a parasit tara de origine; d) rezultatele acestor teste sunt negative; 2. in urma controlului documentelor, adica al certificatului la care se refera pct. 1, prelevarii de probe de catre autoritatea competenta de la postul de inspectie la frontiera, fara a se prejudicia cele stipulate la pct. II: (i) din fiecare transport de produse expediate in vrac; (ii) aleatoriu, din transporturile de produse ambalate in unitatea de fabricare; 3. pentru aprobarea de libera circulatie pe teritoriul Comunitatii Europene a transporturilor de proteine de origine animala prelucrate si pentru a se dovedi faptul ca rezultatele prelevarii efectuate in baza prevederilor lit. B pct. 1 lit. c) au fost negative si, daca este necesar, dupa reprelucrare; C. Regulile nationale existente la data notificarii prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor cu privire la cerintele aplicabile in ceea ce priveste encefalopatia spongiforma transmisibila si scrapia pentru proteinele de origine animala pot fi mentinute pana cand se ia o decizie referitoare la tipul de tratament termic capabil sa distruga agentul responsabil. Comertul si importul de faina de carne si faina de oase se supun in continuare prevederilor art. 5 alin. (2) din norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003 si prevederilor normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 206/2006. II. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor poate efectua o prelevare randomizata de probe din transporturile in vrac care provin dintr-o tara terta din care ultimele 6 teste consecutive au avut rezultate negative. Atunci cand in cursul unuia dintre aceste controale un rezultat s-a dovedit a fi pozitiv, autoritatea competenta a tarii de origine trebuie informata astfel incat sa poata lua masurile corespunzatoare pentru a remedia situatia. Aceste masuri trebuie aduse la cunostinta autoritatii competente responsabile pentru controalele la import. In cazul obtinerii unui nou rezultat pozitiv de la aceeasi sursa, trebuie efectuate teste ulterioare pentru toate transporturile care provin de la aceeasi sursa, pana cand cerintele stipulate in prima propozitie sunt din nou indeplinite. III. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor trebuie sa tina evidenta rezultatelor prelevarii efectuate pentru toate transporturile care au fost supuse prelevarii. IV. In concordanta cu art. 3 alin. (3) al normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21/2003, transbordarea transporturilor este permisa numai prin porturi care au fost autorizate in baza procedurii comunitare, cu conditia sa existe un acord bilateral intre Romania si celelalte state membre ale Uniunii Europene, care sa permita amanarea controlarii transporturilor, pana cand acestea ajung la punctul de inspectie la frontiera al statului membru al Uniunii Europene de destinatie finala. V. Atunci cand un transport se dovedeste a fi pozitiv la testul pentru Salmonella, acesta este: a) reexportat din Comunitatea Europeana: b) utilizat pentru alte scopuri decat furajarea animalelor. In acest caz, transportul poate parasi portul sau depozitul numai cu conditia ca acesta sa nu fie incorporat in furaje pentru animale; c) reprelucrat intr-o unitate de tratare aprobata conform Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 1.774/2002/CE sau in orice unitate aprobata pentru decontaminare. Miscarea din port sau din depozit trebuie controlata pe baza unui permis emis de autoritatea competenta, iar transportul nu trebuie eliberat pana cand nu a fost tratat si testat pentru Salmonella de catre autoritatea competenta, in concordanta cu Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 1.774/2002/CE, si pana cand nu s-a obtinut un rezultat negativ.
Capitolul IV - Sange si produse sangvine care provin de la animale ungulate si pasari (cu exceptia serului de la ecvidee)
Sange proaspat si produse sangvine destinate consumului uman A. Comertul 1. Comertul cu sange proaspat provenit de la animale ungulate si pasari destinat consumului uman este supus conditiilor de sanatate a animalelor aplicabile pentru comertul cu carne proaspata, in baza Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor, a normei sanitare veterinare aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2006. 2. Comertul cu produse sangvine destinate consumului uman este supus conditiilor de sanatate a animalelor, stabilite in cap. VI din prezenta anexa. B. Importul 1. Importul de sange proaspat provenit de la animalele domestice ungulate destinate consumului uman este interzis in baza Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman. Importul de sange proaspat provenit de la pasari si destinat consumului uman este supus cerintelor de sanatate a animalelor stabilite de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 853/2004/CE ce stabileste reguli specifice de igiena privind igiena alimentelor. Importul de sange proaspat provenit de la vanat de crescatorie si destinat consumului uman este supus conditiilor de sanatate a animalelor, stabilite in cap. VI din prezenta anexa. 2. Importul de produse sangvine pentru consum uman, inclusiv cele mentionate de norma sanitara veterinara aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 39/2006, este supus conditiilor de sanatate a animalelor, aplicabile produselor din carne, in baza Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman si a prezentei norme sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor, fara a se prejudicia regulile cu privire la produsele obtinute din proteine de origine animala pe baza de sange prelucrate, mentionate la cap. III din prezenta anexa.
Capitolul V - Untura si grasimi topite destinate consumului uman
1. Statele membre autorizeaza importul in Comunitatea Europeana de untura si grasimi topite din tari terte mentionate pe lista anexata la Decizia Comisiei 79/542/CEE, transpusa in legislatia nationala prin Norma sanitara veterinara privind lista cuprinzand tarile terte sau parti ale tarilor terte si conditiile de certificare veterinara, sanatate animala si publica pentru importul in Comunitatea Europeana al anumitor animale vii si al carnii proaspete provenite de la acestea si preluarea acestor liste si conditii pentru importul in Romania, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr. 53/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 848 din 20 septembrie 2005, din care este permis importul de carne proaspata de la speciile in cauza. 2. Atunci cand intr-o tara mentionata la pct. 1 a existat, in ultimele 12 luni, un focar al unei boli transmisibile grave inainte de export, fiecare transport de untura sau de grasimi topite trebuie sa fie insotit de un certificat mentionat la art. 9 alin. (1) lit. b) din norma sanitara veterinara, care atesta ca: A. untura sau grasimile topite au fost supuse unuia dintre urmatoarele procese de tratament termic: (i) temperatura minima de 70 grade C timp de cel putin 30 de minute; sau (ii) temperatura minima de 90 grade C timp de cel putin 15 minute; sau (iii) temperatura minima de 80 grade C intr-un sistem continuu de topire; B. atunci cand untura sau grasimile topite sunt ambalate, acestea au fost ambalate in ambalaje noi si s-au luat toate masurile pentru a se preveni recontaminarea acestora; C. atunci cand se intentioneaza transportul in vrac al produsului, au fost inspectate si s-a constatat ca sunt curate inainte de folosire tevile, pompele si rezervorul de transport in vrac, precum si orice alte rezervoare sau autocisterne de transport in vrac utilizate la transportul produselor de la unitatea producatoare, fie direct pe nava, fie in rezervoarele de pe tarm, fie direct la intreprinderi.
Capitolul VI - Carne de iepure si carne de vanat de crescatorie destinate consumului uman
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor se asigura ca se importa carne de iepure si de vanat de crescatorie, numai daca: a) provine din tari terte incluse: (i) pentru vanatul de crescatorie cu blana, pe lista tarilor din care carnea proaspata a speciilor corespunzatoare poate fi importata conform Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman; (ii) pentru vanatul de crescatorie cu pene, pe lista tarilor din care carnea proaspata de pasare poate fi importata conform Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman; (iii) pentru carnea de iepure, pe o lista ce trebuie intocmita in baza procedurii comunitare; b) indeplineste cel putin cerintele stabilite de Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului nr. 854/2004/CE ce stabileste reguli specifice pentru organizarea de controale oficiale privind produsele de origine animala destinate pentru consum uman; c) provine din intreprinderi care ofera garantiile prevazute la lit. b) si recunoscute oficial in baza procedurii comunitare sau, pana la intocmirea listei mentionate la lit. a) pct. (iii), din intreprinderi aprobate de autoritatile competente; d) fiecare lot de carne este insotit de certificatul de sanatate prevazut la art. 9 alin. (1) lit. b) din norma sanitara veterinara.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Telemunca, noul regim de munca in era digitala Sursa: MCP avocati
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti