Agricultura si industria alimentara sunt considerate printre cele mai importante sectoare ce asigura competitivitatea in economia romaneasca. In acelasi timp, exista o legatura economica stransa intre producatorii agricoli, industria alimentara si companiile distribuitoare, denumite generic FURNIZORI, si sectorul comercial reprezentat de persoanele juridice ce desfasoara comertul in locuri special amenajate ca suprafete comerciale, denumite generic COMERCIANTI. Intr-un mediu economic tot mai competitiv, relatiile comerciale dintre producatori, industria alimentara, comert si consumatori au evoluat catre modele tot mai complexe. Guvernul Romaniei, prin Memorandumul "Masuri pentru rezolvarea divergentelor aparute intre furnizori si marile lanturi de magazinea a recomandat crearea unui Cod de Bune Practici pentru a optimiza si clarifica relatiile comerciale dintre Comercianti si Furnizori. Acest Cod nu isi doreste sa inhibe libertatea comertului si incheierea de contracte bilaterale intre Comercianti si Furnizori. Partile convin asupra necesitatii adoptarii unui cod de bune practici, cu respectarea legislatiei romanesti si europene in vigoare. Totodata, CODUL DE BUNE PRACTICI reprezinta o declaratie de principii a Furnizorilor si Comerciantilor, care are rolul primordial de a asigura si garanta libertatea comertului, precum si respectarea intereselor marii categorii de consumatori reprezentata atat de persoanele fizice, cat si de persoanele juridice. CODUL DE BUNE PRATICI va intra in vigoare numai dupa ce CONSILIUL CONCURENTEI caruia urmeaza a-i fi inaintat, va confirma faptul ca prin continutul lui nu se incalca legislatia specifica concurentei. Dupa intrarea in vigoare, CODUL DE BUNE PRACTICI va fi respectat de semnatari, precum si de orice alta persoana juridica ce face parte din categoria Furnizorilor sau Comerciantilor, care declara expres ca intelege sa isi insuseasca principiile lui printr-o prevedere expresa in preambulul contractului.
1. Semnatarii codului convin asupra existentei unui contract cadru la nivelul fiecarui Comerciant care respecta legislatia in vigoare si clauzele prezentului cod de bune practici. 2. Termenii generali ai contractului cadru oferit de un Comerciant unui Furnizor al unei anumite categorii de produse vor putea fi adusi la cunostinta oricaruia dintre FURNIZORII aceleasi categorii de produse, la cerere.
3. Delistarea de catre Comerciant a unui produs al Furnizorului va trebui sa se realizeze prin notificare prealabila. O asemenea masura va fi justificata intr-o perioada rezonabila de timp, in asa fel incat in cazul existentei unei dependente economice, sa permita reconsiderarea strategiei comerciale a Furnizorului. 4. Furnizorul nu poate fi obligat de catre un Comerciant sa contribuie la costurile de marketing ale magazinului. De asemenea, Comerciantul nu poate fi obligat de catre Furnizor sa contribuie la costurile de marketing ale Furnizorului. Aceasta nu impiedica Furnizorul, care considera ca activitatile de marketing initiate de catre Comerciant sunt necesare pentru cresterea volumului de vanzari, sa participe la costurile ocazionate de aceste activitati de marketing. Neacceptarea acestor servicii nu poate fi clauza de incetare a colaborarii. 5. Furnizorul nu poate fi obligat de catre Comerciant, in mod direct sau indirect, sa contribuie la costurile de deschidere a unui nou magazin sau la cele legate de cresterea suprafetei de vanzare, de alte amenajari, renovari, schimbari ale codurilor de bare. Aceasta nu impiedica Furnizorul, care considera ca aceste activitati sunt necesare pentru cresterea volumului de vanzari, sa participe la costurile ocazionate de acestea. Neacceptarea acestor servicii nu poate fi clauza de incetare a colaborarii. 6. Serviciile oferite de Comerciant vor trebui comunicate Furnizorului inainte de efectuarea acestora, motiv pentru care se recomanda ca in contractele comerciale sa se stipuleze clauze privitoare la conditiile manifestarii acordului expres sau tacit al Furnizorului. 7.1. Este interzis Comerciantului sa conditioneze Furnizorul sa nu vanda si altor comercianti la un pret mai mic decat cel la care vinde si Comerciantului. 7.2. Este interzis Furnizorului sa conditioneze Comerciantul sa pastreze un anumit pret de raft. 8.1. Productia proprie a Comerciantului trebuie sa respecte legislatia in vigoare. 8.2. Productia proprie a Furnizorului trebuie sa respecte legislatia in vigoare. 9.1. Termenele de plata vor trebui sa tina cont de tipul produselor si de specificul vanzarii marfii si vor fi stabilite la un nivel rezonabil. Se recomanda ca acest termen sa nu depaseasca 30 de zile pentru produsele agroalimentare. 9.2. Se recomanda ca in contractul comercial sa nu fie impuse cantitati minime de comanda. 10. Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare de catre Furnizor si/sau Comerciant a unei obligatii comerciale poate genera plata de penalitati de catre partea in culpa, simetrice pentru parti, existenta si nivelul acestora fiind negociate la incheierea contractului.
11. In cazul in care Comerciantul solicita o plata Furnizorului pentru promovarea unui produs, Comerciantul va desfasura respectiva promotie numai dupa primirea acordului scris a Furnizorului. 12. Discounturile pentru promotii vor fi folosite in acest scop. 13. Baza de calcul a discounturilor si contravaloarea serviciilor va fi definita in termeni clari si agreata expres de ambele parti si cuprinsa in contract.
14. Comerciantul nu poate solicita Furnizorului, direct sau indirect, o plata care sa compenseze Comerciantul in cazul in care veniturile rezultate din vanzarea produselor Furnizorului sunt mai mici decat cele prognozate (anticipate) de Comerciant, cu exceptia cazului in care Furnizorul nu a respectat termenele de livrare si/sau cantitatile comandate si acceptate. 15. Comerciantul poate refuza receptia marfii in conditiile in care aceasta nu indeplineste standardele legale de calitate, nu respecta cantitatile prevazute in contract sau termenele de livrare, nu respecta standardele legale de ambalare si de etichetare sau nu respecta standardele legale de transport la temperatura corespunzatoare a produsului. 16. Comerciantul poate sa ceara Furnizorului, direct sau indirect, sa ii plateasca pierderile sau distrugerile de produse primite de la Furnizor, pierderi sau distrugeri care au avut loc in magazinele Comerciantului, numai in cazul in care o asemenea pierdere sau distrugere este din culpa dovedita a Furnizorului.
17. Partile nu se pot obliga reciproc, direct sau indirect, sa cumpere sau sa vanda bunuri si/sau servicii de la/catre vreo parte terta.
18. Pretul de vanzare practicat de Furnizor in relatia cu fiecare Comerciant este negociabil, tinand cont atat de avantajele acordate Comerciantului (discount, bonus), cat si de costurile generate de serviciile prestate de Comerciant si facturate Furnizorului. In aceste conditii, negocierea preturilor intre Furnizori si Comercianti va permite practicarea unor preturi diferite de la caz la caz si va asigura un mediu concurential sanatos.
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025 Codul muncii actualizat 2025 Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Actualizarea obiectului de activitate conform CAEN Rev. 3. Ghid practic si aspecte juridice Sursa: MCP avocati
Concediul de odihna. Raspunsuri la intrebarile frecvente ale salariatilor Sursa: MCP avocati
Protectia impotriva denigrarii companiei de catre salariati. Drepturi, limite si solutii juridice Sursa: MCP avocati
Perioada de disponibilitate vs. perioada de repaus in activitatea de transport rutier Sursa: MCP avocati
Perioada de proba. Incetarea contractului individual de munca dupa modificarea functiei Sursa: MCP avocati
Salariile compensatorii la concediere. Reglementare, criterii de acordare si restituire Sursa: MCP avocati
Relatia dintre utilizator, salariatul temporar si agentul de munca temporara Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti