Avand in vedere necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent care sa permita implementarea reformelor si investitiilor publice, stabilite prin componenta 11 - Turism si cultura din Planul national de redresare si rezilienta al Romaniei, denumit in continuare PNRR, si ca Ministerul Culturii s-a angajat sa deruleze o serie de reforme in domeniul sistemului de finantare a culturii in cadrul reformei 3,
intrucat termenul asumat de Guvernul Romaniei pentru adoptarea R3 Reformarea sistemului de finantare a sectorului cultural, prevazuta in Planul national de redresare si rezilienta, reforma prin intermediul careia se va actualiza/crea Statutul lucratorilor culturali, este trimestrul I 2023,
intrucat cultura este un ecosistem cu impact social substantial, contribuind la existenta unei societati democratice, sustenabile, libere, echitabile si incluzive care reflecta si consolideaza diversitatea, valorile, istoria si libertatile europene,
avand in vedere ca masurile de izolare luate ca raspuns la pandemia de COVID-19 au subminat grav ecosistemul cultural si creativ, punand astfel in pericol exercitiul drepturilor culturale fundamentale si slabind contributia artelor si culturii la calitatea vietii, diversitatea culturala si dezvoltarea economica sustenabila,
avand in vedere importanta sociala si economica a sectoarelor culturale si creative, denumite in continuare SCC, pentru dezvoltarea europeana a Romaniei si contributia lor la produsul intern brut, ca si la formarea si stabilizarea pietei fortei de munca si la reducerea fenomenelor de migratie economica a specialistilor si prin aceasta la prezervarea identitatilor culturale si la sustinerea diversitati culturale,
avand in vedere Raportul referitor la situatia artistilor si la redresarea culturala in UE, emis de Comisia de cultura a Parlamentului European, nr. A9 - 0283/2021 si recomandarile cuprinse in acest raport,
luand in consideratie analiza Comisiei de cultura a Parlamentului UE, care a evidentiat ca pandemia de COVID-19 a adus la lumina vulnerabilitatile preexistente ale SCC la nivel european, caracterizate prin intermitenta, eterogenitate si instabilitate, mijloacele de trai fragile ale artistilor si ale lucratorilor din sectorul cultural, precum si bugetele stranse ale multor institutii culturale si insuficienta finantarii publice, aspecte care au plasat artistii, profesionistii, din sectoarele culturale si creative, si lucratorii, in situatii si mai precare, deoarece pierderea de venituri pentru liber-profesionisti si lucratorii cu contracte atipice, care reprezinta majoritatea in SCC, a fost adesea agravata de insuficienta sau chiar absenta regimurilor nationale de securitate sociala si a masurilor de sprijin,
intrucat lucratorii din domeniul cultural ar trebui sa aiba acces la standarde minime garantate de securitate sociala, inclusiv la indemnizatii de somaj, asigurari de sanatate si fonduri de pensii, astfel incat sa se poata concentra pe deplin asupra procesului si creativitatii lor artistice,
luand in consideratie faptul ca, in Rezolutia Parlamentului European din 7 iunie 2007 privind statutul social al artistilor, Parlamentul a solicitat deja in mod explicit statelor membre crearea sau aplicarea unui cadru legal si institutional pentru sustinerea creatiei artistice prin adoptarea sau aplicarea unui numar de masuri coerente si globale, care sa includa contractele, securitatea sociala, asigurarile de sanatate, impozitarea directa si indirecta si respectarea normelor europene,
avand in vedere ca, in Rezolutia sa din 7 septembrie 2020 referitoare la redresarea culturala a Europei, Parlamentul a subliniat din nou necesitatea de a imbunatati conditiile de munca ale lucratorilor din sectoarele culturale si creative si a solicitat insistent Comisiei sa stabileasca un cadru european pentru conditiile de munca in sectoarele si industriile culturale si creative (SCC) ,
intrucat cultura are o valoare intrinseca, in calitatea sa de expresie a umanitatii, a democratiei si a diversitatii, care poate fi esentiala pentru promovarea dezvoltarii durabile,
intrucat cultura, artele, patrimoniul cultural si diversitatea culturala sunt deosebit de valoroase pentru societatea europeana din punct de vedere cultural, educativ, democratic, ecologic, social si economic, precum si din punctul de vedere al drepturilor omului si ar trebui sa fie promovate si sprijinite; intrucat SCC ale Europei contribuie in mod semnificativ la identitatea europeana comuna si la valorile noastre, la sanatatea noastra mentala si la bunastarea economica si, pe termen lung, la crearea unui spatiu public european,
intrucat SCC cuprind in principal microintreprinderi, organizatii si intreprinderi mici si mijlocii cu acces limitat la pietele financiare, precum lucratori din sectorul cultural care adesea lucreaza cu fractiune de norma si obtin venituri neregulate si mixte, din diferite surse,
pentru asigurarea accesului la negocieri colective pentru toti lucratorii culturali si pentru recunoasterea dreptului la asociere pentru promovarea negocierilor colective,
luand in considerare necesitatea de a stabili fundamentele si procedurile pentru reglementarea statutului financiar, fiscal si social al lucratorilor culturali profesionisti de pe piata muncii din Romania si realizarea unui cadru normativ care sa asigure stabilitatea profesionala a acestora, in sensul de a-si desfasura activitatea si de a-si dezvolta cariera profesionala independent de fluctuatiile contractuale si de venit inerente in sectorul cultural, reducandu-se astfel incidenta renuntarii la practica artistica sau culturala,
avand in vedere ca dezvoltarea unui cadru legislativ coerent privind lucratorii culturali necesita coordonarea cu politicile UE privind ocuparea fortei de munca, concurenta, piata interna, politica sociala, drepturile fundamentale, egalitatea si garantarea proprietatii intelectuale,
tinand cont ca neluarea acestor masuri cu caracter urgent ar conduce la neindeplinirea de catre Romania a obiectivelor si neatingerea jaloanelor si a tintelor in materie de reforme si investitii, astfel cum sunt prevazute in Planul national de redresare si rezilienta,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie o situatie de urgenta extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I: Obiectul reglementarii. Definitii
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza regimul juridic si fiscal aplicabil lucratorilor culturali profesionisti, masurile de sustinere si dezvoltare a carierei lor profesionale si formele de organizare colectiva a acestora.
Art. 2
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) activitate culturala - creatia unei opere literare ori artistice sau a unui obiect protejat si/sau interpretarea ori executia, nefixata sau fixata, asa cum sunt acestea definite in Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, protejate sau susceptibile de a fi protejate prin drept de autor sau drepturi conexe, precum si activitatile prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta;
b) asociatie profesionala a lucratorilor culturali profesionisti - persoana juridica de drept privat, fara scop patrimonial, constituita de lucratorii culturali profesionisti pe baza dreptului la libera asociere, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, care se completeaza, dupa caz, cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor sai si pentru apararea drepturilor prevazute in legislatia nationala, in intelegerile colective, precum si in pactele, tratatele si conventiile internationale la care Romania este parte;
c) beneficiar al activitatii - persoana juridica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala, pentru care lucratorul cultural profesionist desfasoara activitati remunerate pe baza contractuala, altele decat contractul individual de munca;
d) conciliere - modalitatea de solutionare amiabila a conflictelor intre partenerii de dialog, cu ajutorul unui consultant extern agreat de acestia si cu participarea unui delegat desemnat de Ministerul Culturii, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor;
e) conflict - situatia de divergenta dintre lucratorii culturali profesionisti si beneficiarii activitatii privind interesele cu caracter economic, profesional sau social ori drepturile rezultate din desfasurarea relatiilor lor contractuale/activitatii sau din negocierea intelegerilor colective;
f) consultare - schimbul de opinii in cadrul dialogului;
g) depozitar al intelegerii colective - autoritatea publica competenta sa inregistreze intelegerea colectiva;
h) dialog - procesul voluntar prin care partenerii de dialog se informeaza, se consulta si negociaza in vederea stabilirii unor acorduri in probleme de interes comun;
i) informare - transmiterea de date si informatii de catre beneficiarii de activitate catre asociatia profesionala, pentru a-i permite examinarea prealabila a acestora si formularea unor puncte de vedere informate si fundamentate;
j) intelegere colectiva - conventia incheiata in forma scrisa intre beneficiarul/beneficiarii de activitate si asociatia/asociatiile profesionale, prin care se stabilesc clauze privind drepturile si obligatiile ce decurg din desfasurarea activitatii lucratorilor culturali profesionisti. Prin incheierea intelegerilor colective se urmaresc promovarea si apararea intereselor partilor semnatare, prevenirea sau limitarea neintelegerilor sau conflictelor;
k) lucrator cultural profesionist - autorul sau artistul interpret si executant, asa cum sunt acestia definiti in Legea nr. 8/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau persoana fizica ce desfasoara o activitate culturala de suport sau auxiliara, dintre cele enumerate in anexa, care s-au inregistrat, ca atare, in scop fiscal, pentru o durata de trei ani;
l) negociere colectiva - negocierea dintre beneficiarii de activitate si asociatia profesionala sau asociatiile profesionale care urmareste stabilirea conditiilor minimale ce privesc desfasurarea activitatii lucratorilor culturali profesionisti si a relatiilor dintre cele doua parti, precum si orice alte acorduri in probleme de interes comun;
m) parteneri de dialog - asociatii profesionale, beneficiari ai activitatii lucratorilor culturali profesionisti, precum si, dupa caz, reprezentantii autoritatilor administratiei publice, care interactioneaza in procesul de dialog;
n) parti indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva - beneficiari de activitate sau asociatii profesionale care intrunesc conditiile legale pentru a participa la negocierea unei intelegeri colective;
o) program de mobilitate - program de finantare nerambursabila, asa cum este acesta definit in Ordonanta Guvernului nr. 51/1998 privind imbunatatirea sistemului de finantare nerambursabila a proiectelor culturale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, instituit in scopul de a sprijini dezvoltarea educationala, personala si profesionala a lucratorilor culturali profesionisti, contribuind astfel la o crestere economica durabila, la mentinerea in activitate pe termen lung a lucratorilor din cultura, la coeziunea sociala si la stimularea inovarii;
p) recunoastere reciproca - acordul voluntar prin care partenerii de dialog isi recunosc unul altuia legitimitatea in vederea stabilirii unui demers comun;
q) registrul lucratorilor culturali profesionisti, denumit in continuare registrul - baza de date publica, administrata de Ministerul Culturii, ce cuprinde informatiile de identificare a persoanelor fizice inregistrate ca lucratori culturali profesionisti: numarul unic de inregistrare, data inregistrarii ca lucrator cultural profesionist si data incetarii acestei inregistrari, mentiunile privind suspendarea calitatii de lucrator cultural profesionist, inclusiv incetarea suspendarii si, dupa caz, data incetarii de drept;
r) reprezentativitate - atribut al asociatiilor profesionale dobandit potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, care confera statutul de partener de dialog abilitat sa isi reprezinte membrii in cadrul dialogului dintre parti;
s) sectoare de activitate culturala si creativa - sectoarele sau subsectoarele economiei nationale/socioeconomice in care isi desfasoara cu preponderenta activitatea lucratorii culturali profesionisti; lista sectoarelor de activitate culturala si creativa este propusa de catre Ministerul Culturii si se aproba prin hotarare a Guvernului;
t) solutionare amiabila - procedura alternativa de solutionare a disputelor privind relatiile contractuale/activitatea lucratorilor culturali profesionisti prin care o a treia parte isi asuma sarcina de a ajuta partile in rezolvarea pe cale amiabila a acestora si de a face recomandari pentru incheierea lor.
(2) Lucrator cultural profesionist nu poate fi o persoana fizica care exercita o profesie reglementata sau liberala, care este functionar public sau care isi desfasoara activitatea de natura culturala sub forma prestarii unei munci salariate desfasurate in temeiul unui contract individual de munca.
CAPITOLUL II: Organizarea activitatii lucratorului cultural profesionist
Art. 3
(1) Pentru a fi inregistrat ca lucrator cultural profesionist, solicitantul trebuie sa fi realizat, in anul fiscal anterior solicitarii de inregistrare, cel putin 50% din veniturile supuse impozitului pe venit, asa cum sunt acestea definite in titlul IV "Impozitul pe venit" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cumulat, din:
a) venituri din cesiunea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe;
b) activitati independente din categoria celor enumerate in anexa;
c) contracte individuale de munca pe durata determinata, pentru activitati culturale si in domeniul cultural, ajunse la termen pana la data depunerii cererii de inregistrare.
(2) In calculul definit conform alin. (1) nu intra veniturile obtinute de persoana fizica din exploatarea dreptului de autor sau a drepturilor conexe dobandite prin cesiune sau mostenire si nici din cesiunea dreptului de autor pentru opere stiintifice sau pentru programe de calculator.
(3) Odata cu cererea de inregistrare ca lucrator cultural profesionist, solicitantul care a obtinut, in anul fiscal anterior, venituri din drepturi de proprietate intelectuala are obligatia de a depune o declaratie pe propria raspundere privind respectarea conditiilor de la alin. (2) .
Art. 4
(1) Pentru a fi inregistrat ca lucrator cultural profesionist, solicitantul depune, oricand in cursul anului, o cerere la administratorul registrului, impreuna cu documentele fiscale doveditoare privind realizarea pragului de 50% de venituri din activitati culturale si, dupa caz, cu declaratia pe propria raspundere privind respectarea conditiilor de la art. 3 alin. (2) , insotite de o declaratie pe propria raspundere privind realitatea si autenticitatea informatiilor transmise.
(2) Reprezinta documente fiscale doveditoare adeverinta de venit pentru anul fiscal anterior, emisa de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, sau ultima declaratie unica de venit depusa in anul fiscal anterior si, dupa caz, actul administrativ de autorizare a activitatii, cuprinzand codul CAEN al acesteia, emis de Oficiul National al Registrului Comertului, si/sau adeverinta de venit eliberata de angajator, cu mentionarea explicita a functiei ocupate si a domeniului de activitate al angajatorului.
(3) Domeniul de activitate al angajatorului, in situatia prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. c) , trebuie sa se inscrie in categoria celor prevazute in anexa.
(4) Cererea se depune, in format fizic sau prin mijloace electronice, la administratorul registrului si se aproba sau se respinge in termen de 30 de zile de la depunere.
(5) Administratorul registrului verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 3 si aproba sau, in cazul neindeplinirii conditiilor, respinge motivat cererea.
(6) In cazul indeplinirii conditiilor prevazute la art. 3 si al aprobarii cererii, administratorul registrului comunica solicitantului dovada luarii in evidenta in registru.
(7) Aprobarea sau respingerea cererii se comunica, prin mijloace electronice, in termen de 30 de zile de la depunere. Necomunicarea in acest termen reprezinta aprobarea tacita a cererii.
(8) In cazul respingerii, solicitantul poate introduce plangere prealabila, in termen de 30 de zile de la comunicare, la administratorul registrului.
(9) Plangerea prealabila se solutioneaza in termen de 30 de zile de la inregistrarea ei.
(10) In cazul respingerii plangerii prealabile sau al nesolutionarii ei in termenul prevazut la alin. (7) , persoana vatamata poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(11) In termen de 30 de zile de la comunicarea aprobarii sau, dupa caz, de la indeplinirea termenului de aprobare tacita, lucratorul cultural profesionist comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal, in format fizic sau prin mijloace electronice, o cerere de inregistrare fiscala ca lucrator cultural profesionist, insotita de dovada luarii in evidenta in registru sau, dupa caz, de cererea comunicata catre administratorul registrului insotita de o declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor de aprobare tacita.
(12) In termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii, Agentia Nationala de Administrare Fiscala de la domiciliul fiscal al solicitantului emite un certificat de inregistrare fiscala a acestuia ca lucrator cultural profesionist, care i se comunica acestuia, prin mijloace electronice, in termen de 3 zile de la emitere.
(13) Dovada luarii in evidenta in registru se face prin:
a) emiterea din oficiu, prin mijloace electronice, de catre registru catre lucratorul cultural profesionist a unui numar unic de inregistrare, insotit de numele si prenumele persoanei careia ii este asociat si data inregistrarii, in termen de 48 de ore de la data aprobarii cererii;
b) emiterea, la cererea lucratorului cultural profesionist, a unui extras de registru, cuprinzand numarul unic de inregistrare, numele si prenumele si data nasterii lucratorului cultural profesionist, data inregistrarii si, dupa caz, data suspendarii, a incetarii suspendarii si/sau a incetarii de drept a calitatii de lucrator cultural profesionist;
c) emiterea, la cererea lucratorului cultural profesionist, a unui certificat de inregistrare in registru, cuprinzand informatiile prevazute la lit. b) .
(14) Prin comunicarea cererii de inregistrare catre administratorul registrului, prevazuta la alin. (4) , lucratorul cultural profesionist isi da acordul pentru ca informatiile prevazute la alin. (13) lit. b) sa fie accesibile public in registru.
(15) Datele cu caracter personal cuprinse in registru sunt prelucrate in conditiile prevazute de Regulamentul general privind protectia datelor si legislatia de punere in aplicare a acestuia.
(16) Verificarea realitatii si corectitudinii informatiilor de natura fiscala furnizate de catre solicitant catre registru se face de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, conform metodologiilor proprii de control.
(17) In cazul constatarii neindeplinirii conditiilor prevazute la art. 3 alin. (1) si (2) , Agentia Nationala de Administrare Fiscala comunica aceasta constatare registrului, in termen de 30 de zile de la emiterea actului administrativ de constatare.
(18) In situatia prevazuta la alin. (17) , registrul procedeaza la radierea persoanei inregistrate ca lucrator cultural profesionist, in termen de 15 zile de la comunicarea actului administrativ in cauza.
(19) Actul administrativ de constatare a neindeplinirii conditiilor pentru dobandirea calitatii de lucrator cultural profesionist poate fi contestat in conditiile prevazute de Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(20) Admiterea contestatiei, prin hotarare judecatoreasca definitiva, se comunica de catre contestatar registrului si repune contestatarul in situatia anterioara.
Art. 5
(1) Inregistrarea ca lucrator cultural profesionist este valabila pe o durata de trei ani fiscali consecutivi, termen care incepe sa curga de la data inregistrarii in registru.
(2) La incheierea duratei de trei ani fiscali, lucratorul cultural profesionist poate solicita prelungirea inregistrarii, cu conditia ca minimum 50% din veniturile supuse impozitului pe venit, asa cum sunt acestea definite in titlul IV "Impozitul pe venit" din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, realizate in acest interval, ca medie anuala, sa provina din activitati desfasurate ca lucrator cultural profesionist.
(3) In cazul in care conditia prevazuta la alin. (2) nu este indeplinita, persoana fizica are dreptul de a solicita inregistrarea ca lucrator cultural profesionist in anul urmator, cu respectarea conditiei prevazute la art. 3 alin. (1) .
(4) Prelungirea inregistrarii este valabila pentru o durata de trei ani consecutivi si poate fi solicitata ori de cate ori aceasta durata expira, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(5) Prelungirea inregistrarii se solicita cu minimum 60 de zile si maximum 120 de zile inainte de expirarea termenului prevazut la alin. (1) , iar prelungirea incepe sa curga de la data expirarii respectivului termen.
(6) Cererea de prelungire cuprinde numarul de inregistrare in registru si este insotita de adeverintele de venit corespunzatoare perioadei in care persoana fizica a fost inregistrata ca lucrator cultural profesionist, emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
(7) Cererea de prelungire a inregistrarii se depune si se solutioneaza conform prevederilor art. 4 alin. (4) -(10) .
(8) Cererea de prelungire se aproba daca este insotita de documentele prevazute la alin. (6) , iar solicitantul indeplineste conditia prevazuta la alin. (2) .
Art. 6
(1) Inregistrarea lucratorului cultural profesionist se suspenda de drept pentru cauza de:
a) concediu de maternitate;
b) concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani;
c) concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani sau, in cazul copilului cu handicap, pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani;
d) concediu paternal;
e) concediu pentru incapacitate temporara de munca;
f) exercitarea unei functii de demnitate publica, pe toata durata mandatului;
g) contract individual de munca, pentru activitati culturale asa cum sunt acestea definite in prezenta ordonanta de urgenta, pe durata determinata.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) , lucratorul cultural profesionist are obligatia de a comunica administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal situatia de suspendare de drept, in termen de 15 zile de la aparitia acesteia, suspendarea fiind notata in registru incepand de la data inregistrarii comunicarii.
(3) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (2) atrage incetarea inregistrarii lucratorului cultural profesionist, incepand cu data la care a intervenit cauza de suspendare.
(4) Durata inregistrarii se prelungeste corespunzator cu perioada de suspendare.
(5) Incetarea cauzei de suspendare se comunica administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal in termen de 15 zile de la momentul in care a intervenit.
(6) Pe durata suspendarii, lucratorului cultural profesionist nu ii sunt recunoscute drepturile stabilite prin intelegerile colective si nici drepturile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7
(1) Inregistrarea lucratorului cultural profesionist inceteaza de drept:
a) la incheierea unui contract individual de munca, pentru activitati culturale asa cum sunt acestea definite in prezenta ordonanta de urgenta, pe durata nedeterminata;
b) ca sanctiune pentru nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 6 alin. (2) si art. 10 alin. (1) ;
c) in caz de deces;
d) la expirarea duratei de trei ani pentru care s-a facut inregistrarea.
(2) Inregistrarea lucratorului cultural profesionist poate inceta la cerere, cererea fiind transmisa in scris administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal, incetarea operand de la data inregistrarii cererii.
(3) In cazul prevazut la alin. (1) lit. a) , lucratorul cultural profesionist are obligatia de a comunica administratorului registrului si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala de la domiciliul sau fiscal, in termen de 15 zile de la incheierea contractului individual de munca, situatia de incetare de drept.
(4) In cazul prevazut la alin. (1) lit. b) , lucratorul cultural profesionist nu va putea depune o noua cerere de inregistrare in urmatorii trei ani de la data constatarii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a situatiei de nerespectare a obligatiei.
(5) Administratorul registrului radiaza persoana a carei calitate de lucrator cultural profesionist a incetat de drept, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de incetare sau a constatarii ca a intervenit una dintre situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) -d) .
CAPITOLUL III: Regimul juridic si fiscal al lucratorilor culturali profesionisti
Art. 8
(1) In desfasurarea activitatii lui, lucratorul cultural profesionist incheie contracte de cesiune a drepturilor patrimoniale, in temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau contracte de desfasurare a activitatii culturale.
(2) Contractul de desfasurare a activitatii culturale reprezinta conventia incheiata pentru o durata determinata intre un beneficiar al activitatii culturale si lucratorul cultural profesionist, care are ca obiect desfasurarea unei activitati culturale.
(3) In cazul artistilor interpreti si executanti care realizeaza o interpretare sau executie nefixata, drepturile patrimoniale cesionate sunt prevazute, ca obiect distinct, in contractul de desfasurare a activitatii culturale.
(4) Contractul de desfasurare a activitatii culturale se incheie:
a) pentru desfasurarea unei activitati dintre cele enumerate in anexa sau asimilabile acestora;
b) in situatia prevazuta la alin. (2) .
(5) Contractele incheiate de lucratorii culturali profesionisti vor cuprinde, sub sanctiunea nulitatii, data inregistrarii lucratorului cultural profesionist in registru si numarul unic de inregistrare.
(6) Contractul de desfasurare a activitatii culturale trebuie sa cuprinda, sub sanctiunea nulitatii, conditiile de asigurare a sanatatii si securitatii in munca pe parcursul sau in desfasurarea activitatii.
(7) Veniturile obtinute in temeiul unor contracte de desfasurare a activitatii culturale incheiate dupa inscrierea persoanei fizice in registru constituie venituri din activitati independente.
(8) Inscrierea contribuabilului, persoana fizica, in registru este considerata criteriu de independenta a activitatii din punctul de vedere al clasificarii veniturilor.
(9) Pentru veniturile realizate, lucratorii culturali profesionisti datoreaza impozit si contributii sociale obligatorii, asa cum sunt ele prevazute pentru veniturile din activitati independente sau din drepturi de proprietate intelectuala, dupa caz.
(10) Lucratorul cultural profesionist are obligatia depunerii declaratiei unice si a platii contributiilor sociale, la termenele, in conditiile si cu exceptiile prevazute de legislatia fiscala aplicabila, atunci cand, potrivit conditiilor legale, datoreaza contributii de asigurari sociale si/sau de asigurari sociale de sanatate.
(11) Impozitul datorat de lucratorii culturali profesionisti pentru veniturile realizate din contracte de desfasurare a activitatii culturale se retine la sursa de catre platitorul de venit la momentul platii veniturilor si reprezinta impozit final.
(12) Pentru venitul obtinut din contracte de desfasurare a activitatii culturale incheiate in conditiile alin. (4) lit. a) , venitul net fiscal se calculeaza prin aplicarea asupra venitului brut a unei cote forfetare de deducere de 40%.
Art. 9
(1) Perioada in care persoana fizica a fost inregistrata ca lucrator cultural profesionist reprezinta vechime in munca si in specialitate.
(2) Contractele incheiate de lucratorii culturali profesionisti sunt asimilate contractelor individuale de munca in ceea ce priveste atribuirea contractelor de achizitie publica sau a acordurilor-cadru de servicii.
(3) Lucratorul cultural profesionist care incheie un contract cu o institutie de spectacole sau concerte si nu are domiciliul in localitatea unde institutia isi desfasoara activitatea poate primi din bugetul institutiei o suma lunara forfetara neimpozabila, in cuantum de pana la 50% din salariul mediu net pe economie, pentru a-si asigura cazarea, pe toata durata contractului.
(4) Contractul de desfasurare a activitatii culturale, incheiat conform prezentei ordonante de urgenta, reprezinta cheltuiala eligibila in intelesul legislatiei privind finantarea nerambursabila de proiecte si programe nationale.
Art. 10
(1) Toate contractele incheiate de un lucrator cultural profesionist in exercitarea unei activitati culturale, asa cum este ea definita la art. 2 alin. (1) lit. a) , se supun reglementarilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Incalcarea obligatiei prevazute la alin. (1) se constata de catre organele fiscale si poate fi sesizata acestora de catre orice persoana.
(3) Constatarea incetarii de drept a calitatii de lucrator cultural profesionist, in conditiile art. 7 alin. (1) lit. a) si b) , atrage recalcularea obligatiilor fiscale ale persoanei fizice, prevederile art. 8 alin. (12) nemaifiindu-i aplicabile pentru perioada dintre data la care a intervenit incetarea de drept si data constatarii acestei incetari.
Art. 11
(1) Platitorii de venit ai lucratorilor culturali profesionisti datoreaza o contributie asiguratorie reprezentand 1% din valoarea fiecarui contract incheiat cu un lucrator cultural profesionist.
(2) Contributia prevazuta la alin. (1) se declara si se vireaza in conditiile prevazute pentru contributia asiguratorie pentru munca, prin aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 2206 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Platitorii de venit ai lucratorilor culturali profesionisti au obligatia de a depune semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului, o declaratie privind obligatiile de plata a contributiei asiguratorii si evidenta nominala a persoanelor pentru care a fost platita contributia.
(4) Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (3) sunt reglementate prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, cu consultarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala si cu avizul Ministerului Finantelor, al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si al Ministerului Sanatatii.
(5) Declaratia prevazuta la alin. (4) se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe portalul e-Romania.
(6) Datele cu caracter personal cuprinse in declaratia prevazuta la alin. (4) sunt prelucrate in conditiile prevazute de Regulamentul general privind protectia datelor si legislatia de punere in aplicare a acestuia.
(7) Declaratia prevazuta la alin. (4) va cuprinde cel putin:
a) date de identificare a persoanei juridice care depune declaratia;
b) numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal;
c) numele, prenumele, codul numeric personal si numarul unic de inregistrare in registru al lucratorilor culturali profesionisti cu care au fost incheiate contracte in perioada de raportare;
d) date privind veniturile aferente contractelor incheiate.
(8) Evidenta obligatiilor de plata a contributiei asiguratorii prevazute la alin. (2) se tine pe baza codului de identificare fiscala.
CAPITOLUL IV: Drepturile lucratorilor culturali profesionisti
Art. 12
Lucratorii culturali profesionisti au urmatoarele drepturi:
a) dreptul de participare si reprezentare colectiva pentru ameliorarea conditiilor de munca si libertatea de actiune in apararea drepturilor;
b) dreptul de a constitui sau de a adera la o asociatie profesionala;
c) dreptul la consultare sau de schimb de informatii.
Art. 13
(1) Lucratorii culturali profesionisti contribuabili la sistemele publice de asigurari sociale de sanatate au, ca asigurati, urmatoarele drepturi:
a) concedii medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii;
b) concedii medicale si indemnizatii pentru maternitate;
c) concedii medicale si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav;
d) concedii medicale si indemnizatii de risc maternal.
(2) Baza de calcul al indemnizatiilor se stabileste conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Evenimentele survenite in timpul desfasurarii activitatii lucratorului cultural profesionist, in temeiul unui contract de desfasurare a activitatii culturale, la sediul, filiala, punctul de lucru al beneficiarului de activitate sau in spatiul decis de acesta, se comunica si se cerceteaza conform prevederilor capitolului VI "Comunicarea, cercetarea, inregistrarea si raportarea evenimentelor" din Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
(1) Lucratorii culturali profesionisti beneficiaza de indemnizatie de somaj daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii pentru indemnizatia de somaj;
b) nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta in vigoare;
c) nu indeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
d) se inregistreaza, anterior datei inregistrarii cererii pentru indemnizatia de somaj, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta;
e) nu au incheiat niciun contract de cesiune a drepturilor patrimoniale sau de desfasurare a activitatii culturale, in calitate de lucrator cultural profesionist, in perioada de minimum 60 de zile anterioara inregistrarii cererii pentru indemnizatia de somaj.
(2) Indemnizatia de somaj se acorda incepand de la data expirarii termenului prevazut la alin. (1) .
(3) Indemnizatia de somaj se acorda persoanelor prevazute la alin. (1) , pe perioade stabilite diferentiat, in functie de stagiul de cotizare, conform prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Se considera stagiu de cotizare perioada de timp pentru care persoana fizica a fost inregistrata ca lucrator cultural profesionist, a fost asigurata obligatoriu in sistemul asigurarilor pentru somaj si/sau perioada de timp pentru care persoana a fost asigurata facultativ prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj si prin plata in temeiul acestui contract de asigurare a contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj.
(5) Lucratorii culturali profesionisti care beneficiaza de indemnizatie de somaj au urmatoarele obligatii:
a) sa se prezinte lunar, pe baza programarii sau ori de cate ori sunt solicitati, la agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrati;
b) sa comunice in termen de 3 zile agentiei pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrati orice modificare a conditiilor care au condus la acordarea drepturilor;
c) sa participe la serviciile pentru stimularea ocuparii si de formare profesionala oferite de agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrati;
d) sa caute activ posibilitati de reluare a activitatii culturale sau un loc de munca;
e) sa instiinteze in scris agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrati aparitia starii de incapacitate temporara de munca si datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical. In situatia in care aparitia starii de incapacitate temporara de munca a intervenit in zile declarate nelucratoare sau implinirea termenului de 24 de ore se realizeaza in zile declarate nelucratoare, persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj au obligatia de a instiinta agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate, in prima zi lucratoare.
(6) Obligatia prevazuta la alin. (5) lit. c) nu se aplica in situatia in care persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj participa la programe de formare profesionala, organizate in conditiile legii, a caror finantare este asigurata din asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regionala, Fondului social european si Fondului de coeziune. Obligatia nu se aplica pe perioada in care persoanele participa la aceste programe de formare profesionala, in conditiile in care, anterior includerii in cadrul acestor programe, nu au fost cuprinse in serviciile pentru stimularea ocuparii fortei de munca si de formare profesionala oferite de agentia pentru ocuparea fortei de munca si se afla in perioada de acordare a acestor servicii.
(7) Persoanele prevazute la alin. (6) au obligatia sa prezinte lunar, la data programarii prevazute la alin. (5) lit. a) , agentiei pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate dovada participarii lor la programe de formare profesionala a caror finantare este asigurata din asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regionala, Fondului social european si Fondului de coeziune, sau, dupa caz, dovada participarii la examenul de absolvire a acestora.
(8) Indemnizatia de somaj se plateste lunar in cuantumul prevazut la alin. (3) .
(9) Pentru fractiuni de luna, indemnizatia de somaj se calculeaza proportional cu numarul de zile calendaristice din luna respectiva.
(10) Incetarea platii indemnizatiilor de somaj acordate beneficiarilor, conform prezentei ordonante de urgenta, are loc dupa cum urmeaza:
a) la data incadrarii in munca, conform legii, pe perioada nedeterminata sau pe perioada determinata mai mare de 12 luni;
b) la data de intai a lunii urmatoare lunii in care au realizat, din activitati autorizate potrivit legii, venituri lunare mai mari decat valoarea indicatorului social de referinta in vigoare;
c) la data incheierii unui contract, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, in calitate de lucrator cultural profesionist;
d) daca perioada de pensionare pentru invaliditate depaseste 12 luni;
e) la data indeplinirii conditiilor de pensionare pentru limita de varsta, de la data solicitarii pensiei anticipate ori a pensiei anticipate partiale sau la data cand pensia de invaliditate devine nerevizuibila;
f) la data plecarii din tara a beneficiarului pentru o perioada mai mare de 3 luni;
g) la data inceperii executarii unei pedepse privative de libertate pentru o perioada mai mare de 12 luni;
h) in cazul decesului beneficiarului;
i) la data de la care isi incep desfasurarea activitatii in functii elective sau la data la care sunt numiti in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului.
(11) Suspendarea platii indemnizatiilor de somaj acordate beneficiarilor si repunerea in plata au loc in conditiile prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) Sumele acordate in mod necuvenit din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si orice alte debite constituite la bugetul asigurarilor pentru somaj se recupereaza prin aplicarea corespunzatoare a prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(13) Beneficiarii de indemnizatie de somaj sunt asigurati in sistemul asigurarilor sociale de stat si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate in conditiile prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL V: Masuri de sustinere a formarii si calificarii lucratorilor culturali profesionisti
Art. 15
(1) Pentru a sustine dezvoltarea carierei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti se instituie Programul national de mobilitate, care se finanteaza de la bugetul de stat, prin Administratia Fondului Cultural National ca autoritate finantatoare, cu o suma stabilita anual, pana la data de 15 mai a fiecarui an, prin ordin al ministrului culturii.
(2) La nivelul autoritatilor locale se instituie programe locale de mobilitate, care se finanteaza din totalul finantarilor nerambursabile acordate proiectelor culturale, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, suma care se adauga acestora si reprezinta cel putin 10% din acest total.
(3) In functie de situatia specifica si in scopul maximizarii efectelor programelor locale de mobilitate, autoritatile locale pot decide, in conditiile legii, sa constituie un program judetean sau interjudetean de mobilitate, pentru utilizarea in comun a sumelor pe care fiecare le aloca.
Art. 16
Principiile care stau la baza Programului national si a programelor locale de mobilitate sunt:
a) diversitatea culturala - sustinerea diversitatii orientarilor artistice si/sau culturale, precum si a circulatiei lucratorilor culturali profesionisti si a rezultatelor activitatii acestora;
b) egalitatea de tratament/egalitatea de sanse - tratamentul nediscriminatoriu al solicitantilor si al abordarilor reprezentantilor diferitelor comunitati sau sectoare culturale, indiferent de apartenenta etnica sau de gen;
c) transparenta - punerea la dispozitia tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la acordarea finantarilor nerambursabile, prin comunicarea lor publica de catre autoritatea finantatoare si inscrierea informatiilor relevante in Registrul finantarilor nerambursabile, administrat de Ministerul Culturii;
d) libera concurenta - asigurarea conditiilor pentru ca oricare solicitant sa aiba dreptul de a deveni beneficiar;
e) predictibilitatea - punerea la dispozitie la inceputul fiecarui exercitiu financiar de informatii relevante si complete privind conditiile si perioadele de desfasurare a sesiunilor de selectie;
f) mobilitatea - in sensul prezentei ordonante de urgenta, desemneaza capacitatea lucratorului cultural profesionist de a se deplasa in scopul imbunatatirii cunostintelor si competentelor profesionale.
Art. 17
(1) Programul national de mobilitate si programele locale de mobilitate ale autoritatilor locale au ca beneficiari lucratori culturali profesionisti care solicita in mod individual finantare nerambursabila pentru una dintre activitatile prevazute la alin. (2) .
(2) Programele asigura finantarea nerambursabila a unei parti din cheltuielile eligibile prevazute in cererea de finantare, astfel:
a) sustinerea cu cel mult 90% a cheltuielilor privind mobilitatea internationala si nationala a lucratorilor culturali profesionisti pentru participarea la conferinte, ateliere, expozitii, schimburi de experienta, tabere si rezidente de creatie, precum si altele asemenea, pentru formare si calificare profesionala;
b) sustinerea cu cel mult 90% a cheltuielilor pentru dobandirea de noi competente, cu prioritate pentru dezvoltarea competentelor digitale ale lucratorilor culturali profesionisti, pentru diversificarea formelor de expresie artistica si de comunicare publica a operelor, prestatiilor artistice si a altor obiecte protejate;
c) sustinerea cu cel mult 80% a cheltuielilor de transport si asigurare a operelor si altor obiecte protejate, precum si a echipamentelor necesare lucratorului cultural profesionist in perioada in care are loc activitatea prevazuta la lit. a) si b) .
(3) Finantarea nerambursabila acordata prin Programul de mobilitate al unei autoritati finantatoare nu se poate cumula cu o alta finantare nerambursabila care are acelasi obiect acordata prin Programul de mobilitate al unei alte autoritati finantatoare.
Art. 18
(1) Acordarea de finantari nerambursabile in conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta se face pe baza de selectie a cererilor de finantare nerambursabila.
(2) Autoritatile finantatoare locale sunt obligate sa organizeze anual cel putin 2 sesiuni de selectie de cereri de finantare, in temeiul prezentei ordonante de urgenta, de indata ce sunt indeplinite conditiile legale de angajare a cheltuielilor bugetare.
(3) Administratia Fondului Cultural National este obligata sa organizeze anual 4 sesiuni de selectie de cereri de finantare in termen de cel mult 15 zile de la aprobarea bugetelor proprii.
(4) Autoritatea finantatoare are obligatia de a comunica public perioada in care se vor desfasura sesiunile de selectie cu cel putin 30 de zile inainte de data-limita pentru depunerea cererilor de finantare.
(5) Sesiunea de selectie poate fi structurata pe domenii/sectoare culturale, dupa caz.
(6) In aplicarea dispozitiilor alin. (2) si (3) , autoritatile finantatoare pregatesc sesiunea de selectie astfel:
a) elaboreaza ghidul solicitantului;
b) elaboreaza regulile si criteriile specifice de acordare a finantarilor nerambursabile;
c) elaboreaza regulamentul privind desfasurarea activitatii comisiilor de selectie si a celei de solutionare a contestatiilor;
d) efectueaza orice alte demersuri organizatorice necesare indeplinirii obligatiei prevazute la alin. (2) .
(7) Documentele elaborate conform dispozitiilor alin. (6) se aproba prin act administrativ emis de catre autoritatea finantatoare: ordin, decizie sau hotarare, dupa caz.
(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7) , documentele elaborate conform dispozitiilor alin. (6) de catre Administratia Fondului Cultural National se aproba prin ordin al ministrului culturii.
Art. 19
(1) Sesiunea de selectie a cererilor de finantare se desfasoara in urmatoarele etape:
a) comunicarea publica a anuntului privind sesiunea de selectie;
b) verificarea indeplinirii conditiilor de participare la selectie;
c) evaluarea si selectia cererilor de finantare;
d) comunicarea publica a rezultatului selectiei;
e) solutionarea contestatiilor;
f) comunicarea publica a rezultatului final al selectiei;
g) incheierea si executarea contractelor de finantare;
h) acceptarea raportului final al beneficiarului si, dupa caz, decontarea ultimei transe din finantarea contractata.
(2) Odata cu comunicarea publica a anuntului privind sesiunea de selectie, autoritatea finantatoare are obligatia de a comunica, in acelasi mod, urmatoarele informatii si documente:
a) regulamentul privind organizarea sesiunii de finantare nerambursabila si desfasurarea activitatii comisiilor de selectie si a celei de solutionare a contestatiilor;
b) ghidul solicitantului, care trebuie sa cuprinda conditiile de participare, criteriile de eligibilitate a solicitantilor, domeniile/activitatile eligibile, modelul cererii de finantare;
c) valoarea totala a fondurilor alocate sesiunii de finantare, cu precizarea limitei superioare a finantarii nerambursabile care poate fi acordata unui solicitant;
d) criteriile de selectie;
e) modelul contractului de finantare.
(3) Autoritatea finantatoare are obligatia de a comunica public, in termen de 3 zile lucratoare de la incheierea fiecarei etape, urmatoarele:
a) lista solicitantilor, cu precizarea obiectului cererii de finantare si a sumelor solicitate;
b) lista beneficiarilor, cu precizarea obiectului cererii de finantare si a valorii finantarii nerambursabile acordate;
c) valoarea finantarii nerambursabile decontate.
(4) Componenta nominala a comisiilor de selectie si a comisiei de contestatii se comunica public la incheierea activitatii acestora, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
(5) Autoritatea finantatoare are obligatia introducerii in Registrul finantarilor nerambursabile a informatiilor prevazute la alin. (3) in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la comunicarea lor publica pe pagina de internet.
Art. 20
(1) Selectia proiectelor de mobilitate pe baza cererilor de finantare nerambursabila se realizeaza de catre comisii constituite la nivelul autoritatii finantatoare.
(2) Comisiile de selectie sunt alcatuite din reprezentanti ai autoritatii finantatoare si specialisti cu experienta de cel putin 2 ani in domeniile pentru care se organizeaza sesiunea de selectie.
(3) Specialistii prevazuti la alin. (2) nu pot face parte din categoria personalului angajat prin raport de serviciu sau contract individual de munca incheiat cu autoritatea finantatoare, iar numarul acestora trebuie sa fie mai mare decat numarul reprezentantilor autoritatii.
(4) Stabilirea numarului de membri ai comisiei de selectie si numirea acestora se fac prin actul administrativ emis de catre autoritatea finantatoare.
(5) Componenta nominala a comisiilor de selectie se poate stabili, in functie de expertiza si specializarile necesare, fie pentru o singura sesiune de selectie, fie pentru toate sesiunile de selectie organizate in cadrul unui exercitiu bugetar.
Art. 21
(1) Selectia cererilor de finantare nerambursabila se realizeaza in baza clasamentului punctajelor finale, rezultate in urma evaluarii cererilor, pe baza criteriilor stabilite de autoritatea finantatoare.
(2) Punctajul final se calculeaza ca medie aritmetica a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei care a realizat evaluarea.
Art. 22
(1) Solicitantii au dreptul sa formuleze contestatii exclusiv asupra modului in care a fost respectata procedura privind organizarea si desfasurarea sesiunii si a selectiei si sa le depuna la sediul autoritatii finantatoare in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data aducerii la cunostinta acestora a rezultatului selectiei.
(2) Contestatiile se solutioneaza in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului pentru depunerea contestatiilor.
(3) In vederea solutionarii contestatiilor depuse de solicitanti, la nivelul autoritatii se infiinteaza o comisie de solutionare a contestatiilor, constituita in conformitate cu prevederile art. 20 din persoane cu competente in domeniul administrativ, juridic si managerial.
(4) In componenta comisiei de solutionare a contestatiilor nu pot fi numite persoane care au facut parte din comisiile de selectie din cadrul aceleiasi sesiuni.
Art. 23
(1) Pentru activitatea depusa, membrii comisiilor de selectie si membrii comisiei de solutionare a contestatiilor primesc o remuneratie al carei cuantum este stabilit de autoritatea finantatoare, cu incadrarea in bugetul alocat, in limita a cel putin 5% si cel mult 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, si se aproba prin act administrativ emis de ordonatorul de credite.
(2) Valoarea totala a remuneratiilor acordate membrilor comisiilor de selectie si ai comisiei de contestatii pentru activitatea depusa in cadrul unei sesiuni de selectie nu poate depasi 8% din bugetul stabilit pentru acea sesiune de selectie.
(3) Activitatile de pregatire a sesiunilor de selectie si de secretariat al comisiilor de selectie si comisiei de solutionare a contestatiilor se asigura de personalul propriu al autoritatii finantatoare, potrivit atributiilor prevazute in fisa postului.
Art. 24
(1) Finantarea nerambursabila se acorda pentru cererile de finantare selectate, in baza clasamentului final, in limita bugetului alocat sesiunii de finantare, pe baza contractelor de finantare incheiate intre autoritatea finantatoare si solicitanti, care devin astfel beneficiari la momentul atribuirii contractului de finantare.
(2) Finantarea nerambursabila se acorda in transe, prin virament bancar din bugetul autoritatii finantatoare in contul beneficiarului, pe baza cererii de plata emise de acesta pentru fiecare transa.
(3) Cuantumul si esalonarea transelor se stabilesc in contractul de finantare, in functie de specificul activitatii/activitatilor ce fac obiectul contractului, prima transa fiind platibila la cererea beneficiarului, la semnarea contractului de finantare.
(4) Urmatoarele transe se acorda dupa verificarea eligibilitatii cheltuielilor efectuate de beneficiar din transa anterioara, in baza unui raport al acestuia insotit de documente justificative.
(5) Ultima transa nu poate fi mai mica de 10% din totalul finantarii si se acorda dupa incheierea activitatii.
(6) In termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea activitatii, beneficiarul este obligat sa transmita autoritatii finantatoare raportul final de activitate si, dupa caz, documentele justificative pentru ultima transa.
(7) Cheltuielile de transport si cazare sunt eligibile in limita plafoanelor stabilite potrivit prevederilor legale in vigoare pentru secretarii generali din ministere.
(8) Nivelul indemnizatiilor de deplasare se stabileste in limita plafoanelor stabilite potrivit reglementarilor legale in vigoare pentru secretarii generali din ministere si sumele corespunzatoare se vireaza odata cu cele prevazute la alin. (10) .
(9) Cheltuielile de cazare si de masa, ca si cheltuielile de transport, in limita plafoanelor stabilite, reprezinta cheltuieli forfetare si nu necesita depunerea de documente justificative.
(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) -(5) , autoritatea finantatoare vireaza sumele corespunzatoare pentru taxele de participare, pentru transport si cazare in termen de cel mult 3 zile de la depunerea de catre beneficiar a solicitarii de plata.
(11) Prin exceptie de la prevederile art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile de deplasare nu sunt impozabile si nu sunt supuse contributiilor sociale.
Art. 25
(1) Nerespectarea de catre beneficiari a obligatiilor asumate prin contractele de finantare atrage obligarea acestora la restituirea partiala sau integrala a sumelor primite, la care se adauga dobanda legala calculata la sumele acordate, in conformitate cu prevederile contractuale, in conditiile legii.
(2) In urma verificarii documentelor justificative, autoritatea finantatoare are obligatia de a recupera de la beneficiar fondurile utilizate de acesta pentru acoperirea altor cheltuieli decat cele eligibile, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 51/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 245/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Constatarea de catre autoritatea finantatoare a nerespectarii obligatiilor asumate prin contract, inclusiv utilizarea fondurilor pentru acoperirea altor cheltuieli decat cele eligibile, reprezinta cauza de reziliere a contractului si titlu executoriu pentru recuperarea sumelor acordate.
Art. 26
(1) In sprijinul dezvoltarii carierei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti, autoritatile administratiei publice locale pot acorda acestora, in conditiile legii, pe un termen care nu poate depasi 60 de zile intr-un interval de 12 luni, pentru fiecare beneficiar, dreptul de utilizare a salilor de spectacole si concerte sau a altor spatii, aflate in proprietatea publica sau privata a unitatii administrativ-teritoriale si in administrarea unor institutii publice, in scopul desfasurarii unor activitati de pregatire profesionala, cum ar fi, dar fara a se limita la acestea, repetitii, exercitii, ateliere, cursuri.
(2) Modul de atribuire a utilizarii spatiilor prevazute la alin. (1) se stabileste prin hotarare a autoritatii administratiei publice locale, in conditiile legii.
CAPITOLUL VI: Constituirea asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti
Art. 27
(1) In scopul apararii drepturilor si promovarii intereselor lor profesionale, economice si sociale in relatia cu beneficiarii activitatii lor remunerate, lucratorii culturali profesionisti au dreptul, fara nicio ingradire, sa constituie si/sau sa adere la asociatii profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti.
(2) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti, denumite in continuare asociatii profesionale, sunt independente fata de autoritatile publice, de partidele politice, de organizatiile beneficiarilor de activitati si de orice alte organizatii neguvernamentale, inclusiv organisme de gestiune colectiva ori uniuni de creatie.
(3) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti nu pot desfasura activitati cu caracter politic.
(4) Constituirea sau aderarea la asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituite in baza prezentei ordonante de urgenta nu este incompatibila si nu ingradeste dreptul lucratorilor culturali profesionisti de asociere in alte asociatii sau uniuni de creatie constituite sau care vor fi constituite sau dreptul la libera asociere in orice alt scop.
Art. 28
(1) Pentru constituirea unei asociatii profesionale este necesar acordul de vointa liber exprimat al unui numar de cel putin 30 de lucratori culturali profesionisti din acelasi sector de activitate culturala sau creativa.
(2) Niciun lucrator cultural profesionist nu poate fi constrans sa faca sau sa nu faca parte, sa se retraga sau sa nu se retraga dintr-o asociatie profesionala.
(3) Un lucrator cultural profesionist poate face parte, in acelasi timp, numai dintr-o singura asociatie profesionala intr-un sector de activitate profesionala si creativa.
(4) Pe perioada in care un lucrator cultural profesionist detine o functie de demnitate publica conform legii, calitatea sa de membru intr-o asociatie profesionala se suspenda.
Art. 29
Constituirea, organizarea, functionarea, reorganizarea si incetarea activitatii unei asociatii profesionale a lucratorilor culturali profesionisti se reglementeaza prin statutul adoptat de membrii sai, cu respectarea prevederilor legale. In absenta unor prevederi statutare exprese cu privire la reorganizarea si incetarea activitatii asociatiei profesionale, se vor aplica dispozitiile Codului civil privind incetarea persoanelor juridice.
Art. 30
(1) Statutele asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti cuprind cel putin urmatoarele prevederi cu privire la:
a) scopul constituirii, denumirea si sediul asociatiei profesionale;
b) modul in care se dobandeste si inceteaza calitatea de membru al asociatiei profesionale;
c) drepturile si indatoririle membrilor;
d) modul de stabilire si incasare a cotizatiei;
e) organele executive de conducere, denumirea acestora, modul de alegere si de revocare, durata mandatelor si atributiile lor;
f) conditiile si normele de deliberare pentru modificarea statutului si de adoptare a hotararilor;
g) marimea si compunerea patrimoniului initial;
h) divizarea, comasarea sau dizolvarea asociatiei profesionale, transmiterea ori, dupa caz, lichidarea patrimoniului;
i) persoana sau, dupa caz, persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a personalitatii juridice.
(2) Clauzele statutare contrare legilor in vigoare sunt nule de drept.
(3) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti au dreptul de a-si elabora reglementari proprii, de a-si alege liber reprezentantii, de a-si organiza gestiunea si activitatea si de a-si formula programe proprii de actiune, cu respectarea legii.
(4) Este interzisa orice interventie din partea autoritatilor publice, a beneficiarilor sau a oricaror alte organizatii neguvernamentale, inclusiv organisme de gestiune colectiva ori uniuni de creatie, de natura sa limiteze ori sa impiedice exercitarea drepturilor prevazute la alin. (3) .
Art. 31
Poate fi ales in organele de conducere ale asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti orice membru care are capacitate de exercitiu deplina si nu executa pedeapsa complementara a interzicerii exercitarii dreptului de a ocupa functia, de a exercita profesia sau meseria ori de a desfasura activitatea de care s-a folosit pentru savarsirea infractiunii.
Art. 32
(1) Pentru dobandirea de catre asociatia profesionala a lucratorilor culturali profesionisti a personalitatii juridice, imputernicitul special al membrilor fondatori ai asociatiei profesionale, prevazut in procesul-verbal de constituire, trebuie sa depuna o cerere de inscriere la judecatoria in a carei raza teritoriala isi are sediul aceasta.
(2) La cererea de inscriere a asociatiei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti se anexeaza originalul si cate doua copii certificate de reprezentantul legal de pe urmatoarele acte:
a) procesul-verbal de constituire a asociatiei profesionale, semnat de membrii fondatori odata cu statutul si care consemneaza acordul membrilor fondatori privind demararea procedurilor de dobandire a personalitatii juridice;
b) statutul;
c) lista membrilor organului executiv de conducere a asociatiei profesionale, cu mentionarea numelui, prenumelui, codului numeric personal, profesiei/meseriei si a domiciliului acestora.
Art. 33
(1) La primirea cererii de inscriere, judecatoria competenta potrivit art. 32 alin. (1) este obligata ca, in termen de cel mult 5 zile de la inregistrarea acesteia, sa examineze:
a) daca s-au depus actele prevazute la art. 32 alin. (2) ;
b) daca statutul asociatiei profesionale este conform prevederilor legale in vigoare.
(2) In cazul in care constata ca cerintele legale pentru constituirea asociatiei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti nu sunt indeplinite, presedintele completului de judecata il citeaza in camera de consiliu pe imputernicitul special prevazut la art. 32 alin. (1) , caruia ii solicita, in scris, remedierea neregularitatilor constatate, in termen de cel mult 7 zile.
(3) In cazul in care sunt intrunite cerintele prevazute la alin. (1) , instanta va proceda la solutionarea cererii in termen de 10 zile, cu citarea imputernicitului special al membrilor fondatori ai asociatiei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti.
(4) Instanta pronunta o hotarare motivata de admitere sau de respingere a cererii.
(5) Hotararea judecatoriei se comunica semnatarului cererii de inscriere, in termen de cel mult 5 zile de la pronuntare.
Art. 34
(1) Hotararea judecatoriei este supusa numai apelului.
(2) Termenul de apel este de 15 zile si curge de la comunicarea hotararii. Pentru procuror termenul de apel curge potrivit art. 468 alin. (4) din Codul de procedura civila.
(3) Apelul se judeca cu citarea imputernicitului special al membrilor fondatori ai asociatiei profesionale, in termen de 30 de zile. Instanta de apel redacteaza decizia si restituie dosarul judecatoriei in termen de 5 zile de la pronuntare.
Art. 35
(1) Judecatoria este obligata sa tina un registru special al asociatiilor profesionale, in care se inscriu: denumirea si sediul asociatiei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti, numele si prenumele membrilor organului de conducere, codul numeric personal al acestora, data inscrierii, precum si numarul si data hotararii judecatoresti definitive de admitere a cererii de inscriere.
(2) Inscrierea in registrul special al asociatiilor profesionale prevazut la alin. (1) se face din oficiu, in termen de 7 zile de la data ramanerii definitive a hotararii pronuntate de judecatorie.
(3) Certificatul de inscriere a asociatiei profesionale in registrul special al judecatoriei se comunica acesteia in termen de 5 zile de la inscriere.
Art. 36
(1) Asociatia profesionala a lucratorilor culturali profesionisti dobandeste personalitate juridica de la data inscrierii in registrul special al asociatiilor profesionale, prevazut la art. 35 alin. (1) , a hotararii judecatoresti definitive.
(2) Originalul procesului-verbal de constituire si al statutului, pe care judecatoria certifica inscrierea pe fiecare pagina, impreuna cu cate un exemplar al celorlalte acte depuse, se restituie asociatiei profesionale, iar al doilea exemplar al tuturor actelor prevazute la art. 32 alin. (2) , in copii semnate pe fiecare pagina de imputernicitul special si vizate de judecatorie, se va pastra in arhiva acesteia.
Art. 37
(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti sunt obligate sa aduca la cunostinta instantei unde s-au inregistrat, in termen de 30 de zile, orice modificare ulterioara a statutului, precum si orice schimbare in componenta organului de conducere.
(2) Instanta prevazuta la alin. (1) este obligata sa mentioneze in registrul special al asociatiilor profesionale, prevazut la art. 35 alin. (1) , modificarile din statut, precum si schimbarile din componenta organului de conducere al asociatiei profesionale.
(3) Cererea privind modificarea statutelor si/sau a componentei organelor de conducere ale asociatiilor profesionale va fi insotita de urmatoarele documente, in doua exemplare, semnate pentru conformitate pe fiecare pagina de catre imputernicitul special desemnat de organul de conducere:
a) procesul-verbal al sedintei statutare a organului abilitat sa hotarasca modificarea statutului si/sau a componentei organelor de conducere;
b) copie a hotararii judecatoresti de dobandire a personalitatii juridice si copie a ultimei hotarari judecatoresti de modificare a statutului sau a componentei organelor de conducere, dupa caz;
c) statutul, in forma modificata;
d) lista cu membrii organului de conducere, care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul si profesia/functia.
Art. 38
Bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea, administrarea sau folosinta asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti pot fi folosite numai potrivit intereselor membrilor acestora, fara a putea fi impartite intre acestia.
Art. 39
In vederea realizarii scopului pentru care sunt constituite, asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti au dreptul sa foloseasca mijloace specifice, cum sunt: negocierile, procedurile de solutionare a litigiilor prin conciliere, mediere, arbitraj, petitie, in conditiile prevazute de lege.
Art. 40
(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti apara drepturile membrilor lor, ce decurg din prezenta ordonanta de urgenta si din negocierile colective in fata instantelor judecatoresti, organelor de jurisdictie, a altor institutii sau autoritati ale statului, prin aparatori proprii sau alesi.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) , asociatiile profesionale au dreptul de a intreprinde orice actiune prevazuta de lege, inclusiv de a formula actiune in justitie in numele membrilor lor, in baza unei imputerniciri scrise din partea acestora. Actiunea nu va putea fi introdusa sau continuata de asociatia profesionala daca cel in cauza se opune sau renunta la judecata in mod expres.
(3) In exercitarea atributiilor prevazute de alin. (1) si (2) , asociatiile profesionale au calitate procesuala activa.
(4) In exercitarea atributiilor lor, asociatiile profesionale declanseaza si/sau participa la negocieri colective cu beneficiarii de activitate care urmaresc stabilirea remuneratiilor minimale pentru diferitele categorii de activitati ale lucratorilor culturali profesionisti si a conditiilor minimale ce privesc desfasurarea activitatii lucratorilor culturali profesionisti si a relatiilor dintre cele doua parti, precum si orice alte acorduri in probleme de interes comun.
(5) In scopul apararii drepturilor si promovarii intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor, asociatiile profesionale reprezentative vor primi de la beneficiari informatiile necesare pentru negocierea intelegerilor colective in conditiile legii.
Art. 41
(1) Asociatia profesionala a lucratorilor culturali profesionisti poate, in conditiile prevazute de statut:
a) sa sprijine material membrii sai in exercitarea profesiei/meseriei;
b) sa editeze si sa tipareasca publicatii proprii;
c) sa constituie fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor sai;
d) sa organizeze si sa sprijine material si financiar activitati sociale in interesul membrilor;
e) sa organizeze si sa desfasoare cursuri si alte forme de pregatire, calificare sau reconversie profesionala, in conditiile legii;
f) sa ofere, la cerere, consiliere in probleme de natura juridica sau financiar-fiscala membrilor sai;
g) sa desfasoare si alte activitati prevazute prin statut, in conditiile legii.
(2) Controlul activitatii financiare proprii a asociatiilor profesionale se realizeaza prin comisia de cenzori, care functioneaza potrivit statutului si legislatiei in vigoare.
Art. 42
(1) Raporturile dintre asociatiile profesionale si membrii lor sunt reglementate prin statutele proprii si prin prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Membrii unei asociatii profesionale au dreptul de a se retrage din asociatia profesionala fara a avea obligatia de a arata motivele.
(3) Membrii care se retrag din asociatia profesionala nu pot cere restituirea sumelor depuse drept cotizatie sau a sumelor ori bunurilor donate.
(4) Membrii alesi in organele executive de conducere ale asociatiilor profesionale si personalul de specialitate si administrativ din aparatul acestora pot fi salarizati din fondurile asociatiilor profesionale.
Art. 43
(1) In cazul reorganizarii unei asociatii profesionale a lucratorilor culturali profesionisti, destinatia patrimoniului se decide in conformitate cu prevederile statutare.
(2) Asociatiile profesionale se pot dizolva prin hotarare a membrilor sau a delegatilor acestora, adoptata conform statutelor proprii.
(3) In cazul dizolvarii, patrimoniul asociatiei profesionale se imparte conform dispozitiilor din statut sau, in lipsa unor astfel de prevederi, potrivit hotararii adunarii de dizolvare.
(4) Daca statutul nu prevede modul de distribuire a patrimoniului si nici in adunarea generala in care a fost decisa dizolvarea nu a fost luata o hotarare in aceasta privinta, tribunalul judetean sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, sesizat de oricare membru al asociatiei profesionale, hotaraste asupra distribuirii patrimoniului.
(5) In termen de 5 zile de la dizolvare, conducatorii asociatiei profesionale dizolvate sau lichidatorii patrimoniului sunt obligati sa ceara instantei judecatoresti competente care a operat inscrierea ei in registrul special al asociatiilor profesionale ca persoana juridica sa faca mentiunea dizolvarii asociatiei profesionale.
(6) Dupa implinirea termenului de 5 zile, orice persoana interesata din randul membrilor asociatiei profesionale poate cere instantei judecatoresti competente efectuarea mentiunii prevazute la alin. (5) .
(7) Mentiunea prevazuta la alin. (5) se va face pe pagina si la locul unde s-a facut inscrierea in registrul special al asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti.
Art. 44
(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti nu pot fi dizolvate si nu li se poate suspenda activitatea in baza unor acte de dispozitie ale autoritatilor administratiei publice.
(2) In cazul in care o asociatie profesionala nu mai intruneste conditiile minime de constituire prevazute la art. 28 alin. (1) , orice tert interesat poate solicita instantei competente dizolvarea asociatiei profesionale in cauza, in baza unei cereri motivate.
Art. 45
(1) Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti legal constituite se pot asocia dupa criteriul sectoarelor de activitate.
(2) Doua sau mai multe asociatii profesionale constituite in cadrul aceluiasi sector de activitate se pot asocia in vederea constituirii unei federatii a lucratorilor culturali profesionisti, denumita in continuare federatie.
(3) O asociatie profesionala poate fi afiliata, la nivel national, la o singura federatie.
Art. 46
(1) Federatiile lucratorilor culturali profesionisti constituite prin asociere dobandesc personalitate juridica potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta.
(2) In vederea dobandirii personalitatii juridice, imputernicitul special al federatiei lucratorilor culturali profesionisti va depune la tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul aceasta o cerere pentru dobandirea personalitatii juridice, insotita de urmatoarele inscrisuri:
a) hotararea de constituire a federatiei;
b) hotararile asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti de a se asocia intr-o federatie, semnate de reprezentantii legali ai acestora;
c) statutul federatiei constituite;
d) lista membrilor din organul executiv de conducere, cu numele, prenumele, codul numeric personal si functia acestora.
Art. 47
(1) Tribunalul competent prevazut la art. 46 alin. (2) este obligat ca, in termen de cel mult 5 zile de la inregistrarea cererii, sa examineze:
a) daca s-au depus actele prevazute la art. 46 alin. (2) ;
b) daca actul constitutiv si statutele asociatiilor profesionale sunt conforme cu prevederile legale in vigoare.
(2) In cazul in care constata ca cerintele legale pentru constituirea asociatiilor profesionale nu sunt indeplinite, presedintele completului de judecata il citeaza in camera de consiliu pe imputernicitul special prevazut la art. 32 alin. (1) , caruia ii solicita, in scris, remedierea neregularitatilor constatate, in termen de cel mult 7 zile.
(3) In cazul in care sunt intrunite cerintele prevazute la alin. (1) , instanta respectiva va proceda la solutionarea cererii in termen de 10 zile, cu citarea imputernicitului special.
(4) Instanta prevazuta la alin. (1) pronunta o hotarare motivata de admitere sau de respingere a cererii.
(5) Hotararea tribunalului se comunica asociatiilor profesionale, in termen de cel mult 5 zile de la pronuntare.
(6) Hotararea tribunalului este supusa numai apelului.
(7) Termenul de apel este de 15 zile si curge de la comunicarea hotararii. Pentru procuror termenul de apel curge potrivit art. 468 alin. (4) din Codul de procedura civila.
(8) Apelul se judeca cu celeritate, in cel mult 45 de zile, cu citarea imputernicitului special. Instanta de apel redacteaza decizia in termen de 5 zile de la pronuntare.
Art. 48
(1) Tribunalul Municipiului Bucuresti este obligat sa tina un registru special al federatiilor lucratorilor culturali profesionisti, in care consemneaza: denumirea si sediul asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituite prin asociere, numele si prenumele membrilor organului de conducere, codul numeric personal al acestora, data inscrierii, precum si numarul si data hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice.
(2) Inscrierea in registrul special prevazut la alin. (1) se face din oficiu, in termen de 7 zile de la data ramanerii definitive a hotararii pronuntate de tribunal.
(3) Certificatul de inscriere a federatiei in registrul special al tribunalului se comunica acesteia in termen de 5 zile de la inscriere.
(4) Federatia asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituita prin asociere dobandeste personalitate juridica de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de admitere a cererii de inscriere in registrul special.
(5) Originalul procesului-verbal de constituire si al statutului, impreuna cu cate un exemplar al celorlalte acte depuse, se restituie federatiei, iar al doilea exemplar al tuturor actelor, in copii certificate de imputernicitul special, se va pastra in arhiva tribunalului.
(6) Federatia este obligata sa aduca la cunostinta tribunalului unde s-a inregistrat, in termen de 30 de zile, orice modificare ulterioara a statutului, precum si orice schimbare in componenta organului executiv de conducere.
(7) Pentru aprobarea modificarii statutului sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile art. 46 si 47.
(8) Instanta este obligata sa mentioneze in registrul special modificarile din statut, precum si schimbarile din compunerea organului executiv de conducere al asociatiei profesionale.
Art. 49
Asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti se pot afilia la alte organizatii interne si internationale, conform statutului acestora.
Art. 50
(1) Asociatiile profesionale si/sau federatiile lucratorilor culturali profesionisti care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii sunt reprezentative la nivel de sector de activitate culturala si creativa:
a) au statut legal de asociatie profesionala si/sau federatie;
b) au independenta organizatorica si patrimoniala;
c) au un numar de membri de cel putin 30% din totalul de lucratori culturali profesionisti din respectivul sector de activitate culturala si creativa.
(2) Indeplinirea de catre asociatiile profesionale si/sau federatii a conditiilor de reprezentativitate se constata, la cererea acestora, de catre instanta care le-a acordat personalitate juridica, prin depunerea la instanta a documentatiei prevazute la art. 51 alin. (1) .
(3) Hotararea se motiveaza si se comunica in 15 zile de la pronuntare.
(4) Hotararea judecatoreasca poate fi atacata numai cu apel, competenta materiala revenind tribunalului, in cazul asociatiilor, si curtii de apel, in cazul federatiilor.
Art. 51
(1) Dovada indeplinirii conditiilor de reprezentativitate se face astfel:
a) copie a hotararii judecatoresti definitive de dobandire a personalitatii juridice a federatiei sau, dupa caz, a asociatiei profesionale a lucratorilor culturali profesionisti si a ultimei hotarari judecatoresti definitive de modificare a statutului si/sau a componentei organelor de conducere;
b) declaratiile semnate de reprezentantii legali ai asociatiilor profesionale componente sau declaratia reprezentantului legal al asociatiei profesionale, dupa caz, in care se specifica numarul total de membri al fiecarei asociatii profesionale, precum si, dupa caz, o situatie cumulativa a membrilor, semnata de reprezentantul legal al federatiei;
c) o situatie certificata de Ministerul Culturii privind numarul total de lucratori culturali profesionisti inregistrati in sectorul de activitate culturala si creativa respectiv;
d) dovada depunerii la Ministerul Culturii a unei copii a dosarului de reprezentativitate.
(2) Anterior depunerii dosarului pentru obtinerea reprezentativitatii, in conditiile prevazute la art. 50, asociatiile profesionale si federatiile vor depune o copie in format fizic si una in format electronic a respectivului dosar la Ministerul Culturii, care le va inregistra si va emite dovada in acest sens.
(3) Ministerul Culturii va afisa pe pagina de internet a institutiei dosarul, precum si orice alte informatii cu privire la reprezentativitate puse la dispozitie de asociatiile profesionale.
(4) Indeplinirea conditiilor de reprezentativitate se constata prin hotarare judecatoreasca.
(5) Constatarea mentinerii conditiilor de reprezentativitate se face din 4 in 4 ani, prin hotarare judecatoreasca, la cererea asociatiei profesionale.
(6) Hotararile judecatoresti prin care se constata indeplinirea conditiilor de reprezentativitate a asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti, conform prezentei ordonante de urgenta, se comunica Ministerului Culturii, care va tine evidenta acestora.
(7) Reprezentativitatea asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti poate fi contestata in instanta de catre beneficiarii de activitate ori de asociatii profesionale, in conditiile in care nu mai sunt indeplinite unul ori mai multe dintre criteriile pe baza carora a fost obtinuta reprezentativitatea in cauza.
(8) Contestatia se depune la instanta judecatoreasca care a acordat reprezentativitatea.
(9) Pierderea reprezentativitatii de catre o asociatie profesionala a lucratorilor culturali profesionisti da dreptul oricarei parti indreptatite sa negocieze respectiva intelegere colectiva sa solicite renegocierea intelegerii in cauza, anterior termenului de expirare a acestuia.
(10) Daca nu se solicita renegocierea, intelegerea colectiva in cauza ramane in vigoare pana la expirarea termenului pentru care a fost incheiata.
Art. 52
(1) Asociatiile profesionale si/sau federatiile reprezentative pot crea aliante cu federatiile sau confederatiile sindicale in scopul sustinerii intereselor comune care urmaresc dezvoltarea sectoarelor culturale si creative, dezvoltarea profesionala, formarea si reconversia profesionala a persoanelor care desfasoara, sub orice forma, activitati de natura culturala si protejarea fortei de munca din aceste sectoare.
(2) Aliantele prevazute la alin. (1) se constituie, in principal, pentru realizarea de negocieri colective cu privire la stabilirea conditiilor minimale ce privesc desfasurarea activitatii lucratorilor culturali profesionisti si a relatiilor dintre cele doua parti, precum si orice alte acorduri in probleme de interes comun.
(3) Nivelurile minime ale remuneratiilor pentru diversele categorii de activitati culturale, precum si conditiile minime de desfasurare a acestor activitati se stabilesc prin negocierea colectiva dintre partile indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva din sectoarele de activitate culturala si creativa relevante si se finalizeaza prin incheierea de intelegeri colective intre aceste parti.
(4) In vederea initierii negocierii colective, oricare dintre partile indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva interesate depune la Ministerul Culturii o cerere, insotita de lista partilor propuse pentru negociere si elementele de identificare ale acestora, elementele ce fac obiectul negocierii, precum si dovada notificarii partilor in vederea negocierii.
(5) Nedepunerea listei sau depunerea unei cereri incomplete, precum si lipsa dovezii notificarii atrag respingerea cererii de initiere a procedurilor de negociere.
(6) Intelegerile colective se negociaza in cadrul unei comisii cu caracter consultativ, constituite prin ordin al ministrului culturii, emis in termen de 15 zile de la primirea cererii de initiere a procedurilor de negociere si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe cheltuiala partii solicitante.
(7) Normele metodologice privind modul de desemnare a membrilor comisiei, procedura de constituire, procedura de desfiintare si functionarea comisiei prevazute la alin. (6) se adopta prin ordin al ministrului culturii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, potrivit legii.
Art. 53
Intelegerile colective se negociaza tinandu-se seama de urmatoarele criterii principale:
a) categoriile de lucratori culturali profesionisti si sectorul/sectoarele sau subsectoarele de activitate culturala si creativa pentru care se poarta negocierea;
b) categoriile de beneficiari de activitate ale lucratorilor culturali profesionisti pe care ii reprezinta la negocieri structurile asociative sau entitatile desemnate sa negocieze;
c) tipurile de opere si alte obiecte protejate, de interpretari sau executii artistice si/sau de activitati culturale din domeniul/domeniile pentru care se poarta negocierea si proportia utilizarii acestora in ansamblul activitatii beneficiarilor;
d) practica europeana privind rezultatele negocierilor colective dintre asociatiile profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti si beneficiarii de activitate ai acestora;
e) orice alte elemente, date sau informatii relevante pentru evolutia economica sau aspectele sociale din sectorul/sectoarele sau subsectoarele de activitate culturala si creativa pentru care se poarta negocierea colectiva.
Art. 54
(1) Negocierea colectiva se desfasoara conform programului stabilit intre partile indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva, pe o durata de maximum 60 de zile de la data la care se desfasoara prima sedinta de negociere, convocata conform alin. (2) .
(2) In termen de 5 zile de la data constituirii comisiei, secretariatul acesteia convoaca prima sedinta de negociere, la finalul careia partile consemneaza in procesul-verbal urmatoarele:
a) componenta nominala a echipelor de negociere pentru fiecare parte, in baza unor imputerniciri scrise;
b) nominalizarea persoanelor mandatate sa semneze intelegerea colectiva;
c) locul si calendarul reuniunilor;
d) dovada reprezentativitatii partilor participante la negocieri;
e) dovada convocarii tuturor partilor indreptatite sa participe la negociere;
f) orice alte elemente sau informatii relevante privind negocierea.
(3) Data la care se desfasoara prima sedinta de negociere reprezinta data la care se considera ca negocierile au fost declansate.
(4) La fiecare sedinta de negociere se vor incheia procese-verbale semnate de reprezentantii mandatati ai partilor in care se va consemna continutul negocierilor.
(5) La negocierea clauzelor si la incheierea intelegerilor colective partile sunt egale si libere.
Art. 55
(1) In termen de 30 de zile de la finalizarea procedurii de mediere potrivit legii, partea care a initiat procedura de negociere colectiva are obligatia notificarii Ministerului Culturii asupra rezultatului obtinut, cu respectarea regulilor aplicabile notificarii actelor juridice.
(2) In cazul in care partile au convenit asupra clauzelor si continutului intelegerii colective supuse negocierii, intelegerea colectiva cu semnaturile tuturor partilor indreptatite sa negocieze o intelegere colectiva se depune la Ministerul Culturii si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin grija Ministerului Culturii, in termen de 10 zile de la primire.
(3) In cazul in care partenerii de dialog nu pot stabili prin negociere colectiva continutul si clauzele intelegerilor colective, acestia pot recurge la mediere, in conditiile legii.
(4) In cazul in care partenerii de dialog nu au convenit asupra clauzelor si continutului intelegerilor colective prin negociere sau mediere, acestia pot sa se adreseze, in termen de 15 zile de la expirarea termenelor prevazute la alin. (5) sau la art. 54 alin. (1) , instantei judecatoresti competente.
(5) Hotararea definitiva a instantei judecatoresti competente cu privire la clauzele si continutul intelegerilor colective se comunica partenerilor de dialog si Ministerului Culturii, care are obligatia de a o publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 10 zile de la primirea comunicarii.
(6) Intelegerile colective, precum si actele aditionale la acestea vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a V-a, prin grija partilor semnatare.
(7) Ministerul Culturii va proceda la inregistrarea intelegerilor colective si le va publica pe pagina sa de internet, dupa verificarea continutului dosarului depus in acest scop, care trebuie sa cuprinda:
a) intelegerea colectiva, in original, redactata in atatea exemplare cate parti semnatare sunt, plus unul pentru depozitar, semnate de catre parti;
b) dovada convocarii partilor indreptatite sa participe la negociere;
c) imputernicirile scrise pentru reprezentantii desemnati in vederea negocierii si semnarii intelegerii colective;
d) dovezile de reprezentativitate ale partilor;
e) procesele-verbale ale negocierii, redactate in atatea exemplare cate parti semnatare sunt, plus unul pentru depozitar, continand pozitia partilor.
(8) In cazul in care dosarul nu este complet, Ministerul Culturii il va returna partii care l-a depus, in vederea completarii sale si a indeplinirii conditiilor procedurale.
Art. 56
(1) Intelegerile colective se aplica de la data inregistrarii lor la Ministerul Culturii sau de la o data ulterioara, potrivit conventiei partilor.
(2) Intelegerile colective sunt opozabile, din momentul inregistrarii lor, tuturor lucratorilor culturali profesionisti si tuturor beneficiarilor de activitate din sectorul sau subsectorul cultural si creativ pentru care au fost negociate.
Art. 57
(1) Intelegerea colectiva se incheie pe o perioada determinata, care nu poate fi mai mica de 12 luni si mai mare de 36 de luni.
(2) Partile pot hotari de comun acord prelungirea aplicarii intelegerii colective pentru o perioada de pana la 12 luni.
Art. 58
(1) Executarea intelegerii colective este obligatorie pentru parti.
(2) Neindeplinirea obligatiilor asumate prin intelegerea colectiva atrage raspunderea partilor care se fac vinovate de aceasta.
Art. 59
(1) Clauzele intelegerii colective pot fi modificate pe parcursul executarii acesteia, in conditiile legii, ori de cate ori toate partile indreptatite sa negocieze convin acest lucru.
(2) Modificarile aduse intelegerii colective se consemneaza intr-un act aditional semnat de toate partile care au incheiat intelegerea.
(3) Actul aditional se transmite in scris Ministerului Culturii, la care a fost inregistrata intelegerea colectiva, si tuturor partilor semnatare si produce efecte de la data inregistrarii acesteia in conditiile prezentei ordonante de urgenta sau de la o data ulterioara, potrivit intelegerii partilor.
Art. 60
Intelegerea colectiva inceteaza:
a) la implinirea termenului pentru care a fost incheiata, daca partile nu convin prelungirea aplicarii acesteia, in conditiile legii;
b) prin acordul partilor.
Art. 61
(1) Intelegerea colectiva nu poate fi denuntata unilateral.
(2) Litigiile in legatura cu executarea, modificarea sau incetarea intelegerii colective se solutioneaza de catre instanta judecatoreasca stabilita prin intelegerea colectiva.
Art. 62
Conflictele pot fi declansate in urmatoarele situatii:
a) beneficiarul de activitate refuza sa inceapa negocierea unei intelegeri colective, in conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante de urgenta, in conditiile in care nu are incheiata o astfel de intelegere sau cea anterioara a incetat;
b) beneficiarul de activitate nu accepta solicitarile formulate de lucratorii culturali profesionisti;
c) partile nu ajung la o intelegere privind incheierea unei intelegeri colective pana la data stabilita de comun acord pentru finalizarea negocierilor.
Art. 63
(1) In toate cazurile in care exista premisele declansarii unui conflict, asociatiile profesionale reprezentative ale lucratorilor culturali profesionisti vor sesiza in scris beneficiarul de activitate despre aceasta situatie, precizand revendicarile lucratorilor culturali profesionisti, motivarea acestora, precum si propunerile de solutionare, pe care beneficiarul de activitate este obligat sa le primeasca si sa le inregistreze.
(2) Cerinta prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita si in cazul in care revendicarile, motivarea si propunerile de solutionare sunt exprimate cu ocazia intalnirii reprezentantilor asociatiei profesionale reprezentative cu reprezentantii beneficiarului de activitate, daca discutiile purtate au fost consemnate intr-un proces-verbal.
(3) Beneficiarul de activitate are obligatia de a raspunde in scris asociatiei profesionale, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere pentru fiecare dintre revendicarile formulate.
Art. 64
(1) In situatia in care beneficiarul de activitate nu a raspuns la toate revendicarile formulate sau, desi a raspuns, asociatia profesionala nu este de acord cu punctul de vedere precizat, conflictul se poate declansa.
(2) Situatia prevazuta la alin. (1) da dreptul asociatiei profesionale reprezentative a lucratorilor culturali profesionisti sa notifice beneficiarului de activitate declansarea conflictului si sa sesizeze Ministerul Culturii in vederea concilierii acestui conflict.
(3) Sesizarea pentru concilierea conflictului se formuleaza in scris si va cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele mentiuni:
a) beneficiarul de activitate, cu indicarea sediului si datelor de contact ale acestuia;
b) obiectul conflictului si motivarea acestuia;
c) dovada indeplinirii cerintelor cu privire la declansarea conflictului;
d) desemnarea nominala a persoanelor delegate sa reprezinte la conciliere asociatia profesionala reprezentativa.
(4) In termen de 3 zile lucratoare de la inregistrarea sesizarii, Ministerul Culturii isi desemneaza delegatul pentru participarea la concilierea conflictului si comunica datele persoanei desemnate atat asociatiei profesionale, cat si beneficiarului de activitate.
(5) Ministerul Culturii convoaca partile la procedura de conciliere intr-un termen ce nu poate depasi 7 zile lucratoare de la data desemnarii delegatului.
(6) Pentru sustinerea intereselor lor la conciliere, asociatiile profesionale reprezentative precum si beneficiarii de activitate isi desemneaza fiecare o delegatie formata din 2-5 persoane, care va fi imputernicita, in scris, sa participe la concilierea organizata de Ministerul Culturii.
(7) La data fixata pentru conciliere, delegatul Ministerului Culturii verifica imputernicirile delegatilor partilor si face toate diligentele pentru a se realiza concilierea.
(8) Sustinerile partilor si rezultatul dezbaterilor se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de catre parti si de delegatul Ministerului Culturii, care se intocmeste in original cate unul pentru fiecare parte participanta la conciliere si unul pentru delegatul ministerului.
(9) In cazul in care in urma dezbaterilor se ajunge la un acord cu privire la solutionarea revendicarilor formulate, conflictul se considera incheiat.
(10) In situatia in care acordul cu privire la solutionarea conflictului este numai partial, in procesul-verbal se vor consemna revendicarile asupra carora s-a realizat acordul si cele ramase nesolutionate, impreuna cu punctele de vedere ale fiecarei parti referitoare la acestea din urma.
(11) Rezultatele concilierii vor fi aduse la cunostinta membrilor asociatiei profesionale de catre reprezentantii acesteia la conciliere.
Art. 65
(1) In situatia in care partile au ajuns la un acord partial sau nu au ajuns la niciun acord ca urmare a concilierii, asociatiile profesionale reprezentative pot decide cu privire la continuarea conflictului prin suspendarea executarii contractelor de cesiune sau de desfasurare a activitatii culturale incheiate de membrii lor cu beneficiarii de activitate.
(2) Durata de suspendare a executarii contractelor se stabileste de catre asociatiile profesionale reprezentative, dar nu poate depasi momentul in care partile ajung la o intelegere si declara stins conflictul.
(3) Beneficiarii de activitate se pot adresa instantelor de judecata pentru a solicita solutionarea conflictului prevazut la alin. (1) .
(4) Pe perioada de suspendare a executarii contractelor in conditiile alin. (1) beneficiarii de activitate nu pot:
a) sa pretinda lucratorilor culturali profesionisti repararea prejudiciului suferit sau plata de penalitati;
b) sa procedeze la rezilierea contractelor a caror executare este suspendata;
c) sa exercite presiuni de orice natura pentru a determina incetarea suspendarii executarii contractelor;
d) sa recruteze alti lucratori culturali profesionisti pentru realizarea activitatilor prevazute in contractele a caror executie este suspendata.
Art. 66
(1) In situatia in care, dupa declansarea conflictului si a masurii de suspendare a executarii contractelor, mai mult de jumatate din numarul membrilor asociatiei profesionale reprezentative care au hotarat aceasta masura renunta in scris, suspendarea executarii contractelor inceteaza.
(2) In timpul conflictului, asociatiile profesionale reprezentative continua negocierile cu beneficiarii de activitate, in vederea solutionarii revendicarilor care formeaza obiectul conflictului.
(3) In cazul in care asociatiile profesionale si beneficiarii de activitate ajung la un acord, conflictul este inchis si suspendarea executarii contractelor inceteaza.
(4) Pe perioada negocierilor, asociatiile profesionale reprezentative pot conveni cu beneficiarii de activitate suspendarea temporara a conflictului. Daca negocierile esueaza, masura suspendarii executarii contractelor va fi reluata, fara a mai fi necesara parcurgerea etapelor procedurale preliminare prevazute de lege.
(5) Pe toata perioada de suspendare a executarii contractelor se mentin drepturile de asigurari de sanatate.
Art. 67
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta referitoare la procedura de solutionare a conflictelor se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VII: Sanctiuni
Art. 68
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) refuzul beneficiarului de activitate de a incepe negocierea intelegerii colective, cu amenda cuprinsa intre 5.000 lei si 10.000 lei;
b) nedepunerea spre publicare de catre partile semnatare a intelegerii colective, cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit, potrivit legii, al Ministerului Culturii, prin directiile judetene si a municipiului Bucuresti pentru cultura.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 69
(1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda fapta persoanei care, prin amenintari ori prin violente, impiedica ori obliga un lucrator cultural profesionist sau un grup de lucratori culturali profesionisti sa participe la un conflict ori sa nu aplice masura suspendarii executarii contractului decisa in conditiile prevazute la art. 65 alin. (1) .
(2) Conditionarea sau constrangerea, in orice mod, avand ca scop limitarea exercitarii atributiilor functiei membrilor alesi in organele de conducere ale asociatiilor profesionale ale lucratorilor culturali profesionisti constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
(3) Actiunea penala pentru fapta prevazuta la alin. (2) se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate.
CAPITOLUL VIII: Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 70
- Anexa se actualizeaza periodic, prin lege, la propunerea Ministerului Culturii.
Art. 71
Prin exceptie de la dispozitiile art. 3 alin. (1) , pentru anii fiscali 2022 si 2023, in calculul pragului veniturilor luate in consideratie pentru inregistrarea lucratorului cultural profesionist in anul 2023, respectiv 2024, pot intra si veniturile din dividende, distribuite de societati cu un singur actionar, care isi desfasoara activitatea, in baza codului CAEN principal, intr-unul dintre domeniile inscrise in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta, si acele venituri din alte surse despre care solicitantul depune o declaratie pe propria raspundere privind faptul ca aceste venituri provin din activitati culturale.
Art. 72
Obligatia prevazuta in prezenta ordonanta de urgenta privind mentionarea numarului de registru al lucratorului cultural profesionist intra in vigoare de la momentul operationalizarii efective a registrului lucratorilor culturali profesionisti, dar nu mai tarziu de 31 martie 2024.
Art. 73
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Culturii elaboreaza si aproba, prin ordin al ministrului culturii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, normele metodologice privind registrul lucratorilor culturali profesionisti.
(2) In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Culturii elaboreaza si aproba normele metodologice prevazute la art. 52 alin. (7) .
(3) In termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca vor aproba ordinul comun prevazut la art. 11 alin. (4) .
Art. 74
Dispozitiile prevazute la art. 68 intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta.
ANEXA:
1.Domenii de activitate culturala si de activitati auxiliare si de suport al activitatii culturale - CAEN Rev. 2:
5811 Activitati de editare a cartilor
5814 Activitati de editare a revistelor si periodicelor
5911 Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune (inclusiv arhive de film) si de programe de televiziune (seriale de televiziune, documentare etc.) sau reclame de televiziune
5912 Activitati de postproductie cinematografica, video si de programe de televiziune
5913 Activitati de distributie a filmelor cinematografice, video si a programelor de televiziune
5914 Proiectia de filme cinematografice
5920 Activitati de realizare a inregistrarilor audio si activitati de editare muzicala
7410 Activitati de design specializat
7430 Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) (cu exceptia celor reglementate de Legea nr. 178/1997, cu modificarile si completarile ulterioare)
7021 Activitati de consultanta in domeniul relatiilor publice si al comunicarii
7490 Alte activitati profesionale, stiintifice si tehnice (exclusiv pentru: activitati ale consultantilor, in alte domenii decat arhitectura, inginerie si management - cu incidenta in domeniul cultural -, activitati desfasurate de agenti si agentii, in numele unor indivizi, implicand de obicei obtinerea de angajamente in filme, productii teatrale sau alte spectacole de divertisment sau atractii sportive si plasarea de carti, piese de teatru, lucrari de arta, fotografii etc. la edituri, producatori, agentiile de casting si de reprezentare artistica, agenti literari)
8230 Activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor
8552 Invatamant in domeniul cultural (limbi straine, muzica, teatru, dans, arte plastice si alte domenii)
9001 Activitati de interpretare artistica (spectacole)
9002 Activitati-suport pentru interpretare artistica (spectacole)
9003 Activitati de creatie
9004 Activitati de gestionare a salilor de spectacole
9101 Activitati ale bibliotecilor si arhivelor
9102 Activitati ale muzeelor
9103 Gestionarea monumentelor, cladirilor istorice si a altor obiective de interes turistic
2.Activitati de management cultural si management de proiect cultural, educatie prin cultura, educatie cinematografica, diseminare culturala, curatoriat de film/arte vizuale/artele spectacolului, cascadorie, activitati de productie de festival cultural, activitati tehnice specifice pentru productia culturala offline si online
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti