In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 40 din Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane si serviciile funerare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele tehnice si sanitare privind serviciile funerare, inhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea si reinhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum si criteriile profesionale pe care trebuie sa le indeplineasca prestatorii de servicii funerare si nivelul fondului de garantare, prevazute in anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga capitolul VIII din Normele de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii nr. 119/2014, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 21 februarie 2014.
ANEXA nr. 1:NORMELE TEHNICE SI SANITARE privind serviciile funerare, inhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea si reinhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum si criteriile profesionale pe care trebuie sa le indeplineasca prestatorii de servicii funerare si nivelul fondului de garantare
CAPITOLUL I:Norme tehnice si sanitare ale serviciilor funerare
Prin conditii decente de desfasurare a serviciilor funerare, astfel cum sunt prevazute la art. 25 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane si serviciile funerare, in sensul prezentelor norme, se intelege conditiile de suprafata si dotari ale spatiilor, conform prevederilor art. 8 lit. e) si f) si art. 18.
(1) Serviciile funerare cuprind toate serviciile ce pot fi aduse unui defunct si familiei acestuia dupa momentul decesului, conform prevederilor art. 21 din Legea nr. 102/2014. Pregatirea defunctului pentru inmormantare include si ingrijiri mortuare ce sunt adresate direct corpului defunctului, precum manoperele de spalare si igienizare, imbalsamare si tanatopraxie.
(2) Prezentele norme nu se aplica manipularii cadavrelor pentru activitati didactice si stiintifice si nici activitatilor specifice serviciilor de prosectura realizate numai in spitale si in institutiile de medicina legala, conform prevederilor Legii nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane si prelevarea organelor si tesuturilor de la cadavre in vederea transplantului, republicata.
Serviciile funerare se indreapta catre defunct si familia acestuia din respectul pe care societatea il manifesta fata de demnitatea umana si din solidaritate fata de membrii sai. Orice activitate sau actiune asupra corpului unei persoane decedate va avea la baza respectul fata de fiinta umana si se va realiza cu retinere si grija.
Art. 4
(1) Se interzice fotografierea corpului defunctului, fara acordul apartinatorilor.
(2) Prin exceptie este permisa fotografierea si filmarea pe timpul desfasurarii autopsiei in scopul constituirii probelor, conform dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 5
(1) Procedura de imbalsamare este obligatorie in urmatoarele cazuri:
a) cand familia alege sa expuna decedatul in locuri publice, precum case mortuare, case funerare, capele, cu capacul de la sicriu deschis;
b) cand decedatul este transportat in scopul inhumarii intr-o alta localitate decat cea in care s-a produs decesul, la o distanta de minimum 30 de kilometri;
c) cand, datorita cauzei medicale a decesului survenit in afara unitatilor sanitare, se impune imbalsamarea ca masura de profilaxie si reducere a riscului biologic, conform avizului epidemiologic al directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti.
(2) Se interzice efectuarea procedurii de imbalsamare in urmatoarele situatii:
a) anterior desfasurarii cercetarii judiciare, in cazurile in care, prin lege, se dispune autopsia medico-legala de catre organul de urmarire penala sau de catre instanta de judecata;
b) in cazul bolilor infectioase cu agenti biologici inalt patogeni, conform avizului epidemiologic al directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti;
c) in afara spatiilor autorizate pentru efectuarea imbalsamarii si tanatopraxiei conform prezentelor norme.
Art. 6
(1) Manoperele de imbalsamare/tanatopraxie se realizeaza numai de catre personalul specializat care poseda competente specifice in domeniul serviciilor funerare, conform prezentelor norme.
(2) Familia poate realiza manopere, precum spalarea corpului si imbracarea persoanei decedate, in conformitate cu propria dorinta ori cu datinile, convingerile sau cultul religios.
(3) Efectuarea ingrijirilor mortuare ca parte a serviciilor funerare legate de pregatirea cadavrului pentru inhumare/incinerare se realizeaza numai de catre persoane care detin competente specifice in acest sens conform prezentelor norme, dupa obtinerea avizului epidemiologic. Se excepteaza manoperele efectuate de catre familie in conditiile prevazute la alin. (2) .
Art. 7
(1) Prestatorii de servicii funerare vor efectua activitatile specifice dupa obtinerea avizului consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale si a autorizatiei sanitare de functionare emisa de catre directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, conform prevederilor din anexa nr. 1.
(2) Prestatorul de servicii funerare trebuie sa respecte normele de igiena in timpul transportului si inhumarii, pentru protectia sanatatii publice. Transportul in vederea inhumarii se realizeaza cu capacul sicriului inchis.
(3) Autovehiculele special amenajate pentru transportul mortuar trebuie sa detina autorizatie conform prevederilor art. 13 din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Autovehiculele special amenajate in acest scop trebuie sa respecte conditiile prevazute in anexa nr. 2.
(5) Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti vor afisa pe site-ul propriu lista prestatorilor de servicii funerare autorizati, precum si lista documentelor necesare pentru eliberarea avizelor si autorizatiilor emise de acestea in conformitate cu prezentele norme.
(6) Consiliile locale ale unitatilor administrativ-teritoriale vor afisa pe site-ul propriu lista prestatorilor de servicii funerare avizati, precum si lista documentelor necesare pentru eliberarea avizelor emise de acestea, in conformitate cu prezentele norme.
(7) Unitatile sanitare cu paturi pot afisa, la biroul de intocmire a formalitatilor in cazul decesului, lista cu prestatorii de servicii funerare autorizati, actualizata periodic.
Art. 8
Serviciile funerare se presteaza conform prevederilor Legii nr. 102/2014 in urmatoarele conditii:
a) atunci cand decesul a avut loc intr-o institutie de asistenta medicala/ingrijiri de sanatate sau la domiciliu, preluarea persoanei decedate se efectueaza de catre prestatorul de servicii funerare, autorizat conform prezentelor norme. Preluarea defunctului din unitatea sanitara se face intr-un sicriu cu capac sau intr-o husa biodegradabila cu fermoar, pe o brancarda de inox;
b) preluarea si transportul persoanei decedate in vederea inhumarii/incinerarii de la locul unde se pastreaza corpul defunctului catre locul de inhumare/incinerare se realizeaza pe baza certificatului de deces, cu respectarea prevederilor legale in vigoare. Pe timpul transportului capacul sicriului se mentine inchis;
c) procedura de imbalsamare si/sau tanatopraxie care se efectueaza in afara serviciilor de prosectura sau medicina legala se realizeaza cu avizul directiei de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, la solicitarea tanatopractorului, care va depune copii de pe urmatoarele documente:
1.(i) cererea scrisa a familiei de efectuare a imbalsamarii/tanatopraxiei catre prestatorul de servicii funerare;
2.(ii) declaratia tanatopractorului cu privire la metoda si substantele chimice folosite;
3.(iii) copie de pe certificatul medical constatator al decesului;
d) produsele chimice folosite in imbalsamare/tanatopraxie vor fi pastrate in conditiile specificate in fisa de securitate si vor fi inscrise intr-un registru special de intrare-iesire pe care il pastreaza prestatorul de servicii funerare;
e) prestatorul de servicii funerare va avea in dotare spatii corespunzatoare, destinate activitatilor pe care le presteaza, si autovehicule special amenajate conform specificatiilor tehnice din anexa nr. 2, astfel:
1.(i) spatiul destinat activitatilor de servicii funerare are o suprafata de minim 30 m2, cu o zona de primire a clientilor si spatiu de prezentare a produselor;
2.(ii) spatiul pentru prestarea activitatilor de ingrijiri mortuare are o suprafata minima de 16 m2, cu dotarile prevazute la lit. f) ; in cazul in care acest spatiu este situat in continuarea spatiului prevazut la pct. (i) , se asigura un circuit separat de activitatea de primire a clientilor si prezentare a produselor;
3.(iii) in cazul in care prestatorul de servicii funerare realizeaza servicii de imbalsamare/tanatopraxie in zone rurale, unde nu exista un spatiu conform celui prevazut la pct. (ii) , si persoana decedata nu a suferit de o boala infectioasa, acestea pot fi realizate daca detine un autovehicul de asistenta funerara mobila dotat conform prevederilor pct. 1 din anexa nr. 2;
4.(iv) cel putin un autovehicul pentru transport cadavre, conform specificatiilor pct. 3 din anexa nr. 2; pentru ceremonia de inmormantare va fi folosit un autovehicul de parada funerara, in proprietate sau inchiriat, care va respecta prevederile pct. 2 din anexa nr. 2;
f) spatiile prevazute la lit. e) pct. (ii) vor asigura urmatoarele conditii igienico-sanitare:
1.(i) sursa de apa potabila;
2.(ii) racord la sistemul de canalizare prevazut obligatoriu cu filtru;
3.(iii) agregat frigorific mortuar pentru pastrarea corpului neinsufletit la o temperatura de 0-5A°C;
4.(iv) suprafete lavabile, podea cu sifon de pardoseala si panta de scurgere;
5.(v) conditii de microclimat;
6.(vi) grup sanitar prevazut cu dus si vestiar pentru angajati;
g) suprafetele de lucru din spatiul pentru imbalsamare/tanatopraxie vor fi dezinfectate zilnic si dupa fiecare manopera realizata, cu produse biocide, avizate/autorizate de Comisia Nationala pentru Produse Biocide, conform Hotararii Guvernului nr. 617/2014 privind stabilirea cadrului institutional si a unor masuri pentru punerea in aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European si al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispozitie pe piata si utilizarea produselor biocide, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) prestatorul de servicii funerare are obligatia de a incheia contract cu firme specializate pentru colectarea deseurilor menajere si a deseurilor rezultate din activitatea de imbalsamare/tanatopraxie, asimilabile deseurilor medicale.
Art. 9
(1) In vederea obtinerii avizului consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale in care isi desfasoara activitatea, prestatorul de servicii funerare intocmeste un dosar care sa contina:
a) documentele care atesta faptul ca personalul angajat cu atributii in prestarea de servicii funerare, pregatirea cadavrului si efectuarea de ingrijiri mortuare are competentele specifice necesare, conform prezentelor norme. Se excepteaza de la cerinta de competenta specifica persoanele care lucreaza in contabilitate, agenti de marketing, soferi, persoane care executa/decoreaza monumente funerare sau comercializeaza obiecte funerare;
b) dovada ca prestatorul de servicii funerare are cel putin 3 angajati, astfel:
1.(i) un tanatopractor cu diploma de absolvire a programului de formare teoretica si practica in urma caruia a obtinut dreptul de libera practica, in conformitate cu prezentele norme, angajat cu contract de munca, cu dreptul de a completa si semna certificatul de imbalsamare, conform formularului din anexa nr. 3;
2.(ii) minimum 2 persoane angajate cu norma intreaga, cu atributii in efectuarea transportului decedatului;
c) nu are datorii restante la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetul local si are constituit fondul de garantare;
d) dovada detinerii spatiului corespunzator pentru desfasurarea obiectului de activitate, respectiv copie a autorizatiei sanitare de functionare emise de directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Avizul consiliului local poate fi retras in cazul in care se constata nerespectarea conditiilor initiale care au stat la baza obtinerii avizului consiliului local al unitatii administrativ-teritoriale.
Art. 10
(1) Supravegherea medicala a prestatorilor de servicii funerare se efectueaza inainte de inceperea activitatii profesionale si in continuare, periodic, facand astfel posibila desfasurarea activitatilor fara afectarea starii de sanatate.
(2) Serviciile medicale profilactice prin care se asigura supravegherea sanatatii prestatorilor de servicii funerare sunt: examenul medical la angajarea in munca, de adaptare, periodic si la reluarea activitatii, supravegherea speciala si promovarea sanatatii la locul de munca.
(3) Tipul serviciilor medicale, si anume: clinice, paraclinice si de laborator se stabilesc de catre medicul de medicina muncii pentru fiecare prestator de servicii funerare in parte dupa vizitarea locului de munca, in functie de agentul la care este expus, de situatia speciala de munca, ocupatie/functie, conform prevederilor legale in vigoare.
(4) In urma examinarii medicale, prin fisa de aptitudine completata de catre medicul de medicina muncii se stabileste pentru fiecare prestator de servicii funerare aptitudinea in munca, reprezentand capacitatea lucratorului din punct de vedere medical de a desfasura activitatea la locul de munca respectiv.
(5) Rezultatele examenului clinic si ale celorlalte examene medicale se inregistreaza in dosarul medical individual.
(6) Pentru promovarea masurilor privind adaptarea la munca a prestatorilor de servicii funerare si pentru imbunatatirea conditiilor de munca, medicii de medicina muncii desfasoara activitati de consiliere privind sanatatea si igiena ocupationala a prestatorilor de servicii funerare, colaborand cu responsabilii de securitate in munca.
(7) Supravegherea medicala a prestatorilor de servicii funerare se asigura prin structurile medicale de medicina muncii.
(8) Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca, inclusiv dotarea cu echipament de munca si echipament individual de protectie conform legislatiei in vigoare.
Art. 11
Prestatorii de servicii funerare pastreaza si arhiveaza contractele de prestari servicii si copii ale documentelor fiscale timp de 5 ani.
CAPITOLUL II:Criteriile profesionale pe care trebuie sa le indeplineasca prestatorii de servicii funerare
Art. 12
(1) Scoala Nationala de Sanatate Publica Management si Perfectionare in Domeniul Sanitar Bucuresti, denumita in continuare SNSPMPDSB, prin Centrul National de Dezvoltare Profesionala in Domeniul Sanitar organizeaza la nivel national programele de formare a autopsierilor, respectiv a tanatopractorilor, precum si formarea formatorilor in domeniile autopsie, respectiv tanatopraxie si certifica absolventii acestor programe, care au promovat evaluarea finala organizata conform prezentelor norme.
(2) Ministerul Sanatatii prin SNSPMPDSB - Centrul National de Dezvoltare Profesionala in Domeniul Sanitar acrediteaza formatorii pentru formarea autopsierilor, respectiv formarea tanatopractorilor si coordoneaza pregatirea lor profesionala.
(3) Comisia de specialitate de medicina legala a Ministerului Sanatatii desemneaza un responsabil national care va incheia un parteneriat cu SNSPMPDSB in vederea organizarii programelor de formare pentru autopsieri si tanatopractori.
(4) Programele de formare pentru autopsieri si tanatopractori sunt organizate in parteneriat cu institutele de medicina legala din centrele universitare Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara, Craiova si Targu Mures si serviciile de medicina legala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti care pot oferi atat baza practica, cat si posibilitatea participarii cadrelor universitare, precum si cu alti furnizori de formare acreditati in domeniul autopsierii sau tanatopraxiei, entitati publice si/sau private, in baza unor curricule de pregatire diferentiate, cu caracter national, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme, la propunerea SNSPMPSDB si Institutului National de Medicina Legala, denumit in continuare INML.
(5) Programele de formare sunt sustinute de cadre universitare si formatori acreditati in domeniul autopsierii si tanatopraxiei in baza unor curricule de pregatire elaborate de responsabilul national desemnat.
(6) Responsabilul national desemnat conform alin. (2) elaboreaza curriculumul de pregatire atat pentru ocupatia de autopsier, cat si pentru ocupatia de tanatopractor.
(7) Curriculumul de pregatire pentru autopsier si tanatopractor va cuprinde o parte teoretica cuprinzand teoria ingrijirilor conservatoare si de tanatopraxie, anatomia, notiuni de medicina legala si anatomie patologica, microbiologie, toxicologie, histologie, legislatia specifica, etica funerara si o parte practica:
a) in cazul curriculei de autopsier, partea practica va fi centrata pe tehnica autopsiei completata cu cunostinte de tanatopraxie;
b) in cazul curriculei de tanatopractor, partea practica se va axa pe dobandirea de abilitati avansate de tanatopraxie, reconstructie si estetica mortuara, in centrele de pregatire practica.
(8) Curriculumul de pregatire va contine:
a) conditiile de inscriere la program;
b) nominalizarea centrelor de pregatire teoretica si de pregatire practica publice si private acreditate care au in dotare baza tehnico-materiala necesara pentru derularea pregatirii in domeniu;
c) numarul de ore de pregatire teoretica si programa analitica a pregatirii teoretice;
d) numarul de ore de pregatire practica si baremul de activitati practice necesare pentru absolvirea programului;
e) tematica de examen care presupune o proba teoretica si o proba de abilitatii practice, precum si baremul necesar pentru a promova programul de pregatire;
f) criteriile de selectare a lectorilor, cadre didactice si formatori cu pregatire in domeniu acreditati de catre Ministerul Sanatatii, pentru pregatirea teoretica si pentru pregatirea practica si a examinatorilor pentru proba teoretica si, respectiv, proba practica din cadrul examenului pentru obtinerea certificatului de autopsier, respectiv de tanatopractor;
g) alte precizari necesare bunei organizari si derulari a programului.
(9) Bugetul necesar organizarii programului de pregatire este asigurat din taxele de instruire, din care 33% revin SNSPMPSDB pentru gestionarea si derularea programului.
(10) Durata programului de pregatire, modalitatea de organizare a programelor de pregatire, precum si curriculumul pentru cele doua domenii vor fi aprobate prin ordin al ministrului sanatatii, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme, la propunerea SNSPMPSDB si INML.
Art. 13
(1) Formarea profesionala pentru calificarea de tanatopractor impune drept conditie prealabila absolvirea liceului, cu sau fara bacalaureat, iar angajarea in cadrul serviciilor funerare se face in baza diplomei de tanatopractor emisa de Ministerul Sanatatii.
(2) Formarea profesionala pentru calificarea de autopsier impune drept conditie prealabila absolvirea liceului, cu sau fara bacalaureat, iar angajarea ca tanatopractor in serviciile funerare si dreptul de semnare a certificatelor de imbalsamare sunt conditionate de absolvirea programului de formare profesionala pentru calificarea de autopsier conform prezentelor norme, completata cu modulele specifice curriculei de tanatopractor.
(3) Autopsierul isi poate completa studiile in domeniul tanatopraxiei pentru a obtine si certificarea de tanatopractor, conform prezentelor norme.
(4) Tanatopractorul nu va putea fi angajat ca autopsier intr-o unitate sanitara decat in conditiile in care completeaza formarea cu modulele specifice curriculei de autopsier, sustine examenul national si obtine diploma de autopsier.
(5) Completarea formarii prevazute la alin. (3) si (4) se realizeaza prin completarea modulelor de pregatire care lipsesc, conform programei curriculare nationale, si sustinerea examenului national.
(6) Personalul prevazut la alin. (3) , care nu opteaza sa completeze formarea conform prezentelor norme, isi va desfasura activitatea sub autoritatea permanenta a medicului specialist, fara a avea dreptul de a-si desfasura activitatea in serviciile funerare si de a semna singur certificatele de imbalsamare, putand sa dobandeasca acest drept oricand in viitor, prin completarea formarii si sustinerea examenului national.
(7) Obtinerea diplomei de tanatopractor conform prezentelor norme confera dreptul de a efectua imbalsamari/tanatopraxii in afara unitatilor sanitare si de a semna certificatul de imbalsamare fara a fi nevoie de contrasemnatura medicului.
Art. 14
(1) Diplomele similare din state membre ale Uniunii Europene sau din tari terte sunt recunoscute/echivalate de catre Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice pe baza avizului SNSPMPSDB, care va certifica parcurgerea unei curricule similare de pregatire.
(2) Procedura de avizare va fi aprobata prin ordinul ministrului sanatatii prevazut la art. 12 alin. (10) .
Art. 15
Prestatorii de servicii funerare se pot asocia intr-o organizatie profesionala de profil, conform legislatiei in vigoare, care va avea, printre altele, rolul avizarii periodice a exercitarii activitatilor de tanatopraxie si oferirea de notiuni de conduita si etica pentru ceilalti lucratori din sistemul serviciilor funerare.
CAPITOLUL III:Norme privind metodele si tehnicile de imbalsamare si tanatopraxie
Art. 16
In intelesul prezentului act normativ urmatorii termeni se definesc astfel:
1.tanatopraxia reprezinta un ansamblu de metode si tehnici care se aplica dupa moarte corpului uman prin care se realizeaza igienizarea, imbalsamarea, la nevoie restaurarea, reconstructia si ingrijiri de estetica mortuara in scopul conservarii temporare a corpului, precum si pentru a reda decedatului o infatisare cat mai apropiata de cea anterior cunoscuta, astfel incat sa poata fi prezentat cu demnitate familiei si pregatit pentru funeralii;
2.imbalsamarea moderna se refera la tehnici prin care dupa moarte sunt injectate in cadavru pe cale vasculara sau pe alte cai, in cazul in care sistemul vascular nu este integru, diferite substante chimice cu scopul de a opri actiunea bacteriilor si procesul de distructie natural, precum si de a fixa tesuturile astfel incat sa se realizeze conservarea temporara sau definitiva a corpului;
3.autopsia presupune deschiderea cavitatilor naturale ale corpului si examinarea prin inspectie si sectionare, la nevoie completata cu disectie a tuturor organelor pentru confirmarea, precizarea sau completarea diagnosticului clinic in cazul autopsiilor anatomopatologice, ori pentru a stabili cauzele medicale ale mortii si/sau pentru a culege date utile in identificarea persoanei care este neidentificata sau neidentificabila, in cazul autopsiei medico-legale. Autopsia poate fi realizata numai de medicul anatomopatolog sau legist, care pot fi asistati de catre un alt medic sau autopsier.
Art. 17
(1) Produsele folosite la conservarea cadavrului, precum cele folosite la imbalsamare/tanatopraxie trebuie sa faca parte din categoria produselor biocide si sa fie avizate/autorizate conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 617/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Produsele biocide folosite la imbalsamare/tanatopraxie vor fi utilizate in conformitate cu prevederile din actul administrativ de punere pe piata a produselor respective si in cantitati care sa nu duca la conservarea definitiva a corpului, pentru a evita contaminarea solului si a permite reinhumarile ulterioare.
(3) In cazul inhumarii, esantioane din aceste substante in flacoane din material plastic de minimum 50 ml, cu dop autosigilant, etichetate, se vor pune alaturi de defunct in sicriu. Pe eticheta se consemneaza denumirea produsului, denumirea producatorului, numarul avizului, precum si firma de servicii funerare care a realizat ingrijirile mortuare.
Art. 18
Activitatea specifica prin care se acorda servicii sub forma de ingrijiri mortuare si de tanatopraxie persoanelor decedate presupune obligativitatea detinerii unei truse de imbalsamare/tanatopraxie care va contine un set minimal de instrumente, dupa cum urmeaza: un bisturiu cu lame detasabile, departatoare, pense, tuburi vasculare de diferite diametre, seringi si ace hipodermice, pompa pentru lichide, inclusiv cu aspiratie, ace drepte si curbe pentru cusut, ata chirurgicala, sonda canelata, foarfeca mare si mica, stilet butonat, tifon, vata, substante dezinfectante, solutii pentru imbalsamare, trusa de machiaj.
Art. 19
Este obligatorie aplicarea unei bratari in jurul incheieturii mainii drepte sau stangi a decedatului pe care sunt imprimate datele de identificare ale firmei care a acordat serviciile funerare, ingrijirile mortuare si serviciile de tanatopraxie. Bratara nu se confectioneaza din materiale biodegradabile.
Art. 20
(1) In cazul persoanelor decedate in afara unitatilor sanitare, care prezinta risc infectios si care din motive obiective sau de sanatate publica, altele decat cele prevazute la alin. (3) si (5) , cum ar fi: fragmentarea corpului, putrefactie avansata si altele asemenea, nu se pot imbalsama, se vor lua masuri cu privire la prevenirea transmiterii infectiei cu ocazia autopsiei/tanatopraxiei, expertizei, transportului, ingrijirilor mortuare, inhumarii, incinerarii si altele asemenea, dezinfectiei obiectelor personale. Aceste masuri revin ca raspundere atat persoanei care manipuleaza, ingrijeste sau ia in grija sa corpul defunctului decedat in urma unei boli infectioase, cat si serviciilor specializate si constau in:
a) obturarea orificiilor naturale cu vata imbibata cu lichid dezinfectant;
b) spalarea cadavrului cu lichid dezinfectant si inchiderea imediata intr-un sicriu etans;
c) efectuarea transportului numai cu aprobarea serviciilor de supraveghere si control al bolilor transmisibile din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti;
d) inhumarea si/sau incinerarea intr-un interval de maximum 36 de ore de la deces;
e) pastrarea sicriului cu capacul inchis pe timpul transportului si inhumarii si neexpunerea publica.
(2) In cazul in care persoana a decedat in urma unei boli infectioase si a fost deja imbalsamata, se vor aplica masurile universale de protectie individuala pentru participantii la serviciile funerare. Nu se impun restrictii suplimentare in ceea ce priveste expunerea, transportul, funeraliile, inhumarea ori incinerarea.
(3) In cazul in care persoana a decedat in urma unei infectii cu un agent infectios inalt patogen se vor lua urmatoarele masuri:
a) manipularea cadavrului sau a ramasitelor umane trebuie sa fie redusa la minimum;
b) cadavrul nu va fi spalat sau imbalsamat si orice practica de acest gen este interzisa;
c) personalul care manipuleaza cadavrul va purta obligatoriu echipament de protectie special: manusi, protectoare faciale, echipament din tyvek, masti chirurgicale, protectoare oculare si cizme de cauciuc care pot fi dezinfectate;
d) se pulverizeaza dezinfectant peste cadavru;
e) cadavrul se introduce in doi saci rezistenti de vinil;
f) peste saci se pulverizeaza din nou dezinfectant, dupa introducerea cadavrului;
g) sicriul se inchide si se sigileaza, fiind interzisa redeschiderea acestuia;
h) sicriul va fi manipulat doar de echipa desemnata si echipata conform prevederilor lit. c) ;
i) peste sicriu se toarna var cloros si numai dupa aceea angajatii cimitirului vor acoperi sicriul cu pamant;
j) groapa trebuie sa aiba o adancime de minimum 3 metri;
k) deshumarea inainte de trecerea a 7 ani de la deces este strict interzisa.
(4) Incadrarea cauzelor decesului in categoria infectiilor cu agent infectios inalt patogen in cazul carora imbalsamarea este interzisa sau cu risc infectios in cazul carora imbalsamarea este obligatorie se va efectua de catre directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti pe raza careia s-a produs decesul, pe baza unei metodologii specifice de incadrare a riscului infectios care va fi aprobata prin ordin al ministrului sanatatii in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme si va sta la baza eliberarii avizului de imbalsamare.
(5) In cazul in care exista protocoale specifice pentru boala care a cauzat decesul, se vor respecta protocoalele respective.
(6) In cazul deceselor prin boli infectioase este interzisa imbalsamarea in autovehicule pentru asistenta funerara mobila.
CAPITOLUL IV:Norme privind cimitirele, inhumarea, exhumarea/deshumarea si reinhumarea
Art. 21
(1) Persoanele/Autoritatea desemnate/desemnata la art. 17 din Legea nr. 102/2014 sunt obligate sa asigure inmormantarea, respectiv inhumarea sau incinerarea persoanelor decedate.
(2) Expunerea persoanelor decedate in incinta cimitirelor se realizeaza doar in incaperi special amenajate, destinate acestui scop, denumite sali de ceremonii funerare.
(3) Perioada oficierii serviciului religios face exceptie de la prevederile alin. (2) .
Art. 22
Infiintarea cimitirului se realizeaza conform certificatului de urbanism, cu respectarea distantei minime de 100 metri fata de zonele protejate, pentru a nu crea disconfort rezidentilor din zonele respective.
Art. 23
(1) Proprietarul cimitirului trebuie sa asigure urmatoarele utilitati minime:
a) sursa de alimentare cu apa, cu specificatia "apa potabila" sau "apa nepotabila", dupa caz;
b) grupuri sanitare racordate la sistemul de canalizare sau tip latrina cu fosa septica vidanjabila;
c) spatiu special amenajat pentru depozitarea si colectarea selectiva a deseurilor rezultate din activitatea cimitirului;
d) asigurarea si intretinerea aleilor din incinta cimitirului, precum si a spatiilor verzi.
(2) Administratorul cimitirului trebuie sa pastreze o evidenta a inhumarilor persoanelor decedate prin boli infectioase, inclusiv a celor decedate prin boli infectioase cu agenti infectiosi inalt patogeni.
Art. 24
(1) Autorizarea sanitara a cimitirelor se va face in baza autorizatiei de construire, in urmatoarele cazuri:
a) infiintarea unui cimitir;
b) extinderea cimitirului existent;
c) stramutarea cimitirului.
(2) Autorizatia sanitara se elibereaza de catre directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, conform anexei nr. 4, si este valabila atat timp cat nu intervin modificari de tipul celor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) . Documentele necesare obtinerii autorizatiei sanitare de functionare sunt prevazute in anexa nr. 4.
Art. 25
In cimitirele neamenajate cu cripte, inhumarea se face la o adancime de minimum 2 m.
Art. 26
(1) Inhumarea/Incinerarea persoanelor decedate se face numai pe baza certificatului de deces eliberat potrivit dispozitiilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul persoanelor decedate in alte localitati, situate la o distanta mai mare de 30 km de cea in care urmeaza sa aiba loc inhumarea, pentru inhumare sunt necesare atat certificatul de deces, cat si avizul sanitar de transport prevazut in anexa nr. 5, care se elibereaza de catre directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
(3) Este interzisa inhumarea persoanelor neidentificate, respectiv a persoanelor carora nu li s-a emis certificat de deces si adeverinta de inhumare/incinerare.
Art. 27
(1) Persoanele decedate pot fi depuse inainte de inhumare in salile de ceremonii funerare cu sicriul inchis sau cu capacul sicriului deschis; in situatia in care familia opteaza pentru expunerea cu capacul sicriului deschis, aceasta se realizeaza numai pe baza certificatului de imbalsamare/tanatopraxie.
(2) Persoanele decedate din cauza unor boli contagioase vor putea fi depuse in salile de ceremonii funerare numai cu avizul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, eliberat conform metodologiei de incadrare a riscului infectios, prevazuta la art. 20 alin. (4) .
Art. 28
(1) Salile de ceremonii funerare vor fi amplasate in incinta cimitirelor sau in afara acestora. Pentru salile de ceremonii funerare amplasate in afara cimitirelor se asigura o distanta de minimum 20 metri de cladirile de locuit.
(2) Salile de ceremonii funerare trebuie sa fie prevazute cu echipamente de climatizare, pentru asigurarea unei temperaturi ambientale de maximum 20A°C in perioada anotimpului cald si trebuie astfel compartimentate pentru a asigura atat reducerea potentialelor riscuri epidemiologice, cat si intimitatea apartinatorilor.
Art. 29
(1) Exhumarea/Deshumarea persoanelor decedate se realizeaza conform prevederilor art. 9 alin. (4) si (5) din Legea nr. 102/2014.
(2) Deshumarea se poate face inainte de 7 ani de la data inhumarii, cu avizul directiilor de sanatate publica, dupa implinirea termenului de un an de la data inhumarii si numai in perioada 1 noiembrie-31 martie, pe baza avizului sanitar eliberat de catre directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, conform anexei nr. 6, in scopul reinhumarii persoanei decedate in alt loc de inhumare.
Art. 30
(1) Exhumarile/Deshumarile si reinhumarile se fac de catre administratiile cimitirelor, in prezenta familiei persoanei decedate sau a unui reprezentant al acesteia si a administratorului cimitirului, cu respectarea normelor sanitaro-antiepidemice.
(2) In cazul exhumarilor dispuse de parchet sau de instanta judecatoreasca, la reinhumare este obligatorie prezenta reprezentantului acesteia.
Art. 31
(1) Pentru a preveni riscurile ce pot aparea in timpul transportului si inhumarii, sicriele vor putea fi comercializate numai insotite de certificat de conformitate emis de catre producator si vor indeplini urmatoarele conditii:
a) rezistenta la manevre mecanice;
b) sistem de inchidere etans;
c) confectionate din materiale biodegradabile, cu o grosime minima de 18 mm;
d) sa nu fie tratate cu produse biocide si produse clasificate ca periculoase;
e) confectionate din materiale care nu contin compusi pe baza de clor, cauciuc, metale grele si aliajele acestora (plumb, mercur, cadmiu, crom, nichel, arsen, molibden si mangan) ;
f) este interzisa folosirea de finisaje bicromate galvanizate ale feroneriei si ale elementelor de fixare a acestora.
(2) In cazul in care persoanele decedeaza in locuri publice, in natura, spatii virane si altele asemenea, se procedeaza diferentiat, in functie de situatie, astfel:
a) daca sunt cazuri medico-legale, in functie de specificul cazului, institutiile medico-legale vor efectua transportul cu personalul propriu sau pot colabora cu unitati specializate de la salvamont, scafandri, alpinisti, inspectoratele pentru situatii de urgenta si alte astfel de unitati si/sau firme care, prin domeniul de activitate, pot inlesni preluarea si transportul decedatului, dupa caz;
b) daca decesul persoanei nu este considerat caz medico-legal, decedatul poate ramane la dispozitia familiei sau a reprezentantului legal, in vederea organizarii inhumarii in conformitate cu prezentele norme.
(3) Transportul persoanelor decedate de la locul decesului si pana la locul efectuarii manevrelor de ingrijiri mortuare se realizeaza numai de catre prestatorii de servicii funerare. Transportul decedatului in aceasta etapa se poate realiza numai cu autovehicule speciale de transport mortuar, autorizate conform pct. 3 din anexa nr. 2. Pentru transportul decedatului pot fi folosite huse mortuare biodegradabile.
(4) Transportul persoanelor decedate in vederea inhumarii de la locul unde corpul defunct este pastrat (domiciliu, capela si altele asemenea) pana la locul inhumarii se realizeaza numai de catre prestatorii de servicii funerare, in conditiile prezentelor norme. Transportul decedatului in aceasta etapa este conditionat de prezenta documentelor de deces emise de catre autoritatea publica locala, cu autovehiculele destinate transportului persoanelor decedate, conform specificatiilor de la pct. 2 din anexa nr. 2.
Art. 32
Transportul international al persoanelor decedate se face pe baza unui pasaport pentru transport cadavru uman, conform modelului prevazut in anexa nr. 7; pentru cadavrele care sunt transportate din tara in strainatate, pasaportul pentru transport cadavru uman se elibereaza de catre directia de sanatate publica din judetul unde s-a produs decesul sau exhumarea/deshumarea in baza certificatului de deces si a certificatului de imbalsamare.
Art. 33
Efectuarea transporturilor in afara tarii se asigura cu respectarea normelor din conventiile internationale pe baza pasaportului de transport cadavre umane.
Art. 34
(1) Desfiintarea si schimbarea destinatiei unui cimitir se fac dupa 30 de ani de la ultima inhumare si dupa stramutarea tuturor osemintelor, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 11 al Legii nr. 102/2014 si a conditiilor de biosecuritate. Osemintele vor fi depuse intr-un alt cimitir in functiune, cu tot respectul si bunacuviinta.
(2) Desfiintarea cimitirelor inainte de termenul prevazut la alin. (1) se face numai cu avizul directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti.
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) si (2) este obligatoriu si acordul cultului respectiv.
CAPITOLUL V:Norme privind crematoriile umane si incinerarea
Art. 35
(1) Oricine are dreptul de a-si exprima dorinta privind alternativa de a fi inhumat sau incinerat; in acest sens se poate manifesta in scris vointa, respectiv organizarea incinerarii prin act notarial sau prin desemnarea unei persoane conform prevederilor art. 17 alin. (1) din Legea nr. 102/2014.
(2) Solicitarea de incinerare va fi completata si semnata de persoana desemnata conform art. 17 din Legea nr. 102/2014 si va cuprinde datele de identificare a persoanei solicitante si a persoanei decedate; solicitarea va fi insotita de copia certificatului de deces si copia cartii de identitate sau a pasaportului persoanei solicitante.
(3) Solicitarea de incinerare este un document intern tipizat, elaborat de crematoriul respectiv. Redactarea si elaborarea acestui document revin administratiei crematoriului. Solicitarea se va pastra in dosarul de incinerare.
Art. 36
Infiintarea si modernizarea unui crematoriu uman se realizeaza in conformitate cu documentatiile de urbanism si cu autorizatia de constructie si se autorizeaza sanitar de directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, conform anexei nr. 8, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) infiintarea crematoriului se realizeaza cu respectarea distantei minime de 1000 metri fata de zonele protejate, pentru a nu crea disconfort rezidentilor din zonele respective, datorita eliminarii emisiilor in atmosfera;
b) crematoriul uman trebuie prevazut cu sisteme de filtrare si depoluare a gazelor de ardere, intretinute in stare adecvata de functionare pe perioada activitatii;
c) crematoriile umane aflate in functiune monitorizeaza atat procesul de incinerare, cat si pe cel al emisiilor de gaze si particule in atmosfera, cu respectarea legislatiei referitoare la protectia factorilor de mediu;
d) cosul crematoriului trebuie sa aiba o inaltime care sa depaseasca inaltimea cladirilor invecinate. Inaltimea cosului crematoriului uman va fi calculata astfel incat sa asigure retinerea si dispersia corespunzatoare a poluantilor evacuati, pentru a nu produce disconfort sau afectarea starii de sanatate a populatiei rezidente din zonele protejate.
Art. 37
In vederea incinerarii persoanelor decedate, prevederile art. 31-33 se aplica in mod corespunzator.
Art. 38
(1) Administratia crematoriului uman are obligatia de a afisa serviciile oferite si tarifele aferente acestora.
(2) Fiecare crematoriu trebuie sa detina un registru de incinerare care va cuprinde:
a) codul unic de incinerare;
b) data incinerarii si timpul de desfasurare a procesului, respectiv ora de incepere si ora de finalizare;
c) numele, prenumele, varsta persoanei decedate;
d) locul si data nasterii persoanei decedate;
e) locul si data producerii decesului;
f) furnizorul, respectiv prestatorul de servicii funerare, numarul de inmatriculare al masinii mortuare, data si ora preluarii decedatului;
g) data si modalitatea de predare a urnei/cererea de pastrare a urnei;
h) numele si semnatura persoanei care ridica urna;
i) numarul corespondent din registrul de pastrare in frigider.
(3) Pentru fiecare incinerare realizata, administratia crematoriului va intocmi un dosar de incinerare cuprinzand acte originale sau copii ale documentelor dupa cum urmeaza:
a) copie de pe certificatul de deces;
b) adeverinta de inhumare/incinerare in original, eliberata potrivit prevederilor Legii nr. 119/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se retine de catre administratia crematoriului;
c) certificat de imbalsamare, daca a fost efectuata imbalsamarea;
d) aviz sanitar de transport, dupa caz;
e) copia certificatului medical constatator al decesului;
f) actul prin care persoana decedata si-a exprimat legal vointa de a fi incinerata, daca a fost intocmit;
g) solicitare de incinerare sau copie legalizata de pe testament;
h) declaratia de metale si obiecte pretioase, daca este cazul;
i) copia cartii de identitate/pasaportului solicitantului incinerarii;
j) proces-verbal de predare-primire a urnei in original.
Art. 39
(1) Fiecare persoana decedata care urmeaza sa fie incinerata va avea datele de identificare atasate sub forma unei bratari aplicate in jurul articulatiei gleznei sau mainii, obligatia etichetarii revenind firmei de pompe funebre, care preia decedatul si efectueaza transportul acestuia. Bratara de cadavru va contine date de identificare a decedatului: nume, sex si data nasterii.
(2) Poate fi incinerat orice cetatean strain sau apatrid decedat pe raza teritoriului Romaniei, cu conditia sa existe aprobarea oficiului consular din Romania al tarii al carei cetatean a fost defunctul sau, in lipsa acestuia, aprobarea autoritatilor competente de la ultimul domiciliu al defunctului, precum si documentele emise de autoritatile de stare civila: certificatul de deces, adeverinta de inhumare/incinerare si documentele prevazute la art. 38 alin. (3) .
(3) Este interzisa incinerarea persoanelor neidentificate, respectiv a persoanelor carora nu li s-a emis certificatul de deces si adeverinta de inhumare/incinerare.
Art. 40
Pastrarea urnelor cu cenusa se realizeaza in urmatoarele conditii:
a) urnele pot fi depuse in locurile special amenajate ale crematoriului/cimitirului;
b) urnele pot fi inhumate in cimitir, la o adancime de minimum 0,5 m de la nivelul terenului sau pot fi depuse in mormant/cavou.
CAPITOLUL VI:Fondul de garantare
Art. 41
Fondul de garantare este constituit pentru plata despagubirilor datorate in cazul neindeplinirii sau indeplinirii defectuoase a prestarilor de servicii funerare.
Art. 42
Nivelul fondului de garantare se stabileste la nivelul contravalorii a cinci ajutoare de inmormantare, cu obligativitatea majorarii acestui fond in functie de actualizarile anuale ale cuantumului acestui ajutor si de realimentare in cazul platii de despagubiri.
CAPITOLUL VII:Contraventii si sanctiuni
Art. 43
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) incalcarea prevederilor art. 4, art. 8 lit. d) , art. 19, art. 23 alin. (1) lit. a) si alin. (2) , art. 27 alin. (1) , art. 36 lit. b) si c) , art. 38 alin. (1) , art. 39 alin. (1) , art. 40 lit. a) si b) cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;
b) incalcarea prevederilor art. 8 lit. f) pct. (i) -(vi) , lit. g) si f) , art. 17 alin. (2) si (3) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei;
c) incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. a) -c) si alin. (2) lit. a) si b) , art. 8 lit. a) -c) , lit. e) pct. (i) -(iv) , art. 18, art. 21 alin. (1) si (2) , art. 22, art. 25, art. 26 alin. (1) si (2) , art. 27 alin. (2) , art. 28 alin. (1) si (2) , art. 29 alin. (2) , art. 30 alin. (1) , art. 31 alin. (1) , (3) si (4) , art. 32, art. 38 alin. (2) si (3) , art. 39 alin. (2) , cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
d) incalcarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. c) , art. 6 alin. (1) , art. 7 alin. (1) -(4) , art. 17 alin. (1) , art. 20 alin. (1) -(3) , (5) si (6) , art. 26 alin. (3) , art. 29 alin. (1) , art. 34 alin. (1) si (2) , art. 39 alin. (3) , cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei prezenta oricarei forme de publicitate in unitatile sanitare si institutiile de medicina legala.
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei prezenta oricarei forme de publicitate pe teritoriul cimitirelor, cu exceptia locului destinat acestui scop.
(4) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei infiintarea si functionarea spatiilor pentru prestari de servicii funerare in unitatile sanitare si institutiile de medicina legala, cu exceptia spatiilor necesare derularii formalitatilor, precum si influentarea rudelor persoanei decedate in alegerea prestatorului de servicii funerare de catre personalul unitatilor sanitare si institutiilor de medicina legala.
(5) Incalcarea prevederilor de la art. 7, 8, 27-29, 36 si 38 se sanctioneaza si cu sanctiunea complementara constand in anularea autorizatiei sanitare de functionare, in cazul contraventiilor savarsite de prestatorii de servicii funerare.
Art. 44
Constatarea savarsirii contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza de catre personalul de specialitate imputernicit al Inspectiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sanatatii si al directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 45
Contraventiilor prevazute la art. 43 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si dispozitiile cap. IV din cadrul titlului I "Sanatatea publica" din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VIII:Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
Prin ordin al ministrului sanatatii vor fi aprobate urmatoarele formulare:
a) model pentru formularul de cerere de autorizare a prestatorului de servicii funerare si referatul de evaluare prevazute in anexa nr. 1;
b) model pentru formularul de cerere pentru obtinerea avizului directiei de sanatate publica in vederea imbalsamarii;
c) model pentru declaratia tanatopractorului;
d) model de cerere a familiei pentru imbalsamare;
e) model de cerere pentru obtinerea autorizatiei sanitare de functionare pentru activitatile de inmormantare/inhumare si referatul de evaluare prevazute in anexa nr. 4;
f) model pentru formularul de cerere pentru obtinerea autorizatiei sanitare de functionare pentru activitati de incinerare a persoanelor decedate (crematorii umane) si a referatului de evaluare prevazute in anexa nr. 8.
Art. 47
Pana la formarea primelor promotii de tanatopractori, certificatele de imbalsamare vor fi semnate de medic/medic anatomopatolog sau medic legist, iar imbalsamarile efectuate in afara unitatilor sanitare sau medicolegale vor fi realizate de autopsieri sub supravegherea unui medic.
Art. 48
Personalul care are competenta specifica in domeniul autopsiei, avand deja ocupatia de autopsier certificat prin diploma de autopsier la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, pentru a profesa in serviciile funerare are obligatia de a-si completa formarea profesionala si a sustine examenul national in domeniul tanatopractor, conform prezentelor norme.
Art. 49
(1) Pentru cimitirele aflate in curs de obtinere a documentelor de functionare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, distanta minima fata de zonele protejate este cea prevazuta in dispozitiile in vigoare la data inceperii procedurii.
(2) Pentru crematoriile infiintate anterior intrarii in vigoare a prezentei hotarari se respecta distanta prevazuta in actele normative aflate in vigoare la data respectiva.
Art. 50
Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezentele norme.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti