din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1288 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic

INTEGRAL: Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic


Legea 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 402 din data de 27 aprilie 2022


Art. 1


Prin derogare de la prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta lege reglementeaza modul in care persoanele fizice pot desfasura activitati casnice in schimbul unei remuneratii acordate sub forma de tichete de activitati casnice.


Art. 2


(1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:


a) activitate casnica - activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, in calitate de beneficiar casnic; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti. Activitatea include: servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent;


b) prestator casnic - persoana fizica ce poate desfasura activitati casnice ocazionale in una sau mai multe gospodarii, in schimbul unei remuneratii acordate exclusiv sub forma de tichete de activitati casnice, in conditiile prezentei legi;


c) beneficiar casnic - persoana fizica in folosul careia prestatorul casnic desfasoara activitati casnice;


d) tichet de activitati casnice - bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic;


e) gospodarie - totalitatea bunurilor imobile constand in cladirile cu destinatie de locuinta, anexele, curtile si gradinile aferente acestora, precum si bunurile mobile utilizate in prestarea activitatilor casnice.


(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , pot fi remunerate prin tichete de activitati casnice si activitatile desfasurate de persoanele care exercita ocazional profesia de bona, reglementata potrivit dispozitiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona. In aceasta situatie, beneficiar casnic este reprezentantul legal al copilului, acesta din urma fiind beneficiar al serviciilor prestate.


Art. 3


(1) Activitatea casnica se poate desfasura in gospodaria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau in alt loc necesar desfasurarii acesteia, stabilit de comun acord, in conditiile prezentei legi.


(2) Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definita la art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) O persoana poate fi prestator casnic numai daca a implinit varsta de cel putin 16 ani.


(4) Intre prestatorul casnic si beneficiarul casnic se stabileste un raport juridic prin acordul de vointa al partilor, fara a avea o forma scrisa, in vederea prestarii activitatilor casnice.


(5) Beneficiarul casnic si prestatorul casnic convin asupra activitatilor si a numarului de ore sau a volumului de munca; plata prestatorului casnic se face conform dispozitiilor prezentei legi, cu tichete de activitati casnice.


(6) Durata zilnica a prestarii activitatilor casnice pentru un beneficiar casnic nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore pentru prestatorii casnici cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani.


(7) Valoarea minima a contributiei lunare, calculata potrivit dispozitiilor prezentei legi, pentru ca un prestator casnic sa beneficieze de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat, este contributia aferenta a minimum 85 de tichete de activitati casnice.


(8) Valoarea minima a contributiei lunare prevazute la alin. (7) nu poate fi mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata.


Art. 4


(1) Prestatorul casnic are urmatoarele drepturi:


a) la remuneratie pentru activitatea prestata, potrivit dispozitiilor prezentei legi;


b) la respectarea demnitatii in desfasurarea activitatilor casnice;


c) la protectie impotriva oricarei forme de abuz, hartuire sau violenta;


d) de a fi informat verbal cu privire la utilizarea diferitelor ustensile si/sau aparate puse la dispozitie de catre beneficiar in vederea realizarii activitatii casnice, anterior prestarii activitatii;


e) de a beneficia de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale;


f) de a fi informat de catre beneficiarul casnic cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi.


(2) Prestatorului casnic ii revin urmatoarele obligatii:


a) de a realiza activitatile casnice pentru care este remunerat, conform intelegerii cu beneficiarul casnic;


b) de a nu transmite unor terte persoane date sau informatii de care a luat cunostinta in timpul desfasurarii activitatilor casnice;


c) de a informa beneficiarul casnic, prin orice mijloc de comunicare, in timp util, in situatia in care nu poate respecta programul de desfasurare a activitatilor casnice, stabilit de comun acord cu beneficiarul casnic;


d) de a utiliza adecvat ustensilele si/sau aparatele necesare realizarii activitatii casnice proprii sau puse la dispozitie de catre beneficiarul casnic.


Art. 5


(1) Beneficiarul casnic are urmatoarele drepturi:


a) sa stabileasca verbal cu prestatorul casnic activitatile casnice si programul de desfasurare a acestora, anterior inceperii acestora;


b) sa verifice modul de indeplinire a activitatilor de catre prestatorul casnic;


c) sa utilizeze tichetele de activitati casnice acordate de angajatorul prevazut la art. 11 alin. (1) din prezenta lege, pentru si in folosul propriu.


(2) Beneficiarului casnic ii revin urmatoarele obligatii:


a) sa asigure conditii corespunzatoare de desfasurare a activitatilor casnice;


b) sa achizitioneze tichetele de activitati casnice;


c) sa foloseasca tichetele de activitati casnice ca singura forma de retribuire pentru activitatile casnice prestate;


d) sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale prestatorului casnic;


e) sa informeze prin orice mijloc de comunicare prestatorul casnic, in timp util, in situatia in care modifica programul de desfasurare a activitatii stabilit de comun acord cu prestatorul casnic;


f) sa informeze prestatorul casnic cu privire la utilizarea adecvata a ustensilelor si/sau aparatelor, in situatia in care le pune la dispozitia acestuia in vederea realizarii activitatilor casnice;


g) sa completeze tichetele de activitati casnice cu data acordarii acestora, numele si prenumele prestatorului casnic si codul numeric personal al acestuia;


h) sa completeze tichetele de activitati casnice cu datele sale personale cu privire la nume, prenume si cod numeric personal;


i) sa il informeze pe prestatorul casnic cu privire la drepturile si obligatiile acestuia, potrivit dispozitiilor prezentei legi.


Art. 6


(1) Tichetul de activitati casnice se poate achizitiona de la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii pentru ocuparea fortei de munca, de la furnizorul de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de pe Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.


(2) Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice, prevazuta la alin. (1) , este accesibila online si/sau prin intermediul unei aplicatii mobile, de pe orice dispozitiv electronic.


(3) Modelul tichetului de activitati casnice se stabileste prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


(4) Tichetele de activitati casnice pe suport hartie sau pe suport electronic sunt valabile numai daca au inscrise sau stocate, dupa caz, cel putin urmatoarele elemente:


a) seria si numarul tichetului;


b) elementele specifice de siguranta;


c) valoarea nominala a tichetului;


d) rubrica pentru numele si prenumele prestatorului casnic in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice;


e) rubrica pentru numele si prenumele beneficiarului casnic;


f) rubrica pentru inscrierea datei de achizitie a tichetului;


g) rubrica pentru inscrierea datei la care au fost prestate activitatile casnice remunerate;


h) rubrica pentru semnatura sau acordul, dupa caz, a/al prestatorului casnic, prin care atesta faptul ca a fost informat cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi.


Art. 7


(1) Valoarea nominala a tichetului de activitati casnice este de 15 lei si poate fi actualizata anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.


(2) Tichetele de activitati casnice nu sunt transferabile, nu pot fi utilizate pentru achizitia altor bunuri si servicii si pot fi utilizate numai de catre prestatorul casnic ale carui date sunt completate pe acestea, conform art. 5 alin. (2) lit. g) .


(3) Tichetele de activitati casnice pot fi preschimbate in bani de catre prestatorul casnic in maximum 12 luni de la data primirii acestora, in numerar, la oricare dintre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau la furnizorul de serviciu universal ori, dupa caz, prin ordin de plata/transfer in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic prin Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.


(4) Plata in contul bancar indicat de catre prestatorul casnic se face in maximum 5 zile de la data solicitarii preschimbarii, potrivit dispozitiilor alin. (3) .


(5) Contravaloarea platita la fiecare preschimbare in bani a tichetelor de activitati casnice, conform alin. (3) , de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau furnizorul de serviciu universal este egala cu rezultatul inmultirii numarului de tichete de activitati casnice cu valoarea nominala a acestora prevazuta la alin. (1) , din care se scade valoarea impozitului pe venit, calculat conform art. 9 alin. (2) , si valoarea contributiei de asigurari sociale, datorata bugetului asigurarilor sociale de stat si calculata conform art. 9 alin. (3) .


(6) La achizitia tichetelor de activitati casnice, beneficiarul casnic suporta doar valoarea nominala a acestora, potrivit alin. (1) , costul de tiparire si de distribuire fiind suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.


(7) Beneficiarul casnic are obligatia de a valorifica tichetele de activitati casnice in termen de 12 luni de la data achizitionarii acestora.


(8) Beneficiarul casnic are posibilitatea de a returna tichetele de activitati casnice achizitionate si neutilizate in 30 de zile de la implinirea termenului prevazut la alin. (7) , primind valoarea nominala a acestora din care se scade, in situatia tichetelor de activitati casnice emise in format fizic, pe suport hartie, costul suportat de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu tiparirea si distribuirea acestora.


(9) Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau nereturnate in perioada prevazuta la alin. (8) nu se restituie beneficiarului casnic.


(10) Valoarea tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate in perioada prevazuta la alin. (3) nu se deconteaza prestatorului casnic.


Art. 8


(1) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca emite tichetele de activitati casnice in format electronic, la solicitarea beneficiarului casnic, sau in format fizic, pe suport hartie, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.


(2) Achizitia serviciilor de tiparire si distribuire a tichetelor de activitati casnice pe suport hartie se realizeaza in conditiile legislatiei in vigoare privind achizitiile publice.


(3) La estimarea valorii contractului de achizitie publica privind tiparirea si distribuirea tichetelor de activitati casnice pe suport hartie, incheiat potrivit prevederilor alin. (2) , nu se ia in calcul valoarea nominala a acestora.


(4) Valoarea costului de tiparire si distribuire a tichetelor de activitati casnice se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj.


(5) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca vireaza unitatii emitente a tichetelor de activitati casnice costul aferent tiparirii acestora in contul deschis la Trezoreria Statului, prevazut la art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.


(6) Sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice achizitionate de catre beneficiarii casnici se gestioneaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in conturi distincte de disponibil deschise in acest scop la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului.


(7) Conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (6) se deschid la unitatile Trezoreriei Statului la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca.


(8) In conturile distincte de disponibil deschise potrivit prevederilor alin. (7) se incaseaza sume prin virament bancar sau sume incasate in numerar prin casieriile proprii ale agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, care se depun de catre acestea in prima zi lucratoare de la incasare.


(9) Din conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (7) agentiile pentru ocuparea fortei de munca pot ridica sume in numerar in vederea achitarii in numerar a sumelor catre prestatorii casnici sau pot dispune plati pe baza de ordin de plata pe destinatiile stabilite prin prezenta lege.


(10) Sumele ramase neutilizate in conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (7) se reporteaza la sfarsitul anului in vederea utilizarii acestora in anul urmator, cu aceeasi destinatie.


(11) Dupa expirarea perioadelor prevazute la art. 7 alin. (3) , respectiv la art. 7 alin. (8) , sumele ramase neutilizate in conturile distincte de disponibil prevazute la alin. (7) se vireaza in termen de 30 de zile lucratoare, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca, in contul corespunzator de venituri ale bugetului asigurarilor pentru somaj.


Art. 9


(1) Pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatilor casnice, prestatorul casnic datoreaza impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale, in cotele prevazute la art. 64 alin. (1) si art. 138 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul la care se aplica cota impozitului pe venit este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.


(3) Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul pentru cota contributiei de asigurari sociale este 50% din valoarea nominala a tichetului de activitati casnice.


(4) Obligatiile fiscale prevazute la alin. (1) se calculeaza potrivit prevederilor alin. (2) si (3) si se retin din contravaloarea aferenta tichetelor de activitati casnice preschimbate in termenul prevazut la art. 7 alin. (3) , se platesc, in numele prestatorilor casnici, de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare lunii in care tichetele de activitati casnice au fost preschimbate si se declara prin "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", prevazuta la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


(5) In situatia in care prestatorul casnic nu este asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate, acesta dobandeste calitatea de asigurat, fara plata contributiei, si are dreptul la pachetul de servicii medicale de baza, prevazut de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel putin 85 de tichete de activitati casnice.


(6) Mentinerea calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se face prin preschimbarea in bani a minimum 85 de tichete de activitati casnice, lunar.


(7) Plata contributiei de asigurari sociale, in conditiile prezentei legi, confera prestatorului casnic calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, potrivit prevederilor legale in vigoare.


(8) Prin derogare de la prevederile art. 78 alin. (6) si art. 1231 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prestatorii casnici nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent contravalorii tichetelor de activitati casnice preschimbate pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si nici pentru acordarea de burse private.


Art. 10


(1) Beneficiarii casnici care au achizitionat si utilizat intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de 75 de tichete de activitati casnice.


(2) Tichetele de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit alin. (1) nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici si nu se includ in baza de calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


(3) Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru remuneratia platita prestatorului casnic, beneficiarul casnic nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca.


Art. 11


(1) Angajatorii prevazuti la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare angajatori, pot acorda angajatilor proprii sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice, suportand valoarea nominala a acestora.


(2) Acordarea tichetelor de activitati casnice potrivit alin. (1) se face in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, dupa caz.


(3) Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii angajatilor, stabilesc de comun acord numarul de tichete de activitati casnice si frecventa acordarii acestora.


(4) Eliberarea tichetelor de activitati casnice pentru angajatori se realizeaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in raza carora acestia isi au sediul/sediul social sau punctul de lucru, potrivit prevederilor din normele metodologice de aplicare a prezentei legi.


(5) Tichetele de activitati casnice achizitionate de angajatori potrivit alin. (1) se emit de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic.


(6) Angajatii care au calitatea de beneficiari casnici datoreaza impozit pe venit pentru sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice primite conform alin. (1) , potrivit regulilor prevazute la art. 78 alin. (2) lit. a) sau b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.


(7) Prin derogare de la prevederile art. 139 alin. (1) lit. s) si art. 157 alin. (1) lit. t) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatii care au calitatea de beneficiari casnici nu datoreaza contributii sociale obligatorii pentru sumele reprezentand contravaloarea tichetelor de activitati casnice.


(8) Angajatorii care achizitioneaza si acorda intr-un an calendaristic un numar de cel putin 600 de tichete de activitati casnice pentru acelasi angajat pot beneficia gratuit, la cerere, in anul urmator, de un numar de 50 de tichete de activitati casnice inmultit cu numarul angajatilor pentru care au achizitionat si acordat cel putin 600 de tichete de activitati casnice in anul anterior.


(9) Tichetele de activitati casnice de care beneficiaza gratuit angajatorii potrivit alin. (8) pot fi acordate oricarui angajat sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic.


(10) Prin derogare de la art. 2202 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru tichetele de activitati casnice acordate potrivit alin. (1) angajatorii nu datoreaza contributia asiguratoare pentru munca.


Art. 12


Tichetele de activitati casnice acordate gratuit potrivit prevederilor art. 10 alin. (1) si art. 11 alin. (8) se acorda de agentiile pentru ocuparea fortei de munca din bugetul asigurarilor pentru somaj, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie.


Art. 13


(1) In scopul aplicarii dispozitiilor prezentei legi, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale infiinteaza, pana la data de 1 ianuarie 2024, Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.


(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca gestioneaza Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice.


(3) Prin intermediul platformei prevazute la alin. (2) se asigura:


a) inregistrarea de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca a datelor si informatiilor privind beneficiarii casnici si prestatorii casnici;


b) evidenta, centralizarea, retinerea, calculul si plata obligatiilor fiscale prevazute la art. 9 alin. (1) ;


c) achizitia, plata si distribuirea tichetelor de activitati casnice emise;


d) evidenta tichetelor de activitati casnice achizitionate de beneficiarii casnici si preschimbate de prestatorii casnici.


Art. 14


(1) Persoanele care obtin venituri in calitate de prestatori casnici se considera ca nu realizeaza venituri in sensul prevazut la art. 5 pct. IV lit. c) , art. 34 alin. (1) lit. b) si alin. (3) lit. b) , art. 44 lit. b) si la art. 66 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Beneficiarii de venit minim garantat, acordat potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pot fi prestatori casnici, fara ca veniturile obtinute ca urmare a preschimbarii tichetelor de activitati casnice sa le fie luate in considerare la stabilirea si acordarea dreptului la venitul minim garantat.


Art. 15


Prelucrarea datelor cu caracter personal se face cu respectarea dispozitiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , precum si cu respectarea Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , cu modificarile ulterioare.


Art. 16


Litigiile intre beneficiarul casnic si prestatorul casnic nerezolvate pe cale amiabila se solutioneaza de catre instanta competenta in a carei raza teritoriala se afla domiciliul beneficiarului casnic.


Art. 17


In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.


Art. 18


- Articolul 224 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:


1.La alineatul (1) , dupa litera q) se introduce o noua litera, litera r) , cu urmatorul cuprins:


"r) prestatorii casnici care utilizeaza si preschimba in bani, potrivit legii, cel putin 85 de tichete de activitati casnice, lunar."


2.Alineatul (11) se modifica si va avea urmatorul cuprins:


"(11) Persoanele care au dobandit calitatea de asigurat in baza alin. (1) lit. c) , q) si r) nu pot avea la randul lor coasigurati."


Art. 19


Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024, cu exceptia art. 13 alin. (1) si art. 17, care intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.






Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...



Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati

Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere
Sursa: av. Andreea Deaconu

Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice