din anul 2007, atuul tau de DREPT!
995 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Integral: Procedura pentru solutionarea alternativa a litigiilor prin impunerea unei solutii in cadrul SAL-FIN (Anexa 2 la Regulament)

INTEGRAL: Procedura pentru solutionarea alternativa a litigiilor prin impunerea unei solutii in cadrul SAL-FIN (Anexa 2 la Regulament)


Publicata in Monitorul Oficial nr. 277 din 11.04.2019

ARTICOLUL 1


Organizare, administrare si functionare


(1) SAL-FIN pentru piata financiara nonbancara este infiintata de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, denumita in continuare A.S.F., ca entitate de solutionare alternativa a litigiilor dintre un comerciant ce desfasoara activitati in Romania si se supune autorizarii reglementarii si/sau supravegherii A.S.F., dupa caz, si un consumator rezident in Uniunea Europeana.
(2) SAL-FIN este constituita in scopul de a asigura aplicarea prevederilor Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 mai 2013 privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 si a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL in materie de consum) in domeniul protectiei consumatorului, transpusa in legislatia romana prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare OG nr. 38/2015. Ordonanta asigura cadrul de aplicare directa a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 mai 2013 privind solutionarea online a litigiilor in materie de consum si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 si a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL in materie de consum).
(3) Functionarea SAL-FIN se va face conform prevederilor legale in vigoare:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) legislatia din domeniile asigurarilor-reasigurarilor, instrumentelor si investitiilor financiare si sistemului de pensii administrate privat, completata de legislatia incidenta;
c) Ordonanta Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, cu modificarile ulterioare;
d) Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;
e) Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si legislatia incidenta acesteia.
(4) Prezenta procedura se aplica in solutionarea alternativa a litigiilor in cadrul SAL-FIN.
(5) Nu se supun prevederilor prezentei proceduri:
a) procedurile de solutionare a reclamatiilor consumatorilor derulate de comercianti prin proceduri proprii;
b) serviciile neeconomice de interes general;
c) litigiile dintre comercianti;
d) negocierile directe dintre consumator si comerciant;
e) incercarile efectuate de un judecator de a solutiona un litigiu pe parcursul procedurii judiciare referitoare la respectivul litigiu;
f) procedurile initiate de un comerciant impotriva unui consumator;
g) litigiile ce privesc starea civila, capacitatea persoanelor, dezbaterea succesorala, relatiile de familie, drepturi asupra carora partile nu pot sa dispuna.
(6) In functionarea sa, SAL-FIN este asistata de un secretariat tehnic.


ARTICOLUL 2
Definitii
In sensul prezentei proceduri, termenii si expresiile utilizate au semnificatiile definite prin Regulamentul Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 4/2016 privind organizarea si functionarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar nonbancar (SAL-FIN), cu modificarile si completarile ulterioare.


ARTICOLUL 3
Refuzul SAL-FIN
(1) SAL-FIN poate refuza instrumentarea unui anumit litigiu, in conformitate cu prevederile OG nr. 38/2015, pentru urmatoarele motive:
a) consumatorul nu a incercat sa contacteze comerciantul in cauza pentru a discuta reclamatia sa si nu a cautat, ca un prim pas, sa rezolve diferendul direct cu comerciantul;
b) litigiul este promovat cu rea-credinta sau este ofensator;
c) litigiul este sau a fost analizat anterior de catre o alta entitate de SAL sau de catre o instanta judecatoreasca;
d) consumatorul nu a prezentat reclamatia catre SAL-FIN in termen de un an de la data la care acesta, dupa caz, a prezentat reclamatia comerciantului sau de la data savarsirii faptei ce a dat nastere litigiului ori, in cazul faptelor continue, de la data incetarii acestora;
e) instrumentarea unui astfel de litigiu ar afecta in mod grav functionarea eficienta a SAL-FIN;
f) litigiul nu priveste un comerciant aflat in supravegherea A.S.F.
(2) In cazul in care SAL-FIN nu poate analiza un litigiu inaintat, Secretariatul tehnic va prezenta consumatorului o explicatie privind motivele neanalizarii litigiului in termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului complet.
(3) Refuzul examinarii unui anumit litigiu, potrivit prezentului inscris, nu va afecta accesul consumatorilor la alte proceduri SAL, inclusiv in cazul litigiilor transfrontaliere.
(4) In cazul in care SAL-FIN nu poate examina un litigiu prezentat, conform alin. (1), consumatorul se poate adresa unei alte entitati SAL competente.


ARTICOLUL 4
Independenta si impartialitate
(1) In cadrul SAL-FIN vor fi inscrisi conciliatori ce se vor regasi in Registrul conciliatorilor, pe domenii specifice competentelor tehnice ale acestora.
(2) Conciliatorii sunt independenti si impartiali in indeplinirea atributiilor lor.
(3) Nicio autoritate, inclusiv Colegiul de coordonare sau Secretariatul tehnic, nu poate interveni direct sau indirect in adoptarea si impunerea unei solutii de catre un conciliator.
(4) Conciliatorul desemnat este abilitat sa judece un litigiu determinat si sa impuna partilor o solutie de rezolvare a litigiului.
(5) Conciliatorul/Conciliatorii consemneaza dezbaterile in incheieri de sedinta, analizeaza documentele partilor si le preda/predau catre Secretariatul tehnic al SAL-FIN.
(6) Colegiul de coordonare poate solicita, la cererea Secretariatului tehnic, orice informatii sau documente pentru a se asigura de integritatea si impartialitatea conciliatorilor in cazurile administrate.
(7) Partile aflate in litigiu vor fi notificate de catre Secretariatul tehnic al SAL-FIN imediat dupa primirea tuturor documentelor care contin informatii relevante referitoare la litigiu.
(8) In cursul procedurilor SAL:
a) partile au dreptul de a-si exprima punctul de vedere cu privire la obiectul litigiului inaintat spre solutionare, precum si de a primi din partea conciliatorilor probele, documentele si elementele de fapt prezentate de cealalta parte, orice declaratii si avize ale expertilor si de a prezenta observatii pe marginea acestora;
b) partile sunt informate cu privire la rezultatul procedurii SAL, in scris pe un suport durabil sau prin posta electronica, precizandu-se motivele pe care se intemeiaza rezultatul.


ARTICOLUL 5
Registrul conciliatorilor
(1) Registrul conciliatorilor (Registrul) se constituie conform Regulamentului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 4/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Inscrierea conciliatorilor in Registru se face specificandu-se pentru fiecare conciliator titlurile stiintifice detinute si activitatea profesionala care il defineste, vechimea si domeniul de competente in care poate solutiona litigiile.
(3) Registrul conciliatorilor este public, fiind disponibil pe pagina de internet a SAL-FIN.
(4) Totalitatea conciliatorilor inscrisi in Registru constituie Corpul conciliatorilor.
(5) Suspendarea, incetarea calitatii de conciliator si, respectiv, radierea sa din Registru se fac in conditiile mentionate in Regulamentul Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 4/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.


ARTICOLUL 6
Raspunderea conciliatorilor
(1) Intrunirea Corpului conciliatorilor se realizeaza in plen, care reuneste totalitatea conciliatorilor inscrisi in Registrul conciliatorilor.
(2) In cazul in care exista suspiciuni ale Colegiului de coordonare al SAL-FIN cu privire la impartialitatea unui conciliator, Colegiul de coordonare convoaca Plenul Corpului conciliatorilor pentru dezbaterea cazului supus SAL-FIN. Intalnirea poate fi convocata in termen de 3 zile lucratoare de la luarea la cunostinta a situatiei si se considera ca exista cvorum daca sunt prezenti cel putin jumatate plus unu din numarul de conciliatori inscrisi in Registru. Neintrunirea numarului determina o alta convocare, la care decizia se ia cu majoritatea celor prezenti. Prezenta la convocarea Plenului Corpului conciliatorilor este obligatorie, prin exceptie se poate absenta doar in conditiile existentei unor motive bine intemeiate, probate cu inscrisuri.
(3) Plenul Corpului conciliatorilor va transmite Colegiului de coordonare punctul sau de vedere cu privire la situatia sesizata.
(4) Conciliatorii sunt raspunzatori si pot fi tinuti sa achite daune in conditiile legii atat fata de parti, cat si fata de SAL-FIN:
a) daca dupa acceptare renunta in mod nejustificat la insarcinarea lor;
b) daca nu participa la solutionarea litigiului sau nu pronunta hotararea in termenul prevazut de prezenta procedura;
c) daca nu respecta caracterul confidential al concilierii;
d) daca incalca in mod flagrant indatoririle ce le revin potrivit regulamentului prevazut la alin. (1) si prezentei proceduri.
(5) Conciliatorii sunt impartiali si independenti in solutionarea litigiilor cu care au fost investiti si raspund direct si personal, conform dreptului comun aplicabil.
(6) Plenul Corpului conciliatorilor adopta recomandari pe care le transmite conciliatorilor. Recomandarile sunt adoptate cu majoritatea simpla a celor prezenti la sesiunea extraordinara.


ARTICOLUL 7
Impunerea unei solutii
(1) La debutul procedurii prin impunerea unei solutii, partile sunt informate cu privire la conditiile speciale ale unei astfel de alegeri, si anume:
a) caracterul obligatoriu al solutiei;
b) faptul ca partile nu au posibilitatea de a alege daca accepta sau nu solutia;
c) faptul ca niciuna dintre parti nu se poate retrage dintr-o asemenea procedura;
d) faptul ca implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara separata;
e) faptul ca solutia propusa poate fi diferita de un rezultat stabilit de catre o instanta care aplica dispozitiile legale in vigoare;
f) consecintele juridice ale acceptarii unei astfel de solutii.
(2) SAL-FIN se asigura ca partile isi dau acordul scris cu privire la caracterul obligatoriu al solutiei, anterior demararii procedurilor.
(3) SAL-FIN organizeaza si administreaza solutionarea litigiilor nationale pe calea solutionarii alternative a litigiilor prin impunerea unei solutii in cadrul SAL-FIN, in mod institutionalizat, pe baza sesizarii SAL-FIN in conditiile prezentei proceduri.


ARTICOLUL 8
Comisia de conciliere
(1) Comisia de conciliere este formata dintr-un conciliator unic sau din 3 conciliatori desemnati, dintre care unul este supraconciliator. Solutionarea litigiului apartine exclusiv Comisiei de conciliere.
(2) Pentru fiecare litigiu supus solutionarii alternative prin procedura impunerii unei solutii in cadrul SAL-FIN, consumatorul desemneaza un conciliator odata cu depunerea solicitarii la SAL-FIN.
(3) Comerciantul are obligatia ca, in termen de 5 zile de la data de cand i-a fost comunicat litigiul de catre SAL-FIN, sa isi exprime acordul sau dezacordul cu privire la persoana conciliatorului desemnat de catre consumator.
(4) In cazul in care comerciantul nu este de acord cu persoana conciliatorului ales de consumator, va desemna la randul sau un conciliator, iar prin aplicarea unui algoritm stabilit de catre Colegiul de coordonare SAL-FIN se va numi, prin decizie a membrului coordonator, un supraconciliator, la propunerea Secretariatului tehnic. Desemnarea conciliatorului de catre comerciant se face in termenul prevazut la alin. (3).
(5) Conciliatorii isi exercita activitatea cu titlu individual, independent si impartial, fiind supusi numai legii, iar aprecierea probelor si luarea deciziilor se fac in baza convingerii intime a conciliatorului.
(6) Comisia de conciliere se considera constituita la data acceptarii conciliatorului unic sau, dupa caz, la data desemnarii supraconciliatorului.
(7) In termen de maximum 10 zile de la data constituirii, partile sunt obligate sa transmita toate documentele solicitate de comisia de conciliere in scopul solutionarii litigiului.
(8) Comisia de conciliere va putea dispune, dupa caz, ascultarea partilor, in masura in care este necesar, si reluarea dezbaterilor in sedinte succesive.
(9) In conditiile recuzarii unuia sau mai multor conciliatori, acestia se inlocuiesc conform procedurii prevazute la alin. (2) - (4). Ulterior recuzarii si inlocuirii conciliatorilor, noii conciliatori vor relua procedura SAL.
(10) Recuzarea trebuie sa fie ceruta, cu o motivare pertinenta si obiectiva, sub sanctiunea decaderii, in termen de 5 zile de cand partea a luat cunostinta de numirea conciliatorului sau de cand a aparut cauza.
(11) Conciliatorii pot fi recuzati motivat pentru cauze ce pun la indoiala independenta si impartialitatea lor, in conformitate cu prevederile Regulamentului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 4/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(12) Orice conciliator care stie ca exista o cauza de recuzare a sa este obligat sa instiinteze atat partile, cat si pe ceilalti conciliatori inainte de a accepta insarcinarea de conciliere sau, daca aceste fapte intervin dupa acest moment, de indata ce a luat cunostinta de existenta lor.
(13) Cererile de recuzare neintemeiate sau nejustificate de catre partea care a cerut recuzarea conduc la anularea recuzarii.
(14) In caz de retragere a conciliatorului/conciliatorilor, acesta/acestia va/vor fi inlocuit/inlocuiti conform prezentei proceduri.


ARTICOLUL 9
Hotararea Comisiei de conciliere
(1) Procedura solutionarii alternative a litigiilor prin impunerea unei solutii in cadrul SAL-FIN ia sfarsit prin pronuntarea unei hotarari de impunere.
(2) Daca partile nu au convenit altfel, Comisia de conciliere trebuie sa pronunte hotararea in termen de cel mult 90 de zile de la data constituirii sale.
(3) Partile pot propune in scris prelungirea termenului, cu acordul Comisiei de conciliere.
(4) Pentru motive temeinice, termenul poate fi prelungit de Comisia de conciliere cu cel mult 60 de zile.
(5) Hotararea se ia cu unanimitate de voturi sau, in caz de dezacord, cu majoritate. Conciliatorul care a avut o alta parere isi va redacta si semna opinia separata, cu motivare.
(6) Comisia de conciliere solutioneaza litigiul in temeiul normelor de drept aplicabile, tinand seama, atunci cand este cazul, si de uzantele comerciale.
(7) Hotararea se redacteaza in scris si trebuie sa cuprinda identitatea partilor, domiciliul, numele si domiciliul in cazul reprezentantilor, persoanele participante la dezbaterea litigiului, componenta nominala a Comisiei de conciliere, mentionarea acordului partilor privind caracterul obligatoriu al solutiei, obiectul litigiului si sustinerile pe scurt ale partilor, locul si data pronuntarii hotararii, semnaturile tuturor conciliatorilor, cu exceptia celei a conciliatorului care a avut o alta parere, daca este cazul.
(8) Hotararea se comunica partilor in termen de 15 zile calendaristice de la adoptare si produce efecte de la data comunicarii.
(9) Greselile materiale din textul hotararii, greseli evidente ce nu schimba fondul solutiei, precum si greselile de calcul pot fi rectificate, la cererea oricareia dintre parti, in termenul prevazut, printr-o cerere de indreptare, pronuntarea avand loc in cadrul aceleiasi Comisii de conciliere.
(10) Hotararea se comunica partilor in termen de 15 zile calendaristice de la adoptare si produce efecte de la data comunicarii. Aceasta poate fi atacata la instanta de judecata competenta, in termen de 15 zile de la comunicare.
(11) Hotararile care nu sunt atacate in termenul de 15 zile calendaristice de la data comunicarii constituie de drept titlu executoriu.
(12) Hotararile Comisiei de conciliere pot fi publicate.


ARTICOLUL 10
Constituirea resurselor financiare
(1) Procedura de solutionare a litigiilor de catre SAL-FIN este gratuita pentru consumatorul parte in litigiu.
(2) In cazul in care pentru solutionarea litigiului sunt necesare expertize tehnice, traduceri legalizate si apostilate sau alte probe, costul acestora este suportat de partea din litigiu care le solicita.
(3) In cazul in care partile solicita solutionarea litigiului intr-o locatie diferita de cea a SAL-FIN pentru care este necesara deplasarea conciliatorului sau a Comisiei de conciliere si a Secretariatului tehnic, partea solicitanta asigura spatiul si suporta costul deplasarii.


ARTICOLUL 11
Asigurarea conditiilor necesare desfasurarii activitatii
A.S.F. asigura spatiul necesar desfasurarii activitatii SAL-FIN, cu exceptia cazului prevazut la art. 10 alin. (3).


ARTICOLUL 12
Obligatia de confidentialitate
Conciliatorii si personalul Secretariatului tehnic au obligatia de a asigura confidentialitatea procedurii.


ARTICOLUL 13
Limba utilizata in procedura de impunere a unei solutii
Limba folosita in desfasurarea concilierii este limba romana. Partea ce solicita desfasurarea dezbaterii in alta limba, la cererea si pe cheltuiala sa, va asigura conciliatorului serviciile unui interpret.





Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Legislaţie

OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p
Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...

Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...

Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici
Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...

Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...

Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...

Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006
Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...



Articole Juridice

Telemunca, noul regim de munca in era digitala
Sursa: MCP avocati

Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului
Sursa: MCP avocati

Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca
Sursa: MCP avocati

Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca
Sursa: MCP avocati

Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere
Sursa: av. Andreea Deaconu

Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Ştiri Juridice