Art. 1 - (1) In acord cu literatura de specialitate in domeniu, competentele profesionale pot fi definite in doua sensuri, de atributii sau activitati care revin unei persoane ca urmare a unui rol sau statut sau de suma a cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor care contribuie la capacitatea unei persoane de a-si indeplini eficient rolul. In sensul prezentelor norme, competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile profesionale cerute potrivit specialitatii atestate, la nivelul treptei de atestare obtinute.(2) Competentele profesionale ale psihologilor se stabilesc de catre Colegiul Psihologilor din Romania (CPR), fiind obligatorii in recunoasterea si certificarea atributiilor psihologilor din Romania.(3) Competentele psihologilor sunt dezvoltate prin intermediul educatiei si formarii profesionale a psihologilor, organizate conform prezentelor norme, precum si prin intermediul experientei profesionale relevante.
Art. 2. - (1) Competentele profesionale ale psihologilor sunt impartite dupa cum urmeaza:a) competente profesionale transversale;b) competente profesionale de specialitate, care la randul lor sunt: specifice, definind o anumita specializare din cadrul psihologiei, si generale, referindu-se la: competente psihologice care pot fi accesate si de profesionisti care nu sunt licentiati in psihologie - exemplificativ, psihoterapia si terapia ocupationala sau la specializari aflate in stransa interactiune cu psihologia, fara insa a constitui o specializare psihologica exclusiva - exemplificativ, psihopedagogie speciala si/sau la un cumul de competente specifice care nu constituie insa o specializare suficient de larga si/sau independenta pe piata muncii - exemplificativ, psihologie judiciara.(2) Specialitatile psihologice se definesc prin competentele de specialitate pe care le subsumeaza, si nu prin locul de munca. In aceasta logica, specialitatile si competentele cuprinse in cadrul acestora trebuie sa fie suficient de largi pentru a permite o prezenta activa si sustenabila pe piata muncii, dar suficient de specifice pentru a delimita o expertiza cat mai omogena si coerenta.
Art. 3. - (1) Competentele profesionale transversale reprezinta domeniul competentelor comune ale psihologilor de a exercita anumite atributii cu caracter general in profesie. Competentele profesionale transversale constau in capacitatea comuna dovedita a psihologilor atestati de a selecta, a combina si a utiliza adecvat cunostintele, abilitatile, valorile si atitudinile obtinute in procesul de invatare, in vederea rezolvarii cu succes a unor categorii de situatii profesionale nespecializate, circumscrise profesiei de psiholog, in conditii de eficacitate si eficienta.(2) Competentele profesionale transversale contin si acele capacitati care transcend unui anumit domeniu, avand o natura transdisciplinara. Acestea constau in abilitati de lucru in echipa, abilitati de comunicare orala si scrisa in limba materna sau intr-o limba straina, precum si utilizarea tehnologiei. Competentele profesionale transversale contin capacitatile de rezolvare a problemelor si luarea deciziilor, recunoasterea si respectul diversitatii si multiculturalitatii, autonomia invatarii, initiativa si spirit antreprenorial, deschiderea catre invatarea pe tot parcursul vietii, respectarea si dezvoltarea valorilor si eticii profesionale, potrivit standardelor de formare profesionala.
Art. 4. - (1) Competentele profesionale de specialitate reprezinta competentele psihologilor atestati intr-o specialitate profesionala, care constau in capacitatea psihologului, potrivit cunostintelor acumulate in formarea profesionala, de a exercita anumite atributii de specialitate in profesia de psiholog.(2) Competentele profesionale de specialitate contin si capacitatile transdisciplinare, constand in abilitati de lucru intr-o echipa interdisciplinara, abilitati de comunicare orala si scrisa, specifice unei specialitati profesionale, precum si utilizarea tehnologiei, a informatiei si comunicarii specifice, cu aplicabilitate intr-o anumita specialitate profesionala.(3) Competentele profesionale de specialitate raman valabile pentru tot parcursul profesional al psihologului, indiferent de nivelul/treapta de atestare, fara a mai fi necesara reluarea acestora la trecerea intr-un nivel superior de specializare.
Art. 5. - (1) Prezentele norme contin descrierea sintetica a competentelor profesionale, transversale si de specialitate care sunt conferite prin atestarea dreptului de libera practica in fiecare specialitate psihologica.(2) Orice psiholog detine atat competente profesionale transversale, cat si competente profesionale de specialitate, potrivit specialitatilor profesionale, in raport cu treptele de atestare.(3) In completarea prezentelor norme, comitetul director va realiza descrierea amanuntita si prezentarea detaliata a continutului competentelor profesiei de psiholog, din perspectiva de suma a cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor care contribuie la capacitatea unui psiholog de a-si indeplini eficient rolul.
Art. 6. - Competentele profesionale transversale sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant are urmatoarele competente:a) utilizarea titlului si parafei de psiholog, a atestatului de libera practica ca practicant, a codului personal si a calitatii de membru al Colegiului Psihologilor din Romania;b) infiintarea formelor de exercitare a profesiei, in conditiile supervizarii profesionale, sau incheierea contractelor individuale de munca avand ca obiect prestarea serviciilor psihologice;c) participarea la formarea profesionala specifica profesiei de psiholog in specialitatea mentionata in atestatul de libera practica obtinut;d) achizitia si utilizarea metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica in specialitatea mentionata pe atestatul de libera practica, in mod independent, in conditiile supervizarii profesionale;e) eliberarea avizelor si rapoartelor psihologice, a concluziilor sedintelor de consiliere psihologica sau psihoterapie, interventia psihologica, stabilirea psihodiagnosticului specific si inaintarea recomandarilor in specialitatea mentionata pe atestatul de libera practica, dupa caz, in mod independent, in conditiile supervizarii profesionale;f) desfasurarea activitatilor prevazute de art. 5 din Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania, cu modificarile ulterioare, in limita competentelor profesionale de specialitate si a specialitatilor profesionale atestate;g) exercitarea dreptului de vot in procedurile de alegeri ale forurilor de conducere, organizate la nivelul filialei teritoriale;h) intelegerea si utilizarea informata a rezultatelor cercetarii pentru imbunatatirea practicii profesionale; implicarea in activitati de cercetare, participare la proiectarea cercetarii, culegerea datelor, analiza rezultatelor sub coordonarea unui psiholog ce detine titlul de doctor in Psihologie, in domeniul de specializare in care se deruleaza cercetarea;i) participarea la proiecte de cercetare, participare la culegerea, procesarea si analiza datelor, in conformitate cu exigentele impuse de coordonatori;j) cunoasterea si aplicarea normelor deontologice, reflectia etica in situatii problematice;k) gestiune financiara si administrativa: gestionarea serviciilor prestate tinand seama de aspectele legale, financiare, de personal, portofoliu de clienti etc.;l) dezvoltare profesionala continua: actualizarea constanta a cunostintelor in domeniul de specialitate, in acord cu evolutia domeniului stiintific, si mentinerea relatiilor profesionale cu alti profesionisti si organisme profesionale si stiintifice relevante.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant plus urmatoarele competente:a) infiintarea formelor de exercitare a profesiei, in conditiile autonomiei profesionale;b) desfasurarea activitatilor de formare profesionala apartinand specialitatii profesionale, in cadrul unor programe acreditate de Colegiul Psihologilor din Romania;c) supervizarea activitatii profesionale a psihologilor practicanti, cu conditia inscrierii in registrul supervizorilor;d) participarea, pe baza de mandat, in comisii de control profesional;e) participarea la proiecte si retele de cercetare, participare la proiectarea cercetarii, culegerea datelor, analiza rezultatelor in conformitate cu exigentele impuse de coordonatori;f) organizarea de evenimente de diseminare a informatiei stiintifice si profesionale;g) exercitarea dreptului de vot in procedurile de alegeri ale forurilor de conducere, organizate la nivelul filialei teritoriale si la nivel national, putand candida pentru indeplinirea functiei de membru in Conventia Nationala a Colegiului Psihologilor din Romania, de membru si presedinte in comitetul filialei teritoriale din care face parte si pentru functia de membru in forurile de conducere nationale, in conditiile hotararii comitetului director al Colegiului Psihologilor din Romania;h) participarea la dezvoltarea de noi produse si servicii, instrumente de evaluare psihologica si/sau programe de interventie in domeniul de specializare detinut.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist plus urmatoarele competente:a) dezvoltarea de noi produse si servicii, conceperea de instrumente de evaluare psihologica si/sau programe de interventie in domeniul de specializare detinut;b) initierea si dezvoltarea de evenimente de diseminare a informatiei stiintifice si profesionale;c) participarea, pe baza de mandat, in comisii de lucru, comisii de control profesional sau foruri de reprezentare a profesiei de psiholog si a activitatilor sau serviciilor psihologice;d) exercitarea dreptului de vot in procedurile de alegeri ale forurilor de conducere, organizate la nivelul filialei teritoriale si la nivel national, putand candida pentru indeplinirea functiei de membru in Conventia Nationala a Colegiului Psihologilor din Romania, de membru in comitetul filialei teritoriale din care face parte si pentru functia de membru in forurile de conducere nationale, in conditiile hotararii Comitetului director al Colegiului Psihologilor din Romania;e) supervizare si mentorat pentru psihologii practicanti si specialisti.
Art. 7. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie clinica sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologie clinica are urmatoarele competente specifice:a) evaluare psihologica clinica: evaluare psihologica cu referire la factorii psihologici implicati/relevanti pentru sanatate si boala, la copii si adulti, cu relevanta pentru individ, cuplu, familie, grup/organizatie - exemplificativ, identificarea factorilor psihologici implicati in sanatate, dezvoltare si tulburare/boala mintala, handicap/dizabilitati, evaluarea psihologica clinica a copiilor cu cerinte educationale speciale - CES, tulburari de neurodezvoltare, contributii la validarea unor metodologii si instrumente de evaluare psihologica clinica, acordarea de feedback oral persoanelor in urma evaluarii psihologice, redactarea de rapoarte scrise de evaluare psihologica clinica. Cunostinte: psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare si testare psihologica, psihometrie, instrumente de evaluare psihologica clinica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievator, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica clinica si consiliere primara, pentru modificarea factorilor psihologici cu relevanta pentru sanatate si boala, in cazul copiilor si adultilor, administrate individual, in cuplu, familie sau grup - exemplificativ: autocunoastere/optimizare/dezvoltare personala/psihologie pozitiva/coaching psihologic, promovarea sanatatii si prevenirea patologiei, interventii paliative, asistenta psihologica clinica a copiilor cu CES, participarea la validarea metodelor de asistenta psihologica clinica, participare in implementarea de proiecte in consiliere psihologica/sanatate individuala si de grup. Cunostinte: psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, consiliere psihologica si psihoterapie, evaluare psihologica clinica, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana asistata, aplicarea principiilor si standardelor etice in consiliere si psihoterapie, ascultare activa, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea psihologica.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica clinica: realizarea expertizelor psihologice judiciare si extrajudiciare pentru instantele de fond, realizarea evaluarilor neuropsihologice clinice, identificarea factorilor psihologici implicati in sarcina sau adoptie, plasament, adictii, mediul institutional sau penitenciar, participare la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica clinica;b) interventie psihologica clinica si consiliere primara, inclusiv consiliere psihologica/tehnici psihoterapeutice de scurta durata asociate unei scoli de consiliere/psihoterapie traditionala, in cazurile legate de sarcina, protectia sociala si a copilului, tulburari din spectrul autist, tulburari de neurodezvoltare, adictii, asistenta psihologica a victimei si agresorului, mediul institutional sau penitenciar, justitie, participarea la dezvoltarea si validarea metodelor de asistenta psihologica clinica, participarea la dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica/sanatate individuala si de grup.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica clinica: evaluare psihologica pentru partile implicate in orice fel de proces judiciar, organizarea unor studii clinice controlate pentru stabilirea factorilor etiopatogenetici implicati in boala si nivelul de aderenta la tratamentul medical, elaborarea de metode si instrumente de evaluare psihologica, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore si al nivelului de discernamant, dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica clinica, orice alta activitate de evaluare psihologica clinica care nu a fost cuprinsa in competentele celorlalte trepte de specializare;b) interventie psihologica clinica si consiliere primara: asistenta si interventie psihologica pentru partile implicate in orice fel de proces judiciar, elaborarea de metode si instrumente de lucru si interventie, dezvoltarea si validarea metodelor de asistenta psihologica clinica, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica/sanatate individuala si de grup.
Art. 8. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihoterapie sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihoterapie are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluarea psihologica si conceptualizarea clinica a cazurilor din perspectiva modelelor clinice generale: evaluare psihologica cu referire la factorii psihologici implicati/relevanti pentru sanatate si boala, la copii si adulti, cu relevanta pentru individ, cuplu sau familie, dupa caz, acordarea de feedback oral persoanelor in urma evaluarii psihologice, redactarea de rapoarte scrise de evaluare psihologica clinica. Cunostinte: psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihologica clinica, instrumente de evaluare psihologica clinica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievator, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventia psihologica specifica unei abordari psihoterapeutice (psihoterapie) - interventia psihologica prin care se modifica mecanismele psihologice implicate in sanatate, dezvoltare si tulburare/boala mintala, autocunoastere si dezvoltare personala, controlul factorilor psihologici implicati in sanatate si boala, prevenirea patologiei, participarea la validarea metodelor si tehnicilor de psihoterapie/asistenta psihologica clinica, participare in implementarea de proiecte in consiliere psihologica/psihoterapie si sanatate individuala si de grup. Cunostinte: consiliere psihologica si psihoterapie, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea psihologica;c) psihoterapia individuala, de cuplu si de grup, a copilului, familiei si adultului, cu aplicatie generala, pentru promovarea si optimizarea sanatatii si dezvoltarii umane, in cadrul unei abordari psihoterapeutice. Cunostinte: psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, consiliere psihologica si psihoterapie, evaluare psihologica clinica, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, aplicarea principiilor si standardelor etice in consiliere si psihoterapie, ascultare activa, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea psihologica.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluarea psihologica si conceptualizarea clinica a cazurilor din perspectiva modelelor clinice generale si a formei de psihoterapie practicate;b) psihoterapie: individuala, de cuplu si de grup, a copilului, familiei si adultului, inclusiv in genetica, sarcina, educatie, protectia sociala si a copilului, tulburari din spectrul autist, trauma, adictii, asistenta psihologica a victimei si agresorului, interventii paliative, mediul institutional sau penitenciar, justitie, promovarea si optimizarea sanatatii, participarea la constructia si validarea metodelor si tehnicilor de psihoterapie/asistenta psihologica clinica, participarea la dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica/psihoterapie si sanatate individuala si de grup.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarea competenta: psihoterapie - constructia si validarea metodelor si tehnicilor de psihoterapie/asistenta psihologica clinica, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica/psihoterapie si sanatate individuala si de grup.
Art. 9. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea consiliere psihologica sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea consiliere psihologica are urmatoarele competente de specialitate:a) evaluarea psihologica si conceptualizarea clinica a cazurilor din perspectiva modelelor clinice generale si a formei de psihoterapie practicate: evaluare psihologica cu referire la factorii psihologici implicati/relevanti pentru sanatate si boala, la copii si adulti, cu relevanta pentru individ, cuplu sau familie, dupa caz, acordarea de feedback oral persoanelor in urma evaluarii psihologice, redactarea de rapoarte scrise de evaluare psihologica clinica. Cunostinte: psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihologica clinica, instrumente de evaluare psihologica clinica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica clinica, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievator, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare;b) interventie psihologica clinica si consiliere psihologica, inclusiv consiliere psihologica asociata unei scoli traditionale si psihoterapii scurte, pentru modificarea factorilor psihologici cu relevanta pentru sanatate si boala, spre exemplu - autocunoastere, optimizare/dezvoltare personala (psihologie pozitiva/coaching psihologic), promovarea sanatatii si prevenirea patologiei. Cunostinte: psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, consiliere psihologica si psihoterapie, evaluare psihologica clinica, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, aplicarea principiilor si standardelor etice in consiliere si psihoterapie, ascultare activa, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea psihologica.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluarea psihologica si conceptualizarea clinica a cazurilor din perspectiva modelelor clinice generale si a formei de consiliere practicate;b) interventie psihologica clinica si consilierea psihologica, aplicatii inclusiv in genetica (consiliere genetica), sarcina, educatie, protectia sociala si a copilului, tulburari din spectrul autist, trauma, adictii, asistenta psihologica a victimei si agresorului, interventii paliative, mediul institutional sau penitenciar, justitie, a adultului, familiei sau copilului; asistenta psihologica clinica a copiilor cu CES;c) interventie psihologica clinica specifica unei abordari psihoterapeutice - interventie psihologica prin care se urmareste modificarea mecanismelor psihologice implicate in sanatate, dezvoltare si tulburare/boala mintala, autocunoastere si dezvoltare personala, controlul factorilor psihologici implicati in sanatate si boala, prevenirea patologiei. Cunostinte: consiliere psihologica si psihoterapie, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea psihologica.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente: interventie psihologica clinica specifica unei abordari psihoterapeutice, participarea la constructia, etalonarea si validarea metodelor si tehnicilor de psihoterapie/asistenta psihologica clinica, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica si promovare a sanatatii.
Art. 10. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologia muncii si organizationala sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologia muncii si organizationala are competente de specialitate in ceea ce priveste evaluarea psihologica si diagnoza la nivel de post, individual si de grup, dupa cum urmeaza, sub supervizare: evaluarea contextului muncii - realizeaza analiza psihologica a muncii si elaboreaza fise de post, in functie de caracteristicile contextului organizational; evaluarea indivizilor - realizeaza psihodiagnostic individual in vederea angajarii, autorizarii/mentinerii in functie sau la solicitarea institutiilor abilitate, conform legislatiei in vigoare; evaluarea grupurilor - sa realizeze evaluarea psihologica a grupurilor, respectiv diagnoza perceptiilor si constructiilor mentale tipice pentru membrii unui grup si diagnoza diferentelor intergrupale; evaluarea sistemelor - capacitatea psihologului de a evalua sisteme, procese, proceduri, politici - exemplificativ: sistemul de selectie dintr-o organizatie; acordarea feedbackului - ofera feedback oral unei persoane/unui grup examinat(e) in urma evaluarii psihologice; redactarea de rapoarte - redactarea unui raport scris referitor la evaluarea psihologica individuala/de grup. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii psihologice in psihologia muncii si organizationala, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor de evaluare in organizatii, instrumentele/tehnicile specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, configurarea fisei de evaluare psihologica, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic psihologic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica si diagnoza la nivel de post, individual si de grup: in plus, evaluarea complexa a contextului muncii, ce presupune si o diagnoza a caracteristicilor locului de munca in aspecte precum siguranta, sanatatea, erorile umane, volumul de munca; evaluarea complexa a indivizilor, ce presupune si evaluarea legata de promovare sau dezvoltare profesionala, orientare vocationala; evaluarea grupurilor; evaluarea sistemelor; dezvoltarea si testarea unui produs specific - sa dezvolte si sa verifice validitatea unui instrument de evaluare psihologica; acordarea feedbackului; redactarea de rapoarte - redacteaza un raport la produsul testat. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii psihologice in psihologia muncii si organizationala, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor de evaluare in organizatii, instrumentele/tehnicile specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, configurarea fisei de evaluare psihologica, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic psihologic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventie indirecta - consiliaza, instruieste si sustine angajatii, managerii sau membrii sindicatului in aspecte legate de volumul de munca, managementul stresului, activitati de resurse umane. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere/principii si proceduri de realizare a consilierii, predictori ai performantei si satisfactiei in munca - aptitudini, personalitate, atitudini, comportamente, stilul de viata, elemente de psihologia stresului, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei;c) lucrul pe proiect/produs: dezvoltarea si testarea unui produs specific - sa dezvolte si sa verifice validitatea unui instrument de evaluare psihologica; dezvoltarea si testarea unui produs specific - sa dezvolte si sa verifice validitatea si utilitatea unui produs de diagnoza organizationala, la nivel de post, individual sau de grup; implementarea si evaluarea unui produs specific - capacitatea psihologului de a implementa sisteme functionale la nivel individual, de grup sau organizational, cum ar fi sisteme de evaluare sau monitorizare a performantelor, precum si de a evalua utilitatea lor. Cunostinte: notiuni de baza in diagnoza nivelelor organizationale vizate, principii si proceduri de realizare a diagnozei specifice diferitelor nivele organizationale, elemente de psihologia stresului ocupational, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: desfasoara diagnoze cu impact asupra dimensiunilor organizationale, organizeaza/participa in echipa la interventii cu impact pentru nivelele vizate in organizatii, aplica strategii adecvate pentru reglarea atitudinilor si comportamentului deficitar/disfunctional in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica si diagnoza la nivel de post, individual si de grup: evaluarea complexa a contextului muncii; evaluarea complexa a indivizilor; evaluarea grupurilor; evaluarea sistemelor; acordarea feedbackului; redactarea de rapoarte. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii psihologice in psihologia muncii si organizationala, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor de evaluare in organizatii, instrumentele/tehnicile specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, configurarea fisei de evaluare psihologica, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic psihologic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventie psihologica organizationala: interventie directa la nivel individual, de grup si contextual - capacitatea psihologului de a dezvolta persoanele sau grupurile cu care vine in contact si de le ajuta sa isi imbunatateasca performanta si viata la locul de munca, precum si de a modifica variabilele de context; interventie indirecta - consiliaza, instruieste si sustine angajatii, managerii sau membrii sindicatului in aspecte legate de volumul de munca, managementul stresului, activitati de resurse umane. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere, principii si proceduri de realizare a consilierii in vederea dezvoltarii abilitatilor angajatilor, notiuni de managementul stresului, al timpului, dezvoltare personala si profesionala, politici si proceduri organizationale, elemente de psihologia stresului ocupational, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar in organizatii, dezvoltarea unor noi abilitati si cunostinte ale angajatilor in vederea unei mai bune adaptari, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei;c) lucrul pe proiect/produs: dezvoltarea si testarea unui produs specific - in plus, sa dezvolte si sa verifice validitatea si utilitatea unui produs de interventie la nivel de post, individual sau de grup; implementarea si evaluarea unui produs specific - in plus, capacitatea psihologului de a implementa interventii functionale la nivel individual, de grup sau organizational, cum ar fi traininguri de managementul stresului, precum si testarea eficacitatii acestora. Cunostinte: notiuni de baza in interventie organizationala la diferite nivele, principii si proceduri de realizare a interventiilor la diferite nivele organizationale, elemente de psihologia stresului ocupational, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: desfasoara interventii cu impact pentru angajati dar si asupra dimensiunilor organizationale, organizeaza/participa in echipa la interventii cu impact pentru organizatii, aplica strategii adecvate pentru reglarea atitudinilor si comportamentului disfunctional in organizatii, dar si pentru dezvoltarea unor noi atitudini, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei.Art. 11. -Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologia transporturilor sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologia transporturilor are urmatoarele competente specifice:a) evaluare psihologica - demersul de cunoastere, prin mijloace de investigare specifice, a configuratiei factorilor psihologici implicati in activitatea de conducere a vehiculelor si stabilirea profilului aptitudinal individual, in scopul identificarii cazurilor care prezinta riscuri pentru propria persoana sau pentru ceilalti participanti la trafic. Implica utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica: observatie/anamneza/interviu/teste, adecvate scopului pentru care se face evaluarea. Implica formularea unui diagnostic psihologic pe baza rezultatelor si formularea de avize/recomandari. Psihologul practicant apeleaza la aceasta competenta in regim de supervizare, efectuand evaluari psihologice, fara drept de reexaminare, pentru: obtinerea categoriilor de permis auto A, B. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii psihologice in transporturi, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor de evaluare in transporturi, instrumentele/tehnicile specifice evaluarii in transporturi, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, configurarea fisei de evaluare psihologica, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic psihologic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare e evidentelor/arhivare;b) interventie/consiliere specifica securitatii traficului - orientarea clientului spre un algoritm de interventii in sensul minimizarii comportamentului periculos/disfunctional in trafic. Include planificarea interventiilor - elaborarea unui plan pertinent pentru atingerea obiectivelor propuse prin serviciul solicitat: autocunoastere in vederea minimizarii dificultatilor in parcurgerea programului de formare, a determinarii modalitatilor de compensare a eventualelor aspecte deficitare din profilul aptitudinal, elemente de conduita preventiva/defensiva, instruire privind perceptia si asumarea riscului, a controlului comportamental perceput si controlului emotional, interventii orientate spre schimbarea intentiilor comportamentale. Include evaluarea serviciului propus - evaluarea serviciului in ceea ce priveste utilitatea, satisfactia clientului, costurile, tinand seama de contextul interventiei solicitate. Psihologul practicant apeleaza la aceasta competenta in regim de supervizare, realizand interventii/consiliere specifice/specifica in cazurile situatiilor problema in parcurgerea programului de formare pentru obtinerea categoriilor de permis A, B si scolarizari pentru functii in siguranta circulatiei rutiere, feroviare, metrou. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere/principii si proceduri de realizare a consilierii, predictori ai conducerii periculoase, precum personalitate, atitudini, norme subiective, stilul de viata, elemente de psihologia riscului, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar in conducere, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei.2. Nivel II - Psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica - demersul de cunoastere, prin mijloace de investigare specifice, a configuratiei factorilor psihologici implicati in activitatea de conducere a vehiculelor si stabilirea profilului aptitudinal individual, in scopul identificarii cazurilor care prezinta riscuri pentru propria persoana sau pentru ceilalti participanti la trafic. Include utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica: observatie/anamneza/interviu/teste, adecvate scopului pentru care se face evaluarea. Formularea unui diagnostic psihologic pe baza rezultatelor si formularea de avize/recomandari. Psihologul specialist apeleaza la aceasta competenta in regim autonom, realizand evaluari psihologice pentru: obtinerea/redobandirea tuturor categoriilor de permis auto; scolarizare si periodic pentru toate functiile ce apartin sigurantei transporturilor, inclusiv transporturile speciale - transport de marfuri periculoase, transport de marfuri agabaritice, transport de valori -, feroviare, cu metroul, navale si reexaminari pentru toate cazurile cu aviz nefavorabil formulat de catre un alt psiholog, practicant sau specialist, fara drept de reexaminare pentru cazurile cu aviz nefavorabil formulat de catre un psiholog principal. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii psihologice in transporturi, criterii stiintifice ale instrumentelor de evaluare utilizate in transporturi, instrumentele/tehnicile specifice evaluarii in transporturi, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, configurarea fisei de evaluare psihologica, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, imbunatatirea tehnicilor, metodelor si probelor utilizate - exemplificativ: grile de observatie, ghid de anamneza/interviu, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea diagnosticului psihologic si a eventualelor recomandari de interventie, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventie/consiliere specifica securitatii traficului - orientarea clientului spre un algoritm de interventii orientate in sensul minimizarii comportamentului periculos in trafic. Include planificarea interventiilor - elaborarea unui plan pertinent pentru atingerea obiectivelor propuse prin serviciul solicitat: autocunoastere in vederea minimizarii dificultatilor in parcurgerea programului de formare, a determinarii modalitatilor de compensare a eventualelor aspecte deficitare din profilul aptitudinal, elemente de conduita preventiva/defensiva, instruire privind perceptia si asumarea riscului, a controlului comportamental perceput si controlului emotional, interventii orientate spre schimbarea intentiilor comportamentale. Implica evaluarea serviciului propus - evaluarea serviciului in ceea ce priveste utilitatea, satisfactia clientului, costurile, tinand seama de contextul interventiei solicitate. Psihologul specialist apeleaza la aceasta competenta in regim autonom, realizand interventii/consiliere specifice in cazurile situatiilor problema pentru categoriile de evaluari efectuate. Initiaza si desfasoara programe de interventie educationala pentru siguranta traficului si realizeaza sedinte de consiliere privind siguranta traficului. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere/principii si proceduri de realizare a consilierii, predictorii conducerii periculoase - personalitate, atitudini, norme subiective, stilul de viata -, elemente de psihologia riscului, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: desfasoara interventii cu impact pentru cultura de securitate in trafic, organizeaza/participa in echipa la interventii cu impact pentru cultura de securitate in trafic, aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar/disfunctional in conducere, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica - demersul de cunoastere, prin mijloace de investigare specifice, a configuratiei factorilor psihologici implicati in activitatea de conducere a vehiculelor si stabilirea profilului aptitudinal individual, in scopul identificarii cazurilor care prezinta riscuri pentru propria persoana sau pentru ceilalti participanti la trafic. Implica utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica: observatie/anamneza/interviu/teste, adecvate scopului pentru care se face evaluarea. Implica formularea unui diagnostic psihologic pe baza rezultatelor si formularea de avize/recomandari. Psihologul principal apeleaza la aceasta competenta in regim autonom si realizeaza evaluari psihologice pentru: obtinerea/redobandirea tuturor categoriilor de permis auto, scolarizare sau periodic pentru toate functiile ce apartin sigurantei circulatiei rutiere, inclusiv transporturile speciale - transport de marfuri periculoase, transport de marfuri agabaritice, transport de valori -, feroviare, cu metroul, navale, reexaminari pentru toate cazurile cu aviz nefavorabil formulat de catre un alt psiholog, expertize psihologice pentru cazurile de inapt sau cele cu diverse restrictii. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii psihologice in transporturi, criterii stiintifice ale instrumentelor de evaluare utilizate in transporturi, instrumentele/tehnicile - agreate de CPR - specifice evaluarii in transporturi, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, configurarea fisei de evaluare psihologica, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de diferiti factori de influenta relevanti pentru situatie, performarea si imbunatatirea tehnicilor, metodelor si probelor utilizate - exemplificativ: etalonare, grile de observatie, ghid de anamneza/interviu, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea diagnosticului psihologic si a eventualelor recomandari de interventie, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventie/consiliere specifica securitatii traficului - orientarea clientului spre un algoritm de interventii orientate in sensul minimizarii comportamentului periculos in trafic. Implica planificarea interventiilor - elaborarea unui plan pertinent pentru atingerea obiectivelor propuse prin serviciul solicitat: autocunoastere in vederea minimizarii dificultatilor in parcurgerea programului de formare, a determinarii modalitatilor de compensare a eventualelor aspecte deficitare din profilul aptitudinal, elemente de conduita preventiva/defensiva, instruire privind perceptia si asumarea riscului, a controlului comportamental perceput si controlului emotional, interventii orientate spre schimbarea intentiilor comportamentale. Implica evaluarea serviciului propus - evaluarea serviciului in ceea ce priveste utilitatea, satisfactia, costurile, tinand seama de contextul interventiei solicitate. Psihologul principal apeleaza la aceasta competenta in regim autonom, realizand interventii/consiliere specifice/specifica in cazul situatiilor problema pentru categoriile de evaluari efectuate. Initiaza si desfasoara programe de interventie educationala pentru siguranta traficului si realizeaza sedinte de consiliere privind siguranta traficului. Poate desfasura programe de reabilitare adaptate cazuisticii. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere/principii si proceduri de realizare a consilierii, predictorii conducerii periculoase - personalitate, atitudini, norme subiective, stilul de viata -, elemente de psihologia riscului, mecanismele de adaptare la situatiile stresante. Abilitati: organizeaza/participa in echipa la interventii cu impact pentru cultura de securitate in trafic, aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar in conducere, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiei.Art. 12. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie aplicata in servicii sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologia aplicata in servicii are competente de specialitate in ceea ce priveste:a) evaluare psihologica, cum ar fi: sub supervizare, evaluarea organizatiilor la nivel de atitudini si comportamente organizationale, climat organizational, evaluarea factorilor psihosociali din mediul extern organizatiei - proiecteaza si realizeaza sondaje de opinie, studii de piata si analize de impact, acordarea feedbackului oral - ofera feedback oral conducerii organizatiei la finalizarea unui proiect, realizarea de rapoarte - redacteaza raport scris referitor la evaluarea psihologica la nivel organizational, precum si la produsul testat si/sau implementat; cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii organizationale, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor utilizate in organizatii sau in afara lor, instrumentele/tehnicile agreate de CPR, specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, analiza de nevoi, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventie indirecta la nivel organizational - sub supervizare, consiliaza, instruieste si sustine angajatii, managerii sau membrii sindicatului in aspecte legate de politici organizationale, schimbare organizationala; consiliere vocationala. Cunostinte: notiuni de baza in consiliere, principii si proceduri de realizare a consilierii si a instruirii, politici organizationale, elemente de schimbare organizationala, mecanismele de adaptare la schimbarile in cariera, cunoasterea pietei muncii si a tendintelor actuale. Abilitati: aplica strategii adecvate pentru reglarea comportamentului deficitar in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul schimbarii organizationale, abilitati de consiliere vocationala;c) lucrul pe proiect/produs: sub supervizare, stabilirea scopurilor - formuleaza obiective si scopuri realiste, masurabile si verificabile pentru activitatile prestate - propunere preliminara, oferta, analiza cerintelor unui produs specific nivelului organizational - defineste produsul in termeni de obiective si rezultate - exemplificativ: descrie cerintele la care trebuie sa raspunda un sistem de monitorizare a factorilor de risc psihosocial la nivel de climat organizational, designul si testarea de produs la nivel organizational - concepe si/sau adapteaza metode pentru evaluarea si analiza perceptiilor angajatilor, a atitudinilor si comportamentelor relationate cu structura, cultura si managementul si le evalueaza validitatea - exemplificativ: dezvoltarea unui chestionar de evaluare a perceptiilor angajatilor si verificarea validitatii sale. Cunostinte: notiuni de baza in ofertarea serviciilor de diagnoza organizationala, principii si proceduri de realizare a analizei de nevoi specifice organizatiilor, elemente de construire a unui chestionar specific unei problematici organizationale. Abilitati: design de produs cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa de analiza de nevoi, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul diagnozei.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica si cultura organizationala - evaluarea factorilor psihosociali din mediul extern organizatiei; acordarea feedbackului oral; realizarea de rapoarte. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii organizationale, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor utilizate in organizatii sau in afara lor, instrumentele/tehnicile, agreate de CPR, specifice evaluarii in organizatii, ghidul de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, analiza de nevoi, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventia indirecta la nivel organizational; in plus - interventie psihologica organizationala: planificarea si realizarea interventiei directe la nivel organizational - ce sprijina schimbarea organizationala, coaching pentru dezvoltarea profesionala; interventii in psihologia reclamei; interventii in psihologia sportului. Cunostinte: notiuni de baza in schimbarea organizationala, principii si proceduri de realizare a interventiei specifice organizationale, elemente de consiliere pe problematici specifice schimbarii si dezvoltarii organizationale, cunostinte de consiliere vocationala, cunoasterea pietei muncii si a tendintelor actuale, elemente de psihologia reclamei si a consumatorilor, psihologia sportului, strategii de coaching. Abilitati: design de interventie cu impact pentru organizatii; organizeaza, participa in echipa la interventii cu impact pentru procesele vizate in organizatii, aplica strategii adecvate pentru consilierea in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul schimbarii organizationale si a activitatilor derivate;c) lucrul pe proiect/produs: stabilirea scopurilor, analiza cerintelor unui produs specific nivelului organizational sau mediului extern - reclama, consumatori, designul si testarea de produs la nivel organizational, de piata sau competitional. Cunostinte: notiuni de baza in ofertarea serviciilor de diagnoza organizationala, principii si proceduri de realizare a analizei de nevoi specifice organizatiilor, elemente de construire a unui chestionar specific unei problematici organizationale. Abilitati: design de produs cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa de analiza de nevoi, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul diagnozei.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: in plus, planificarea si implementarea evaluarii sistemelor la nivel organizational - exemplificativ: realizeaza un studiu privind eficienta proiectului de schimbare culturala. Detine capacitatea de a evalua sisteme, procese, proceduri, politici - cum ar fi sistemul de selectie dintr-o organizatie. Cunostinte: legislatia specifica in vigoare, principiile si procedurile de efectuare a evaluarii organizationale, criterii stiintifice in alegerea si utilizarea instrumentelor utilizate in organizatii sau in afara lor, instrumentele/tehnicile agreate de CPR, specifice evaluarii in organizatii, evaluarea sistemelor, procedurilor, politicilor organizationale, ghiduri de bune practici din domeniu. Abilitati: selectarea instrumentelor adecvate obiectivelor evaluarii, analiza de nevoi, colectarea si analiza riguroasa a informatiilor, tinand seama de factorii de influenta relevanti, coroborarea si interpretarea datelor test/nontest obtinute in urma evaluarii, formularea unui diagnostic si a eventualelor recomandari de interventie specifica, feedback oral si/sau scris, procedee de realizare a evidentelor/arhivare;b) interventie psihologica organizationala directa si indirecta: in plus, coaching pentru dezvoltarea antreprenoriala/business si personala. Cunostinte: notiuni de baza in schimbarea organizationala, principii si proceduri de realizare a interventiei specifice organizationale, elemente de consiliere pe problematici specifice schimbarii si dezvoltarii organizationale, cunostinte de consiliere vocationala, cunoasterea pietei muncii si a tendintelor actuale, elemente de psihologia reclamei si a consumatorilor, psihologia sportului, strategii de coaching. Abilitati: design de interventie cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa la interventii cu impact pentru nivelele vizate in organizatii, aplica strategii adecvate pentru consilierea in organizatii, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul schimbarii organizationale, a proiectelor si activitatilor derivate;c) lucrul pe proiect/produs: in plus, implementarea si evaluarea unui produs specific la nivel organizational - exemplificativ: implementeaza un sistem de autogestionare a echipelor. Cunostinte: notiuni de baza in ofertarea serviciilor de diagnoza organizationala, principii si proceduri de realizare a analizei de nevoi specifice organizatiilor, elemente de construire a unui chestionar specific unei problematici organizationale, testare de produs, analiza de impact, evaluare eficienta produs, proces. Abilitati: design de produs cu impact pentru organizatii, organizeaza, participa in echipa de analiza de nevoi, colaboreaza cu colegi si alti profesionisti in contextul interventiilor, al proiectelor si activitatilor derivate.
Art. 13. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluare psihologica: evaluarea si psihodiagnoza dezvoltarii cognitive, afectiv-motivationale, psihosociale si a personalitatii copiilor, adolescentilor, adultilor si varstnicilor aflati intr-un context educativ de invatare-dezvoltare, evaluarea si psihodiagnoza elevilor cu nevoi educationale speciale, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial si de personalitate al membrilor familiilor elevilor. Cunostinte: psihologie generala, psihologia varstelor, psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, psihopatologie, psihologie clinica, evaluare si testare psihologica in domeniul psihologiei educationale, psihometrie, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievare, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica educationala: consiliere psihoeducationala, vocationala si psihologica in vederea optimizarii sau eficientizarii invatarii, consiliere psihoeducationala si psihologica in vederea promovarii atitudinilor si conduitelor sanogene, consiliere psihoeducationala si psihologica pentru dezvoltarea personala, depasirea situatiilor de criza, conflict si risc. Cunostinte: psihologie generala, psihologie educationala, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare educationala, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, abilitatea de ascultare activa, abilitati de realizare a unui interviu developmental, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: identificarea factorilor psihologici implicati in contextele de invatare la nivelul clasei de elevi, participare la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale;b) interventie psihologica educationala: consilierea vocationala vizand identificarea si stimularea abilitatilor, valorilor si intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind cariera si integrarea pe piata muncii, identificarea, consilierea si orientarea copiilor si tinerilor supradotati capabili de performanta inalta catre programe adecvate nevoilor lor specifice, in colaborare cu alti specialisti;c) consultanta de specialitate: consultanta oferita cadrelor didactice, parintilor, personalului administrativ, liderilor comunitari. Cunostinte: psihologie educationala, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, evaluare educationala, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, capacitatea de a lua decizii informate in procesul de evaluare, utilizarea tehnicilor de consiliere scolara si vocationala, aplicarea unei paradigme stiintifice in consilierea educationala.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: organizarea de studii/activitati/programe cu relevanta in reducerea/remiterea abandonului scolar, reintegrare in scoala, cresterea nivelului de aderenta la contextele educationale, elaborarea de metode si instrumente de evaluare psihologica, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore la nivelul contextelor de scolarizare, dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica educationala, orice alta activitate de evaluare psihologica din domeniul educational care nu a fost cuprinsa in competentele celorlalte trepte de specializare;b) interventie psihologica educationala: elaborarea de metode si instrumente de lucru sau interventie in domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale, dezvoltarea si validarea metodelor de asistenta psihologica educationala, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica educationala/individual si de grup;c) consultanta de specialitate: consultanta oferita institutiilor nationale cu profil educational, celor specializate in orientarea carierei, precum si companiilor interesate de programe cu caracter educational.
Art. 14. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihopedagogie speciala sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihopedagogie speciala are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluare psihologica: evaluarea si psihodiagnoza tipului si severitatii disfunctiei persoanelor cu deficiente/handicap, precum si a comportamentelor adaptative, evaluarea psihopedagogica si psihodiagnoza dezvoltarii cognitive, afectiv- motivationale si psihosociale, precum si a personalitatii persoanelor cu dizabilitati sau CES, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial si de personalitate al membrilor familiilor persoanelor cu dizabilitati. Cunostinte: psihologie generala, psihologia varstelor, psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, psihopatologie, psihologie clinica, evaluare si testare psihologica in domeniul psihologiei educationale, psihometrie, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica, ascultare activa, abilitati de intervievare, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihoeducationala: consilierea psihologica, psihoeducationala si psihopedagogica in vederea optimizarii procesului invatarii, promovarii atitudinilor si conduitelor prosociale, precum si a celor de viata sanatoasa, stimularii motivatiei vizand dezvoltarea personala, depasirii cu succes a situatiilor de criza, conflict si risc in cazul persoanelor cu dizabilitati, interventia psihologica si psihopedagogica in scopul optimizarii autocunoasterii si dezvoltarii personale, preventiei si remiterii dificultatilor cognitive, afective si comportamentale de intensitate subclinica la persoanele cu dizabilitati, furnizarea terapiilor specifice pentru persoanele cu dizabilitati, interventia logopedica preventiva si curativa in tulburarile de limbaj si comunicare. Cunostinte: fundamentele psihopedagogiei speciale, psihologia dezvoltarii in contextul dizabilitatii, psihologie educationala, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihopedagogica, logopedie, instrumente de evaluare psihologica si psihopedagogica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, utilizarea instrumentelor de evaluare psihologica si psihopedagogica, aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihopedagogica, abilitatea de ascultare activa, abilitati de realizare a unui interviu developmental, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul in echipe multidisciplinare.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: identificarea factorilor psihologici implicati in contextele de invatare la nivelul clasei de elevi, in contextele de invatare inclusiva si invatamantul special, participarea la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale, in contextele de invatare inclusiva si invatamantul special;b) interventie psihoeducationala: identificarea, consilierea si orientarea copiilor si tinerilor supradotati capabili de performanta inalta catre programe adecvate nevoilor lor specifice, in colaborare cu alti specialisti, asistenta, consilierea si interventia psihoeducationala si psihopedagogica in beneficiul persoanelor cu dizabilitati la domiciliu, in institutii, organizatii si comunitate;c) consultanta de specialitate: consultanta de specialitate oferita familiei, cadrelor didactice, altor specialisti, personalului administrativ, liderilor comunitari cu referire la problemele specifice persoanelor cu dizabilitati. Cunostinte: profile atipice de dezvoltare, psihologie clinica, psihopatologie si psihiatrie, metode si tehnici de evaluare a elevilor cu cerinte educationale speciale, tehnici speciale de terapia limbajului, consiliere scolara, instrumente de evaluare psihologica, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana asistata, ascultare activa, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti, capacitatea de a lua decizii informate in procesul de evaluare psihopedagogica, utilizarea tehnicilor de consiliere scolara si vocationala, aplicarea unei paradigme stiintifice in interventiile psihopedagogice si consilierea persoanelor cu dizabilitati si a familiilor acestora.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: organizarea de studii/activitati/programe cu relevanta in reducerea/remiterea abandonului scolar, reintegrare in scoala, cresterea nivelului de aderenta la contextele educationale, elaborarea de metode si instrumente de evaluare psihologica, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore la nivelul contextelor de scolarizare, dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica educationala, orice alta activitate de evaluare psihologica din domeniul educational care nu a fost cuprinsa in competentele celorlalte trepte de specializare - toate cu referire la persoanele cu CES;b) interventie psihoeducationala: elaborarea de metode si instrumente de lucru sau interventie pentru persoanele cu CES, in domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale, dezvoltarea si validarea metodelor de asistenta psihologica educationala, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica educationala/individual si de grup - pentru persoanele cu CES;c) consultanta de specialitate: consultanta de specialitate oferita familiei, cadrelor didactice, altor specialisti, personalului administrativ, liderilor comunitari cu referire la problemele specifice persoanelor cu dizabilitati.
Art. 15. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale are urmatoarele competente profesionale de specialitate:a) evaluare psihologica: Evaluarea psihologica in vederea selectiei pentru angajare/admitere in institutiile de invatamant din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; evaluarea psihologica in vederea supravegherii sanatatii personalului din institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; evaluarea psihologica pentru detinerea si utilizarea armelor si munitiilor supuse autorizarii; evaluarea psihologica pentru a desfasura operatiuni cu materiale si substante explozive; evaluarea psihologica a persoanelor arestate preventiv, a celor care executa o pedeapsa privativa de libertate, precum si a altor categorii de persoane aflate in competenta institutiilor din domeniul apararii, ordinii si sigurantei nationale, conform reglementarilor legislative in vigoare; evaluarea contextului muncii in institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale in functie de caracteristicile mediului organizational; diagnoza climatului organizational in scopul optimizarii functionarii institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie clinica, psihologie militara, psihologia sanatatii, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihologica, instrumente, tehnici si metode de evaluare psihologica, metode de evaluare a grupurilor, organizatiei, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; abilitati de intervievator; manifestarea unei atitudini empatice; utilizarea instrumentelor, tehnicilor si metodelor de evaluare individuala a personalitatii, aptitudinilor, competentei sau motivatiei etc.; utilizarea de metode si tehnici de evaluare a grupurilor, organizatiei, diagnoza climatului organizational; aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica; oferirea de feedback clar si relevant, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica de specialitate: asistenta psihologica a personalului institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, prin programe si masuri specifice, menite sa asigure conditiile privind adaptarea la mediul de munca specific, cresterea performantelor profesionale, identificarea timpurie a semnelor/simptomelor tulburarilor psihice si remisiunea starilor disfunctionale, precum si mentinerea sanatatii psihice a asistatilor; asistenta psihologica a persoanelor arestate preventiv, a celor care executa o pedeapsa privativa de libertate, precum si a altor categorii de persoane aflate in competenta institutiilor din domeniul apararii, ordinii si sigurantei nationale, conform reglementarilor in vigoare; consiliere psihologica in specialitate; activitati specifice psihologiei operationale in vederea asigurarii psihologice a operatiilor militare, misiunilor, interventiilor si actiunilor operative. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie clinica, psihologie militara, psihoterapie, psihopatologie si psihiatrie, consiliere psihologica, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; elaborarea si desfasurarea de programe de profilaxie psihologica; utilizarea tehnicilor si metodelor specifice activitatii de asistenta psihologica, utilizarea tehnicilor de interventie privind adaptarea la solicitarile muncii, tehnicilor de reducere a stresului ocupational, tehnicilor de baza privind adaptarea la stres; utilizarea de metode si tehnici privind pregatirea psihica specifica pe tipuri de misiuni; utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica; oferirea de feedback clar si relevant.2. Nivel II - psiholog specialistPsihologul specialist are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: evaluarea psihologica in vederea promovarii in cariera a personalului din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; analiza psihologica a activitatii profesionale in cadrul institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; diagnoza culturii organizationale in institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie organizational-manageriala, psihologie clinica, psihologie militara, psihologia sanatatii, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihologica, instrumente, tehnici si metode de evaluare psihologica, metode de analiza psihologica a activitatii profesionale, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; abilitati de intervievator; manifestarea unei atitudini empatice; utilizarea instrumentelor, tehnicilor si metodelor de evaluare individuala a personalitatii, aptitudinilor, competentei sau motivatiei, stilului de conducere etc.; selectarea si aplicarea de tehnici si metode de diagnoza a climatului organizational si a culturii organizationale; utilizarea de tehnici si metode de analiza psihologica a activitatii profesionale; aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica; oferirea de feedback clar si relevant; lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica de specialitate: interventie organizationala in scopul optimizarii functionarii institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale; interventie psihologica in incidente critice. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie clinica, psihologie militara, consiliere psihologica in specialitate, consiliere psihologica, psihoterapie, psihopatologie si psihiatrie, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, prim ajutor psihologic, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; elaborarea si desfasurarea de programe de profilaxie psihologica; utilizarea tehnicilor si metodelor specifice activitatii de asistenta psihologica, utilizarea tehnicilor de interventie pentru adaptarea la solicitarile postului, a tehnicilor de reducere a stresului ocupational, tehnicilor de baza privind adaptarea la stres; utilizarea metodelor si tehnicilor privind pregatirea psihica specifica pe tipuri de misiuni; utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica; utilizarea tehnicilor de interventie la nivel de organizatie; utilizarea tehnicilor de interventie in situatiile producerii unor evenimente cu potential traumatic, managementul stresului in incidente critice; oferirea de feedback clar si relevant, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga urmatoarele competente:a) evaluare psihologica: evaluarea psihologica tip expertiza in specialitate. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie organizational-manageriala, psihologie clinica, psihologie militara, psihologia sanatatii, psihopatologie si psihiatrie, evaluare psihologica, instrumente, tehnici si metode de evaluare psihologica, metode de analiza psihologica a muncii, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; abilitati de intervievator; manifestarea unei atitudini empatice; utilizarea instrumentelor, tehnicilor si metodelor de evaluare individuala a personalitatii, aptitudinilor, competentei sau motivatiei, stilului de conducere, tip expertiza in specialitate; selectarea si aplicarea de tehnici si metode de diagnoza organizationala; utilizarea de tehnici si metode de analiza psihologica a activitatii profesionale; aplicarea principiilor si standardelor etice in evaluarea psihologica; oferirea de feedback clar si relevant; lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti;b) interventie psihologica de specialitate: negociere in situatii de criza. Cunostinte: psihologia muncii si organizationala, psihologie organizational-manageriala, psihologie clinica, psihologie militara, psihoterapie, consiliere psihologica, psihopatologie si psihiatrie, psihologia dezvoltarii, psihologia sanatatii, managementul stresului in incidente critice, negocierea in situatii de criza, etica profesiei de psiholog. Abilitati: stabilirea comunicarii cu persoana evaluata, ascultare activa; elaborarea si desfasurarea de programe de profilaxie psihologica; utilizarea tehnicilor si metodelor specifice activitatii de asistenta psihologica, utilizarea tehnicilor de interventie specifice adaptarii la solicitarile postului, a tehnicilor de reducere a stresului ocupational, tehnicilor de baza privind adaptarea la stres, tehnicilor de negociere in situatii de criza; utilizarea metodelor si tehnicilor privind pregatirea psihica specifica pe tipuri de misiuni; utilizarea tehnicilor de psihoterapie si consiliere psihologica; utilizarea tehnicilor de interventie la nivel de organizatie; utilizarea tehnicilor de interventie in situatiile producerii unor evenimente cu potential traumatic, managementul stresului in incidente critice; oferirea de feedback clar si relevant, lucrul in echipe multidisciplinare, alaturi de alti specialisti.
Art. 16. - Competentele profesionale de specialitate pentru specialitatea psihologie judiciara - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf sunt structurate pe trei niveluri:1. Nivel I - psiholog practicantPsihologul practicant in specialitatea psihologie judiciara - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf are urmatoarele competente profesionale de specialitate:- evaluare psihologica si psihofiziologica: evaluarea sinceritatii unor persoane banuite de implicarea in activitati infractionale sau in orice alte activitati antisociale; verificarea sinceritatii depozitiei persoanelor implicate in procesul judiciar sau in orice alte litigii comerciale, civile, care implica interventia justitiei, mediere sau orice alta forma de intelegere legala; verificarea sinceritatii unor persoane implicate in anchetele interne ale institutiilor de aparare, ordine publica sau siguranta nationala sau in alte anchete administrative ale oricaror institutii sau societatii cu caracter public sau privat; evaluarea sinceritatii persoanelor in cadrul selectiei de personal organizata in institutiile de aparare nationala, ordine publica sau siguranta nationala sau in interiorul oricaror altor institutii publice sau private. Cunostinte: legislatie, proceduri, baterii de chestionare utilizate pentru examinari punctuale sau de screening, identificarea vulnerabilitatilor la selectia de personal. Abilitati: relationare cu beneficiarul, construirea adecvata a intrebarilor specifice examinarii poligraf, abordare neutra si obiectiva a subiectului, analiza si interpretarea diagramelor, derularea interviului posttest, utilizarea adecvata a datelor obtinute in interviul posttest, consilierea beneficiarului, elaborarea documentelor rezultate in urma examinarii poligraf, utilizarea bateriilor de chestionare generale pentru identificarea vulnerabilitatilor la selectia de personal.2. Nivel II - psiholog specialist.Psihologul specialist in specialitatea psihologie judiciara evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf are toate competentele psihologului practicant, la care se adauga evaluarea psihologica si psihofiziologica: verificarea loialitatii si/sau a integritatii persoanelor fata de obiectivele organizatiei de aparare nationala, ordine publica sau siguranta nationala sau fata de orice alte tipuri de institutii, societatii cu caracter public sau privat in care isi desfasoara activitatea persoanele examinate si realizarea unei noi examinari in conditiile in care se dispune o reexaminare sau un raport de expertiza pentru o instanta de fond.Cunostinte: identificarea vulnerabilitatilor in cadrul examinarilor de integritate, modul de derulare a unei examinari de integritate, modul de derulare a unei noi examinari poligraf in cazul unei reexaminari, cunostinte de drept necesare intocmirii unei expertize. Abilitati: pregatirea si desfasurarea unor noi examinari in conditiile unei reexaminari, construirea bateriilor de chestionare pentru identificarea vulnerabilitatilor in examinarile de integritate, intocmirea unui raport de expertiza.3. Nivel III - psiholog principalPsihologul principal in specialitatea psihologie judiciara - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf are toate competentele psihologului specialist, la care se adauga evaluarea psihologica si psihofiziologica: realizarea unei noi expertize sau a expertizei pentru instantele de fond, apel si recurs, analiza si evaluarea activitatii poligraf, evaluarea traumei persoanelor implicate in procesul judiciar (victime, apartinatori) sau in orice alte forme de activitate in care exista indicii semnificative ale existentei unui proces traumatic si evaluarea traumei prin intermediul tehnicii poligraf insoteste evaluarea clinica. Cunostinte: continutul noii expertize, structura activitatilor de analiza si evaluare a unei examinari poligraf, psihotraumatologia si fiziologia traumei, elaborarea bateriilor de teste in cadrul examinarii persoanelor despre care se presupune ca au suferit un proces traumatic. Abilitati: de pregatire si desfasurarea a unei noi expertize, de interpretare a activitatii poligraf, de pregatire si derulare a unei examinari de evaluare a traumei prin intermediul tehnicii poligraf, stabilirea itemilor specifici.
Art. 17. - Expertizele psihologice pot fi realizate de catre psihologii specialisti si principali in specialitatea detinuta.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Suspendarea contractului de munca pe durata suspendarii permisului auto al salariatului Sursa: MCP avocati
Contractul de munca pe perioada determinata. Mod de flexibilizare a relatiilor de munca Sursa: MCP avocati
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti