CAPITOLUL I: Dispozitii generale Articolul 1 Prezenta lege are ca scop stabilirea unui ansamblu de norme aplicabile ceremoniilor oficiale desfasurate de autoritatile si institutiile publice, centrale si locale. Articolul 2 Prezenta lege stabileste ordinea de precadere a participantilor la ceremoniile oficiale, prevede regulile generale privind organizarea si desfasurarea ceremoniilor oficiale si reglementeaza atributiile autoritatilor si institutiilor publice in aceasta materie. Articolul 3 In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles: a)ceremonie oficiala - manifestare sau actiune organizata de o autoritate sau institutie publica, centrala ori locala, dedicata unui anumit eveniment; b)ordine de precadere - ansamblu de criterii cu privire la asezarea si locul participantilor in cadrul ceremoniilor oficiale; c)precadere - prioritatea acordata unui participant la o ceremonie oficiala fata de un alt participant; d)protocol national - totalitatea activitatilor si regulilor de eticheta, curtoazie si ceremonial desfasurate de autoritatile si institutiile publice in cadrul ceremoniilor oficiale. CAPITOLUL II: Precaderea Articolul 4 (1)Precaderea nu poate fi delegata. (2)Persoana care ocupa o demnitate sau functie publica in calitate de interimar ocupa in ordinea de precadere locul titularului demnitatii sau functiei publice. (3)Precaderea nu are semnificatia conferirii de onoruri sau ierarhii si nu modifica atributiile autoritatilor sau institutiilor publice ori a reprezentantilor acestora, astfel cum sunt acestea stabilite prin lege. Articolul 5 (1)Ordinea de precadere se stabileste dupa cum autoritatile sau institutiile publice sunt alese, direct ori indirect, sau numite de o alta autoritate sau institutie publica. Presedintele Romaniei este primul in ordinea de precadere. (2)Pentru autoritatile sau institutiile publice aflate in relatii functionale, ordinea de precadere se stabileste in raport cu natura relatiilor functionale dintre acestea: autoritati aflate sub controlul, coordonarea sau subordonarea unei alte institutii sau autoritati publice. (3)In cazul in care ordinea de precadere nu poate fi stabilita pe baza criteriilor prevazute la alin. (1) si (2), in stabilirea acesteia se va utiliza criteriul vechimii conducatorului autoritatii sau institutiei publice si, in subsidiar, criteriul alfabetic aplicat la denumirea autoritatilor si institutiilor publice. Articolul 6 (1)In aplicarea dispozitiilor art. 5 ordinea de precadere in cadrul ceremoniilor oficiale este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta lege. Locul reprezentantului autoritatii publice sau institutiei publice organizatoare in cadrul ceremoniei oficiale se stabileste de comun acord cu institutia participanta cu rangul cel mai inalt. (2)Ordinea de precadere a demnitatilor si a functiilor publice din cadrul aceleiasi autoritati sau institutii publice este stabilita de catre conducatorul respectivei entitati. Articolul 7 In cadrul ceremoniilor oficiale organizate la nivel local ordinea de precadere este urmatoarea: a)pozitiile 1-4 din anexa, daca reprezentantii autoritatilor sau ai institutiilor publice respective participa la ceremonie; b)primarul localitatii unde se desfasoara ceremonia; c)presedintele consiliului judetean al judetului unde se desfasoara ceremonia; d)prefectul judetului unde se desfasoara ceremonia; e)reprezentantii altor autoritati sau institutii publice conform ordinii de precadere stabilite potrivit art. 5 si 6. Articolul 8 Sefii cultelor recunoscute in Romania, reprezentantii altor institutii de interes public, precum si alte personalitati romane sau straine invitate la ceremonii oficiale ocupa un loc special, stabilit de institutia organizatoare, avand in vedere natura si scopul ceremoniei. Articolul 9 Sefii misiunilor diplomatice, ai reprezentantelor organizatiilor internationale si ai organizatiilor internationale acreditate in Romania, invitati la o ceremonie oficiala, ocupa loc imediat dupa reprezentantii Guvernului sau ai autoritatilor prezente cu rang de ministru. CAPITOLUL III: Organizarea si desfasurarea ceremoniilor oficiale Articolul 10 (1)Organizatorul ceremoniei oficiale stabileste lista participantilor, locul si pozitia acestora, data, locatia si desfasuratorul ceremoniei. (2)Desfasuratorul ceremoniei oficiale si lista de invitati vor fi stabilite de catre autoritatea sau institutia organizatoare impreuna cu institutia publica participanta cu rangul cel mai inalt. Articolul 11 Invitarea la o ceremonie oficiala se poate face in una dintre urmatoarele modalitati: a)scrisoare oficiala, in situatia in care cel invitat are rang superior celui care invita; b)invitatie formala, in situatia in care cel invitat are rang inferior celui care invita. Articolul 12 Ceremonia oficiala incepe atunci cand soseste seful institutiei participante cu rangul cel mai inalt. In cazul in care ceremonia cuprinde alocutiuni, acestea vor fi rostite in ordinea de precadere sau in ordinea inversa a precaderii, conform desfasuratorului ceremoniei. Articolul 13 (1)In cazul in care la ceremoniile oficiale sunt invitati demnitari straini, cu rang de ministru sau mai inalt, institutia organizatoare are obligatia de a transmite lista invitatilor catre Ministerul Afacerilor Externe, care informeaza Guvernul Romaniei si Administratia Prezidentiala. (2)Un demnitar strain invitat la o ceremonie oficiala in Romania ocupa locul echivalent omologului roman. Articolul 14 In cadrul ceremoniilor oficiale serviciul religios este facultativ. Momentul si durata acestuia vor fi stabilite si prevazute in desfasuratorul ceremoniei, cu respectarea normelor, cutumelor si traditiilor cultului religios care efectueaza serviciul. Articolul 15 In cadrul ceremoniilor oficiale se poate acorda onorul militar, potrivit prevederilor Regulamentului onorurilor si ceremoniilor militare, aprobat prin ordin al ministrului apararii nationale. Pe timpul unei ceremonii oficiale onorul militar se prezinta o singura data persoanei cu rangul cel mai inalt. Articolul 16 (1)Ceremonia oficiala a depunerii coroanelor de flori este organizata in cooperare cu Ministerul Apararii Nationale si/sau cu Ministerul Afacerilor Interne. (2)Depunerea coroanelor de flori se desfasoara cu respectarea ordinii de precadere. (3)In cadrul unei ceremonii oficiale va putea fi depusa cate o singura coroana din partea urmatoarelor entitati prezente: a)Presedintele Romaniei/Administratia Prezidentiala; b)Parlamentul Romaniei; c)Guvernul Romaniei/prefectul; d)primarul localitatii unde are loc ceremonia; e)presedintele consiliului judetean; f)corp diplomatic; g)entitatea organizatoare. (4)Dupa incheierea ceremoniei oficiale pot fi depuse coroane si din partea altor entitati sau persoane. Articolul 17 (1)Funeraliile de stat sunt ceremonii oficiale organizate de Guvern in cazul decesului Presedintelui Romaniei si al fostilor sefi de stat ai Romaniei. (2)Funeraliile de stat includ si onoruri militare. Articolul 18 Funeralii cu onoruri militare, stabilite potrivit legii, se pot organiza si pentru presedintii si fostii presedinti ai celor doua Camere ale Parlamentului, precum si pentru prim-ministrul si fostii prim-ministri. Articolul 19 In functie de natura si de scopul lor, ceremoniile oficiale se desfasoara si cu respectarea reglementarilor in vigoare privind arborarea drapelului Romaniei, intonarea imnului national si folosirea sigiliilor cu stema Romaniei de catre autoritatile si institutiile publice, respectiv cu respectarea celor privind stema tarii si sigiliul statului, precum si cu cele ale Regulamentului onorurilor si ceremoniilor militare. CAPITOLUL IV: Consiliul Protocolului National Articolul 20 Se infiinteaza Consiliul Protocolului National ca organism interinstitutional, fara personalitate juridica, ce are drept scop indrumarea activitatilor de protocol desfasurate de autoritatile si institutiile publice, in cadrul ceremoniilor oficiale. Articolul 21 (1)Consiliul Protocolului National este format din coordonatorii structurilor cu atributii in organizarea si desfasurarea actiunilor de protocol din urmatoarele autoritati si institutii publice: a)Administratia Prezidentiala; b)Senatul Romaniei; c)Camera Deputatilor; d)Guvernul Romaniei; e)Ministerul Afacerilor Externe; f)Ministerul Apararii Nationale; g)Ministerul Afacerilor Interne; h)Secretariatul de Stat pentru Culte. (2)In functie de problemele dezbatute, la sedintele Consiliului Protocolului National pot fi invitati si responsabili cu activitatea de protocol ai altor autoritati si institutii publice. (3)Consiliul Protocolului National este coordonat de seful structurii de specialitate din cadrul Administratiei Prezidentiale. (4)In sprijinul activitatii Consiliului Protocolului National se organizeaza un secretariat, care va functiona in cadrul Administratiei Prezidentiale. Articolul 22 Pentru realizarea scopului sau Consiliul Protocolului National are urmatoarele atributii: a)elaboreaza Ghidul Protocolului National si, dupa caz, alte reguli si norme specifice de protocol, ceremonial, precadere, eticheta si curtoazie pentru ceremoniile oficiale; b)actualizeaza lista sefilor de stat si de guvern; c)intocmeste materiale privind reguli, obiceiuri si uzante protocolare din diferite state; d)participa la reuniuni de profil organizate in tara sau in strainatate; e)colaboreaza cu structuri similare din alte tari. Articolul 23 In exercitarea atributiilor, Consiliul Protocolului National emite hotarari, adoptate cu votul majoritatii membrilor sai. Hotararile se publica pe pagina proprie de internet. Articolul 24 Consiliul Protocolului National se reuneste trimestrial sau ori de cate ori este necesar. Membrii consiliului sunt convocati de seful structurii de specialitate din cadrul Administratiei Prezidentiale. Articolul 25 Consiliul Protocolului National isi desfasoara activitatea pe baza unui regulament propriu de organizare si functionare, aprobat in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi. Articolul 26 In aplicarea prezentei legi autoritatile si institutiile publice centrale si locale pot elabora reguli proprii de protocol referitoare la organizarea si desfasurarea ceremoniilor publice, care se publica pe propriile pagini de internet. CAPITOLUL V: Dispozitii tranzitorii si finale Articolul 27 (1)In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Consiliul Protocolului National adopta Ghidul Protocolului National. (2)Pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an, autoritatile si institutiile publice transmit Consiliului Protocolului National, potrivit unei proceduri stabilite de acesta, lista ceremoniilor oficiale pe care acestea le au in vedere la data intocmirii listei, pentru a fi organizate in anul urmator. Articolul 28 (1)Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. (2)In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, autoritatile si institutiile publice au obligatia de a stabili ordinea de precadere a demnitatilor si functiilor publice aflate sub control, subordine sau coordonare, dupa caz. Ordinea de precadere, astfel stabilita, se publica pe pagina de internet a autoritatii sau institutiei publice in cauza si se comunica Consiliului Protocolului National. Articolul 29 La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Hotararea Guvernului nr. 665/2002 privind infiintarea Protocolului National, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 8 iulie 2002, cu modificarile ulterioare.
ANEXA: Ordinea de precadere in cadrul ceremoniilor oficiale a demnitatilor si functiilor publice 1. Presedintele Romaniei; 2. presedintele Senatului; 3. presedintele Camerei Deputatilor; 4. prim-ministrul; 5. fost sef de stat, in ordinea cronologica a primului mandat; 6. presedintele Curtii Constitutionale; 7. presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie; 8. membrii Biroului permanent al Senatului Romaniei, conform ordinii stabilite de catre Biroul permanent; 9. membrii Biroului permanent al Camerei Deputatilor, conform ordinii stabilite de catre Biroul permanent; 10. senator, conform ordinii stabilite de Biroul permanent al Senatului Romaniei; 11. deputat, conform ordinii stabilite de Biroul permanent al Camerei Deputatilor; 12. ministru, conform ordinii stabilite de prim-ministru; 13. consilier prezidential, conform ordinii stabilite de Presedintele Romaniei; 14. presedintele Academiei Romane; 15. seful Statului Major General; 16. functii asimilate rangului de ministru, aflate in controlul, coordonarea, subordonarea celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei; 17. functii asimilate rangului de ministru, aflate in controlul, coordonarea, subordonarea Senatului Romaniei; 18. functii asimilate rangului de ministru, aflate in controlul, coordonarea, subordonarea Guvernului Romaniei; 19. primarul general al municipiului Bucuresti, primar de municipiu, oras, sector, comuna, in ordinea alfabetica a denumirii localitatilor si in ordinea crescatoare a numarului de sector; 20. presedintele consiliului judetean, in ordinea alfabetica a denumirii judetelor; 21. prefect, in ordinea alfabetica a denumirii judetelor; 22. secretar de stat, in ordinea de precadere a ministerelor; 23. consilier de stat, Administratia Prezidentiala, conform ordinii stabilite de Presedintele Romaniei; 24. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in controlul, coordonarea, subordonarea Parlamentului Romaniei; 25. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in controlul, coordonarea, subordonarea Senatului Romaniei; 26. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in coordonarea, subordonarea prim-ministrului; 27. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in coordonarea, subordonarea Secretariatului General al Guvernului; 28. functii asimilate rangului de secretar de stat, aflate in coordonarea, subordonarea ministerelor. Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 915 din data de 14 noiembrie 2016
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti