Avand in vedere Directiva 97/67/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pietei interne a serviciilor postale ale Comunitatii si imbunatatirea calitatii serviciului, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, modificata si completata prin Directiva 2002/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 10 iunie 2002 de modificare a Directivei 97/67/CE privind continuarea deschiderii spre concurenta a serviciilor postale ale Comunitatii,avand in vedere modificarile survenite asupra textului Directivei 97/67/CE ca urmare a adoptarii Directivei 2008/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrala a pietei interne a serviciilor postale ale Comunitatii,tinand cont de faptul ca obligatia Romaniei, in calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a asigura transpunerea Directivei 2008/6/CE in legislatia nationala pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2012 nu a fost dusa la indeplinire,intrucat, ca urmare a nerespectarii termenului de transpunere a Directivei 2008/6/CE, Comisia Europeana a declansat proceduri prealabile actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor in temeiul art. 258 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, Romania primind din partea Comisiei Europene in data de 31 ianuarie 2013 Notificarea de punere in intarziere in cauza nr. 2013/0069,avand in vedere ca o intarziere suplimentara in ceea ce priveste respectarea acestei obligatii poate atrage emiterea de catre Comisia Europeana a avizului motivat de incalcare a obligatiilor ce revin Romaniei in calitate de stat membru al Uniunii Europene si, ulterior, sesizarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene in temeiul art. 258 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene,tinand seama de faptul ca Directiva 2008/6/CE a prevazut drepturi in favoarea utilizatorilor intr-un mod suficient de concret si de detaliat, astfel incat, prin neasigurarea efectivitatii unor astfel de drepturi, consecinta a netranspunerii in termen a directivei indicate, se afecteaza indeosebi in mod direct interesele utilizatorilor serviciilor postale,tinand cont de faptul ca, potrivit art. 260 alin. (2) si (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, raspunderea Romaniei pentru incalcarea obligatiilor de a transpune Directiva 2008/6/CE se poate concretiza in plata atat a unei sume forfetare, cat si a unor penalitati cu titlu cominatoriu,avand in vedere faptul ca, prin Comunicarea Comisiei Europene SEC (2012) 6.106 din 31 august 2012, a fost stabilita pentru Romania suma minima forfetara la 1.740.000 euro, iar valoarea factorului national ``n`` pentru calcularea penalitatilor cominatorii este de 3,28, penalitatile putand fi cuprinse intre, aproximativ, 2.000 si 125.000 euro/zi de intarziere, ceea ce, in functie de durata intarzierii transpunerii Directivei 2008/6/CE, ar putea avea un impact important asupra bugetului de stat,luand in considerare faptul ca aceste elemente vizeaza interesul public, constituind situatii de urgenta si extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Capitolul IDispozitii generaleArticolul 1Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop:a)stabilirea conditiilor de furnizare a serviciilor postale si asigurarea accesului la serviciul universal, in vederea stimularii unui cadru concurential si promovarii intereselor utilizatorilor;b)reglementarea mecanismelor de finantare a serviciului universal in conditii care sa garanteze furnizarea permanenta a acestui serviciu;c)stabilirea principiilor de tarifare, cu respectarea transparentei, pentru serviciile din sfera serviciului universal;d)stabilirea unor cerinte minime de calitate pentru furnizarea serviciului universal si instituirea unui sistem care sa asigure respectarea acestora. Articolul 2In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos se definesc astfel:1. servicii postale - serviciile ce constau in colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale;2. furnizor de servicii postale - orice persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala sau orice persoana juridica a carei activitate consta, in tot ori in parte, in furnizarea unuia sau a mai multor servicii postale;3. retea postala - sistemul de organizare si resursele de orice fel utilizate de furnizorii de servicii postale, in principal, pentru:a)colectarea trimiterilor postale;b)transportul si manipularea trimiterilor postale de la punctele de acces pana la centrele de distribuire;c)distribuirea trimiterilor postale la adresele indicate;4. retea postala publica - reteaua postala utilizata de furnizorul de serviciu universal, desemnat de autoritatea de reglementare;5. puncte de acces - instalatiile fizice, inclusiv cutiile postale, puse la dispozitia publicului, prin intermediul carora trimiterile postale pot fi introduse in reteaua postala;6. puncte de contact - ansamblul instalatiilor fizice prin intermediul carora trimiterile postale pot fi livrate destinatarilor;7. colectare - operatiunea de preluare a trimiterilor postale realizata fie prin intermediul punctelor de acces, fie de la o adresa indicata de expeditor;8. livrare - operatiunea de predare de catre furnizorul de servicii postale a trimiterilor postale;9. distribuire - procesul care incepe cu sortarea trimiterilor postale si se incheie cu livrarea acestora la destinatari;10. data depunerii trimiterii postale - data la care trimiterea postala a fost colectata. Dispozitiile art. 183 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, raman aplicabile;11. trimitere de corespondenta - comunicare in forma scrisa pe orice fel de suport fizic, care urmeaza sa fie transportata si livrata la adresa indicata de expeditor chiar pe trimiterea in sine sau pe ambalajul acesteia. Cartile, cataloagele, ziarele, periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondenta;12. trimitere postala inregistrata - trimitere postala care face obiectul unui serviciu ce are drept particularitate eliberarea de catre furnizor expeditorului a unui document care atesta data depunerii, precum si, de regula, plata tarifului;13. trimitere postala - bun adresat, aflat in forma finala in care urmeaza sa fie transportat si livrat la adresa indicata de expeditor. Pe langa trimiterile de corespondenta, in aceasta categorie sunt incluse, de exemplu, cartile, cataloagele, ziarele, periodicele, coletele postale care contin bunuri cu sau fara valoare comerciala si mandatele postale pe suport hartie;14. trimitere postala internationala - trimitere postala expediata de pe teritoriul Romaniei catre o adresa care nu se afla pe acest teritoriu sau expediata din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia si trimiterea postala expediata din afara teritoriului Romaniei catre o adresa care nu se afla pe acest teritoriu, dar aflata in tranzit pe teritoriul Romaniei;15. trimitere postala intracomunitara - trimiterea postala internationala expediata de pe teritoriul Romaniei catre o adresa de pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene sau expediata de la o adresa de pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene catre o adresa de pe teritoriul Romaniei si trimiterea postala expediata de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene catre o adresa de pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene, dar aflata in tranzit pe teritoriul Romaniei;16. colet postal - trimitere postala cu greutatea maxima de 50 kg ce contine bunuri cu sau fara valoare comerciala, altele decat trimiterile de corespondenta;17. publicitate prin posta - trimiterile postale interne sau internationale care urmeaza sa fie transportate si livrate la adresa indicata de expeditor pe trimiterea in sine sau pe ambalajul acesteia, constand exclusiv in materiale de reclama, marketing sau publicitate, ce contin mesaje identice, cu exceptia numelui, adresei si numarului de identificare a destinatarului, precum si a altor modificari care nu altereaza natura mesajului, daca aceste trimiteri sunt expediate unui numar semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare. Nu constituie publicitate prin posta: a)chitantele, facturile, situatiile financiare si alte mesaje avand un continut diferit;b)trimiterile postale care contin, in afara de publicitate prin posta, si alte trimiteri in acelasi ambalaj;18. serviciu de trimitere recomandata - serviciul postal ale carui particularitati constau in oferirea unei garantii forfetare impotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere totala sau partiala ori deteriorare a trimiterii postale inregistrate si in eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea trimiterii postale sau livrarea la destinatar, fara a fi confirmata in scris de catre acesta;19. serviciu de trimitere cu valoare declarata - serviciul postal a carui particularitate consta in asigurarea unei trimiteri postale inregistrate impotriva pierderii, furtului, distrugerii totale sau partiale ori deteriorarii, pentru o suma care nu poate depasi valoarea declarata de catre expeditor, si in eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea trimiterii postale;20. serviciu de trimitere contra ramburs - serviciul postal a carui particularitate consta in achitarea de catre destinatar expeditorului, prin intermediul retelei postale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale inregistrate;21. serviciu confirmare de primire - serviciul postal a carui particularitate consta in predarea catre expeditor a dovezii privind predarea trimiterii postale inregistrate, confirmata in scris de destinatar;22. mandat postal pe suport hartie - serviciul postal a carui particularitate consta in completarea unui formular in forma fizica pe baza caruia se executa, conform indicatiilor expeditorului, transferul si remiterea unei sume de bani, fara nicio deducere, destinatarului;23. cecograme - trimiteri postale in greutate de pana la 7 kg, precum trimiterile postale cecografice prezentate deschise, cliseele care poarta insemne ale cecografiei, inregistrarile sonore si pe hartie speciala destinate numai pentru folosinta nevazatorilor, daca sunt expediate de sau catre un institut pentru nevazatori;24. furnizor de serviciu universal - furnizorul de servicii postale care presteaza unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal, desemnat in acest sens de autoritatea de reglementare;25. tarife terminale - remunerarea furnizorului de serviciu universal pentru distribuirea pe teritoriul Romaniei a trimiterilor postale expediate din afara teritoriului Romaniei;26. expeditor - persoana fizica sau juridica ce initiaza trimiterea postala si, personal sau prin intermediul unui tert, o introduce in reteaua postala;27. destinatar - persoana careia ii este adresata trimiterea postala;28. utilizator - orice persoana fizica sau juridica ce beneficiaza de furnizarea unui serviciu postal in calitate de expeditor sau destinatar;29. integrator - orice persoana fizica sau juridica ce actioneaza pe baza contractuala ca intermediar intre unul sau mai multi expeditori si furnizorul de servicii postale, a carei activitate consta, in tot sau in parte, in generarea si prelucrarea trimiterilor postale si introducerea acestora in reteaua postala a unui furnizor de servicii postale, in vederea livrarii la adresa indicata de expeditor; aceste servicii prestate de integrator nu sunt servicii postale;30. timbru postal - hartie de valoare emisa si pusa in circulatie exclusiv sub autoritatea statului, ca atribut al suveranitatii acestuia, constituind dovada francarii corespunzatoare valorii sale intrinseci, atunci cand este aplicat pe o trimitere postala in conformitate cu actele Uniunii Postale Universale;31. francare - modalitate de atestare a platii anticipate a tarifelor postale prin utilizarea timbrelor postale, a etichetelor autoadezive sau a impresiunilor obtinute prin tiparire sau stampilare;32. efecte postale - plicuri, aerograme, carti postale si orice alte intreguri postale cu timbru imprimat care atesta plata anticipata a serviciului postal;33. tarif special - tarif redus, practicat de furnizorul de serviciu universal pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze, stabilit cu respectarea principiilor transparentei si nediscriminarii;34. cerinte esentiale - conditiile generale, fara caracter economic, prin care se impun cerinte pentru furnizarea serviciilor postale, constand in: confidentialitatea corespondentei, asigurarea securitatii retelei postale in cazul transportului de bunuri periculoase, respectarea conditiilor de angajare, a sistemelor de securitate sociala prevazute de actele cu putere de lege sau de dispozitiile administrative si de reglementare si/sau de contractul colectiv negociat intre partenerii sociali nationali, in conformitate cu legislatia nationala si a Uniunii Europene, si, dupa caz, protectia datelor, a mediului si normele de planificare a teritoriului. Protectia datelor include protectia datelor cu caracter personal, confidentialitatea informatiilor transmise sau stocate si protectia dreptului la viata privata, cu respectarea prevederilor legale in vigoare. Articolul 3Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu sunt aplicabile urmatoarelor servicii:a)transportul si livrarea trimiterilor proprii personal de catre expeditorul acestora;b)transportul si livrarea trimiterilor proprii ale expeditorului prin intermediul unui sediu secundar al acestuia, in cazul in care trimiterile in cauza se refera la activitatea expeditorului si urmaresc in mod nemijlocit satisfacerea unui interes al acestuia, legat de activitatea in cauza;c)transportul si livrarea trimiterilor efectuate cu titlu gratuit si in mod nemijlocit de catre o persoana imputernicita de expeditor in acest scop;d)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale in cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritatilor publice, in temeiul unor dispozitii legale speciale;e)transportul si livrarea cu titlu gratuit a inscrisurilor care insotesc bunurile transportate si livrate impreuna cu acestea;f)transportul si livrarea trimiterilor neadresate. Articolul 4(1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.(2) Retinerea, deschiderea sau divulgarea continutului trimiterilor postale este permisa numai in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Capitolul IIRegimul de autorizare generala a furnizorilor de servicii postaleArticolul 5(1) Furnizarea serviciilor postale se realizeaza in conditiile regimului de autorizare generala prevazut de prezentul capitol.(2) Regimul de autorizare generala este regimul juridic adoptat de autoritatea de reglementare, care stabileste drepturile si obligatiile furnizorilor de servicii postale, permitand furnizarea de servicii postale fara obtinerea unei decizii explicite din partea autoritatii de reglementare, prin notificarea intentiei de a presta activitati de furnizare a serviciilor postale.(3) Regimul de autorizare generala stabileste obligatii privind furnizarea serviciilor postale, in scopul si in masura necesare pentru garantarea respectarii cerintelor esentiale.(4) Regimul de autorizare generala poate stabili obligatii specifice privind furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal, in scopul si in masura necesare pentru asigurarea dreptului de acces la serviciul universal.(5) Obligatiile prevazute la alin. (3) si (4) pot privi, printre altele:a)furnizarea unor servicii din sfera serviciului universal;b)calitatea, disponibilitatea si modul de prestare a serviciilor furnizate;c)eventualele contributii datorate de furnizorul de servicii postale in temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in cazul in care furnizarea serviciului universal atrage un cost net, care poate reprezenta o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu universal;d)obligatia de a asigura securitatea retelei si a trimiterilor postale. (6) Obligatia prevazuta la alin. (5) lit. a) poate fi impusa numai furnizorilor de servicii postale desemnati ca furnizori de serviciu universal.(7) Furnizarea serviciilor postale avand ca obiect trimiteri postale internationale se realizeaza cu respectarea obligatiilor prevazute de legislatia vamala in vigoare. Articolul 6Furnizorii de servicii postale incluse in sfera serviciului universal beneficiaza de dreptul de a instala, a intretine, a inlocui si a muta cutii postale pe imobilele aflate in proprietatea publica a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, in urmatoarele conditii:a)cu titlu gratuit, pe imobilele aflate in proprietatea publica a statului;b)cu titlu gratuit si cu acordul unitatilor administrativ-teritoriale, pe imobilele aflate in proprietatea publica a acestora. Articolul 7(1) In scopul realizarii unei evidente oficiale a furnizorilor, orice persoana care intentioneaza sa furnizeze servicii postale transmite autoritatii de reglementare o notificare. Notificarea se va realiza in mod obligatoriu prin completarea formularului-tip stabilit si actualizat de autoritatea de reglementare. (2) Persoanele care asigura doar sortarea sau transportul trimiterilor postale nu au obligatia transmiterii notificarii prevazute la alin. (1).(3) Pe baza notificarilor realizate, autoritatea de reglementare intocmeste, actualizeaza si publica Registrul public al furnizorilor de servicii postale.(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de obtinere, modificare, suspendare si retragere a dreptului de a furniza servicii postale in conditiile regimului de autorizare generala, cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.(5) Persoana care a transmis notificarea cu respectarea dispozitiilor legale este autorizata sa furnizeze serviciile postale pe care le-a indicat in notificare, aplicandu-i-se in mod corespunzator regimul de autorizare generala.(6) La cerere sau din oficiu, autoritatea de reglementare va elibera in cel mult 7 zile persoanei care a transmis notificarea cu respectarea dispozitiilor legale un certificat-tip prin care se atesta dreptul de a furniza servicii postale.
Capitolul IIIServiciul universalArticolul 8(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, in orice punct de pe teritoriul Romaniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.(2) Orice persoana are dreptul de acces la serviciul universal.(3) Serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:a)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale interne si internationale, in greutate de pana la doua kg;b)colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale interne si internationale, in greutate de pana la 10 kg;c)distribuirea coletelor postale in greutate de pana la 20 kg expediate din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;d)serviciul de trimitere recomandata avand ca obiect trimiteri postale din categoria prevazuta la lit. a);e)serviciul de trimitere cu valoare declarata avand ca obiect trimiteri postale din categoriile prevazute la lit. a)-c);f)colectarea, sortarea, transportul si livrarea cecogramelor interne si internationale;g)orice alte servicii postale stabilite prin lege, daca raspund unor necesitati de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care nu pot fi asigurate in mod satisfacator in conditiile unei piete concurentiale. (4) Autoritatea de reglementare poate mari limita de greutate prevazuta la alin. (3) lit. b) pana la cel mult 20 kg.(5) Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac obiectul serviciilor postale pentru a caror furnizare a fost desemnat furnizorul de serviciu universal sunt cele stabilite de prevederile actelor adoptate de Uniunea Postala Universala.(6) Nu sunt incluse in sfera serviciului universal:a)mandatul postal pe suport hartie;b)serviciile de publicitate prin posta;c)serviciile postale stabilite de autoritatea de reglementare, care prezinta caracteristici suplimentare fata de cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pentru serviciile incluse in sfera serviciului universal. Articolul 9(1) Ministerul pentru Societatea Informationala, denumit in continuare MSI, stabileste politica si strategia privind serviciile postale, respectiv serviciul universal, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii, proportionalitatii si nediscriminarii.(2) MSI va monitoriza, va evalua si va coordona politicile in domeniul serviciilor postale, respectiv serviciul universal.(3) Pe baza politicii si strategiei stabilite potrivit alin. (1), autoritatea de reglementare stabileste si publica conditiile si procedura pe care le aplica pentru a desemna unul sau mai multi furnizori de servicii postale ca furnizori de serviciu universal, precum si obligatiile si conditiile speciale pe care trebuie sa le respecte acestia si drepturile de care beneficiaza in furnizarea serviciului universal. In stabilirea acestei proceduri, autoritatea de reglementare actioneaza in vederea limitarii posibilelor efecte negative asupra concurentei, determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum si a asigurarii protectiei interesului public.(4) Conditiile si procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal se stabilesc de catre autoritatea de reglementare, cu respectarea principiilor eficientei, obiectivitatii, transparentei, proportionalitatii si nediscriminarii, asigurandu-se, in acelasi timp, eficienta costurilor pentru furnizarea serviciilor incluse in sfera serviciului universal.(5) Orice furnizor de servicii postale care asigura conditiile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta pentru prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal poate fi desemnat ca furnizor de serviciu universal pentru prestarea unuia sau mai multor servicii din sfera serviciului universal, pe intreg teritoriul national sau doar pe o parte a acestuia, astfel incat sa se asigure acoperirea intregului teritoriu, pentru o perioada suficienta care sa asigure viabilitatea economica a serviciilor furnizate, cel mult 10 ani.(6) In cazul in care autoritatea de reglementare desemneaza mai multi furnizori de serviciu universal care concureaza pe aceleasi piete din domeniul serviciilor postale, stabilind totodata o anumita zona in care fiecare dintre acestia urmeaza sa presteze respectivele servicii, conditiile in care se face desemnarea trebuie astfel stabilite incat sa nu creeze niciunuia dintre furnizori un dezavantaj concurential, respectandu-se principiul pastrarii unui echilibru din punctul de vedere al rentabilitatii prestarii serviciilor postale intre zona respectiva si zona sau zonele ce au fost stabilite pentru ceilalti furnizori de serviciu universal concurenti si luand in considerare avantajele de ordin competitiv de care beneficiaza fiecare dintre furnizorii de serviciu universal.(7) Autoritatea de reglementare informeaza Comisia Europeana cu privire la masurile luate privind asigurarea dreptului de acces la serviciul universal si asupra identitatii furnizorilor de serviciu universal desemnati. Articolul 10(1) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile de amplasare a punctelor de acces si a punctelor de contact din reteaua postala publica, astfel incat densitatea acestora sa tina seama de nevoile utilizatorilor, precum si de cerintele minime de calitate impuse furnizorului de serviciu universal pentru serviciile postale din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze.(2) Furnizorul de serviciu universal trebuie sa asigure, in fiecare localitate in care presteaza serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le furnizeze, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la adresa indicata, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana, cu exceptia cazurilor sau a conditiilor geografice considerate exceptionale aprobate de autoritatea de reglementare.(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), autoritatea de reglementare poate stabili ca livrarea sa se faca la anumite instalatii corespunzatoare, in conditii determinate.(4) Autoritatea de reglementare informeaza Comisia Europeana si celelalte autoritati nationale de reglementare din statele membre ale Uniunii Europene cu privire la situatiile de exceptie determinate potrivit alin. (2) si (3).(5) Conditiile specifice de livrare a trimiterilor postale care fac obiectul unui serviciu inclus in sfera serviciului universal se stabilesc de autoritatea de reglementare. Articolul 11In indeplinirea obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal, furnizorul de serviciu universal trebuie sa respecte in mod cumulativ urmatoarele conditii generale:a)sa garanteze respectarea cerintelor esentiale, inclusiv a normelor privind securitatea retelei postale publice pe care o opereaza;b)sa ofere servicii identice utilizatorilor care se afla in conditii comparabile;c)sa ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii, fara niciun fel de discriminare, in special din ratiuni de ordin politic, religios sau ideologic;d)sa ofere servicii in mod neintrerupt, cu exceptia cazurilor de forta majora;e)sa asigure o evolutie continua a serviciilor in functie de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si sa urmareasca adaptarea serviciilor la cerintele utilizatorilor;f)sa asigure accesul persoanelor cu dizabilitati la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze in conditii echivalente celor de care beneficiaza ceilalti utilizatori, cu respectarea normelor adoptate de autoritatea de reglementare. Articolul 12(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor, integratorilor si a furnizorilor de servicii postale, in mod regulat, informatii detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizeaza, in special informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii, precum si la tarifele si cerintele minime de calitate pentru aceste servicii.(2) Informatiile prevazute la alin. (1) se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.(3) Autoritatea de reglementare informeaza Comisia Europeana cu privire la modalitatile de punere la dispozitia utilizatorilor, integratorilor si a furnizorilor de servicii postale a informatiilor prevazute la alin. (1).(4) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a asigura accesul utilizatorilor, integratorilor si furnizorilor de servicii postale la reteaua postala publica pe care o opereaza, in conditii de transparenta, obiectivitate si nediscriminare.(5) In masura necesara promovarii eficientei economice si a concurentei efective pe piata serviciilor postale, precum si in vederea maximizarii beneficiilor utilizatorilor, autoritatea de reglementare poate stabili, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii si nediscriminarii, conditiile tehnice si economice, inclusiv de pret, in care se realizeaza accesul utilizatorilor, integratorilor sau al furnizorilor de servicii postale la reteaua postala publica a furnizorului de serviciu universal.(6) In cazul in care au fost desemnati 2 sau mai multi furnizori de serviciu universal, autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorul desemnat are acces la reteaua postala publica detinuta de un alt furnizor de serviciu universal desemnat. Articolul 13(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia sa asigure accesul altor furnizori de servicii postale la serviciile postale care intra in sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze si la elementele de infrastructura a retelei postale publice pe care o opereaza, in masura necesara furnizarii propriilor servicii postale, in conditii transparente, proportionale si nediscriminatorii.(2) Elementele de infrastructura a retelei postale publice prevazute la alin. (1) includ:a)elemente de infrastructura nonfizice, cum ar fi: sistemul de coduri postale, informatiile privind modificarea adreselor, baza de date cuprinzand adresele la care pot fi livrate trimiterile postale;b)elemente de infrastructura fizice, cum ar fi: cutiile postale de livrare, casutele postale. (3) Furnizorul de serviciu universal desemnat poate refuza accesul altor furnizori de servicii postale la elementele de infrastructura a retelei postale publice, numai in masura in care accesul solicitat afecteaza in mod substantial capacitatea furnizorului de serviciu universal de a furniza propriile servicii.(4) Conditiile tehnice si economice in care se realizeaza accesul se stabilesc pe baza unui contract civil, care va include si un pret reprezentand contraprestatia echitabila pentru serviciile prestate in conditiile alin. (1) sau pentru folosinta elementelor de infrastructura a retelei postale publice.(5) In cazul in care nu se ajunge la un acord privind conditiile de acces prevazute la alin. (4), in termen de 45 de zile de la data primirii solicitarii de acces, oricare dintre parti poate notifica autoritatea de reglementare, in vederea stabilirii conditiilor prevazute la alin. (4). Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANCOM, stabileste, cu respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii si nediscriminarii, conditiile in care furnizorul de serviciu universal asigura accesul potrivit alin. (1). (6) Autoritatea de reglementare poate stabili, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, conditiile minime care trebuie respectate la incheierea oricarui contract privind accesul la serviciile postale care intra in sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze sau la elementele de infrastructura a retelei postale publice.(7) Dispozitiile prezentului articol nu conditioneaza dreptul niciuneia dintre parti de a se adresa instantelor judecatoresti competente, in conditiile legii. Articolul 14In vederea asigurarii serviciului universal, furnizorul de serviciu universal beneficiaza de urmatoarele drepturi:a)dreptul de a actiona in relatiile internationale in calitate de furnizor de serviciu universal si de a incheia acorduri operationale in aceasta calitate;b)dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte.
Capitolul IVTarifare si contabilitateArticolul 15Tarifele percepute pentru prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze se stabilesc avandu-se in vedere eficienta economica, asigurarea dreptului de acces la serviciul universal si dezvoltarea retelei postale publice. Articolul 16(1) Tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal pentru fiecare dintre serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze trebuie sa fie accesibile, indiferent de localizarea geografica, transparente, nediscriminatorii si fundamentate in functie de costuri si sa stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient.(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a supune spre aprobare autoritatii de reglementare tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze si de a le aduce la cunostinta publicului cu cel putin 30 de zile inainte de data la care acestea intra in vigoare, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.(3) Modificarea tarifelor prevazute la alin. (2) este supusa aprobarii autoritatii de reglementare, in conditiile stabilite de aceasta.(4) In vederea asigurarii respectarii principiilor prevazute la alin. (1), autoritatea de reglementare poate impune modalitatile de stabilire sau de modificare a unor tarife pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze, tinand seama si de caracteristicile specifice ale acestor servicii. Articolul 17(1) Furnizorul de serviciu universal poate aplica tarife speciale pentru toti utilizatorii si integratorii, respectand principiile transparentei si nediscriminarii atat cu privire la tarifele propriu-zise, cat si cu privire la conditiile asociate acestora.(2) Stabilirea si practicarea tarifelor speciale prevazute la alin. (1) trebuie sa respecte urmatoarele conditii cumulative:a)tarifele speciale si conditiile asociate acestora sunt practicate in mod nediscriminatoriu atat intre toti utilizatorii si integratorii care folosesc servicii postale in conditii similare, cat si intre aceste terte parti si propriile servicii oferite de furnizorii de serviciu universal;b)tarifele speciale sunt disponibile atat utilizatorilor - persoane fizice, cat si utilizatorilor - persoane juridice, care introduc trimiteri in reteaua postala publica in conditii similare;c)tarifele speciale sunt facute publice in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare si pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal. (3) In vederea asigurarii respectarii dispozitiilor alin. (2), furnizorul de serviciu universal supune aprobarii autoritatii de reglementare criteriile si conditiile pe baza carora acorda tarife speciale, precum si orice modificari sau completari aduse acestora. Articolul 18Autoritatea de reglementare poate stabili in sarcina furnizorului de serviciu universal obligatia practicarii, pe intregul teritoriu national, a unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat sa le presteze, fara a aduce atingere posibilitatii furnizorului de serviciu universal de a incheia acorduri tarifare individuale cu utilizatorii si integratorii, cu respectarea art. 17. Articolul 19(1) La incheierea acordurilor privind tarifele terminale pentru trimiterile postale intracomunitare expediate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene catre o adresa aflata pe teritoriul Romaniei, furnizorul de serviciu universal trebuie sa respecte urmatoarele principii:a)tarifele terminale sa fie stabilite in functie de costurile prelucrarii si livrarii trimiterilor postale internationale;b)nivelul tarifelor terminale sa fie corespunzator calitatii serviciului;c)tarifele terminale sa fie transparente si nediscriminatorii. (2) In cazul in care nu exista asemenea acorduri, furnizorul de serviciu universal aplica prevederile acordurilor internationale in domeniu la care Romania este parte. Articolul 20(1) Nu sunt supuse tarifarii de catre furnizorul de serviciu universal cecogramele si alte categorii de trimiteri postale a caror gratuitate este prevazuta in acordurile internationale la care Romania este parte.(2) Prin hotarare a Guvernului se pot stabili si alte gratuitati, precum si modalitatile de compensare financiara a furnizorului de serviciu universal pentru asigurarea furnizarii acestor servicii.
Capitolul VFinantarea serviciului universalArticolul 21De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta nu mai pot fi stabilite alte drepturi speciale sau exclusive privind furnizarea de servicii postale. Articolul 22(1) In cazul in care estimeaza ca din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, in conditiile art. 8-12, rezulta un cost net care constituie o sarcina injusta pentru furnizorii de serviciu universal, autoritatea de reglementare va decide sa compenseze costul net prin intermediul unui mecanism de partajare a acestui cost intre furnizorii de servicii postale si/sau utilizatori.(2) Costul net al obligatiilor de serviciu universal se calculeaza ca diferenta intre costul net suportat de un furnizor de serviciu universal ca urmare a indeplinirii obligatiilor de serviciu universal si costul net al aceluiasi furnizor de servicii postale, in cazul in care si-ar desfasura activitatea fara a avea obligatiile de serviciu universal.(3) Calculul costului net va lua in considerare toti factorii relevanti, inclusiv beneficiile intangibile si avantajele comerciale de care furnizorul de servicii postale se bucura ca urmare a desemnarii ca furnizor de serviciu universal, existenta unei marje rezonabile de profit si stimularea eficientei costurilor.(4) Determinarea costului net se bazeaza pe urmatoarele:a)elemente ale serviciilor din sfera serviciului universal care pot fi furnizate doar in pierdere sau in afara conditiilor comerciale normale;b)costuri determinate de anumiti utilizatori sau grupuri de utilizatori carora, avand in vedere costurile de furnizare a unui anumit serviciu, veniturile generate si tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal, nu le poate fi asigurat accesul la serviciile din sfera serviciului universal decat in pierdere sau in alte conditii decat practicile comerciale normale. (5) Autoritatea de reglementare stabileste prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal modalitatea de calcul al costului net generat de indeplinirea obligatiilor de furnizare a serviciilor din sfera serviciului universal, cu respectarea principiilor prevazute la alin. (2)-(4).(6) Informatiile contabile si orice alte informatii utilizate pentru calcularea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal se verifica de un auditor independent, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare. Rezultatele verificarii vor fi puse la dispozitia publicului de catre autoritatea de reglementare. Articolul 23(1) In vederea aplicarii prevederilor art. 22 alin. (1), autoritatea de reglementare determina, cu respectarea principiilor transparentei, al minimei atingeri aduse concurentei, al nediscriminarii si al proportionalitatii, un mecanism de compensare care va fi bazat pe contributii ale furnizorilor de servicii postale si/sau ale utilizatorilor si care va fi administrat de autoritatea de reglementare, in conditiile stabilite de aceasta. In acest scop, autoritatea de reglementare stabileste prin decizie cu caracter normativ:a)criteriile de determinare a furnizorilor de servicii postale si/sau a utilizatorilor care au obligatia sa contribuie la fondul de compensare;b)modalitatea de stabilire a cuantumului contributiilor datorate;c)baza de calcul al contributiilor datorate de furnizorii de servicii postale astfel incat sa se evite dubla impunere a anumitor categorii de venituri;d)modalitatea si termenul de plata a contributiilor;e)orice alte elemente necesare in vederea functionarii mecanismului de compensare. (2) Contributiile datorate de furnizorii de servicii postale sau sumele colectate de furnizorii de servicii postale de la utilizatori pentru compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, in temeiul prezentului articol, constituie creante bugetare administrate de autoritatea de reglementare, fiind aplicabile in mod corespunzator dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.(3) In cazul in care s-a realizat compensarea costului net al furnizarii serviciilor din sfera serviciului universal, autoritatea de reglementare publica un raport anual privind acest cost si contributiile efectuate de catre furnizorii de servicii postale si/sau utilizatori la mecanismul de compensare. Articolul 24(1) Furnizorul de serviciu universal tine o evidenta contabila separata in cadrul contabilitatii interne de gestiune, prin aplicarea, in mod unitar, a principiilor privind elaborarea sistemului de evidenta contabila separata si a cerintelor privind intocmirea si transmiterea situatiilor financiare separate stabilite de autoritatea de reglementare.(2) In cadrul contabilitatii interne de gestiune vor fi evidentiate distinct fiecare dintre serviciile incluse in sfera serviciului universal, pe de o parte, de cele neincluse in sfera serviciului universal, pe de alta parte.(3) Sistemul de evidenta contabila separata asigura alocarea costurilor in urmatoarele categorii:a)costuri directe care includ costurile ce pot fi repartizate in mod direct unui anumit serviciu sau produs;b)costuri comune care includ costurile ce nu pot fi repartizate direct unui anumit serviciu sau produs. (4) Alocarea costurilor prevazute la alin. (3) lit. b) se realizeaza astfel:a)atunci cand este posibil, pe baza unei analize directe a originii lor;b)atunci cand analiza directa a originii nu este posibila, costurile comune sunt alocate pe baza unei legaturi indirecte cu alte categorii de costuri sau cu un grup de categorii de costuri pentru care o alocare sau o reprezentare directa este posibila; legatura indirecta se va baza pe structuri de cost comparabile;c)atunci cand nu exista modalitati de alocare directa sau indirecta, categoria de cost este alocata pe baza unei ponderi calculate prin raportarea tuturor cheltuielilor atribuite sau repartizate, direct sau indirect, pe fiecare serviciu din sfera serviciului universal, pe de o parte, si pe alte categorii de servicii postale, pe de alta parte;d)costurile comune care sunt necesare atat pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze, cat si pentru furnizarea altor categorii de servicii postale vor fi alocate in mod corespunzator; aceleasi chei de repartizare se utilizeaza atat pentru serviciile din sfera serviciului universal, cat si pentru alte categorii de servicii postale. (5) Furnizorul de serviciu universal poate utiliza alte sisteme de evidenta contabila separata daca acestea respecta dispozitiile alin. (3) si (4), numai cu aprobarea prealabila a autoritatii de reglementare si cu informarea Comisiei Europene.(6) Verificarea conformitatii sistemului de evidenta contabila separata cu principiile si cerintele stabilite potrivit prezentului articol se realizeaza de un auditor independent, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare. Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a publica anual declaratia acestui organism privind respectarea acestor principii si cerinte. Articolul 25(1) Autoritatea de reglementare transmite Comisiei Europene, la cerere, informatii detaliate cu privire la sistemul de evidenta contabila separata elaborat de furnizorul de serviciu universal in procesul de implementare a obligatiei prevazute la art. 24.(2) La solicitarea scrisa a autoritatii de reglementare sau a Comisiei Europene, furnizorul de serviciu universal transmite acestora informatii contabile detaliate rezultate din sistemul de evidenta contabila separata, acestea avand obligatia respectarii confidentialitatii informatiilor transmise. Articolul 26In cazul in care autoritatea de reglementare decide ca nu se justifica stabilirea mecanismului prevazut la art. 23 pentru compensarea costurilor ocazionate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, iar furnizorul de serviciu universal nu beneficiaza direct sau indirect de masuri de natura ajutorului de stat sau cu efecte similare, asigurandu-se astfel existenta unei concurente efective, autoritatea de reglementare poate decide sa nu impuna obligatia de a tine evidenta contabila separata. Articolul 27(1) Subventionarea incrucisata de catre furnizorul de serviciu universal intre serviciile din sfera serviciului universal se poate realiza numai in masura in care nu se restrange, nu se impiedica sau nu se denatureaza concurenta.(2) In cazul in care subventionarea incrucisata restrange, impiedica sau denatureaza concurenta, autoritatea de reglementare adopta, prin decizie cu caracter individual, masurile necesare in vederea asigurarii respectarii dispozitiilor alin. (1), conform atributiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta. Articolul 28Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii postale care au obligatia de a contribui la mecanismul de compensare sau de a colecta contributiile utilizatorilor la mecanismul de compensare, conform dispozitiilor art. 23, introducerea unui sistem adecvat de evidenta contabila separata pentru a asigura functionarea acestui mecanism.
Capitolul VIProtectia utilizatorilorArticolul 29(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta, in relatiile cu utilizatorii, regulile stabilite potrivit prezentului articol.(2) Furnizorul de serviciu universal stabileste si supune spre aprobare autoritatii de reglementare, intr-un termen stabilit de aceasta, regulile aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze.(3) Autoritatea de reglementare analizeaza regulile aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal transmise de furnizorul de serviciu universal, in termen de 60 de zile de la data transmiterii acestora.(4) In cazul in care apreciaza ca regulile propuse sunt nesatisfacatoare din punct de vedere tehnic sau al protectiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale, acordurilor internationale la care Romania este parte sau regulilor minime obligatorii stabilite potrivit alin. (5), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea corespunzatoare a acestor reguli, iar furnizorul de serviciu universal este obligat sa opereze modificarile cerute.(5) Autoritatea de reglementare poate stabili reguli minime obligatorii aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal, cu respectarea prevederilor cuprinse in prezenta ordonanta de urgenta, in celelalte acte normative si in acordurile internationale la care Romania este parte. Articolul 30(1) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta cerintele minime de calitate pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia sa le presteze.(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta cumulativ urmatoarele conditii:a)de a asigura livrarea la destinatari, in 3 zile lucratoare de la data depunerii trimiterilor postale intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard la punctele de acces, a 85% din aceste trimiteri postale;b)de a asigura livrarea la destinatari, in 5 zile lucratoare de la data depunerii trimiterilor postale intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard la punctele de acces, a 97% din aceste trimiteri postale. (3) Cerintele minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile postale interne din sfera serviciului universal, precum si alte cerinte de calitate pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze se stabilesc de autoritatea de reglementare.(4) Cerintele minime de calitate privind normele de distribuire a trimiterilor postale interne din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard se stabilesc astfel incat sa se asigure respectarea cerintelor de calitate privind normele de distribuire pentru serviciile postale ce au ca obiect trimiteri postale intracomunitare, prevazute la alin. (2), si se comunica de catre autoritatea de reglementare Comisiei Europene.(5) In cazuri exceptionale, determinate de infrastructura retelei postale publice sau de situatii geografice speciale, autoritatea de reglementare poate stabili derogari de la cerintele minime de calitate prevazute la alin. (2), informand in acest sens, de indata, Comisia Europeana.(6) In sensul prezentului articol, data depunerii este data la care trimiterea postala a fost colectata prin intermediul punctelor de acces, daca aceasta a fost colectata inainte de ultima operatiune de ridicare a trimiterilor postale stabilita pentru respectivul punct de acces. In cazul in care colectarea are loc dupa acest moment-limita, se considera ca data depunerii trimiterii este data urmatoarei zile lucratoare celei la care trimiterea postala este colectata prin intermediul punctelor de acces. Articolul 31(1) Respectarea cerintelor minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile postale interne din sfera serviciului universal face anual obiectul evaluarii de catre un organism independent, in conditiile stabilite de autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare intocmit se publica anual pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal.(2) Furnizorul de serviciu universal realizeaza un raport anual cu privire la respectarea altor cerinte minime de calitate, stabilite potrivit art. 30 alin. (3), care se transmite autoritatii de reglementare. (3) Autoritatea de reglementare ia toate masurile necesare pentru asigurarea realizarii evaluarii privind respectarea cerintelor minime de calitate stabilite potrivit art. 30, verificarea acestora si publicarea rapoartelor prevazute la alin. (1) si (2).(4) Evaluarea respectarii cerintelor minime de calitate privind normele de distribuire pentru trimiterile postale intracomunitare din sfera serviciului universal din cea mai rapida categorie standard si publicarea raportului de evaluare se realizeaza in conditiile stabilite de Comisia Europeana.(5) Autoritatea de reglementare poate dispune, din oficiu ori la primirea unei plangeri sau sesizari, obligarea furnizorului de serviciu universal de a lua masurile necesare in vederea asigurarii respectarii cerintelor minime de calitate.(6) Cerintele minime de calitate prevazute la art. 30 alin. (1) se publica pe paginile de internet ale furnizorului de serviciu universal si autoritatii de reglementare. Articolul 32(1) Trimiterile postale distribuite de un furnizor de servicii postale trebuie sa fie marcate corespunzator cu denumirea sau marca comerciala a furnizorului respectiv.(2) Publicitatea prin posta trebuie sa contina un marcaj distinctiv, care sa asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe trimiterea in sine, in conditii stabilite de autoritatea de reglementare.(3) Furnizorul de servicii postale are obligatia sa asigure elemente de identificare proprii pentru personalul insarcinat cu colectarea si distribuirea trimiterilor postale si sa marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua postala pe care o opereaza, inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv care sa asigure identificarea furnizorului in cauza.(4) Prin punctele de acces utilizate de un furnizor de servicii postale se asigura si informarea utilizatorilor privind zilele si orele la care furnizorul ridica trimiterile postale de la respectivul punct de acces.(5) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorii de servicii postale trebuie sa isi indeplineasca obligatiile prevazute la alin. (1), (3) si (4). Articolul 33(1) Furnizorii de servicii postale au obligatia sa puna la dispozitia utilizatorilor conditiile generale privind furnizarea serviciilor postale. Acestea vor contine cel putin urmatoarele:a)conditiile de acceptare a trimiterilor postale;b)conditiile de calitate pe care urmeaza sa le indeplineasca serviciile postale prestate;c)raspunderea furnizorului de servicii postale;d)un mecanism simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la utilizatori, in special in ceea ce priveste pierderea, furtul, distrugerea partiala ori totala sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea conditiilor de calitate a serviciilor. (2) La momentul acceptarii unei trimiteri postale in reteaua postala, intre furnizorul de servicii postale si expeditor se considera incheiat un contract individual, in conditiile generale prevazute la alin. (1). Orice alte clauze pot fi stabilite prin acordul partilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.(3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) lit. d) trebuie sa prevada:a)proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale caruia ii revine raspunderea, in cazul in care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea furnizori;b)proceduri care sa permita solutionarea echitabila si prompta a reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare. (4) Informatiile privind statistica reclamatiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul in care acestea au fost solutionate se publica odata cu raportul de evaluare prevazut la art. 31 alin. (1).
Capitolul VIIConditiile de acceptare a trimiterilor postaleArticolul 34Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, atat timp cat sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:a)sunt intrunite atat conditiile de acceptare a trimiterilor postale prevazute in prezentul capitol si, dupa caz, in regulile stabilite potrivit art. 29, cat si, pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute in acordurile internationale la care Romania este parte si conditiile de acceptare stabilite de tarile de destinatie;b)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si cu mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;c)colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu sunt impiedicate de imprejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a unei terte persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda. Articolul 35(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:a)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;b)trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;c)trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi neindepartate. (2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare, sortare, transport si livrare numai daca, pe langa conditiile generale, sunt indeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri, astfel:a)trimiterile postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, in conditiile prevazute prin aceste dispozitii;b)trimiterile postale constand in bunuri al caror transport, incarcare, descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, in conditiile tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare caz. Articolul 36(1) Atunci cand natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca acesta sa fie ambalat, furnizorul de servicii postale trebuie sa protejeze aceasta trimitere postala conform standardelor si normelor tehnice in vigoare. Pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare, transport si livrare, furnizorul de servicii postale raspunde pentru pierderea totala sau partiala a bunului expediat, precum si pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri.(2) Furnizorul de servicii postale este obligat sa accepte bunul ambalat de catre expeditor atunci cand ambalajul folosit corespunde standardelor si normelor tehnice in vigoare. In aceasta situatie responsabilitatea pierderii totale sau partiale, deteriorarii, pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate ori celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine expeditorului.(3) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de manipulare si depozitare, in functie de natura lor, furnizorul de servicii postale trebuie sa aplice etichete sugestive care sa indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de servicii postale poate pune la dispozitia expeditorului etichete tipizate. Furnizorul de servicii postale este obligat sa recunoasca si sa foloseasca inscriptionarile si etichetele aplicate de expeditor, atunci cand acestea corespund standardelor si normelor tehnice in vigoare.
Capitolul VIIIRaspunderea pentru furnizarea serviciilor postaleArticolul 37(1) Raspunderea fata de utilizatori pentru prestarea serviciilor postale se stabileste potrivit contractelor incheiate cu utilizatorii, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si de celelalte dispozitii legale in vigoare.(2) Furnizorul de serviciu universal are obligatia de a respecta, in raporturile cu utilizatorii, clauzele contractului-cadru cu privire la furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal pe care acesta are obligatia sa le presteze.(3) Contractul-cadru prevazut la alin. (2) se aproba de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal. Conditiile de publicare a contractului-cadru se stabilesc de autoritatea de reglementare.(4) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse in sfera serviciului universal pe care furnizorul de serviciu universal are obligatia sa le presteze se stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a celorlalte dispozitii legale in vigoare, prin clauzele contractului-cadru prevazut la alin. (2). Articolul 38(1) In cazul pierderii totale sau partiale, distrugerii totale sau partiale ori al deteriorarii trimiterii postale, furnizorul de servicii postale raspunde pentru paguba pricinuita, daca aceste imprejurari au survenit intre momentul depunerii trimiterii si momentul livrarii la destinatar.(2) Utilizatorul care se considera prejudiciat, in conditiile alin. (1), prin prestarea necorespunzatoare a serviciului de catre furnizorul de servicii postale poate adresa acestuia o reclamatie prealabila. Reclamatia prealabila poate fi adresata de catre expeditor sau de catre destinatar.(3) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 6 luni si se calculeaza de la data depunerii trimiterii postale.(4) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a solutiona reclamatia prealabila in termen de 3 luni de la data introducerii acesteia.(5) Termenul de pastrare a trimiterilor postale in alte cazuri decat cel prevazut la art. 40 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste prin contractul incheiat de furnizorul de servicii postale cu utilizatorii, fara a putea fi mai mic de 6 luni de la data depunerii trimiterii postale. Articolul 39(1) In cazul in care reclamatia adresata conform art. 38 alin. (2) furnizorului de servicii postale nu a fost solutionata in mod satisfacator sau nu s-a raspuns la aceasta in termenul prevazut la art. 38 alin. (4), utilizatorul in cauza poate inainta o plangere autoritatii de reglementare.(2) Plangerea inaintata autoritatii de reglementare va fi insotita de dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile.(3) Dispozitiile prezentului capitol nu conditioneaza dreptul niciuneia dintre parti de a se adresa instantelor judecatoresti competente, in conditiile legii.Art. 40 - (1) In toate cazurile, termenul pentru inaintarea plangerii sau pentru introducerea cererii de chemare in judecata este de un an. (2) Termenul de prescriptie prevazut la alin. (1) curge de la data depunerii trimiterii postale.(3) Cererea de chemare in judecata poate fi introdusa indiferent daca o plangere avand acelasi obiect a fost inaintata sau nu autoritatii de reglementare. Articolul 41(1) Expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzatoare pentru prejudiciul cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala ori prin deteriorarea trimiterii, despagubire prevazuta la art. 42.(2) Expeditorul poate renunta la dreptul sau de despagubire in favoarea destinatarului. Articolul 42(1) Furnizorii de servicii postale raspund pentru trimiterile postale interne dupa cum urmeaza:a)in caz de pierdere, furt sau distrugere totala:1. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;2. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, pana in momentul livrarii la destinatar;3. cu intreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postala care face obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, dupa livrarea acesteia destinatarului, cand furnizorul de servicii postale a omis incasarea rambursului de la destinatar;4. cu suma reprezentand de 10 ori tariful serviciului, pentru trimiterile postale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata; b)in caz de pierdere ori distrugere partiala sau deteriorare:1. cu valoarea declarata pentru partea lipsa, distrusa sau deteriorata, inscrisa in nota de inventar, pentru trimiterile postale depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;2. cu cota-parte corespunzatoare greutatii lipsa din valoarea declarata, pentru trimiterile postale depuse inchise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;3. cu suma reprezentand de 10 ori tariful serviciului, in caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare a trimiterilor postale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata. (2) La sumele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se adauga dobanda legala penalizatoare care curge din momentul introducerii reclamatiei prealabile sau, dupa caz, al introducerii cererii de chemare in judecata, indiferent care dintre aceste momente intervine primul.(3) Pierderea completa a continutului este echivalenta cu pierderea trimiterii postale.(4) In situatia in care expeditorul a declarat o valoare mai mica decat cea reala, despagubirea este la nivelul valorii declarate.(5) In afara despagubirilor prevazute la alin. (1) lit. a), se restituie si tarifele incasate la depunerea trimiterii postale.(6) In cazul neefectuarii prestatiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor postale, nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele incasate suplimentar fata de tariful aplicabil pentru serviciul postal standard.(7) In cazul pierderii dovezii privind predarea trimiterii postale inregistrate, confirmata in scris de catre destinatar, furnizorul de serviciu postal are obligatia intocmirii si punerii la dispozitia expeditorului a unui duplicat al dovezii de predare. Articolul 43Furnizorul de servicii postale este exonerat de raspundere in urmatoarele situatii:a)paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului sau destinatarului;b)utilizatorul nu are instalata o cutie postala care sa permita predarea trimiterii postale sau aceasta nu asigura securitatea trimiterilor postale ori, dupa caz, nu are asigurat un serviciu destinat primirii trimiterilor postale;c)trimiterea a fost primita fara obiectii de catre destinatar, cu exceptia reclamatiilor referitoare la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea totala ori partiala a continutului trimiterii postale;d)paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forta majora sau a cazului fortuit; in acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor achitate, cu exceptia tarifului de asigurare. Articolul 44(1) Pentru serviciul de mandat postal pe suport hartie, furnizorul de servicii postale raspunde cu intreaga suma depusa la punctul de acces.(2) Furnizorii de servicii postale sunt raspunzatori de sumele transmise prin intermediul serviciului de mandat postal pe suport hartie pana in momentul in care acestea au fost platite.(3) Dispozitiile art. 42 alin. (2) se aplica in mod corespunzator. Articolul 45Trimiterile postale raman proprietatea expeditorului pana cand sunt livrate destinatarului. Articolul 46Furnizorul de servicii postale raspunde pentru trimiterile postale internationale in conformitate cu prevederile acordurilor internationale la care Romania este parte. In situatia in care nu exista acorduri internationale se aplica prevederile prezentului capitol. Articolul 47Partile pot stabili prin contract clauzele de agravare a raspunderii furnizorului de servicii postale prevazute de prezentul capitol.
Capitolul IXAutoritatea de reglementareArticolul 48(1) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante de urgenta, atributiile autoritatii de reglementare sunt indeplinite de ANCOM.(2) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, ANCOM urmareste, in principal, realizarea urmatoarelor obiective:a)asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;b)promovarea intereselor utilizatorilor, in special ale celor cu handicap, boli cronice, cu varsta inaintata, cu venituri mici sau care locuiesc in zone izolate, in zone din perimetrul rural sau in zone cu densitate demografica redusa;c)promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii postale;d)asigurarea sustenabilitatii economice a activitatilor efectuate de furnizorii de servicii postale. (3) ANCOM este, de asemenea, imputernicita:a)sa adopte reglementarile si sa impuna obligatiile si conditiile necesare in vederea organizarii aplicarii prezentei ordonante de urgenta;b)sa asigure supravegherea respectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, a masurilor luate in aplicarea acesteia, precum si a drepturilor si obligatiilor furnizorilor de servicii postale. Articolul 49(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 48 alin. (3) lit. (a), ANCOM are obligatia de a respecta procedura de consultare stabilita prin prezentul articol ori de cate ori masurile pe care intentioneaza sa le adopte sunt de natura sa produca un impact semnificativ pe piata serviciilor postale.(2) ANCOM are obligatia de a publica textul supus consultarii pe pagina de internet proprie, precizand totodata si: data publicarii documentului, data la care expira termenul de depunere a observatiilor si data estimativa la care intentioneaza sa adopte masura care face obiectul consultarii. Toate persoanele interesate care au solicitat inscrierea adresei lor de posta electronica pe lista de corespondenta special constituita a ANCOM vor fi informate cu privire la lansarea consultarii cel mai tarziu la data publicarii documentului.(3) De la data la care textul supus consultarii este publicat pe pagina de internet, ANCOM va acorda un termen de cel putin 30 de zile pentru depunerea de observatii, in scris, de catre orice persoana interesata. In situatiile in care este necesara adoptarea unor masuri in regim de urgenta, ANCOM va acorda pentru depunerea de observatii un termen de 10 pana la 30 de zile. (4) Cel mai tarziu la data publicarii pe pagina de internet a proiectului deciziei prin care se adopta masura, ANCOM are obligatia de a publica si un material de sinteza a observatiilor primite, in care va preciza si pozitia sa fata de aceste observatii. Articolul 50(1) ANCOM poate solicita in scris furnizorilor de servicii postale sau altor persoane care desfasoara activitati in domenii conexe pietei serviciilor postale orice informatii necesare in vederea exercitarii atributiilor stabilite de prezenta ordonanta de urgenta, inclusiv informatii financiare ori informatii care vizeaza furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, respectand, daca este cazul, caracterul confidential al informatiilor primite.(2) Informatiile se solicita motivat, iar cantitatea si natura acestora trebuie sa fie proportionale cu scopul pentru care au fost solicitate.(3) ANCOM poate impune furnizorilor de servicii postale obligatia de a transmite periodic anumite categorii de informatii, in vederea realizarii unor rapoarte statistice cu privire la furnizarea de servicii postale sau unor servicii conexe.(4) Informatiile solicitate potrivit alin. (1) sau stabilite potrivit alin. (3) vor fi furnizate in termenele si la nivelul de detaliu stabilite de ANCOM.(5) ANCOM furnizeaza Comisiei Europene, la cererea motivata a acesteia, toate informatiile necesare in vederea exercitarii atributiilor sale. Natura si cantitatea informatiilor vor fi proportionale cu scopul pentru care au fost solicitate.(6) ANCOM transmite autoritatilor nationale de reglementare din domeniul serviciilor postale din alte state membre ale Uniunii Europene informatiile solicitate motivat de acestea, in vederea indeplinirii atributiilor acestora prevazute de legislatia Uniunii Europene.(7) Daca informatiile transmise potrivit prevederilor alin. (5) sau (6) sunt considerate confidentiale, in sensul legislatiei nationale si a Uniunii Europene privind confidentialitatea, ANCOM va instiinta Comisia Europeana si autoritatile nationale de reglementare cu privire la caracterul confidential al informatiilor transmise, in vederea respectarii acestuia.(8) ANCOM asigura respectarea caracterului confidential al informatiilor primite de la autoritatile nationale de reglementare din alte state membre ale Uniunii Europene, in situatia in care este sesizata asupra caracterului confidential al acestora. Articolul 51ANCOM coopereaza cu autoritati de reglementare in domeniul serviciilor postale din strainatate, inclusiv pe baza unor acorduri de colaborare si schimb de informatii, in vederea indeplinirii atributiilor care ii revin in temeiul prezentei ordonante de urgenta, precum si pentru a facilita exercitarea de catre aceste autoritati a atributiilor ce le revin in temeiul legislatiei nationale aplicabile.
Capitolul XRegim sanctionator si dispozitii proceduraleArticolul 52(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa constituie, potrivit legii penale, infractiuni:1. depunerea urmatoarelor categorii de trimiteri postale:a)trimiteri postale constand in bunuri care, prin natura lor sau prin modul cum sunt ambalate, pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;b)trimiteri postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiteri postale constand in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun neambalate;c)trimiteri postale constand in bunuri al caror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs;d)trimiteri postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, cu incalcarea conditiilor obligatorii prevazute prin aceste dispozitii;2. introducerea in trimiterile postale cu tarif inferior a unor trimiteri postale pentru care sunt stabilite tarife superioare sau tarife care prin insumare depasesc tariful trimiterii in care au fost introduse;3. francarea trimiterilor postale cu timbre decupate din efecte postale intrebuintate sau prin oricare alt mijloc fraudulos;4. impiedicarea instalarii cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care constituie puncte de contact;5. deschiderea neautorizata a cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care constituie puncte de contact;6. amplasarea in vecinatatea sau pe suprafata unui obiect a oricaror semne, inscriptii, marci, embleme sau alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cutiile postale sau cu instalatiile fizice care constituie puncte de contact;7. introducerea in cutiile postale sau in instalatiile fizice care constituie puncte de contact a unor bunuri care pot pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;8. utilizarea de semne, inscriptii, marci, embleme, stampile sau orice alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cele utilizate de un alt furnizor de servicii postale. (2) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa constituie, potrivit legii penale, infractiuni:1. incalcarea de catre furnizorii de servicii postale a drepturilor acordate furnizorului de serviciu universal in temeiul prevederilor art. 14;2. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a conditiilor de amplasare a punctelor de acces si a punctelor de contact din reteaua postala publica stabilite de catre ANCOM potrivit art. 10 alin. (1) sau incalcarea obligatiilor prevazute la art. 10 alin. (2);3. incalcarea de catre furnizorul de serviciu universal a obligatiilor prevazute la art. 11, art. 12 alin. (1), (2) si (4) sau art. 13 alin. (1) si (3), precum si nerespectarea principiilor si conditiilor stabilite de catre ANCOM potrivit art. 12 alin. (5) si (6) si art. 13 alin. (5) si (6);4. prestarea sau oferirea de servicii postale de catre persoane care nu sunt autorizate sa furnizeze servicii postale in sensul prezentei ordonante de urgenta;5. prestarea sau oferirea de catre furnizorii de servicii postale a altor servicii postale decat cele pentru care au obtinut dreptul de furnizare;6. nerespectarea de catre furnizorii de servicii postale a obligatiilor care le incumba, potrivit regimului de autorizare generala;7. incalcarea de catre furnizorul de serviciu universal a obligatiilor prevazute la art. 16 alin. (2)-(3), precum si nerespectarea modalitatilor stabilite de catre ANCOM potrivit art. 16 alin. (4);8. practicarea de catre furnizorul de serviciu universal a unor tarife speciale, cu nerespectarea dispozitiilor art. 17;9. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a obligatiei stabilite in conformitate cu art. 18;10. practicarea de catre furnizorul de serviciu universal a unor tarife terminale cu nerespectarea prevederilor art. 19;11. tarifarea de catre furnizorul de serviciu universal a trimiterilor postale pentru care trebuie sa asigure gratuitatea, potrivit prevederilor art. 20;12. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a obligatiei de a tine o evidenta contabila separata, in conditiile prevazute de art. 24;13. incalcarea de catre furnizorul de serviciu universal a prevederilor art. 27 alin. (1) sau a masurilor dispuse de autoritatea de reglementare in temeiul art. 27 alin. (2);14. nerespectarea de catre furnizorii de servicii postale a obligatiei impuse in conformitate cu dispozitiile art. 28;15. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a regulilor aplicabile serviciilor postale din sfera serviciului universal stabilite potrivit art. 29;16. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a cerintelor minime de calitate stabilite potrivit art. 30 alin. (1)-(3);17. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a obligatiilor impuse potrivit art. 31;18. nerespectarea de catre furnizorii de servicii postale a obligatiilor prevazute de art. 32 alin. (1)-(4), art. 33 alin. (1), (3) si (4) sau art. 34, precum si nerespectarea conditiilor stabilite de catre ANCOM potrivit art. 32 alin. (5);19. nerespectarea de catre furnizorul de serviciu universal a clauzelor contractului-cadru prevazut la art. 37 alin. (2);20. nerespectarea de catre furnizorii de servicii postale a termenului de solutionare a reclamatiei prealabile stabilit potrivit art. 38 alin. (4);21. nerespectarea de catre furnizorii de servicii postale a termenului minim de pastrare a trimiterilor stabilit in conditiile art. 38 alin. (5);22. nerespectarea de catre furnizorul de servicii postale a obligatiei prevazute de dispozitiile art. 42 alin. ( 7). Articolul 53(1) Contraventiile prevazute la art. 52 se sanctioneaza astfel:1. in cazul persoanelor fizice:a)cu amenda de la 500 lei la 2.000 lei, pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 52 alin. (1);b)cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru savarsirea contraventiei prevazute la art. 52 alin. (2) pct. 4.2. in cazul persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale: a)cu amenda de la 500 lei la 5.000 lei, pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 52 alin. (1) si art. 52 alin. (2) pct. 18 si 20-22;b)cu amenda de la 1.000 lei la 100.000 lei, pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 52 alin. (2) pct. 3, 11, 15 si 19;c)cu amenda de la 5.000 lei pana la 2% din cifra de afaceri, pentru savarsirea contraventiilor prevazute la art. 52 alin. (2) pct. 1, 2, 4-10, 12-14, 16 si 17. (2) Cifra de afaceri este cea prevazuta in ultima situatie financiara anuala raportata de operatorul economic.(3) Pentru persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cifrei de afaceri prevazute la alin. (1) pct. 2 lit. c) ii corespunde totalitatea veniturilor brute realizate de respectivii operatori economici. Articolul 54(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta revine ANCOM, care actioneaza prin personalul de specialitate imputernicit in acest scop, denumit in continuare personal de control sau, dupa caz, Ministerului Afacerilor Interne, care actioneaza prin ofiterii sau agentii de politie, ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane, precum si prin politistii de frontiera, pentru faptele constatate in zona specifica de competenta.(2) In exercitarea atributiilor specifice, personalul de control poate sa efectueze actiuni de control, inclusiv inopinate, in conditiile legii, in cadrul carora poate sa solicite si sa primeasca, de la persoanele care detin sau au obligatia sa detina, la fata locului sau la termenul stabilit, orice informatii sau documente necesare pentru efectuarea controlului, mentionand temeiul legal si scopul solicitarii, sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile si comerciale ori alte acte sau documente, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.(3) Rezultatul actiunilor de control efectuate de catre personalul de control va fi consemnat intr-o nota de control, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 55.(4) La solicitarea ANCOM, in ipoteza in care poate exista o opozitie la desfasurarea actiunii de control, in vederea identificarii persoanelor fizice, organele de politie sunt obligate sa insoteasca si sa asigure sprijinul necesar personalului de control pentru exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor de control prevazute in prezenta ordonanta de urgenta. Articolul 55(1) Constatarea si aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute la art. 52 alin. (1) se realizeaza de catre personalul de control sau, dupa caz, de catre personalul din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prevazut la art. 54 alin. (1), prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a sanctiunii.(2) Contraventiile prevazute la art. 52 alin. (2) se constata de catre personalul de control prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a sanctiunii, iar sanctiunea se aplica de catre presedintele ANCOM, prin rezolutie scrisa pe procesul-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a sanctiunii. Articolul 56(1) In cazul constatarii unei contraventii in conformitate cu art. 55, ANCOM va dispune masurile necesare pentru a asigura incetarea incalcarii si remedierea situatiei produse. Masurile vor fi adecvate si proportionale cu incalcarea savarsita si vor prevedea un termen in care furnizorul trebuie sa se conformeze acestora.(2) Masurile prevazute la alin. (1) se dispun odata cu aplicarea sanctiunii, astfel:a)pentru contraventiile constatate in conformitate cu art. 55 alin. (1) teza I, de catre personalul de control prin procesul-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a sanctiunii;b)pentru contraventiile constatate in conformitate cu art. 55 alin. (2), de catre presedintele ANCOM - prin rezolutie scrisa pe procesul-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a sanctiunii. Articolul 57(1) ANCOM poate obliga furnizorii de servicii postale sau alte persoane fizice sau juridice care desfasoara activitati in domenii conexe pietei serviciilor postale la plata unor amenzi administrative de la 100 lei la 15.000 lei pentru fiecare zi de intarziere, pentru a-i determina:a)sa furnizeze in mod corect si complet informatiile care le-au fost solicitate conform prevederilor art. 25 alin. (2), art. 50 alin. (1) sau art. 54 alin. (2), precum si informatiile stabilite in conformitate cu art. 50 alin. (3);b)sa se supuna controlului prevazut la art. 54 alin. (1) si (2); (2) Sanctiunea prevazuta la alin. (1) se aplica prin decizie a presedintelui ANCOM si produce efecte de la data comunicarii.(3) Sumelor rezultate din incasarea amenzilor administrative stabilite la alin. (1) li se aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 14 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. Articolul 58(1) In cazul savarsirii contraventiei prevazute la art. 52 alin. (2) pct. 5, furnizorului de servicii postale i se aplica sanctiunea contraventionala complementara de retragere a dreptului de a furniza servicii postale pe baza regimului de autorizare generala, nemaiputand beneficia de dreptul de a furniza servicii postale pe o perioada de 3 ani de la aplicarea sanctiunii.(2) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii. Articolul 59Dispozitiile prevazute la art. 52 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul XIDispozitii finale si tranzitoriiArticolul 60(1) MSI este organul administratiei publice centrale care are sarcina de a organiza si de a supraveghea indeplinirea obligatiilor ce rezulta pentru Romania din actele Uniunii Postale Universale si din alte instrumente juridice internationale in domeniul postal la care Romania este parte.(2) MSI reprezinta administratia postala romana in relatiile cu toate organizatiile internationale.(3) MSI poate delega indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) si (2) altor persoane juridice.(4) MSI este organul administratiei publice centrale care elaboreaza politica in domeniul timbrelor si efectelor postale. Articolul 61Drepturile exclusive stabilite in favoarea furnizorului de serviciu universal desemnat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta inceteaza la data expirarii perioadei de desemnare. Articolul 62Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:1. Titlul va avea urmatorul cuprins:Ordonanta Guvernului privind unele masuri pentru emiterea si comercializarea timbrelor si efectelor postale 2. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:Articolul 34Planurile emisiunilor filatelice, conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie, retragere din circulatie si de comercializare a timbrelor si efectelor postale se stabilesc de autoritatea de reglementare, in conformitate cu politica in domeniul timbrelor si efectelor postale elaborata de Ministerul pentru Societatea Informationala. 3. Articolul 1 se abroga.4. La articolul 2, partea introductiva si literele a)-m) si o)-v) se abroga.5. Articolele 3-10 se abroga.6. La articolul 11, partea introductiva si literele c)-g) se abroga.7. Articolele 12-14, 15, 16 si 18 se abroga.8. La articolul 22, alineatele (1), (2) si (4)-(6) se abroga.9. Articolele 23, 24, 25-32 si 37-39 se abroga.10. La articolul 40, alineatele (1)-(5) si (8) se abroga.11. Articolul 41 se abroga. 12. La articolul 42 alineatul (1), teza intai se abroga.13. La articolul 42, alineatul (2) se abroga. 14. La articolul 43 alineatul (1), partea introductiva si litera a) punctele 1-3 si 5 si litera b) se abroga.15. La articolul 43, alineatele (2) si (4)-(7) se abroga.16. Articolul 44, articolele 47-50, 52 si 53 se abroga.17. La articolul 54, alineatul (1) se abroga.18. Articolele 55-57 se abroga.19. La articolul 58, punctele 1-19 se abroga.20. La articolul 59 alineatul (1), litera a) se abroga.21. Articolul 60 se abroga. 22. La articolul 61, alineatele (3) si (6) se abroga.23. Articolele 62, 65 si 67-69 se abroga. Articolul 63Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile: - Directivei 97/67/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pietei interne a serviciilor postale ale Comunitatii si imbunatatirea calitatii serviciului, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, seria L nr. 15 din 21 ianuarie 1998, modificata si completata prin: - Directiva 2002/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 10 iunie 2002 de modificare a Directivei 97/67/CE privind continuarea deschiderii spre concurenta a serviciilor postale ale Comunitatii, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, seria L nr. 176 din 5 iulie 2002; - Directiva 2008/6/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrala a pietei interne a serviciilor postale ale Comunitatii, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 52 din 27 februarie 2008.
OUG 62/2024, privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor p Ordonanta de urgenta nr. 62/2024 privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salariz ...
Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Legea nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare si inovare Publicata in ...
OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...
OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...
Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...
Legea 188/1999, actualizata 2024, privind Statutul functionarilor publici Legea 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, actualizata 2024 - Republicare Actualizat ...
Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Legea nr. 412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale Publicata in ...
Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Legea 393/2023 privind statutul asistentului judecatorului Publicat in Monitorul Oficial cu numar ...
Legea finantelor publice locale, actualizata 2024 - Legea 273/2006 Legea 273/2006 privind finantele publice locale Actualizata prin Legea 387/2023 pentru modificare ...
Acordarea despagubirilor pe durata suspendarii contractului individual de munca Sursa: MCP avocati
Poate un cetatean Non-UE, care lucreaza in Romania, sa fie detasat intr-un alt stat UE? Sursa: EuroAvocatura.ro
Somatia europeana de plata. Modalitate de recuperare a creantelor transfrontaliere Sursa: av. Andreea Deaconu
Portal.Just.ro - Dreptul justitiabilului de a ii fi sterse datele cu caracter personal Sursa: MCP avocati
Greva. Aspecte practice. Cauze si consecinte Sursa: MCP avocati
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Punctele de stabilitate in Noua lege a pensiilor. Clarificari si Reglementari Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti