Coordonator: Av. Marius-Catalin Predut
Acasa - Legislatie - Codurile Esentiale

Legea 1/2011, Legea educatiei nationale

   din subsectiunea Codurile Esentiale


Publicat 10 Jan 2011 370468 citiri

Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 1/2011, legea educatiei nationale

Publicata in Monitorul Oficial nr. 0018 din 10 Ianuarie 2011

Emitent: Parlamentul Romaniei

Constitutia stipuleaza ca Parlamentul poate adopta urmatoarele categorii de legi:
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este organul de stat caruia ii revin, conform legii, atribute privitoare la stabilirea
Societatea civila este formata din cetateni, asociati sub diferite forme, care au aceleasi interese si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara aceste drepturi si interese.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Setul de masuri si actiuni multidimensionale din domeniile protectiei sociale, ocuparii fortei de munca, locuirii, educatiei, sanatatii,
Organizarea puterii supreme de stat, modul de formare si competenta organelor supreme ale statului.
Situatia in care o lege, o reglementare, o politica sau o practica aparent neutra are un impact disproportionat negativ asupra persoanelor de un anumit sex, fara ca diferentele de tratament sa poata fi justificate in mod obiectiv.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Sunt instrumentele negociabile emise in forma materiala sau evidentiate prin inscrieri in cont, care confera detinatorilor lor drepturi patrimoniale asupra emitentului - drepturi de proprietate sau drepturi de creanta asupra acestuia - conform legii si in conditiile specifice de emisiune a acestora.
Scopul politicii comunitare in domeniul mediului este de conserva, proteja si imbunatati calitatea mediului si de a proteja sanatatea oamenilor. De asemenea, are in vedere rezervele de materii prime, prin utilizarea prudenta si rationala a resurselor naturale. In cele din urma, prin aceasta politica se urmareste promovarea de masuri, la nivel international, pentru a rezolva problemele de mediu regionale si globale (Articolul 174).
Constitutia stipuleaza ca Parlamentul poate adopta urmatoarele categorii de legi:
Act adoptat de organele de stat, instantele judecatoresti sau alte organe cu aprobarea majoritatii membrilor prezenti.
    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege .

 

   TITLUL I
  Dispozitii generale

 

      Art. 1. - Prezenta lege asigura cadrul pentru exercitarea sub autoritatea statului roman a dreptului fundamental la invatatura pe tot parcursul vietii. Legea reglementeaza structura, functiile, organizarea si functionarea sistemului national de invatamant de stat, particular si confesional.
      Art. 2. - (1) Legea are ca viziune promovarea unui invatamant orientat pe valori, creativitate, capacitati cognitive, capacitati volitive si capacitati actionale, cunostinte fundamentale si cunostinte, competente si abilitati de utilitate directa, in profesie si in societate .
   (2) Misiunea asumata de lege este de formare, prin educatie, a infrastructurii mentale a societatii romanesti, in acord cu noile cerinte, derivate din statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene si din functionarea in contextul globalizarii, si de generare sustenabila a unei resurse umane nationale inalt competitive, capabila sa functioneze eficient in societatea actuala si viitoare.
   (3) Idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si in asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetateneasca activa in societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii.
   (4) Statul asigura cetatenilor Romaniei drepturi egale de acces la toate nivelurile si formele de invatamant preuniversitar si superior, precum si la invatarea pe tot parcursul vietii, fara nicio forma de discriminare .
   (5) Aceleasi drepturi se asigura si cetatenilor celorlalte state membre ale Uniunii Europene, ai statelor apartinand Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene.
   (6) Drepturile prevazute la alin. (4) sunt recunoscute in mod egal minorilor care solicita sau au dobandit o forma de protectie in Romania, minorilor straini si minorilor apatrizi a caror sedere pe teritoriul Romaniei este oficial recunoscuta conform legii.
   (7) in Romania invatamantul constituie prioritate nationala.
      Art. 3. - Principiile care guverneaza invatamantul preuniversitar si superior, cat si invatarea pe tot parcursul vietii din Romania sunt:
   a) principiul echitatii - in baza caruia accesul la invatare se realizeaza fara discriminare;
   b) principiul calitatii - in baza caruia activitatile de invatamant se raporteaza la standarde de referinta si la bune practici nationale si internationale;
   c) principiul relevantei - in baza caruia educatia raspunde nevoilor de dezvoltare personala si social-economice;
   d) principiul eficientei - in baza caruia se urmareste obtinerea de rezultate educationale maxime, prin gestionarea resurselor existente;
   e) principiul descentralizarii - in baza caruia deciziile principale se iau de catre actorii implicati direct in proces;
   f) principiul raspunderii publice - in baza caruia unitatile si institutiile de invatamant raspund public de performantele lor;
   g) principiul garantarii identitatii culturale a tuturor cetatenilor romani si dialogului intercultural;
   h) principiul asumarii, promovarii si pastrarii identitatii nationale si a valorilor culturale ale poporului roman;
   i) principiul recunoasterii si garantarii drepturilor persoanelor apartinand minoritatilor nationale, dreptul la pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea identitatii lor etnice, culturale, lingvistice si religioase;
   j) principiul asigurarii egalitatii de sanse;
   k) principiul autonomiei universitare;
   l) principiul libertatii academice;
   m) principiul transparentei - concretizat in asigurarea vizibilitatii totale a deciziei si a rezultatelor, prin comunicarea periodica si adecvata a acestora;
   n) principiul libertatii de gandire si al independentei fata de ideologii, dogme religioase si doctrine politice;
   o) principiul incluziunii sociale;
   p) principiul centrarii educatiei pe beneficiarii acesteia;
   q) principiul participarii si responsabilitatii parintilor;
   r) principiul promovarii educatiei pentru sanatate, inclusiv prin educatia fizica si prin practicarea activitatilor sportive;
   s) principiul organizarii invatamantului confesional potrivit cerintelor specifice fiecarui cult recunoscut;
   t) principiul fundamentarii deciziilor pe dialog si consultare;
   u) principiul respectarii dreptului la opinie al elevului/studentului ca beneficiar direct al sistemului de invatamant.
      Art. 4. - Educatia si formarea profesionala a copiilor, a tinerilor si a adultilor au ca finalitate principala formarea competentelor, intelese ca ansamblu multifunctional si transferabil de cunostinte, deprinderi/abilitati si aptitudini, necesare pentru:
   a) implinirea si dezvoltarea personala, prin realizarea propriilor obiective in viata, conform intereselor si aspiratiilor fiecaruia si dorintei de a invata pe tot parcursul vietii;
   b) integrarea sociala si participarea cetateneasca activa in societate;
   c) ocuparea unui loc de munca si participarea la functionarea si dezvoltarea unei economii durabile;
   d) formarea unei conceptii de viata, bazate pe valorile umaniste si stiintifice, pe cultura nationala si universala si pe stimularea dialogului intercultural;
   e) educarea in spiritul demnitatii, tolerantei si respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului;
   f) cultivarea sensibilitatii fata de problematica umana, fata de valorile moral-civice si a respectului pentru natura si mediul inconjurator natural, social si cultural.
      Art. 5. - (1) in domeniul educatiei si al formarii profesionale prin sistemul national de invatamant, dispozitiile prezentei legi prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative. in caz de conflict intre acestea se aplica dispozitiile prezentei legi.
   (2) Orice modificare sau completare a prezentei legi intra in vigoare incepand cu prima zi a anului scolar, respectiv universitar urmator celui in care a fost adoptata prin lege .
   (3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), dispozitiile prezentei legi care vizeaza evaluarile nationale de la finalul invatamantului gimnazial sau liceal se aplica incepand cu promotia aflata in primul an al invatamantului gimnazial, respectiv liceal, la data intrarii in vigoare a modificarii sau a completarii.
      Art. 6. - (1) in Romania sunt valabile numai diplomele recunoscute de statul roman, conform legislatiei in vigoare.
   (2) Regimul actelor de studii emise de unitatile si de institutiile de invatamant se stabileste prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.
   (3) Continutul si formatul actelor de studii sunt stabilite prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
      Art. 7. - (1) in unitatile, in institutiile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale sunt interzise activitatile care incalca normele de moralitate si orice activitati care pot pune in pericol sanatatea si integritatea fizica sau psihica a copiilor si a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic, precum si activitatile de natura politica si prozelitismul religios.

Afiseaza textul pe o singura pagina

Citeste mai mult despre:    Noutati legislative 2011    Monitorul Oficial 201    Legea 1/2011    Noua lege a educatiei    Legea educatiei 2011    Noua lege a educatiei 2011




Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut


Angajare MCP Avocati
Cauta online dosarul din Instanta:


  • Stiri
  • Spete
  • Articole
  • Legislatie
  • Forum
Cele mai noi Stiri Juridice
 INPPA: Temele dezbaterilor din 10, 17 si 24 noiembrie 2016
 2.500 de IMM-uri vor putea beneficia de credite garantate de stat prin POIIMM
 1 iunie a devenit zi libera nelucratoare
 Bodan Olteanu, fost sef al Camerei Deputatilor, a fost trimis in judecata de procurorii DNA
 Camera Deputatilor, ca for decizional, a votat forma finala a modificarilor aduse legii avocaturii
 In M. Of. a fost publicata Legea privind instituirea unui mecanism de prevenire a conflictului de interese in procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica
 O noua extragere a Loteriei bonurilor fiscale va avea loc in 16 octombrie
 Ministerul Sanatatii a publicat metodologia pentru examenul de rezidentiat - noiembrie 2016
  POR 2014-2020: noi modificari la Ghidul General POR si ghidurile specifice pentru apelurile 2.1A, 3.1A, 5.1, 5.2, 6.1 si 7.1
 Directiva europeana privind dreptul la asistenta judiciara al cetatenilor suspectati sau acuzati de o infractiune si al celor care fac obiectul unui mandat european de arestare
 Ordonanta privind infiintarea Autoritatii de Reforma Feroviara a fost publicata in M. Oficial
 In perioada 03-07.10.2016 Inspectia Muncii a aplicat amenzi in valoare de peste 200.000 de euro
 Peste 80 la suta dintre candidati au promovat proba scrisa la concursul de ocupare a functiilor vacante de director din invatamat
 Judecatoare sanctionata disciplinar pentru formularea de cereri repetate si nejustificate de abtinere in aceeasi cauza
 Peste 1700 de fosti magistrati primesc pensie intre 10.000-20.000 de lei pe luna
 Inca o noua zi libera de sarbatoare legala a fost introdusa in Codul Muncii
 Baroul Bucuresti incepe cursurile de pregatire pentru dobandirea calitatii de administrator sau lichidator in insolventa persoanei fizice
 Medicamentelipsa.ro: Site-ul unde pacientii vor putea semnala daca nu gasesc un anumit medicament in farmacie sau in spital
 Abonamentele acordate elevilor de catre operatorii de transport rutier pentru distante de pana la 50 de kilometri vor fi decontate integral
 Guvernul a adoptat noi masuri privind acordarea somajului si instruirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca
  Preia GRATUIT Stiri! FaceBook Twitter

Avocat Dreptul muncii
Publicitate pe EuroAvocatura.ro


Cabinet avocati Bucuresti