CAPITOLUL IRelevanta supervizarii profesionale si competentele supervizorului
Articolul 1(1) Din perspectiva prezentelor norme, activitatea de supervizare profesionala este considerata esentiala atat in formarea profesionala initiala a psihologilor, cat si pentru formarea continua si cresterea nivelului de calitate in practica ulterioara a psihologilor. Supervizarea profesionala a psihologilor poate fi efectuata de psihologii care intrunesc conditiile specifice pentru certificarea dreptului de supervizare si care detin un certificat de supervizor.(2) Supervizarea reprezinta o activitate profesionala distincta, componenta a activitatii de formare profesionala:a) in cadrul careia se faciliteaza educatia si formarea care vizeaza dezvoltarea unei practici stiintifice si informate;b) printr-un proces interpersonal colaborativ;c) care implica observarea, evaluarea, feedbackul, facilitarea autoevaluarii persoanei supervizate si dobandirea de cunostinte si abilitati prin instruire, modelare si rezolvare reciproca a problemelor.(3) Bazandu-se pe recunoasterea punctelor forte si a talentelor persoanei supervizate, supervizarea incurajeaza autoeficacitatea. Supervizarea asigura ca exercitarea (supervizata) a profesiei este realizata intr-o maniera competenta de catre persoana supervizata, astfel incat sa fie respectate standardele etice, cerintele legale si practicile profesionale pentru promovarea si protejarea bunastarii clientului, a profesiei si a societatii in general.
Articolul 2Competentele supervizorului se impart in doua mari categorii:a) competente profesionale in domeniul in care supervizeaza, acestea fiind specifice pentru specialitatile definite prin prezentele norme;b) competente de supervizare, avand caracter general valabil pentru toate specialitatile.
Articolul 3Competentele profesionale in domeniu detinute de psihologul supervizor sunt urmatoarele:1. competentele profesionale ale psihologului specialist;2. competentele administrative:a) competente de sustinere a activitatii profesionale: dezvoltarea unei relatii profesionale cu clientii, bazata pe incredere si respect; cunoasterea/aplicarea normelor deontologice; reflectia etica in situatii problematice; dezvoltare personala - propriile emotii, prejudecati, false credinte s.a.; preocuparea pentru actualizarea constanta a cunostintelor in domeniu; comportament etic, prestigiu profesional si integritate; automonitorizarea justa a propriei activitati de evaluare/interventie/cercetare;b) competente de gestiune administrativa si financiara: sa detina competente de organizare a activitatii profesionale intr-o forma de exercitare a profesiei - ce implica, in mod concret, infiintarea unui cabinet individual de psihologie, unei societati civile profesionale, unor cabinete asociate, unei structuri de psihologie, ce trebuie sa contina dosarul inaintat Colegiului Psihologilor din Romania (CPR) in vederea infiintarii;c) competente in formarea profesionala a psihologilor cu drept de libera practica: poate organiza workshopuri avizate de Colegiul Psihologilor din Romania, in specialitatea in care este atestat ca supervizor, organizeaza cursuri de formare profesionala continua avizate de Colegiul Psihologilor din Romania, in specialitatea in care este atestat, intocmeste un sinoptic cu activitatile specifice supervizarii, urmareste, cu profesionalism, atingerea obiectivelor stabilite in contractul de supervizare, ofera un exemplu de conduita profesionala;3. competentele de cercetare-dezvoltare: cunoasterea aprofundata a metodologiei de cercetare, analiza critica a metodelor si produselor cercetarii, transferul in practica al rezultatelor cercetarii in specialitate.
Articolul 4Competentele de supervizare sunt general valabile pentru toate specialitatile, fiind detaliate prin prisma comportamentelor tipice asociate cu fiecare competenta, dupa cum urmeaza:
1. relatia de supervizare/mentorat:a) dezvolta o relatie reciproca prin schimbul de experiente, explorarea asteptarilor si clarificarea rolurilor supervizorului si ale supervizatului;b) recunoaste, accepta si se bazeaza pe abilitatile si contributiile supervizatului pentru a cultiva o relatie productiva;c) utilizeaza grija si compasiunea pentru a aborda schimbarile pozitive pe baza punctelor tari;d) sprijina supervizatul prin identificarea nevoilor si il sustine cand/unde este cazul;2. practici eficiente de supervizare:a) faciliteaza si documenteaza intalnirile cu supervizatii si dialogul care reflecta scopul si progresul relatiilor/obiectivelor;b) demonstreaza gestionarea eficienta a timpului, a competentelor de documentare/pastrare a probelor si de scriere a raportului;c) impartaseste cu incredere experientele de invatare reusite si nereusite pentru a incuraja explorarea optiunilor si solutionarea comuna a problemelor;d) incurajeaza supervizatul sa impartaseasca informatii, ganduri si feedback pentru a identifica si prioritiza nevoile programului de supervizare;e) utilizeaza instrumentele adecvate pentru a furniza informatii obiective, fiabile si utile privind nevoile initiale si in curs de desfasurare;f) ofera indrumare si conducere in reflectarea si interpretarea datelor pentru a dezvolta obiective si un plan de imbunatatire continua;g) incurajeaza utilizarea practicii de reflectie prin tinerea unui jurnal si discutii cu clientii;h) utilizeaza cunostinte si competente in domeniul continutului pentru a ajuta supervizatul sa dobandeasca si sa aplice noi cunostinte si abilitati;i) impartaseste cunostintele despre oportunitatile de dezvoltare profesionala, resursele si serviciile de referinta aflate la dispozitia supervizatului;3. responsabilitati profesionale in supervizare:a) intelege rolul, scopul si asteptarile supervizatului;b) demonstreaza competenta in aplicarea practicilor eficiente de supervizare (mentorat);c) manifesta angajamentul de a aborda in activitatea profesionala si imbunatatirea practicii supervizatului;d) mentine confidentialitatea atunci cand impartaseste experiente, discuta probleme si rezolva probleme;e) demonstreaza respectarea corespunzatoare si in timp util a angajamentelor asumate fata de supervizat;f) intelege impactul prejudecatii personale si lucreaza la minimizarea prejudecatilor personale;4. gestionarea provocarilor:a) demonstreaza capacitatea de a clarifica asteptarile supervizatului;b) demonstreaza flexibilitatea in lucrul cu nevoile in schimbare ale supervizatului/programului, constrangerile de timp, resursele si alte probleme;
Stabilirea salariului minim diferentiat si modul de contestare a decizilor emise de angajator. Lista functiilor si ocupatiilor care necesita studii superioare Sursa: MCP Cabinet avocati
[Av. muncii] Programul de lucru inegal Sursa: MCP Cabinet avocati
Protectia sociala a persoanelor cu dizabilitati Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim