Ordonanta de urgenta nr. 34/2015 privind reglementarea unor masuri pentru stimularea absorbtiei fondurilor externe nerambursabileLuand in considerare necesitatea accelerarii ritmului de implementare a proiectelor finantate din fonduri structurale si de coeziune, pentru a reduce presiunea de cheltuire a sumelor alocate in cadrul programelor operationale in ultimul an de eligibilitate a acestora, respectiv pana la data de 31 decembrie 2015, cat si in contextul suprapunerii cadrelor financiare 2007-2013 si 2014-2020, anul 2015 reprezinta un an esential pentru Romania.Tinand cont de faptul ca finantarea proiectelor in cadrul Programului operational sectorial Mediu (POS Mediu) reprezinta o prioritate pentru Romania, atat din punctul de vedere al absorbtiei fondurilor europene nerambursabile disponibile in perioada 2007-2013, cat si din punctul de vedere al conformarii la obligatiile asumate prin Tratatul de aderare, in special pentru sectorul de apa, obligatii ce deriva din Directiva 98/83/CE privind calitatea apei destinate consumului uman si Directiva 91/271/CEE privind colectarea si epurarea apelor uzate,luand in calcul ca prin axa prioritara 1 din cadrul POS Mediu a fost alocata suma de 3.149.423.956 euro, din care 2.776.532.160 euro contributie a Uniunii Europene din Fondul de coeziune (13.945.019.392 lei, respectiv 12.293.929.098 lei contributie UE), in prezent, fiind aprobate 50 de proiecte (cel putin unul pentru fiecare judet, inclusiv Bucuresti),tinand cont de faptul ca valoarea totala a contractelor de achizitie publica semnate in cadrul acestor proiecte este de 14.099.950.633 lei, iar totalul platilor efectuate este de 7.593.531.789 lei, reprezentand 54% din alocare, si de asemenea, valoarea totala a componentelor aflate in diverse stadii in vederea atribuirii este de 1.507.573.024 lei, iar valoarea componentelor ce nu vor fi finalizate si vor face obiectul fazarii, respectiv al finantarii din perioada de finantare 2014-2020 prin intermediul Programului operational Infrastructura mare este de 1.821.268.152 lei,luand in calcul ca, in prezent, putem estima ca valoarea fondurilor ce vor putea fi absorbite se va apropia de aproximativ 87% din valoarea fondurilor disponibile prin axa prioritara 1 a Programului operational sectorial Mediu si se impune identificarea si promovarea de proiecte alternative/retrospective pentru a umple golul de finantare,intrucat una din principalele masuri pentru accelerarea absorbtiei in anul 2015 o reprezinta identificarea unor proiecte finantate din surse nationale a caror finantare sa fie transferata catre Programul operational sectorial Mediu 2007-2013, in scopul atragerii in totalitate a fondurilor europene disponibile, tinand cont de faptul ca atat posibilitatea, precum si conditiile includerii acestor proiecte retrospective in portofoliul finantat prin fonduri europene sunt prevazute la nivel comunitar in nota COCOF 12-0050-01 din 29 martie 2012,intrucat, in cadrul reuniunii anuale a Romaniei cu Comisia Europeana in domeniul finantarii din fonduri structurale si de coeziune din luna ianuarie 2015, ale carei concluzii au fost reiterate prin adresa ARES(2015) 570.904/11.02.2015, unul dintre principalele puncte de discutie a vizat finantarea proiectelor retrospective, actiunile ce urmeaza a fi intreprinse de autoritatile romane au fost agreate si in cadrul reuniunii tehnice privind implementarea Task Force on implementation - Bruxelles, DG REGIO, 28 ianuarie 2015,intrucat, in prezent, Ministerul Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru POS Mediu, a demarat o analiza privind o serie de proiecte ce ar putea fi incadrate ca proiecte alternative/retrospective, urmand a fi finantate din acest program operational,avand in vedere ca analiza a fost demarata pentru un numar de 250 proiecte din sectorul apa/apa uzata pentru care se pot pregati proiecte pentru finantare din POS Mediu, iar din acestea au fost identificate 69 de proiecte retrospective posibil eligibile cu o valoare de aproximativ 189.697.553 euro, din care pot fi solicitate la rambursare, din fonduri europene, cheltuieli de aproximativ 142.273.165 euro,tinand cont de prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 de stabilire a anumitor dispozitii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de coeziune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, ale art. 55, proiectele de infrastructura de apa si apa uzata finantate prin POS Mediu sunt proiecte generatoare de venituri, ceea ce presupune suportarea unei parti din cheltuielile proiectului de catre beneficiar, aferenta veniturilor nete viitoare generate de utilizarea proiectului, care se adauga la cofinantarea unei parti a cheltuielilor eligibile, neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, poate avea consecinte grave asupra posibilitatii preluarii spre finantare a acestor proiecte, cu implicatii negative asupra gradului de absorbtie al fondurilor europene, in special in sectorul de apa/apa uzata.Avand in vedere ca norma legislativa trebuie sa fie clara si lipsita de echivoc se impune adoptarea de urgenta a unor masuri care sa asigure efectuarea in temeiul legal a platilor aferente proiectelor alternative, astfel incat sa fie evitata orice suspiciune de o posibila dubla finantare a acestor proiecte [in conformitate cu prevederile art. 13.2 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006].Neadoptarea acestor masuri in regim de urgenta conduce la pierderea posibilitatii de finantare/decontare a acestor proiecte din fonduri externe nerambursabile.Astfel, este necesara crearea temeiului legal astfel incat Guvernul sa poata aproba prin act normativ modul de repartizare a sumelor aprobate pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii de mediu, atat pentru lucrarile executate si platite, cat si pentru cele ramase de executat.Prin urmare, se impune intensificarea efortului colectiv depus pentru a acoperi deficitul potential de finantare pana la finele anului.Astfel, solutia identificata este promovarea unui act normativ in vederea implementarii unui mecanism de rambursare catre UAT, respectiv catre bugetul de stat, a sumelor de bani corespunzatoare investitiilor finantate din surse nationale, in domeniile finantabile prin programele operationale in perioada 2007-2013.Luand in considerare dificultatea identificarii in baza legala existenta a tuturor beneficiarilor/partenerilor/organismelor beneficiare ai/ale mecanismului cererii de plata, constatandu-se disfunctii/intreruperi cu privire la plata catre entitatea in drept de a primi sumele aferente cererii, si anume structurile de economie sociala si intreprinderile create in cadrul proiectului, neadoptarea masurilor propuse poate conduce la blocarea implementarii proiectelor cu efecte asupra gradului de absorbtie a fondurilor alocate Romaniei si, mai ales, asupra cresterii riscului de dezangajare automata a acestor fonduri, putand conduce la blocarea proiectelor, la rezilierea contractelor de finantare si, implicit, la dezangajarea sumelor alocate POSDRU de catre Comisia Europeana, la grevarea bugetului de stat cu sumele necesare finalizarii proiectelor contractate, precum si cu sumele suplimentare, reprezentand prejudiciu si cheltuieli de judecata stabilite de catre instantele de judecata .Avand in vedere necesitatea adoptarii in regim de urgenta a unor prevederi suplimentare in vederea optimizarii fluxului financiar cu privire la fondurile finantate prin mecanismele financiare SEE si norvegiene si asigurarea capacitatii de absorbtie a acestor fonduri si a accelerarii ritmului de implementare a proiectelor finantate din fonduri finantate prin mecanismele financiare SEE si norvegiene coroborat cu recomandarile primite din partea reprezentantilor statelor donatoare de a flexibiliza derularea implementarii programelor/proiectelor, eliminand astfel blocajele intampinate in derularea implementarii acestora,luand in calcul ca neadoptarea in regim de urgenta a acestor modificari si completari poate avea consecinte serioase, generand chiar blocarea implementarii programelor/proiectelor, si ar produce disfunctionalitati majore cu efecte negative asupra gradului de absorbtie a fondurilor acordate Romaniei prin cele doua mecanisme financiare,in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .Art. I(1) Obiectivele de investitii finalizate sau in executie, finantate prin Programul national de dezvoltare locala, aprobat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare locala, aprobata prin Legea nr. 89/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si obiectivele de investitii finalizate, finantate prin Programul privind reabilitarea, modernizarea si/sau asfaltarea drumurilor de interes judetean si de interes local, alimentarea cu apa, canalizarea si epurarea apelor uzate la sate, precum si in unitatile administrativ-teritoriale cu resurse turistice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 577/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin programele multianuale prioritare de mediu si gospodarire a apelor, aprobate si finantate conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 40/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 61/2007, cu modificarile ulterioare, precum si proiectele finantate prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), cele finantate prin programe nationale de la bugetul de stat/fonduri speciale si/sau din bugete locale pot face obiectul decontarii din instrumente structurale in cadrul Programului operational sectorial Mediu 2007-2013 (POS Mediu), conform regulilor de implementare ale acestuia.(2) Obiectivele de investitii finalizate sau in executie finantate prin programul Companiei Nationale de Investitii, in baza Legii nr. 224/2007 privind ratificarea Acordului-cadru de imprumut dintre Romania si Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la 2 februarie 2007 la Bucuresti si la 9 februarie 2007 la Paris, pentru finantarea primei faze a Proiectului "Sistem integrat de reabilitare a sistemelor de alimentare cu apa si canalizare, a statiilor de tratare a apei potabile si statiilor de epurare a apelor uzate in localitatile cu o populatie de pana la 50.000 de locuitori", cu modificarile si completarile ulterioare, pot face obiectul decontarii din instrumente structurale in cadrul Programului operational sectorial Mediu 2007-2013 (POS Mediu), conform regulilor de implementare ale acestuia.(3) In cazul obiectivelor de investitii prevazute la alin. (1) si (2), finalizate si pentru partea executata din obiectivele de investitii aflate in executie, sumele platite aferente obiectivelor de investitii vor fi decontate potrivit schemei de finantare a POS Mediu pe baza autorizarii cheltuielilor eligibile de catre Autoritatea de management pentru POS Mediu, conform prevederilor legale nationale si europene.(4) In cazul obiectivelor de investitii prevazute la alin. (1) si (2), finantate integral de la bugetul de stat, care sunt finalizate sau pentru partea finalizata din obiectivele de investitie aflate in executie, prin exceptie de la prevederile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele primite de la CE aferente instrumentelor structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte se fac venit la bugetul de stat prin intermediul Autoritatii de management pentru POS Mediu.(5) In cazul obiectivelor de investitii prevazute la alin. (1) si (2), finantate partial de la bugetul de stat, care sunt finalizate sau pentru partea finalizata din obiectivele de investitie aflate in executie, prin exceptie de la prevederile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele primite de la CE aferente instrumentelor structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte se fac venit la bugetul de stat, pana la concurenta valorii finantate initial din acesta, iar diferenta ramasa se face venit la celelalte bugete din care s-au efectuat cheltuielile pentru finantarea obiectivului de investitie, prin intermediul Autoritatii de management pentru POS Mediu.(6) In cazul obiectivelor de investitii de la alin. (1), finantate din bugetul Fondului pentru mediu, care sunt finalizate sau pentru partea finalizata din obiectivele de investitie aflate in executie, prin exceptie de la prevederile art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele primite de la CE aferente instrumentelor structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor acestor proiecte se fac venit la bugetul Fondului de mediu proportional cu suma finantata de Administratia Fondului pentru Mediu, la finantarea obiectivului de investitie, prin intermediul Autoritatii de management pentru POS Mediu.(7) Din sumele care se cuvin bugetului de stat, cu exceptia celor aferente obiectivelor de investitii prevazute la alin. (2), 25% se vireaza de catre ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu, intr-un cont distinct de venituri al bugetelor locale ale unitatilor administrativ- teritoriale beneficiare ale obiectivelor de investitii prevazute la alin. (1) care au fost decontate si vor fi utilizate pentru finantarea cheltuielilor sectiunii de dezvoltare a acestor bugete, inclusiv pentru asigurarea finantarii proiectului pentru partea ramasa de executat la data aprobarii finantarii/decontarii prin POS Mediu si pentru plata corectiilor financiare aferente componentei ramase de executat. Sumele ramase neutilizate se reflecta in excedentul bugetului local si vor fi utilizate in anul urmator cu aceeasi destinatie.(8) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele cuvenite bugetului de stat, potrivit prevederilor alin. (3)-(5), cu exceptia celor prevazute la alin. (7), se vireaza intr-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat deschis pe numele ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu si se utilizeaza exclusiv pentru asigurarea finantarii proiectelor in sectorul de mediu.(9) In termen de 5 zile lucratoare de la primire, ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru POS Mediu solicita Ministerului Finantelor Publice introducerea modificarilor in volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat, precum si in volumul si structura bugetului acestuia cu suma prevazuta la alin. (8).(10) Ministerul Finantelor Publice, la propunerea ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu, pe baza documentelor prezentate de acesta, introduce modificarile corespunzatoare in volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat, precum si in volumul si structura bugetului acestuia(11) Sumele introduse in volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat, potrivit alin. (10), vor fi prevazute distinct atat la partea de venituri, cat si la partea de cheltuieli .(12) Pana la data de 22 decembrie a anului bugetar ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu vireaza intr-un cont de disponibil deschis pe seama acestuia sumele, determinate ca diferenta intre veniturile bugetare incasate in contul de venituri bugetare prevazute la alin. (8) si totalul platilor care au fost dispuse de la subdiviziunea de cheltuieli bugetare.(13) Pana la data de 22 decembrie a anului bugetar, ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu va efectua retragerea creditelor bugetare deschise si neutilizate. Pana la aceeasi data, acesta va solicita Ministerului Finantelor Publice introducerea modificarilor corespunzatoare in volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetului de stat, precum si in volumul si structura bugetului acestuia, constand in diminuarea bugetului, respectiv cu sumele transferate in contul de disponibil potrivit prevederilor alin. (12).(14) Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele virate in contul prevazut la alin. (12) se transfera in primele 5 zile lucratoare ale anului urmator de catre ordonatorul principal de credite cu rol de autoritate de management pentru POS Mediu in contul de venituri ale bugetului de stat urmand procedura de la alin. (8)-(13) si se utilizeaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.(15) In cazul proiectelor aflate in executie, beneficiarii au obligatia determinarii stadiului indeplinirii indicatorilor fizici si financiari corespunzatori POS Mediu la data preluarii proiectului, anterior semnarii contractului de finantare .(16) Pentru partea ramasa de executat din obiectivele de investitie aflate in executie, finantate prin Programul national de dezvoltare locala, in vederea acoperirii restului de finantat, beneficiarii solicita incetarea contractului de finantare incheiat in baza actelor normative mentionate la alin. (1).(17) Pentru partea ramasa de executat din obiectivele de investitie aflate in executie, finantate prin Administratia Fondului pentru Mediu, in vederea acoperirii restului de finantat, beneficiarii modifica, cu acordul prealabil al partilor, documentele de finantare in vederea schimbarii sursei de finantare .(18) Sumele aferente valorii ramase de executat vor fi rambursate beneficiarilor proiectelor in conformitate cu mecanismul financiar aferent programului operational, stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2009, cu modificarile si completarile ulterioare."Art. II(1) Sumele reprezentand cheltuieli aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile platite de beneficiari din sumele primite de la unitatile administrativ- teritoriale, cheltuieli care ulterior, conform legislatiei in vigoare, sunt incadrate in categoria cheltuielilor eligibile, se ramburseaza beneficiarilor de catre autoritatile de management.(2) Beneficiarii prevazuti la alin. (1) vireaza sumele respective, cu ordin de plata, in bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale care au alocat sumele, in termen de 10 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sau de la rambursarea sumelor de catre autoritatea de management, dupa caz.
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Scopul activitatii de constatare a neregulilor si de stabilire a creantelor bugetare. Insolventa beneficiar Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1737/2019
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Raspunderea penala a persoanei juridice. Abuz in serviciu Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 217/A din 16 iulie 2014
Incalcarea obligatiilor contractuale referitoare la existenta conflictului de interese Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 3764 din 27 septembrie 2012
Conflict de munca avand ca obiect constatare nulitate contract individual de munca si restituire drepturi salariale incasate Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALA, DECIZIA NR. 166 din 12.01.2012
Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
Noile reglementari privind ucenicia la locul de munca. Conditii de angajare, drepturi si obligatii ale partilor Sursa: Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim
Respinge cerere de despagubire introdusa in urma inghetarii nelegale a fondurilor acestuia de catre Consiliu Sursa: EuroAvocatura.ro
Reglementarea Uniunii privind publicarea de informatii referitoare la beneficiarii de fonduri europene agricole este in parte nevalida Sursa: EuroAvocatura.ro
Infractiunile prin care se aduce atingere intereselor financiare ale Comunitatilor Europene in Noul Cod Penal (art. Sursa: EuroAvocatura.ro | Av. Marius-Catalin Predut
Topul celor mai spectaculoase fraude cu fonduri UE Sursa: Ziua
15 greseli frecvente ale solicitantilor de fonduri UE pentru proiecte regionale Sursa: HotNews