Spalarea banilor. Elemente constitutive. Lege penala mai favorabila
![]() |
Prin sentinta penala nr. 233 din 2 decembrie 2002, Tribunalul Bihor a condamnat pe inculpatii S.V. si S.H. pentru complicitate la infractiunea de luare de mita prevazuta in art. 26 Codul penal raportat la art. 254 din acelasi cod, iar in baza art. 11 pct. 2 lit. a) raportat la art.10 alin. (1) lit. d) Codul de procedura penala, a dispus achitarea acestora pentru savarsirea infractiunii de spalare a banilor prevazuta in art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea 21/1999.
Instanta a retinut ca, in anul 2001, societatea comerciala E. a hotarat sa vanda un spatiu comercial, pentru cumpararea caruia inculpatul O.I., director al Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca Bihor, fata de care s-a disjuns cauza, si inculpatii S.V. si S.H., directori adjuncti ai aceleiasi institutii au pretins, din suma ce avea sa fie platita cu titlu de pret, un comision de 2,7 miliarde de lei, renegociat la 2,2 miliarde de lei.
La 21 noiembrie 2001, a fost incheiat contractul de vanzare-cumparare a imobilului, semnat, intre altii, de inculpatul O.I. in numele AJOFM Bihor si au fost emise ordinele de plata pentru 8,5 miliarde de lei, iar la 28 decembrie 2002, C.M., administrator al societatii vanzatoare care a denuntat fapta, a dat personal inculpatului O.I. si, prin intermediar, inculpatilor S.H. si S.V. cate 700 de milioane de lei.
Dupa primirea sumelor mentionate, inculpatii S.H. si S.V. au efectuat un schimb valutar la Banca E., sucursala Oradea, cumparand valuta in moneda euro, fiecare dintre inculpati depunand banii pe numele mamei sale.
Curtea de Apel Oradea, prin decizia penala nr. 85 din 17 aprilie 2003, a admis apelul procurorului numai cu privire la individualizarea pedepsei si obligarea unuia dintre inculpati la restituirea sumei primite catre denuntatoarea C.M. si a respins apelurile inculpatilor.
Recursul declarat, intre altii, de procuror cu privire la gresita achitare a inculpatilor pentru savarsirea infractiunii de spalare a banilor, este fondat.
Potrivit art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea 21/1999, constituie infractiunea de spalare a banilor, intre altele, transferul de valori cunoscand ca acestea provin din savarsirea unei infractiuni .
Aceasta infractiune are o forma agravata, in situatia in care banii sau valorile provin din savarsirea uneia din infractiunile prevazute in Sectiunile a 2-a si a 3-a din Legea 78/2000, astfel cum rezulta din prevederile art. 17 lit. e) din aceasta lege, care completeaza art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea 21/1999.
Pentru existenta infractiunii de spalare a banilor, din punctul de vedere al laturii obiective, se cer a fi indeplinite doua conditii, si anume sa existe o activitate de schimbare sau de transfer de valori, cunoscand ca acestea provin din savarsirea unei infractiuni si provenienta banilor sa fie rezultatul savarsirii uneia din infractiunile aratate in textul de lege incriminator, in cazul infractiunii prevazute in art. 23 din Legea 21/1999 sau al uneia dintre infractiunile prevazute in Sectiunile a 2-a si a 3-a din Legea 78/2000, in cazul formei agravate.
In speta se constata ca aceste conditii sunt indeplinite, deoarece inculpatii au dobandit sume de bani din complicitate la infractiunea de luare de mita si, pentru a li se pierde urma, le-au schimbat in valuta si le-au depus la banca pe numele altor persoane .
Fata de cele aratate, se constata ca in mod gresit prima instanta si instanta de apel au retinut ca in cauza nu sunt indeplinite cerintele infractiunii de spalare a banilor, deoarece conditia provenientei sumelor de bani din savarsirea unei infractiuni nu trebuia raportata la prevederile art. 23 din Legea nr.21/1999, ci la cele ale art. 17 lit. e) din Legea 78/2000, care completeaza art. 23 din Legea 21/1999, constituind o forma agravata a acestei infractiuni .
Prin urmare, in sarcina inculpatilor trebuia retinuta si infractiunea de spalare a banilor.
Dupa savarsirea infractiunii si pana la judecarea definitiva a cauzei a intervenit o lege penala noua, Legea 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, prin care a fost abrogata Legea 21/1999
In art. 31 din Legea 656/2002 se prevede ca: �Legea 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 18 din 21 ianuarie 1999, cu modificarile ulterioare, se abroga�.
Prin art. 31 din Legea 656/2002 au fost abrogate nu numai dispozitiile Legii nr. 21/1999, ci si prevederile legii completatoare, si anume cele ale art. 17 lit. e) si art. 18 alin. (2) din Legea 78/2000, concluzie ce se desprinde din formularea folosita in art. 31 unde se precizeaza �cu modificarile ulterioare�.
Potrivit art. 13 C. pen., in cazul in care de la savarsirea infractiunii pana la judecarea definitiva a cauzei au intervenit una sau mai multe legi penale, se aplica legea cea mai favorabila.
Sub aspectul regimului juridic, pentru infractiunea prevazuta in art. 23 din Legea 21/1999 raportat la art. 17 lit. e) si art. 18 alin. (2) din Legea 78/2000 limitele de pedeapsa erau intre 3 si 15 ani inchisoare, in timp ce limitele de pedeapsa prevazute in art. 23 din Legea 656/2002 sunt intre 3 si 12 ani inchisoare.
Rezulta, deci, ca prevederile legale mai favorabile sunt cele din legea noua, deoarece in cuprinsul acesteia nu mai este prevazuta forma agravata din reglementarea anterioara, ceea ce face ca limita maxima a pedepsei prevazute de lege sa fie mai redusa.
Prin urmare, recursul a fost admis, s-a schimbat incadrarea juridica a faptelor in prevederile art. 23 din Legea 656/2002 si s-a dispus condamnarea inculpatilor pentru savarsirea infractiunii de spalare a banilor, potrivit noii incadrari.

Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia penala, decizia nr. 1386 din 11 martie 2004
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Situatia Autozatiilor de construie emise in baza unor PUZ-uri ulterior anulate
Sursa: MCP avocati
Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian


HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...














