Prin Sentinta civila nr. 1145 din 10.10.2018 a Tribunalului Maramures, pronuntata in Dosarul nr. x, a fost a dmi sa cererea formulat a de reclamantul D.D.in con tradictoriu cu parata R.N. a P.R.prin D.S.M. si s-a anulat Decizia nr. 309/N din 28.12.2017, a directorului D.S.M.
s-a dispus obligarea paratei D.S.M. la reintegrarea reclamantului D.D., in functia de padur ar la O.S.P..
A fost obligata parata sa plateasca reclamantului drepturile salariale restante de la data de 28.12.2017 si pana la reintegrarea efectiva in functia detinuta anterior.
A fost obligata parata D.S.M. sa plateasca reclamantului D.D. dobanda legala aferenta sumelor reprezentand drepturi salariale datorate intre data desfacerii con tractului individual de munca si data reintegrarii reclamantului, dobanda calculata de la data scadentei pana la plata efectiva a drepturilor banesti.
s-au respins celelalte pretentii ale reclamantului.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut, in esenta, ca prin d ecizia nr. 309/N din data de 28.12.2017 s-a dispus desfacerea disciplinara a contractului individual de munca pentru padurarul D.D.II - titular al Cantonului nr. 1 Pentaia-paulic, din cadrul O.S.P., in temeiul art. 101 alin. 2 lit. G din contractul colectiv de munca, art. 53, raportat si la art. 48 alin. 1 si 2 lit. g, f din O.U.G. 59/2000 si art. 248 alin. 1 lit. e din Legea nr. 53/2003.
Instanta a constatat ca anterior, la data de 21 aprilie 2017, prin Decizia nr. 79/N a Directorului D.S.M. s-a dispus incetarea contractului individual de munca al reclamantului. La o data ulterioara, prin Decizia nr. 219/N/03.08.2017, s-a dispus revocarea deciziei de concediere .
Contestatorul a mentionat faptul ca Decizia nr. 309/N/28.12.2017 a Directorului D.S.M. nu este legala, deoarece in perioada cercetarii disciplinare contestatorul nu mai era angajat al paratei, iar dupa revocarea deciziei de desfacere a contractului individual de munca din luna aprilie 2017, nu a semnat un nou contract de munca si nu i s-a mai predat cantonul.
Sub acest aspect instanta a apreciat contestatia fondata. Astfel, corespunde adevarului faptul ca Ancheta administrativa, consemnata in cuprinsul inscrisurilor de la filele 126- 130 vol. I, a fost efectuata in urma adreselor din 21 iulie 2017 ale O.S.P., fiind emisa Decizia nr. 186D/24.07.2017 a Directorului D.S.M.. Cercetarea administrativa a avut loc in perioada 24.07. x17.
Decizia de revocare a dispozitiei privind incetarea contractului de munca al contestatorului a fost emisa la data de 3 august 2017. Din acest punct de vedere, in masura in care nu a fost anulata anterior decizia de concediere din data de 21 aprilie 2017, cel putin pana la data de 3 august 2017, contestatorul D.D.nu poate fi considerat angajat al D.S.M..
Verificarile, audierile si culegerea informatiilor din cadrul procedurii administrative a fost efectuata de comisia constituita de Directorul D.S.M., pana in data de 28 iulie 2017, astfel cum rezulta din documentatia depusa la dosarul cauzei de parata D.S.M..
Se constata ca in perioada respectiva D.D.nu avea calitatea de angajat al D.S.M.. Astfel, cercetarea administrativa nu poate fi considerata o veritabila cercetare, deoarece nu s-a facut pentru un angajat, ci pentru o persoana care la data constituirii comisiei nu avea calitatea de angajat.
Pe de alta parte se constata ca odata cu incetarea raportului de munca dintre D.D. si D.S.M., incetare efectiva din data de 2 mai 2017, contestatorul nu mai avea in gestiune un canton silvic, si astfel sa poata fi angajata raspunderea padurarului pentru pagubele cauzate acestui canton.
La data la care angajatorul a dispus revocarea Deciziei nr. 79/N/21.04.2017, contestatorul nu mai avea in gestiune cantonul silvic. Din cuprinsul adresei care a stat la baza verificarilor efectuate (Adresa O.S.P. nr. 5787/21.07.2017- fila 96 vol. I din dosar), se constata ca in urma ``controlului de fond cu predare a cantonului nr. 1 P.P., s-a intocmit actul de control nr. 5761/20.07.2017, in care a fost inventariat un numar de 2112 cioate cu un volum de 1145, 3 mc si o valoare de x, 26 lei``. La momentul realizarii inventarului si a contro lului de fond, nu a fost prezent contestatorul D.D.
Predarea cantonului P.P. astfel cum s-a dispus in cuprinsul Dispozitiei nr. 6/2017 a Sefului O.S.P. s-a efectuat intre data de 25.04.2017 pana la data de 02.05.2017, data la care devenea efectiva decizia de desfacere disciplinara a contractului individual de munca dintre D.S.M. si D.D.
In cuprinsul deciziei atacate se mentioneaza faptul ca a fost analizat de catre comisia de ancheta raportul O.S.P. si antecedentele padurarului D.D.cu privire la modul defectuos de gestionare a fondului forestier din perioada martie 2015- noiembrie 2016 prin care s-a constatat un prejudiciu rezultat din taierile ilegale de material l emnos in volum de 959, 1 mc., cu o valoare de 196. 504, 43 lei.
Instanta a retinut ca aspectele care vizeaza perioada martie 2015- noiembrie 2016 au constituit temeiul de desfacere disciplinara a contractului individual de munca, masura dispusa prin Decizia nr. 79/N/21.04.2017, decizia revocata de D.S.M. la data de 03.08.2017 (considerandu-se ca se impune reintegrarea reclamantului-contestator pe postul de padurar, incepand cu data de 3 august 2017). Mai mult decat atat Decizia nr. 79/N/21.04.2017 a Directorului D.S.M. a fost anulata prin Sentinta civila nr. 517/20.04.2018 a Tribunalului Maramures in Dosarul nr. x.
Avand in vedere aceste considerente, respectiv faptul ca pentru o parte din perioada avuta in vedere pentru desfacerea contractului de munca s-a emis anterior o decizie de sanctionare, avand in vedere faptul ca presupusa paguba a fost constatata in perioada in care contestatorului nu avea calitatea de gestionar al cantonului P.P. din cadrul O.S.P., instanta a apreciat ca decizia de sanctionare nu a fost legala, nefiind indeplinite conditiile prevazute de lege si mentionate in decizia atacata, astfel ca aceasta a fost anulata.
Potrivit art. 80 alin. 2 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), instanta a dispus reintegrarea contestatorului in functia de padurar in cadrul O.S.P., repunand astfel partile in situatia anterioara emiterii deciziei de desfacere disciplinara a contractului de munca .
In temeiul art. 80 alin. 1 din Legea nr. 53/2003 s-a dispus obligarea paratei la plata unei despagubiri egale cu drepturile salariale de care ar fi beneficiat reclamantul de la data de 28.12.2017 si pana la reintegrarea efectiva a acestuia.
De asemenea, instanta a dispu s obligarea la plata dobanzii legale incepand cu data scadentei fiecarei rate aferente drepturilor salariale restante si pana la data efectiva a platii, retinand prevederile art. 1. 531 alin. (1), alin. (2) teza I si art. 1. 535 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil.
In privinta cheltuielilor de judecata, se constata ca s-a depus la dosarul cauzei un extras de cont care face dovada achitarii sumei de 2286 lei de catre D.D.catre Cabinetul de avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) Contra D.M. In lipsa altor inscrisuri care sa probeze faptul ca suma respectiva a fost achitata cu titlu de onorariu avocatial in prezentul dosar, instanta nu a putut acorda suma solicitata cu titlu de cheltuieli de judecata, aceasta solicitare fiind respinsa.
Impotriva acestei hotarari au declarat apel reclamantul D.D. si parata R.N. a P.R.prin D.S.M..
Prin apelul declarat de reclamantul D.D., s-a solicitat schimbarea in parte a hotararii atacate, obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata in fond in cuantum de 2286 lei onorariu avocatial.
In motivarea cererii de apel s-a aratat, in esenta, ca prima instanta a incalcat prevederile art. 453 Cod procedura civila, respingand cererea privind acordarea cheltuielilor de judecata reprezentand onorariu avocatial, desi acestea au fost dovedite p rin extrasul de cont electronic, care se atesta plata acestei sume de bani cu titlu de onorariu avocatial.
Argumentul instantei in sensul ca nu sunt dovedite cheltuielile, deoarece nu se mentioneaza expres numarul dos arului civil nu poate fi primit, intrucat o astfel de interpretare se bazeaza pe o suspiciune de folosire cu rea credinta a unor documente contabile de catre avocat, lucru inacceptabil. Prin depunerea extrasului de cont, avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) ul a atest at faptul ca acea cheltuiala a fost facuta de reclamantul apelant in ceea ce priveste drepturile exercitate in cauza pentru acesta.
intr-o astfel de interpretare precum cea a instantei fondului se pot pune sub semnul intrebarii orice inscrisuri care ar putea fi intocmite pentru a dovedi cheltuielile de judecata .
Nu a exercitat cu rea credinta drepturile procesuale, onorariul avocatial a fost platit si vizeaza aceasta cauza, motiv pentru care cheltuielile de judecata trebuie considerate ca dovedite si acordate raportat la solutionarea favorabila a contestatiei.
Mai mult, este de remarcat faptul ca extrasul de cont nu a fost contestat de parata, imprejurare in care sentinta pronuntata este nelegala si netemeinica.
In drept, a invocat prevederile art. 466 si urm. Cod procedura civila.
Prin apelul declarat de parata RNp-R.prin D.S.M. s-a solicitat admiterea apelului asa cum a fost formulat, iar dupa rejudecarea fondului sa se dispuna schimbarea in parte a hotararii atacate, in sensul respi ngeri i cererii privind desfiintarea d eciziei nr. 309N/28.12.2017, reintegrarea recla mantului in functia de padurar l a OS Poieni, obligarea paratei la plata drepturilor salariate incepand cu data de 28.12.2017 si pana la reintegrarea in functie, obligarea paratei la plata dobanzii legale aplicata sumelor acordate cu titlu de drepturi salariate, incepand cu data scadentei si pana la plata efectiva, iar, pe cale de consecinta, mentinerea Deciziei nr. 309/N/28.12.2017 ca fiind intemeiata.
1. In motivarea cererii de apel s-a aratat, in esenta, dupa redarea considerentelor retinute de prima instanta si reiterarea starii de fapt, ca p rin d ecizia nr. 186 D din 24.07.2017 a directorului D.S.M. s-a dispus constituirea unei comisii de ancheta administrativa pentru cercetarea aspectelor consemnate in raportul nr. 5787/21.07.2017 a sefului de O col Poieni, in care se mentioneaza faptul ca reclamantul, in calitate de padurar gestionar al Cantonului nr. 1 Pentaia-Paulic, nu a fost de fata decat partial l a efectuarea controlului de fond . Prin a ncheta admin istrativa nr. x/04.08.2017 s-a analizat rezultatul controlului de fond efectuat ca urmare a predarii cantonului de catre reclamant catre padurarul Pecora Io an, rezultat materializat prin a ctul de control nr. 5761/20.07.2017, in care s~a consemnat producerea unui prejudiciu de 220. 484, 26 lei, reprezentand contravaloarea unei cantitati de 1.145, 3 m. c. masa lemnoasa taiata ilegal.
Ca urmare a faptelor reprezentand abateri disciplinare care pot atrage sanctiunea mentionat a la art. 48 alin. (2) lit. g) din O.U.G. 59/2000 privind Statutul personalul ui silvic, asa cum rezulta din a ncheta administrativa nr. x/04.08.2017, a fost sesizat forul de conducere al D.S.M. (Comitetul Director) in vederea investirii Consiliul de Disciplina pentru analizarea faptelor retinute in sarcina padurarului D.D., pentru adoptarea unei hotarari ce urma a fi adusa la cunostinta directorului DS Maramures.
Invocand procedura disciplinara reglementata de Ordinul nr. 274/2002 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de disciplina prevazute in Statutul personalului silvic, s-a aratat ca aceasta este menita sa ofere persoanei sanctionate posibilitatea de a-si formula toate apararile cu putinta si de a beneficia de toate garantiile, inainte ca reprezentantul angajatorului sa poata lua masura sanctionarii.
Savarsirea abaterilor disciplinare de catre reclamant, vinovatia acestuia, pre cum si legatura de cauzalitate intre faptele ce reprezinta abaterile disciplinare si vino vatia acestuia a fost constatata de catre consiliul de disciplina al D.S.M., rezultatul cercetarilor efectuate de comisia, concluziile si propunerile acesteia fiind materializate si adoptate prin Hotararea nr. 13/20.11.2017. La baza d eciziei nr. 309N/28.12.2017 privind hotararea de desfacere a contractului individual de munca al reclamantului, au stat concluziile si ma surile ado ptate de consiliul de disciplina, materializate pri n r a portul nr. 13/20.11.2017 si nu ancheta administrativa nr. x/04.08.2017 intocmita de catre comisia de ancheta, constituita ca urmare a d eciziei nr. 186 D din 24.07.2017 a directorului D.S.M., cum in mod eronat a retinut prima instanta in considerentele hotararii pronuntate.
Intrucat, cercetarea prealabila a faptelor retinute in sarcina reclamantului s-a efectuat de catre consiliul de d isciplina, in perioada 21.08.201 7- 20.11.2017 si nu in perioada 24.07. x17, cum in mod eronat a retinut instanta de fond, in perioada efectuarii cercetarii disciplinare (21.08. x17), masura de revocare (a ecizia nr. 219 N din 03.08.2017) a deciziei anterioare (79N/21.04.2017 privind sanctionarea disciplinara a reclamantului) a fost acceptata de catre parti, dovada fiind faptul ca reclamantul s-a prezentat la serviciu incepand cu data de 04.08.201, ia r potrivit Raportului de evidenta a salariatului D.D., la data de 04.08.2017 parata a operat modificarea adusa contractului individual de munca al ace stuia, fiind reincadrat cu norma intreaga pe o perioada nedeterminata in functia detinut a anterior, aceea de padurar (continuandu-se raportul juridic dintre reclamant si parata).
s-a mai invocat ca, desi masura de revocare (d ecizia nr. 219 N din 03.08.2017) a deciziei anterioare (79N/21.04.20I7) de sanctionare disciplinara si de reintegrare in munca a reclamantului nu a putut produce efecte sub aspectul revocarii masurii concedierii disciplinare, aceasta a constituit o manifestare a vointei a angajatorului de a repune pe reclamant in situatia anterioara concedierii, masura ce a fost acceptata de reclamantul, prin prezentarea acestuia la serviciu in data de 04.08.2017. Or, aceste manifestari de vointa a ambelor parti, nu pot fi ignorate, intrucat, este lipsit de cons ecinte juridice faptul ca parata nu a incheiat un nou contract individual de mu nca cu reclamantul ca urmare a d eciziei nr. 219 N din 03.08.2017, avand ca data de incepere a activitatii data reintegrarii in munca, avand in vedere ca dispozitiile Codului muncii nu instituie in sarcina angajatorului obligatia de a emite un act distinct sau de a redacta un nou contract de munca in vederea reintegrarii salariatului.
Reintegrarea reclamantului este dovedita si de statul de plata aferent lunii august 2017, de cererea de concediu inregistrata de reclamant in data de 12.09.2017 si de cele doua certificate de concediu medical aferente perioadei 28.08. x17.
Apelanta a mai aratat ca decizia nr. 79N/2l.04.20l7 a directorului D.S.M. prin s-a dispus desfacerea disciplinara a contractului individual de munca a reclamantului din prezenta cauza incepand din data d e 02.05.2017, a facut obiectul d osarului nr. x a Tribunalului Maramures, p rin incheierea de sedinta d in data de 05.12.2017 constatandu-se ca cererea subsecventa cererii principale a petentului, privind reintegrarea acestuia in functia detinuta anterior, a ramas fara obiect, intrucat la data solut ionarii de catre instanta a acestui capat de cerere, parata a executat voluntar reintegrarea con testatarului in functia detinuta anterior, situatie constata ta si de catre instanta de control judiciar in considerentele d eciziei nr. 1499/31.10.2018, astfel ca incepand cu data de 04.08.2017 petentul a avut calitatea d e salariat al paratei.
In vederea respectarii dreptului la aparare al reclamantului, in conformitate cu dispozitiile art. 52 alin. 1 din O. U. G. 59/2000 si ale art. 251 alin. 1 si 2 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), consiliul de disciplina a dispus convocarea reclamantului in vederea audierii, cu respectarea procedurilor, prin adresa nr. 122/21.08.2017, pentru data de 28.08.2017, ora 10:00, la sediul D.S.M., insa acesta nu s-a prezentat, depunand ulterior certificatul de concediu medical cu . si nr. x, acordat in data de 30.08.2017 pentru perioada 28.08. x17.
Prin adresa numarul 7526/21.09.2017 a O.S.P., consiliul de disciplina a procedat la o noua convocare a reclamantului pentru data de 25.09.2017, ora 10:00, document pe care D.D. a mentionat ca la data convocarii pleaca in Germania in vederea efectuarii un or investigatii medicale si ca l a audierea din data de 25.09.2017 va fi reprezentat de catre avocat.
Avand in vedere faptul ca la data de 25.09.201 7, reclamantul din prezenta cauza nu s-a prezentat, nici personal, nici prin avocat, consiliul de disciplina a efectuat o noua convocare prin adresa nr. 1 29/23.10.2017 pentru data de 30.10.2017, ora 8:00, data la care acesta nu s-a prezentat.
Astfel, in mod rezonabil, consiliul de disciplina a interpretat neprezentarea reclamantului in vederea audierii ca fiind un act de insubordonare si iresponsabilitate fata de unitate, raportat la faptele retinute in sarcina acestuia, functia de tinuta, aceea de padurar, gestionar al suprafetei supuse contr olului, volumul de masa lemnoasa taiat ilegal si nejustificat de catre acesta, respectiv valoarea aferenta a pagubei.
Consiliul de disciplina a retinut aceasta pozitie a padurarului ca fiind o asuma re a pagubelor constata te prin a ctul de control nr. 5761/20.07.2017, o recunoastere implicita a vinovatiei in raport cu acestea, intrucat reclamantul, in calitate de padurar, gestionar al catonului pe suprafata caruia s-au constatat aceste pagube deosebit de mari, nu a adus probe sau elemente in vederea exonerarii fata aspectele retinute in sarcina acestuia, context in care consiliul de disciplina s-a pronuntat in sensul desfacerii disciplinare a contractului individual de munca al reclamantului.
2. Referitor la considerentele retinute de prima instanta in sensul ca nu poate fi angajat a raspunderea reclamantului fata de pagubele cauzate cantonului, intrucat contestatarul nu mai avea in gestiune un canton silvic, iar acesta nu a fost prezent la momentul realizarii invent arului si a controlului de fond, s-a precizat potrivit art. 4 alin. l din H.G. nr. 1076/2009 privind Regulamentul de paza a fondului forestier, predarea unui canton silvic se face pe baza de proces verbal de predare pri mire, astfel ca prin Procesul-verbal de predare primire incheiat la data de 03.12.2014, cantonul nr. l Pentaia-Paulic a fost predat in gestiunea padurarului D.D., documentul fiind insusit atat de padurarul ce a preda t cantonul cat si de reclamant, precum si de catre seful de district.
In conformitate cu dispozitiile art. 16 din H.G. nr. 1076/2009 ultimul control efectuat in c antonul gestionat de reclamant a fost efectuat in perioada 10.10. x16, constatarile organelo r de control fiind cuprinse in a ctul de control de fond nr. 6577/08.11.2016, in urma caruia s-a constatat un volum de 354, 7 m. c. masa lemnoasa taiata ilegal, cu o valoare de 82.007, 12 lei, parte a prejudici ului in urma caruia s-a dispus d ecizia 79N/21.04.2017.
Prin decizia 6/2 017 inregistrata la O. S. Poieni sub nr. 3499 din 25.04.2017 a sefului de ocol al O.S.P. s-a dispus predarea cantonului gestionat de reclamant catre un alt padurar incepand cu data de 25.04.2017, cu un termen de finalizare pana la data de 02.05.2017.
Din cauza complexit atii inspectiei de fond necesara in vederea predarii cantonului catre noul gestionar, in sensul parcurgerii amanuntite a intregii suprafete a cantonului, cu evidentierea cioatelor nemarcate, precum si din cauza refuzului reclamantului din prezenta cauza de a participa la continuarea controlului in vederea predarii cantonului, s-a depasit termenul instituit prin Decizia nr. 6/2017 pentru finalizarea controlului, acest termen prelungindu-se pana la data de 15.07.2017.
In perioada 26.04. x17 reclamantul din prezenta cauza a participat la efectuarea inspectiei de fond, in vederea predarii cantonului gestionat, dovada fiind insusirea Carnetelor de inventariere pana la data de 25.05.2017, in prezenta reclamantului, or ganele de control au inventariind un numar de 698 de cioate taiate ilegal, insusite prin semnarea Carnetelor de inventariere din data de 04.05.2017, 20.05.2017, 22.05.2017, 23.05.2017, 24.05.2017, 25.05.2017. Ulterior datei de 25.05.2017, reclamantul nu a dorit sa mai participe la efectuarea controlului in vederea predarii canto nului, invocand motive de boala, si nu si-a delegat nici un reprezentant, motiv pentru care ocolul silvic a solicitat Garzii Forestiere Cluj, delegarea unui reprezentant in vederea participarii la efectuarea controlului pentru continuarea controlului de fond si predarea cantonului aflat in gestiunea reclamantului
P rejudiciile constatate prin a ctul de control nr. 5761/20.07.2017 au fost produse anterior inceperii inspectiei de fond, cand reclamantul avea calitatea de salariat, gestionar al suprafetei de fond forestier ce a facut obiectul controlului in urma caruia organele de control au constatat un numar de 2112 cioate, cu un volum de 1145, 3 m. c. masa lemnoasa taiata ilegal, cu o valo are de 220. 484, 26 lei, astfel ca nu se poate ret ine lips a raspunderii reclamantului fata de pagubele cauzate cantonului, motivate de lipsa gestiunii cantonului la momentul efectuarii controlului.
s-a mai mentionat ca la inceputul controlului efectuat in perioada 26.04. x17, reclamantul a dat o declaratie in care nu a invocat nicio problema in cantonul gestionat, cioatele nemarcate nu au fost notate in condica de serviciu al acestuia, din care ar fi rezulta t o implicare activa a reclamantului in vederea exercitarii cu diligenta si buna- credinta a atributiunilor de serviciu, raportat la prevederile instituite prin art. 6 lit. d. si lit. e din H.G. nr. 1076/2009.
Cu privire la faptele constatate ca fiind abateri disciplinare savarsite, vinovatia acestuia, ca elemente ale raspunderii disciplinare, arata ca acestea au fost savarsite in legatura cu munca acestuia, prin nerespectarea atributiilor si obligatilor asumate de acesta prin fisa postului, a dispozitiilor cuprinse in art. 17, 69, 70, 111 - 113 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicat, art. 35 - 37 din O. U. G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, cu modificarile ulterioare si art. 3 din H.G. nr. 1076/2009, constatandu-se neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor de serviciu ce-i reveneau, respectiv paza si gestiunea superficiala, cu rea-credinta ori neglijenta grava a fondului forestier gestionat, ceea ce a condus la pricinuirea pagubei in patrimoniul reclamantei.
Reclamatul nu a rasturnat acuzatiile ce i s-au adus prin probe certe, concludente si pertinente, care sa fie apte sa faca dovada nevinovatiei sale, avand o pozitie pasiva in raport cu cercetarea sa.
Or, padurarii, (functie pe care a indeplinit-o si reclamantul din prezenta cauza), au o dubla calitate, pe langa aceea de padurar si pe aceea de gestionar, sens in care se fac incidente prevederile cuprinse in Legea nr. 22/1969, privind angajarea gestionarilor si constituirea de garantii, potrivit careia gestionarii raspund pentru prejudiciile pe care le creeaza in patrimoniul unitatii, in cazul gestionarilor existand prezumtia de culpa pe care reclamantul nu a rasturnat-o.
3. Contrar celor retinute de catre prima instanta, apelanta a aratat ca faptele generatoare de prejudicii constatate prin a ctele de control efectuate in perioada martie 2015- noiembrie 2016, nu au facut obiectul cercetarilor efectuate de catre comisia de disciplina si nu au stat la baza adoptarii Hotararii nr. 13/20.11.2017, n efiind analizate in vederea individualizarii sanctiunii aplicate prin Decizia nr. 309N/28.12.2017. Mentiunile din cuprinsul deciziei de sanctionare potrivit carora s-au avut in vedere si antecedentele persoanei cercetate cu privire la modul defectuos de gestionare a cantonului in perioada martie 2015- noiembrie 2016, prin care s-a constatat un prejudiciu rezultat din taierile ilegale de material lemnos in volum de 959, 1 m. c, cu o valoare de 196. 504, 43 lei, reprezinta dovada respectarii criteriilor mentionate de art. 250 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), in vederea individualizarii sanctiunii aplicate petentului din prezenta cauza.
Luarea in considerare a sanctiunilor disciplinare anterioare suferite de salariat, ca si criteriu de individualizare a sanctiunii, nu contravine principiului inadmisibilitatii dublei sanctionari, consacrat expres de art. 249 alin. 2) al actului normativ antementionat.
I ntrucat s-a co nstatat neindeplinirea repetata a obligatiilor de serviciu de catre reclamant, atributiuni asumate prin fisa postului, precum si incalcarea normelor care reglementeaza regimul silvic, respectiv paza si gestiunea superficiala, cu rea-credinta ori neglijenta grava a fondului forestier gestiona t, ceea ce a condus la prici nuirea pagubei constatate prin a ctul de control nr. 5761/20.07.2017, apelanta a aratat ca sanctiunea aplicata reclamantului este legala, temeinica si proportionala cu faptele ret inute in sarcina acestuia.
In drept, s-a u invocat prevederile art. 466 si art. 480 alin. 2 Cod procedura civila.
Prin intampinarea formulata de reclamantul D.D. a solicitat respingerea apelului formulat de parata ca nefondat, cu obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata in apel (filele 71- 79).
In sustinerea pozitiei procesuale, intimatul reclamant a aratat, in esenta, ca nu mai era angajatul apelantei la data efectuarii cercetarii disciplinare, Decizia nr. 219N/03.08.2017 de revocare a deciziei de concediere 79N/21.04.2017 fiind nelegala in raport de dezlegarile obligatorii din Decizia nr. 18/2016 a Inalt ei Curti de Casatie si Justitie. Astfel, intimatul nu a fost reangajat in munca, nu a semnat un contract de munca si nu a primit in ge stiune vreun canton, prin decizia atacata in prezenta cauza urmarindu-se evitarea consecintelor juridice ale anularii pe cale judecatoreasca a deciziei de concediere nr. 79N/21.04.2017 si repunerea paratei in termenul de sanctionare a recla m a ntului, asa cu m reiese din referatul nr. x/30.06.2017.
Raportat la sustinerile din apel in sensul ca pretinsele pagube ar fi fost create anterior datei de 25.04.2017, s-a invocat prescriptia dreptului angajatorului de a aplica sanctiunea, prin raportare la termenul de 6 luni prevazut de art. 252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).
Invocand netemeinicia deciziei de desfacere a contractului individual de munca, intimatul a aratat ca si-a indeplinit atributiile de serviciu, pagubele neputand fi puse in sarcina sa. In plus, in cuprinsul deciziei se face referire la omisiunea indeplinirii atributiilor de serviciu in general, fara a se identifica in mod expres actiunile pe care angajatul ar fi trebuit sa le indeplineasca si fara a se demonstra legatura de cauzalitate intre o pretinsa inactiune si prejudiciul constatat.
Intimatul a mai precizat ca in cauza sunt incidente si dispozitiile art. 254 alin. 2 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) care reglementeaza cauzele exoneratoare de raspundere sau de neresponsabilitate, respectiv forta majora si cazul for tuit, precum si dispozitiile specifice prevazute de art. 21 din H.G. nr. 1076/2009 referitoare la limitarea raspunderii patrimoniale a personalului silvic.
s-a mai contestat caracterul cert al prejudiciului, in raport de dispozitiile O.U.G. 85/2006, sa cum au fost interpretate prin Decizia nr. 3/2014 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, aratandu-se ca nu s-a stabilit data producerii prejudiciului si modalitatea sa de producere, intimatul nefiind responsabil de pagubele constatate, intrucat este evident faptul ca abaterile cercetate prin ancheta administrativa nr. x/04.08.2017 s-au putut savarsi numai inainte de revocarea deciziei de concediere prin Decizia nr. 219/N/03.08.2017, cand reclamantul nu era angajat al paratei.
La data de 6 martie 2019, reclamant ul D.D., a formulat apel incident, prin care a solicitat admiterea apelului si schimbarea in parte a considerentelor hotararii atacate.
In motivare s-a aratat, in esenta, ca prin contestati a formulata in fata primei instante a invocat prescriptia extinctiva a dreptului angaj atorului de a aplica sanctiunea, fiind depasit termenul de 30 de zile prevazut de art. 252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), insa Tribunalul nu a analizat exceptia invocata care ar fi facut de prisos solutionarea fondului cauzei.
Astfel, decizia de concediere are la baza hotararea c onsiliului de disciplina nr. 13/20.11.2 017 si fata de aceasta data certa a cunoasterii despre savarsirea abaterii disciplinare, emiterea deciziei de concediere in 28.12.2017 este facuta cu depasirea termenului de 30 de zile, sens in care este si Decizia nr. 16/2012 pronuntata de Inalta Curte de Casatie Justitie.
Ancheta administrativa nr. x/4.08.2017 prin care s-au constatat presupuse abateri disciplinare si au fost propuse sanctiuni a fost comunicate angajatorului anterior emiterii hotararii consiliului de disciplina, in conditiile in care hotararea consiliului de disciplina se intemeiaza pe ancheta administrativa.
In mod similar, prima instanta nu s-a pronuntat cu privire la exceptia nulitatii absolute a deciziei pentru nerespectarea dispozitiilor art. 252 alin. 2 lit. a si c Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), din decizie lipsind urmatoarele elemente obligatorii: descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care, in conditiile prevazute la art. 251 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea.
Referitor la mentiunea de la lit. a), in decizie trebuie descrisa, in concret, fapta pentru care a fost sanctionat cel in cauza: in ce consta, modalitatea in care s-a comis, data la care a fost savarsita etc. Lipsa mentiunii in discutie nu poate fi suplinita de existenta ei in referatul de cercetare prealabila (Curtea de Apel C., sectia civila, dec. 99/CM/2007).
s-a mai invocat ca au fost incalcate prevederile art. 252 alin. 3 C odul muncii, referitoare la data de la care decizia de concediere produce efecte, c ontrar legii, decizia contestata in cauza produce efecte de la data emiterii sale.
In considerentele hotararii atacate nu s-a realizat o analiza a acestei aparari care ar fi facut de pri, astfel incat, cu titlu prealabil solutionarii fondului apelului trebuie solutionate aceste incidente.
In drept, a invocat prevederile art. 461 alin. 2, art. 472 si urm. Cod procedura civila.
La data de 7 mai 2019, parata DIRECTIA S.MARAMURES a formulat note scrise, la apelul incident declarat de intimatul-reclamant D.D., prin care a solicitat respingerea apelului-incident declarat in principal ca fiind inadmisibil, iar, in subsidiar, ca fiind nefondat si neintemeiat.
Referitor la inadmisibilitatea apelului incident s-a aratat ca, in conditiile in care aspectele invocate de reclamant in fata primei instante, care privesc nelegalitatea sanctiunii disciplinare nu se regasesc in cuprinsul considerentelor sau a dispozitivului hotararii, trebuia formulata o cerere de completare a dispozitivului, apelul cu privire la aceste omisiuni fiind inadmisibil, conform art. 444 Cod procedura civila.
In ceea ce priveste netemeinicia apararilor invocate prin apelul incident, parata a precizat ca decizia de concediere a fost emisa in termenul de 30 de zile prevazut de lege, intrucat Hotararea consiliului de disciplina a fost inregistrata in data de 20.11.2017, iar aplicarea sanctiunii a fost dispusa in 28.12.2017.
De asemenea, decizia de concediere contine toate elementele prevazute de art. 252 alin. 2 lit. a si c din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), iar termenul de 5 zile de comunicare al deciziei este unul de recomandare .
In probatiune, in apel, s-au administrat inscrisuri .
Analizand sentinta atacata prin prisma motivelor de apel invocate si a apararilor formulate Curtea, in temeiul art. 479 alin. 1 Cod procedura civila retine urmatoarele:
Apelul incident declarat de reclamantul D.D.
Referitor la inadmisibilitatea apelului incident (analizat cu prioritate intrucat daca ar fi intemeiat ar face inutila examinarea pe fond a apelului paratei) se constata ca prim a instanta s-a pronuntat cu privire la toate capetele de cerere deduse judecatii, astfel incat reclamantul nu justifica nici un interes sa solicite completarea hotararii conform art. 444 Cod procedura civila. Ceea ce s-a invocat prin apelul incident este nesolutionarea de catre Tribunal a unor aparari de fond (prescriptie, nulitate), care, daca ar fi intemeiate, ar determina schimbarea hotararii primei instante sub aspectul considerentelor acesteia conform art. 461 Cod procedura civila, fiind indeplinite astfel conditiile prevazute de art. 472 Cod procedura civila.
In consecinta, intrucat examinarea apararilor de fond invocate prin apelul incident nu putea face obiectul unei cereri de completare a dispozitivului hotararii apelate, apelul incident nu este inadmisibil, dispozitiile art. 445 Cod procedura civila, referitoare la obligativitatea procedurii de completare a hotararii nefiind aplicabile in cauza.
In ceea ce priveste criticile invocate pe fondul apelului incident, relativ la exceptia prescriptiei dreptului de a aplica sanctiunea disciplinara reclamantului, Curtea, retine cu privire la dispozitiile legale care reglementeaza regimul sanctionator pentru personalul silvic (aspect pus in discutia contradicto rie a partilor de catre instanta de apel) ca a rt.252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) prevede ca angajatorul dispune aplicarea sanctiunii disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in termen de 30 de zile de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii disciplinare, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei .
Insa, conform art. 248 alin. 2 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) in cazul in care, prin statute profesionale aprobate prin lege speciala, se stabileste un alt regim sanctionator, va fi aplicat acesta.
Curtea apreciaza ca sintagma ``alt regim sanctionator`` din dispozitia legala citata se refera la ansamblul dispozitiilor care reglementeaza modul de stabilire si aplicare a sanctiunilor, statutele profesionale nefiind norme derivate, de concretizare a celor generale, ci norme speciale, care cuprind reglementari distincte de cele prevazute de dreptul comun al muncii, fara insa sa se abata de la principiile generale ale acestuia.
In cauza, prin O.U.G. 59/2000 privind statutul personalului silvic si prin Ordinul nr. 274/2002 pentru aprobarea Regulamentul de organizare si functionare a consiliilor de disciplina prevazute in Statutul personalului silvic s-a prevazut un regim sanctionator distinct pentru personalul silvic.
Astfel, conform art. 48 din O.U.G. 59/2000 (1) Personalul care incalca legile si regulamentele specifice domeniului silviculturii, indatoririle ce ii revin potrivit contractului individual de munca, precum si normele de comportare, aducand astfel daune intereselor silviculturii si prestigiului institutiei pe care o reprezinta, raspunde disciplinar, contraventional, civil sau penal, in functie de natura si de gravitatea faptei savarsite.
(2) Pentru abaterile disciplinare se aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) diminuarea salariului si, dupa caz, a indemnizatiei de conducere cu 5%- 30% pe o durata de 1- 3 luni;
d) retrogradarea in functie pe o durata de 1- 6 luni;
e) suspendarea din functie pe o durata de 1- 12 luni; perioada de suspendare nu se ia in considerare ca vechime pentru acordarea gradatiei;
f) prelungirea cu 1- 3 ani a duratei de acordare a unei gradatii sau de promovare in grad;
g) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca .
(3) Constatarea abaterilor disciplinare se face de seful ierarhic sau de personalul cu atributii de control al activitatii pe care o desfasoara personalul silvic, pe linie de serviciu; prezentarea fiecarui caz constatat va contine toate datele necesare in vederea luarii unei decizii obiective. Stabilirea sanctiunii se va face numai in urma anchetarii si analizarii imprejurarilor in care s-a comis abaterea disciplinara si a audierii persoanei in cauza (a��).
art. 49 alin. 2 din acelasi act normativ prevede ca in cazul abaterilor disciplinare pentru care se propun sanctiunile mentionate la art. 48 alin. (2) lit. d), e), f) si g), consiliul de disciplina analizeaza fapta/faptele savarsita/savarsite, in vederea adoptarii hotararii de aplicare a uneia dintre sanctiunile respective.
Conform art. 52 din O.U.G. 59/2000 ``(1) Faptele supuse analizei consiliilor de disciplina se vor dezbate si se vor finaliza numai in baza unei cercetari prealabile din care trebuie sa rezulte fara echivoc daca cel anchetat este vinovat sau nu. Fiecare consiliu de disciplina este obligat sa asigure celui anchetat posibilitatea de a lua cunostinta de acuzatiile ce i se aduc, astfel incat acesta sa isi poata sustine in cunostinta de cauza punctul de vedere in sedinta de dezbatere a cazului sau. (2) Hotararile consiliilor de disciplina se iau cu majoritate de voturi. Impotriva acestor hotarari se poate introduce contestatie in termen de 30 de zile de la comunicarea sanctiunii. Contestatia se va adresa, in functie de locul de munca al persoanei sanctionate, fie demnitarului care coordoneaza activitatea in domeniul gospodaririi p., fie conducerii Regiei Nationale a P. Analizarea contestatiei solutionarea si comunicarea hotararii ce se va lua se vor face in termen de 30 de zile de la data inregistrarii contestatiei. Dreptul persoanei sanctionate de a se adresa instantelor de contencios administrativ este garantat. (3) Partea nemultumita de hotararea consiliului de disciplina poate face plangere la instantele de contencios administrativ, in conditiile legii, in termen de 15 zile de la luarea la cunostinta. (4) Hotararea ramasa definitiva dupa analizarea contestatiei/judecarea plangerii se transmite conducerii institutiei/unitatii silvice la care isi desfasoara activitatea cel care a savarsit fapta incriminata, pentru a se aplica sanctiunea propusa. Pentru retragerea calitatii de membru al Corpului silvic se aplica prevederile art. 51.
Potrivit art. 53 lit. b din O.U.G. 59/2000 aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 48 alin. (2) se va face de catre directorii directiilor silvice care aplica personalului silvic din cadrul acestor directii, precum si personalului silvic cu pregatire superioara din cadrul ocoalelor silvice din subordine sanctiunile prevazute la lit. a) - g) inclusiv; pentru personalul silvic cu pregatire medie si de baza vor aplica sanctiunile prevazute la lit. a) - g) ``.
In consecinta, Curtea retine ca O.U.G. 59/2000 si Ordinul 274/2002 contin reglementari exprese cu privire la procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare personalului silvic nefiind aplicabile termenele subiectiv de 30 de zile lucratoare de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii si obiectiv de 6 luni de la data savarsirii faptei, prevazute de art. 252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).
De asemenea, desi, asa cum rezulta din dispozitiile legale citate anterior, statutul personalului silvic nu prevede un termen obiectiv de aplicare a sanctiunii disciplinare, nu se poate realiza o lex tertia prin combinarea dispozitiilor de drept comun (cu privire la termenul obiectiv) cu cele speciale (referitor la termenul subiectiv de aplicare a sanctiunii), specificul activitatii prestate de personalul silvic determinand aceasta modalitate de reglementare. In acest sens, se retine ca scopul termenului obiectiv prevazut de Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) este neimputarea unor fapte foarte vechi angajatilor. In speta, regulile foarte stricte de inventariere a fondului silvic, care presupun controale anuale, impiedica in concret angajarea raspunderii disciplinare a personalului silvic pentru prejudicii produse cu mai mult de un an in urma, respectiv anterioare ultimului control .
In ceea ce priveste termenul subiectiv de aplicare a sanctiunii, desi procedura prevazuta de O.U.G. 59/2000 si Ordinul 274/2002 contine reglementari diferite de cele ale Codului muncii, Curtea constata ca procedura speciala ofera mai multe garantii decat dreptul comun, fapta fiind analizata succesiv anterior aplicarii sanctiunii, intrucat persoana cercetata disciplinar are posibi litatea sa conteste inclusiv hotararea consiliului de disciplina, care precede decizia de sanctionare (art. 24 din Ordinul 274/2002
Avand in vedere ace ste considerente, Curtea constata ca in cauza sunt incidente dispozitiile O.U.G. 59/2000 si Ordinului 274/2002 cu privire la termenele de aplicare a sanctiunii disciplinare, astfel incat nu se poate retine ca decizia de sanctionare nr. 309N/28.12.2017 (filele 15- 20, vol I dosar fond) a fost emisa de parata cu nerespectarea termenelor de 30 de zile, respectiv de 6 luni, prevazute de art. 252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), cu mentiunea ca prin apelul incident s-au formulat critici numai cu privire la termenul de 30 de zile, insa, intrucat prin intampinarea reclamantului la apelul paratei au fost formulate aparari si cu privire la termenul obiectiv de aplicare a sanctiunii disciplinare, incidenta in cauza a celor doua termene a fost examinata unitar, pentru coerenta analizei.
Nici al doilea motiv invocat prin apelul incident nu este intemeiat. Astfel, contrar celor invocate de reclamant, Curtea constata ca decizia de concediere nr. 309N/28.12.2017 contine descrierea faptei care constituie abatere disciplinara, fiind respectate exigentele impuse de art. 252 alin. 2 lit. a din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro).
Astfel, in decizie se retine ca reclamantul a fost concediat disciplinar pentru o lipsa in gestiune in C antonul 1 Pentaia - Paulic, O.S.P., in valoare de 220, 484.2 6 lei, reprezentand contravaloarea a 2112 cioate arbori taiati in delict, cu un volum de 1145, 3 mc, din care 13. 3 mc masa lemnoasa ramasa la fata locului pentru care s-a intocmit proces verbal de confiscare. Aceasta fapta este prevazuta de art. 105 alin. 2 lit. a din Contractul colectiv de munca al Regiei N ationale a P.- R.pe anii 2017- 2019, conform caruia angajatorul poate dispune desfacerea disciplinara a contractului individual de munca cand padurarul inregistreaza pagube mai mari de 20 mc material lemnos imputabil la o inspectie sau mai mari de 50 mc imputabili pe an (fila 256 vol I dosar fond).
Fara a analiza temeinicia abaterii disciplinare savarsite de reclamant, Curtea constata ca decizia de concediere contestata in cauza contine o descriere adecvata a faptei care i se imputa reclamantului, intrucat se mentioneaza lipsa in gestiune constatata, modalitatea concreta in care s-a realizat controlul si calitatea de gestionar a reclamantului, care nu a rasturnat prezumtia de culpa reglementata de art. 25 din Legea 22/1969. Este adevarat ca in decizie nu s-a precizat data comiterii faptei, insa, avand in vedere ceea ce i se imputa reclamantului, nici nu era posibila o astfel de mentiune, neputandu-se stabili cu exactitate data taierii nelegale a 2112 arbori. Insa, in mod evident, lipsa in gestiune imputata reclamantului s-a produs dupa intocmirea controlului anterior din martie - noiembrie 2016, aspect care rezulta din decizia de concediere .
Desi s-a invocat omisiunea paratei de a mentiona in decizia de concediere motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare sau motivele care, in conditiile prevazute de art. 251 alin. 3 nu a fost efectuata cercetarea, reclamantul nu a indicat, nici prin apelul incident, nici prin cererea de chemare in judecata, care dintre apararile sale din timpul cercetarii disciplinare nu au fost inlaturate de parata.
In plus, in decizia de concediere s-a retinut faptul ca reclamantul nu s-a prezentat pentru efectuarea cercetarii disciplinare, desi a fost convocat de doua ori (in 25.09.2017 si 30.10.2017) de catre consiliul de disciplina si nu a formulat aparari cu privire la fapta care i se imputa.
Nici ultimul motiv invocat nu este intemeiat. Este adevarat ca art. 252 alin. 3 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro) prevede ca decizia de concediere produce efecte de la data comunicarii, iar in Decizia nr. 309N/28.12.2017 se mentioneaza desfacerea disciplinara a contractului individual de munca al reclamantului incepand cu data de 28.12.2017, desi decizia a fost comunicata prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire in data de 04.01.2018 (fila 108 dosar apel). Insa, reclamantul nu a invocat faptul ca decizia de concediere ar fi fost pusa in executare anterior comunicarii sale sau ca prin mentionarea gresita a datei de la care produce efecte decizia ar fi suferit vreun prejudiciu, care sa nu poata fi inlaturat decat prin anularea deciziei de concediere .
Pentru aceste considerente, in temeiul dispozitiilor legale mentionate anterior si al art. 472 Cod procedura civila se va respinge ca nefondat apelul incident declarat de reclamantul D.D. impotriva Sentintei civile nr. 1145 din 10.10.2018 pronuntata de Tribunalul Maramures in Dosarul nr. x.
A pelul declarat de parata R.N. A P.R.prin D.S.M.
Primul motiv de apel prin care se critica considerentele retinute de prima instanta cu privire la nelegalitatea cercetarii disciplinare prealabile intrucat a fost realizata intr-o perioada in care reclamantul nu era angajatul paratei, este intemeiat.
Astfel, prin Decizia nr. 79/N/21.04.2017 a Directorului D.S.M. s-a dispus sanctionarea reclamantului cu desfacerea disciplinara a contractului individual de munca incepand cu data de 02.05.2017, intrucat conform actului de control efectuat in perioada martie - noiembrie 2016 s-a constat o lipsa in gestiune de 959, 10 mc in Cantonul nr. 1 Pentaia-Paulic (filele 47- 52 vol I dosar fond).
P rin Decizia nr. 219/N/03.08.2017 emisa de Directorul D.S.M. s-a dispus revocarea deciziei de concediere nr. 79/N/21.04.2017, aceasta decizie fiind comunicata reclamantului la data de 11.08.2017, conform mentiunilor olografe din cuprinsul inscrisului (fila 53 vol I dosar fond).
Reclamantul a contestat Decizia nr. 79/N/21.04.2017, iar prin Sentinta civila nr. 517 din 20 aprilie 2018 pronuntata de Tribunalul Maramures in Dosarul nr. x s-a admis in parte cererea formulata de reclamantul D.D.in contradictoriu cu parata R.N. A P.R.prin D.S.M.. s-a anulat Decizia nr. 79N din 21.04.2017 de desfacere disciplinara a contractului individual de munca . Parata a fost obligata sa plateasca reclamantului dobanda legala aferenta sumelor reprezentand drepturi salariale datorate intre data desfacerii contractului individual de munca si data reintegrarii reclamantului, urmare a emiterii Deciziei nr. 219N/03.08.2017, precum si suma de 1. 500 de lei cu titlu de cheltuieli de judecata .
De asemenea, prin incheierea interlocutorie pronuntata in data de 05 decembrie 2017, avand in vedere decizia de revocare nr. 219/N/03.08.2017, Tribunalul Maramures a luat act de ramanerea fara obiect a capetelor de cerere privind reintegrarea si plata drepturilor salariale,
Prin decizia civila nr. 1499/A/31.10.2018, pronuntata de Curtea de Apel Cluj in dosar x, s-a respins ca nefondat apelul declarat de reclamantul D.D.impotriva incheierii civile din 05 decembrie 2017 si a sentint ei civile nr. 51 7 din 20 aprilie 2018 pronuntate de Tribunalul Maramures (filele 99- 101 dosar apel).
In considerentele acestei decizii, s-a retinut, cu autoritate de lucru judecat cu privire la data reintegrarii reclamantului ca ``pe parcursul solutionarii cauzei in prima instanta, angajatorul a emis Decizia nr. 219 N din 03.08.2017 de revocare a deciziei anterioare de sanctionare disciplinara si de reintegrare in munca (f. 93 dosar fond), decizie care, intr-adevar, nu a putut produce efecte sub aspectul revocarii masurii concedierii disciplinare, insa a constituit o manifestare a vointei angajatorului de a repune pe reclamant in situatia anterioara concedierii, ce nu poate fi ignorata.
Drept urmare, reclamantul a fost reintegrat in functia de padurar detinuta anterior, fapt care s-a concretizat anterior solutionarii cauzei in fond si care este dovedit atat de mentiunile operate in Revisal (f.22 - 23 dosar apel), cat si de foile de pontaj intocmite de angajator pentru perioada august - decembrie 2017 (f. 40 si urm. dosar apel), care atesta derularea raporturilor de munca .
Reincadrarea efectiva in functia de padurar este confirmata si de statul de plata aferent lunii august 2017, ce nu a fost contestat de catre reclamant (f. 33 - 38 dosar apel), din care rezulta atat functia detinuta, cat si drepturile salariale aferente muncii prestate in calitate de padurar, ce au fost achitate reclamantului.
In sens, chiar reclamantul a inregistrat la angajator cererea din data de 12.09.2017, prin care a solicitat acordarea concediului de odihna (f. 58 dosar apel), precum si cererea din data de 16.11.2017, prin care a solicitat aprobarea unui concediu fara plata de 60 de zile incepand cu data de 30.11.2017 (f. 59 dosar apel), dar a depus la angajator si 2 certificate de concediu medical aferente perioadei 28.08.2017 - 08.09.2017 (f. 60 - 61 dosar apel), or, Curtea re t ine ca aceste demersuri nu puteau fi efectuate de reclamant decat din pozitia sa de salariat, astfel ca in mod nefondat se sustine de catre acesta ca nu ar fi existat o reintegrare efectiva in munca ``.
Prin decizia nr. 309/N din data de 28.12.2017 s-a dispus desfacerea disciplinara a contractului individual de munca pentru padurarul D.D.Ii-titular al Cantonului nr. 1 Pentaia-Paulic, din cadrul O.S.P..
Temeiul juridic al dispozitiei Directorului D.S.M., astfel cum este mentionat in cuprinsul deciziei atacate (filele 15- 20 vol I dosar fond) il constituie prevederile art. 101 alin. 2 lit. G din contractul colectiv de munca, art. 53, raportat si la art. 48 alin. 1 si 2 lit. g, f din O.U.G. 59/2000 si art. 248 alin. 1 lit. e din Legea nr. 53/2003.
Astfel, ca urmare a controlului efectuat in perioada 26.04. x17, s-a emis actul de control nr. 5761/20.07.2017 (filele 94 - 95 vol I dosar fond) prin care s-a constatat o lipsa in gestiune in cantonul 1 P.P., O.S.P. in valoare de 220, 484.26 lei, reprezentand contravaloarea a 2112 cioate arbori taiati in delict, cu un volum de 1145, 3 mc, din care 13. 3 mc masa lemnoasa ramasa la fata locului pentru care s-a intocmit proces verbal de confiscare.
Prin decizia 186/24.07.2017 (fila 132 vol I dosar fond), Directorul D.S.M. a decis constituirea unei comisii de ancheta administrativa pentru cercetarea aspectelor consemnate in actul de control nr. 5761/20.07.2017, ancheta administrativa efectuata in perioada 2 4.07. x17 fiind inregistrata la D.S.M. sub nr. x/04.08.2017 (filele 126- 130 vol I dosar fond).
Curtea constata ca in ancheta administrativa s-a retinut in mod expres desfacerea contractului individual de munca al reclamantului la data de 02.05.2017 prin Decizia nr. 79N/21.04.2017, respectiv faptul ca reclamantul nu mai este angajatul D.S.M. si nu mai are obligatia de a se prezenta la desfasurarea cercetarii disciplinare (fila 127 vol I dosar fond).
Drept urmare, Curtea constata ca in perioada desfasurarii anchetei administrative pentru cercetarea aspectelor consemnate in actul de control nr. 5761/20.07.2017, reclamantul nu era angajatul paratei, intrucat contractul sau individual de munca fusese desfacut disciplinar prin Decizia nr. 79/N/21.04.2017, care a fost revocata numai prin Decizia nr. 219/N/03.08.2017, prin decizia civila nr. 1499/A/31.10.2018, pronuntata de Curtea de Apel Cluj in dosar x, retinandu-se, cu autoritate de lucru judecat, ca reclamantul a fost reintegrat incepand cu data emiterii deciziei de revocare a Deciziei nr. 79/N/21.04.2017.
Astfel, asa cum judicios a remarcat si Tribunalul, verificarile, audierile si culegerea informatiilor din cadrul procedurii administrative a fost efectuata de comisia constituita de directorul D.S.M. pana in data de 28 iulie 2017, asa cum rezulta expres din inscrisurile de la filele 133- 146 vol I dosar fond .
In drept, Curtea constata ca, asa cum s-a invocat prin memoriul de apel, prin Ordinul nr. 274/2002 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de disciplina prevazute in Statutul personalului silvic, se instituie o procedura etapizata de efectuare a cercetarii disciplinare, care presupune o cercetare prealabila (art. 19), cercetarea ca atare a faptelor de catre consiliul de disciplina (art. 19- 21), intocmirea raportului de cercetare disciplinara (art. 22), posibilitatea persoanei sanctionate de a face contestatie impotriva raportului (art. 24 alin. 1- 2), analiza contestatiei si comunicare solutiei in termen de 30 de zile (art. 24 alin. 3) si aplicarea sanctiunii (art. 24 alin. 4).
art. 19 din Ordinul nr. 274/2002 prevede ca ``(1) Faptele supuse analizei consiliului de disciplina se vor dezbate numai in baza unei cercetari prealabile din care trebuie sa rezulte fara echivoc daca cel anchetat este sau nu este vinovat.
(2) Consiliul de disciplina este obligat sa asigure personalului silvic anchetat posibilitatea de a lua la cunostinta, in mod nemijlocit, acuzatiile care i se aduc. in acest sens m embrii consiliului de disciplina se pot deplasa la locul de munca al celui in cauza sau i l pot invita pe acesta la sediul consiliului de disciplina, astfel incat sa fie create conditiile ca cel ancheta t sa is i poata sustine in cunostinta de cauza punctul de vedere.
Astfel, ceea ce a retinut prima instanta este ca prima etapa din procedura de aplicare a sanctiunii disciplinare prevazuta pentru personalul silvic, respectiv cercetarea prealabila a faptei, anterior sesizarii consiliului de disciplina, s-a realizat intr-o perioada in care reclamantul nu era angajatul paratei, asa cum rezulta chiar din cuprinsul anchetei administrative x/04.08.2017 (filele 126- 130 vol I dosar fond). Sustinerea paratei in sensul ca cercetarea faptelor de catre consiliul de disciplina s-a desfasurat in perioada 21.08. x17, este astfel lipsita de relevanta, intrucat aceasta reprezinta a doua etapa din procedura mentionata anterior, in cauza retinandu-se nelegalitatea primei etape.
Avand in vedere aceste considerente, Curtea constata ca cercetarea disciplinara prealabila a faptei imputate reclamantului nu a fost legala, fapt ce atrage nulitatea deciziei de concediere contestata in cauza conform art. 251 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), asa cum corect a apreciat si prima instanta.
De asemenea, intrucat incidenta motivului de nelegalitate analizat anterior atrage nulitatea Deciziei nr. 309/N din data de 28.12.2017, nu se mai impune analiza celorlalte motive de nelegalitate si netemeinicie ale deciziei, invocate prin memoriul de apel, respectiv intampinare, cu mentiunea ca nelegalitatea deciziei de concediere din perspectiva nerespectarii termenului de 6 luni prevazut de art. 252 alin. 1 din Codul muncii (vezi Codul muncii comentat de avocat Marius-Catalin Predut - www.MCP-Avocati.ro), invocata de reclamant prin intampinare, a fost examinata in cadrul apelului incident, fiind apreciata ca neintemeiata.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor legale invocate si al art. 480 alin. 1 Cod procedura civila se va respinge ca nefondat apelul declarat in cauza de parata R.N. A P.R.prin D.S.M..
Apelul principal declarat de reclamantul D.D_
Prima instanta a respins cererea reclamantului de acordare a cheltuielilor de judecata de la fondul cauzei, retinand ca nu s-a dovedit efectuarea acestora, din extrasul de cont depus de reclamant nerezultand ca onorariul de avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) a fost achitat in prezentul dosar.
Curtea constata ca reclamantul a fost asistat in fata primei instante de d-l avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) D.M.Contra, in baza contractului de asistenta juridica nr. 1713/28.01.2018, asa cum rezulta din imputernicirea avocatiala de la fila 14 vol I dosar fond . Conform extrasului de cont de la fila 71 vol II dosar fond, in data de 09.08.2018, reclamantul a transferat in contul avocatului sau suma de 2.286 lei.
Este adevarat ca referitor la aceasta tranzactie nu exista mentiuni care sa ateste ca reprezinta plata contravalorii onorariului de avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) achitat pentru Dosarul nr. x, insa, avand in vedere contractul de asistenta juridica dintre parti, faptul ca plata s-a efectuat in contul cabinetului avocatului si nu intr-un cont personal al acestuia, ca parata nu a avu t nici un fel de obiectii cu privire la aceste cheltuieli, desi extrasul de cont s-a depus in sedinta publica din 12.09.2018 (fila 74 vol II dosar fond), se apreciaza ca extrasul de cont fila 71 v ol II dosar fond dovedeste existenta si intinderea cheltuielilor de judecata efectuate de reclamant in prima instanta, in sensul art. 452 Cod procedura civila.
Drept urmare, in temeiul art. 480 alin. 2 Cod procedura civila, se va admite apelul declarat de reclamantul DZITA C D.impotriva Sentintei civile nr. 1145 din 10.10.2018 pronuntata de Tribunalul Maramures in Dosarul nr. x, care va fi schimbata in parte, in sensul ca in temeiul art. 453 alin. 1 Cod procedura civila se va obliga parata R.N. A P.R.prin D.S.M., aflata in culpa procesuala, sa plateasca reclamantului D.D.suma de 2286 lei cheltuieli de judecata, reprezentand contravaloarea onorariului de avocat.
Se vor pastra restul dispozitiilor sentintei instantei de fond .
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
D E C I D E:
Admite apelul declarat de reclamantul D.D., cu domiciliul procesual ales la cabinet avocat (vezi www.MCP-Avocati.ro) impotriva Sentintei civile nr. 1145 din 10.10.2018 pronuntata de Tribunalul Maramures in Dosarul nr. x, pe care o schimba in parte, in sensul ca obliga parata R.N. A P.R.prin D.S.M. sa plateasca reclamantului D.D.suma de 2286 lei cheltuieli de judecata .
Respinge ca nefondat apelul declarat de parata R.N. A P.R.prin D.S.M. impotriva Sentintei civile nr. 1145 din 10.10.2018 pronuntata de Tribunalul Maramures in Dosarul nr. x.
Respinge ca nefondat apelul incident declarat de reclamantul D.D. impotriva Sentintei civile nr. 1145 din 10.10.2018 pronuntata de Tribunalul Maramures in Dosarul nr. x.
Pastreaza restul dispozitiilor sentintei instantei de fond .
Definitiva.
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti
Personalul didactic auxiliar si cel de conducere raspund disciplinar conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, iar nu in baza dispozitiilor Codului muncii Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 1045 din 28 noiembrie 2019, pronuntata de Curtea de Apel Suceava, Sectia I civila
Functionari publici. Sanctiune disciplinara. Principiul unicitatii sanctiunii disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 890/20.10.2020
Decizie de sanctionare disciplinara. Caracterul restrictiv al dispozitiilor inscrise Codul muncii. Analiza elementelor constitutive ale abaterii disciplinare prin raportare la prevederile actului emis de angajator Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 40/06.02.2020
Contestatie impotriva deciziei de concediere; nulitatea absoluta a deciziei de concediere; continutul deciziei de sanctionare; nemotivare Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 429/13.10.2020
Lipsa elementelor obligatorii ale deciziei de concediere atrage sanctiunea nulitatii absolute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti - Decizia civila nr. 2114 din data de 18 aprilie 2019
Caracterul inform al deciziei de sanctionare disciplinara. Lipsa individualizarii sanctiunii aplicate Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 489/2019
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Cercetarea disciplinara a salariatilor. Legalitatea Regulamentului intern si a altor Proceduri Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Modificarea contractelor de munca in contextul noilor realitati economice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
Cum interpretati articolul 48 din Codul Muncii? Angajatorul poate face concedieri in baza lui? Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Evitati abuzurile! Informati-va despre suspendarea, modificarea si incetarea contractului individual de munca! Sursa: av. Emilia Alexandra Ioana