din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2417 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Recursuri in Interesul Legii » RIL admis. Competenta de solutionare a litigiilor promovate de ANCP sau/si alte institutii publice impotriva bancilor comerciale/profesionistilor apartine sectiilor sau completelor specializate civile ale Tribunalului

RIL admis. Competenta de solutionare a litigiilor promovate de ANCP sau/si alte institutii publice impotriva bancilor comerciale/profesionistilor apartine sectiilor sau completelor specializate civile ale Tribunalului

  Publicat: 07 Feb 2016       6925 citiri        Secţiunea: Recursuri in Interesul Legii  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
In Monitorul Oficial nr. 76, Partea I, din 02.02.2016 a fost publicata Decizia nr. 24/2015 privind
examinarea recursului in interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti cu privire la stabilirea instantei competente functional/specializarii sectiei sau a completului competent(e) sa solutioneze litigiile in care sunt implicate Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (in continuare ANPC) si bancile comerciale/profesionistii, atunci cand instanta de judecata este sesizata de ANPC.

Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Acel contract al carui continut, ale carui clauze sunt prestabilite, in intregime, de catre una din parti.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Puterile publice existente in stat. Potrivit Constitutiei Romaniei autoritatile publice sunt:
Arhaism utilizat pentru a desemna pe oricare din partile unui contract in raport cu cealalta parte contractanta.
Acel contract al carui continut, ale carui clauze sunt prestabilite, in intregime, de catre una din parti.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Realizarea veniturilor bugetare si folosirea lor pentru acoperirea cheltuielilor aprobate de buget.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Parte intr-un raport juridic de obligatie, titular de drepturi de creanta, indreptatit sa pretinda subiectului pasiv,
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Puterile publice existente in stat. Potrivit Constitutiei Romaniei autoritatile publice sunt:
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
In cadrul grupurilor de societati, consta in impartirea puterii de decizie la o societate exploatata in comun, in virtutea unui acord intre asociati sau actionari.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Organ de stat sau al unitatii administrativ-teritoriale care actioneaza in regim de putere publica pentru satisfacerea unui interes public.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
(din Legea 10 din 2001) Actul scris prin care un cult religios sau o comunitate a unei minoritati nationale care se pretinde a fi indreptatit/a,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Alaturare, consimtire, exprimare scrisa aderarii la ceva.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Calitate a unui act juridic de a intruni toate conditiile si de a produce toate efectele prevazute de lege.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
In cazul in care legislatia unei anumite ramuri de drept nu acopera toate situatiile posibile din practica, acestora din urma li se aplica legislatia dreptului comun.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Mijloc juridic procesual pus la dispozitia partii interesate, procurorului etc.,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

Inalta Curte de Casatie si Justitie luat in examinare recursul in interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti cu privire la stabilirea instantei competente functional/specializarii sectiei sau a completului competent(e) sa solutioneze litigiile in care sunt implicate ANPC si bancile comerciale/profesionistii, atunci cand instanta de judecata este sesizata de ANPC in temeiul prevederilor art. 12 din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, republicata, cu completarile ulterioare (denumita in continuare Legeanr. 193/2000).


Reprezentantul Colegiului de conducere al Curtii de Apel Bucuresti sustine recursul in interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia si pronuntarea unei decizii prin care sa se asigure interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 193/2000, in sensul ca sectiile civile (cauze privind profesionistii) sunt competente sa solutioneze litigiile in care sunt implicate ANPC si bancile comerciale/profesionistii, atunci cand instanta de judecata este sesizata de ANPC.


Reprezentantul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie pune concluzii pentru admiterea recursului in interesul legii si pronuntarea unei decizii prin care sa se asigure interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 12 alin. (1)din Legea nr. 193/2000, in sensul ca cererile formulate de ANPC, prin care se solicita constatarea caracterului abuziv al unor clauze din contractele de adeziune sau din contractele preformulate incheiate de un profesionist, destinate a fi utilizate in activitatea acestuia, obligarea profesionistului la modificarea contractelor de adeziune in curs de executare sau la eliminarea clauzelor abuzive din contractele preformulate, precum si aplicarea amenzii contraventionale prevazute de art. 16 din Legea nr. 193/2000, sunt de competenta sectiei civile a tribunalului in a carui circumscriptie teritoriala isi are domiciliul sau sediul profesionistul.


Inalta Curte de Casatie si Justitie, deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:


1. Dispozitiile legale analizate


Art. 12 din Legea nr. 193/2000


"(1)In cazul in care constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive, organele de control prevazute la art. 8 vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, dupa caz, sediul profesionistului, solicitand obligarea acestuia sa modifice contractele aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.


(2)La cererea de chemare in judecata va fi anexat procesul- verbal intocmit potrivitart. 11.


(3)Asociatiile pentru protectia consumatorului care indeplinesc conditiile prevazute la art. 30 si 32 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, il pot chema in judecata pe profesionistul care utilizeaza contracte de adeziune care contin clauze abuzive, la instanta prevazuta la alin. (1), pentru ca aceasta sa dispuna incetarea folosirii acestora, precum si modificarea contractelor aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. Dispozitiile art. 13 alin. (1) si (4)sunt aplicabile.


(4)Dispozitiile alin. (1)-(3) nu aduc atingere dreptului consumatorului caruia i se opune un contract de adeziune ce contine clauze abuzive de a invoca nulitatea clauzei pe cale de actiune ori pe cale de exceptie, in conditiile legii."


2.Examenul jurisprudential


a) Unele instante au considerat ca sectiile de contencios administrativ si fiscal sunt competente sa solutioneze litigiile anterior mentionate, sustinandu-se ca prin dispozitiile art. 12 si 13 din Legea nr. 193/2000 se instituie o procedura speciala de sesizare a instantei si de aplicare a sanctiunii contraventionale, in cazul clauzelor abuzive cuprinse in contractele de adeziune. Legea nr. 193/2000 reglementeaza in mod diferit cazurile in care instanta este sesizata pe baza unui proces-verbal de control intocmit de o autoritate publica si cele in care consumatorul - cocontractant solicita constatarea caracterului abuziv al anumitor clauze dintr-un contract de adeziune. Tribunalul, in constatarea caracterului abuziv al clauzelor din contract, va verifica, in fapt, legalitatea si temeinicia actului de constatare al ANPC si va aplica sanctiunile prevazute de lege, Legea nr. 193/2000 reglementand o situatie speciala, in sensul ca a luat din competenta agentului constatator posibilitatea de a aplica sanctiunea contraventionala si a dat competenta in acest sens instantei de judecata .


b)Alte instante au apreciat ca sectiile civile (cauze privind profesionistii) sunt competente sa solutioneze aceste litigii, retinand ca litigiile de contencios administrativ sunt cele solutionate de instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice, litigii in care cel putin o parte este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, in sensul Legii nr. 554/2004, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim, astfel cum sunt definite de art. 2 alin. (1) din aceeasi lege.


Trimiterea la dispozitiile Ordonantei Guvernuluinr. 2/2001nu constituie un temei pentru retinerea competentei instantei de contencios administrativ, deoarece trimiterea la actul normativ mentionat, cu exceptia art. 27-29 din cuprinsul acestuia, vizeaza numai aspectele de drept substantial privind capatul de cerere accesoriu, adica aplicarea amenzii contraventionale.


Spre deosebire de procesul contraventional tipic, in lumina Legii nr. 193/2000, instanta nu se rezuma la verificarea legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, ci judeca in conditii de contradictorialitate insasi existenta sau inexistenta clauzelor abuzive intr-un contract de drept privat, iar nu administrativ, si poate dispune masuri cu efecte directe, nu numai fata de acel contract, ci fata de toate contractele de adeziune in curs de executare .


Caracter principal in litigiu il are capatul de cerere privind verificarea existentei si constatarea clauzelor abuzive din contractul incheiat intre profesionist si consumator, iar eventuala aplicare a sanctiunii contraventionale - in masura in care se constata existenta clauzelor abuzive - reprezinta un capat de cerere accesoriu, subsecvent, care nu este apt in sine sa atraga competenta instantei de contencios administrativ, ci revine spre judecare instantei competente sa solutioneze capatul de cerere principal (sectia civila), in baza prorogarii legale de competenta .


c) Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a apreciat ca dispozitiile art. 12 alin. (1)din Legea nr. 193/2000 trebuie interpretate si aplicate in sensul ca cererile formulate de ANPC, prin care se solicita constatarea caracterului abuziv al unor clauze din contractele de adeziune sau din contractele preformulate incheiate de un profesionist, destinate a fi utilizate in activitatea acestuia, obligarea profesionistului la modificarea contractelor de adeziune in curs de executare sau la eliminarea clauzelor abuzive din contractele preformulate, precum si aplicarea amenzii contraventionale prevazute de art. 16 din lege sunt de competenta sectiei civile a tribunalului in a carui circumscriptie teritoriala isi are domiciliul sau sediul profesionistul.


d)Raportul asupra recursului in interesul legii


Legea nr. 193/2000 transpune in dreptul intern Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 15 aprilie 1993 privind clauzele abuzive in contractele incheiate cu consumatorii, avand ca obiect asigurarea unei protectii mai eficace a consumatorului prin elaborarea unor norme de drept uniforme in ceea ce priveste clauzele abuzive.


In litigiile intemeiate pe dispozitiileart. 12 din Legea nr. 193/2000 se confera unei autoritati publice, respectiv ANPC sau altor organe ale administratiei publice, potrivit competentelor, calitatea de subiect activ al raportului juridic litigios, indrituit sa actioneze pentru a supune controlului instantei de judecata caracterul pretins abuziv al unor clauze din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori. Acesta este unul dintre mecanismele procesuale instituite de legiuitor in scopul de a asigura inlaturarea clauzelor abuzive din contractele incheiate de consumatori cu profesionistii, mecanism care functioneaza la nivel colectiv.


Demersul juridic se intemeiaza, conform art. 12 alin. (2) coroborat cu art. 11 din Legea nr. 193/2000, pe procesul-verbal incheiat de autoritatea care exercita, conform art. 8 din lege, controlul respectarii dispozitiilor legii, proces-verbal care consemneaza faptele constatate cu ocazia verificarilor facute, precum si articolele de lege incalcate de profesionist.


Judecatorii raportori au apreciat ca in norma interna (art. 8 din Legea nr. 193/2000), controlul respectarii dispozitiilor acestui act normativ se efectueaza, printre altele, de reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor care, in exercitarea acestei atributii, atunci cand constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive, vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, dupa caz, sediul profesionistului pentru obligarea acestuia sa modifice contractele in executare prin eliminarea clauzelor abuzive.


Cu alte cuvinte, legitimarea procesuala activa a organelor de control prevazuta la art. 8 din lege nu este expresia unei actiuni in regim de putere publica, fiind de altfel reglementata si prin dispozitiile art. 37 din Codul de procedura civila, potrivit caruia, "In cazurile si conditiile prevazute exclusiv prin lege, se pot introduce cereri sau se pot formula aparari si de persoane, organizatii, institutii sau autoritati, care, fara a justifica un interes personal, actioneaza pentru apararea drepturilor ori intereselor legitime ale unor persoane aflate in situatii speciale sau, dupa caz, in scopul ocrotirii unui interes de grup ori general".


De altfel, sesizarea instantei in conditiile art. 12 alin. (1)-(3) din Legea nr. 193/2000 nu aduce atingere dreptului consumatorului de a invoca nulitatea clauzei, pe cale de actiune sau pe cale de exceptie, potrivit alin. (4) al aceluiasi articol, consumatorii prejudiciati prin contracte incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale avand dreptul, potrivit art. 14 din actul normativ mentionat, de a se adresa instantelor judecatoresti in conformitate cu prevederile Codului civil si ale Codului de procedura civila.


Competenta functionala a instantelor de contencios administrativ este reglementata in Legea nr. 554/2004, care reprezinta legea-cadru in materie. Numai determinarea naturii juridice a litigiului ca fiind de contencios administrativ atrage competenta instantelor de contencios administrativ.


Cum normele art. 12si urmatoarele din Legea nr. 193/2000 nu se refera la un act administrativ asimilat, adica la o nesolutionare in termen a unei cereri sau un refuz nejustificat de a rezolva o cerere emanand de la o autoritate publica astfel cum prevede art. 2 alin. 1 lit. f din Legea nr. 554/2004, rezulta ca singura posibilitate pentru a fi in prezenta unui contencios administrativ ar fi ca litigiul sa priveasca existenta unui act administrativ unilateral. Insa, nici aceasta varianta nu rezulta din cadrul normativ analizat, respectiv Legea nr. 193/2000.


Cum este de domeniul evidentei ca acel contract incheiat intre consumator si profesionist, dedus tribunalului spre judecata, nu este un contract administrativ, ci este un act juridic bilateral de drept privat, singurul inscris prevazut de Legea nr. 193/2000, care este emis de o autoritate publica, fiind susceptibil de a fi analizat in acest context in legatura cu notiunea de contencios administrativ, este procesul-verbal mentionat deart. 11-13 din legea in discutie.


Or, acest proces-verbal nu produce efecte specifice actului administrativ, in sensul definit de lege, respectiv nu modifica/inlatura clauzele pretins abuzive din contractul incheiat intre consumator si profesionist, un astfel de rezultat putand fi exclusiv consecinta hotararii judecatoresti pronuntate de instanta investita de organul de control . Continutul procesului- verbal se rezuma, conform art. 11din Legea nr. 193/2000, la consemnarea faptelor constatate cu ocazia verificarilor facute si a articolelor din lege incalcate de profesionist, impunand astfel calificarea actului ca opinie a organului de control asupra situatiei de fapt si normei legale aplicabile.


Calificarea juridica a acestui act de control, din perspectiva clasificarii actelor emise de o autoritate publica, este cea de act premergator emiterii unui act administrativ, neputand fi asimilat unui proces-verbal de contraventie ce este apt a da nastere unor raporturi juridice de sine statatoare intre contravenient si organul constatator, ce intra in sfera notiunii de raspundere contraventionala.


Revine instantei de judecata investite cu solutionarea litigiului avand ca obiect constatarea existentei unor clauze abuzive in contractul incheiat intre profesionist si consumator rolul de a aplica sanctiunea contraventionala prevazuta laart. 16 din Legea nr. 193/2000, astfel ca nu poate fi considerat ca fiind act administrativ actul de control incheiat de autoritatea publica anterior sesizarii tribunalului de la domiciliul sau, dupa caz, sediul profesionistului.


Imprejurarea ca, potrivit art. 13 alin. (3) din Legea nr. 193/2000, atunci cand instanta constata ca nu sunt clauze abuzive in contract anuleaza procesul-verbal intocmit nu inseamna un control de legalitate in contencios administrativ exercitat asupra procesului verbal de control, ci o consecinta imediata a modului de solutionare a capatului principal de cerere .


In acest context nu sunt intrunite conditiile prevazute cumulativ de dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. f)din Legea nr. 554/2004, pentru a fi in prezenta unui contencios administrativ, care sa reclame ratione materiae competenta functionala a instantelor de contencios administrativ, nefiind suficient ca in litigiu este implicata o autoritate publica, cata vreme acest litigiu nu priveste un act administrativ tipic sau asimilat.


Analiza logica si sistematica a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 193/2000 indica faptul ca solutionarea actiunii exercitate in conditiile art. 12 alin. (1)din aceeasi lege are loc, in principal, in cazul in care instanta constata existenta clauzelor abuzive in contract, prin obligarea profesionistului sa modifice toate contractele de adeziune in curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate in cadrul activitatii profesionale. Asadar, scopul principal al actiunii este eliminarea clauzelor abuzive, ceea ce implica o analiza de validitate a clauzelor contractuale, in vreme ce aplicarea sanctiunii contraventionale este doar o consecinta legala a constatarii caracterului abuziv al clauzelor contractuale.


Prin urmare, in masura in care unul dintre capetele cererii de chemare in judecata se refera la aplicarea amenzii contraventionale, conformart. 16din Legea nr. 193/2000, aceasta este o cerere accesorie, data, potrivit art. 123 alin. (1) si (2)din Codul de procedura civila, in competenta instantei care judeca cererea principala. Nici trimiterile din cuprinsul art. 16 alin. (2) al Legii nr. 193/2000 la aplicabilitatea Ordonantei Guvernuluinr. 2/2001 nu sunt de natura a atrage competenta sectiei de contencios administrativ in solutionarea litigiilor intemeiate pe dispozitiile art. 12 din Legea nr. 193/2000, avand in vedere ca aceste trimiteri se refera exclusiv la aplicarea amenzii contraventionale, care poate constitui numai capat accesoriu de cerere si care nu este de natura a influenta competenta de solutionare a cauzei.


In consecinta, avand in vedere ca obiectul litigiului este reprezentat, in principal, de analiza caracterului abuziv al clauzelor unui contract guvernat de norme de drept privat, competenta revine sectiei civile/completelor specializate in materie civila (litigii cu profesionisti) din cadrul tribunalului, iar nu sectiei de contencios administrativ si fiscal/completelor specializate in materia contenciosului administrativ.


De altfel, dispozitiile coroborate ale art. 12 alin. (1) si (3), art. 13 si 14 din Legea nr. 193/2000 conduc la concluzia stabilirii unitare a competentei de solutionare, determinanta nefiind calitatea reclamantului - de organ de control in sensul legii, de asociatie pentru protectia consumatorului sau de consumator care se considera prejudiciat prin contractul incheiat, ci natura normei care guverneaza, in principal, raportul juridic dedus judecatii, si anume o norma imperativa de drept privat, iar nu o norma de drept public.


Asadar, raportul juridic dedus judecatii este unul civil, referindu-se la contractul incheiat de un consumator cu un profesionist.


Norma de competenta contine referirea expresa la calitatea paratului de profesionist, consacra principiul de drept comun din materia procedurii civile, conform caruia instanta competenta teritorial este cea de la sediul paratului [in vreme ce, in materia contenciosului administrativ, competenta teritoriala este alternativa, fie in favoarea instantei de la sediul/domiciliul reclamantului, fie in favoarea instantei de la sediul/domiciliul paratului, conform art. 10 alin. (3)din Legea nr. 554/2004] si prevede calea de atac a apelului, specifica materiei civile, dar improprie contenciosului administrativ (art. 20din Legea nr. 554/2004 instituind in aceasta materie recursul ca singura cale de atac ce poate fi exercitata, cu excluderea apelului, date fiind si dispozitiile art. 7 din Legea nr. 76/2012 pentru punerea in aplicare a Legiinr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare).


Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 517 alin. (1) cu referire laart. 514 din Codul de procedura civila, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii declarat de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti si, in consecinta, a stabilit ca:


"In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 12 alin. (1)din Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, litigiile in care sunt implicate Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor/alte organe ale administratiei publice si bancile comerciale/profesionistii, atunci cand instanta de judecata este sesizata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor/alte organe ale administratiei publice, se solutioneaza de sectiile civile/completele specializate in materie civila (litigii cu profesionisti) din cadrul tribunalului."


Decizia este obligatorie, potrivit dispozitiilor art. 517alin. (4)din Codul de procedura civila, din data de 02.02.2016 (data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I).



Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, colaborator Cabinet de avocat ``Predut Marius-Catalin"





Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie


Citeşte mai multe despre:    RIL    ANPC    competenta functionala    profesionisti    consumatori    institutii publice    clauze abuzive    nulitate
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Conditiile speciale de munca presupun cote de contributii de asigurari sociale diferite
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Calculul termenului de preaviz in cazul concedierii salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Impiedicarea salariatului de a intra in incinta unitatii justifica absenta acestuia de la locul de munca. Sanctionare disciplinara abuzaiva
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti

Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Neefectuarea coprespunzatoare a cercetarii disciplinare prealabile Comportamente inadecvate sau nedrepte la locul de munca
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Acordarea drepturilor salariale prevazute in contractul colectiv de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti



Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Alocatia de stat pentru copii in anul 2024. Conditii de acordare si valoare alocatie
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de cresa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor culturale in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024
Sursa: EuroAvocatura.ro