Extradare pasiva. Conditii
![]() |
Extradarea pasiva nu este conditionata de existenta unei hotarari definitive de condamnare a persoanei extradabile pronuntata in statul solicitant, ci, in functie de faza procesului penal, este suficienta existenta unui mandat de arestare preventiva, emis de autoritatile competente ale statului solicitant si anexat cererii de extradare, conform art. 38 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 302/2004. Instantele romane, solutionand cererea de extradare, nu pot examina temeinicia arestarii preventive dispuse de autoritatile competente ale statului solicitant, competenta instantelor romane fiind limitata la verificarea indeplinirii conditiilor prevazute in Legea nr. 302/2004 pentru admiterea cererii de extradare, care nu privesc temeinicia masurilor dispuse de autoritatile competente ale statului solicitant.
I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 274 din 18 ianuarie 2007
Prin sentinta penala nr. 89/P din 28 decembrie 2006 pronuntata de Curtea de Apel Constanta s-a dispus admiterea cererii de extradare formulata de Parchetul de pe langa Curtea de Apel Constanta privind pe U.D., urmarit international pentru punerea in executare a mandatului de arestare nr. 1120 Js 82806/05 0K - 9 - Er - 482/05 - 21 Gs emis de Tribunalul de Prima Instanta din Offenbach-Main la 13 decembrie 2005, pentru savarsirea infractiunilor de trafic de persoane si proxenetism.
Recursul declarat de persoana extradabila, prin care a sustinut, intre altele, ca autoritatile statului german nu au pronuntat o hotarare judecatoreasca definitiva si ca, avand interdictie de patrundere pe teritoriul statului german, nu se poate retine ca a savarsit o fapta pe teritoriul acestuia, este nefondat.
Potrivit dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, cererea de extradare formulata in scris de autoritatea competenta a statului solicitant trebuie sa fie insotita, in functie de faza procesului penal, de originalele sau copiile autentice ale hotararii de condamnare definitiva, cu mentiunea ramanerii definitive, ale deciziilor pronuntate ca urmare a exercitarii cailor legale de atac, ale mandatului de executare a pedepsei inchisorii, respectiv originalele sau copiile autentice ale mandatului de arestare preventiva, rechizitoriului sau altor acte avand putere egala.
Totodata, se cere o expunere a faptelor pentru care se solicita extradarea, data si locul savarsirii acestora, precum si incadrarea juridica.
In cauza, Inalta Curte de Casatie si Justitie constata ca fiind indeplinite conditiile prevazute in legea nationala.
Astfel, Ministerul Justitiei, Directia Drept International si Tratate, dupa efectuarea examenului de regularitate internationala, care are ca scop verificarea conformitatii cererii de extradare si a actelor anexate acesteia cu dispozitiile tratatelor internationale aplicabile, a transmis mandatul de arestare nr. 1120 Js 82806/050K - 9 - Er - 482/05 - 21 Gs emis de Tribunalul de Prima Instanta din Offenbach-Main la 13 decembrie 2005, pentru savarsirea de catre U.D. a infractiunilor de trafic de persoane si proxenetism, in vederea extradarii acestuia catre autoritatile germane.
Faptele, asa cum au fost descrise in mandatul de arestare international, constituie infractiuni, fiind incriminate in paragraful 232 alin. (1) - (4) C. pen. german si avand corespondent in legislatia interna, in art. 12 si art. 13 din Legea nr. 678/2001 si art. 329 C. pen., fiind astfel indeplinita conditia dublei incriminari.
Cat priveste temeinicia masurii dispuse de autoritatile germane, aceasta excede analizei pe care instantele nationale o pot face, ele fiind obligate a se limita la verificarea indeplinirii conditiilor prevazute in Legea nr. 302/2004.
De asemenea, imprejurarea ca recurentul are interdictie de a patrunde pe teritoriul statului german nu poate constitui un impediment pentru extradarea sa, atata timp cat sunt indeplinite toate conditiile prevazute de lege in materia extradarii.
In consecinta, fata de considerentele ce preced, recursul a fost respins.

Pronuntata de: I.C.C.J., sectia penala, decizia nr. 274 din 18 ianuarie 2007
Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Acordarea sporului pentru conditii degradante. Aspecte juridice si Jurisprudenta
Sursa: MCP avocati
ICCJ: Decizia de Pensionare Inceteaza Automat Raportul de Serviciu
Sursa: avocat Curpas Florian Cristian
Nomanzii digitali. Provocari si reglementari juridice in era muncii de la distanta
Sursa: MCP avocati


OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
OUG nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale
Ordonanta de urgenta nr. 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice c ...
Codul muncii 2025. Legea 53/2003, actualizata 2025
Codul muncii actualizat 2025
Actualizat prin LEGEA nr. 283/2024, publicata in MONITORUL OFICIAL n ...














