La apelul nominal au lipsit partile .
Procedura completa, din ziua dezbaterilor.
Mersul dezbaterilor si concluziile partilor au fost consemnate in incheierea de amanare a pronuntarii din data de 21.02.2012, ce face parte integranta din prezenta hotarare .
TRIBUNALUL
Deliberand asupra cauzei de fata, constata urmatoarele:
Prin cererea inregistrata la data de 01.09.2011 pe rolul Tribunalului Gorj, sub nr. , reclamantii C.I., C. I., C. C., D. D., M. G. S., R. B. C., V. N., P. L. P., P. C. M. au chemat in judecata paratul Primarul comunei Godinesti, contestand Decizia nr. 144/21,06.2011 a Primarului comunei Godinesti prin care li s-a imputat suma totala de 222.794 lei reprezentand drepturi banesti incasate necuvenit in perioada 2008-2010 (drepturi speciale conform contractului si acordului colectiv de munca, indemnizatie de dispozitiv, spor de fidelitate si loialitate, suplimentul postului si al treptei de salarizare, spor de confidentialitate si sporul de mobilitate).
In motivarea actiunii, reclamantii au aratat ca in urma controlului Curtii de Conturi insusit de primar prin emiterea deciziei s-a constatat ca ar fi incasat necuvenit aceste drepturi banesti in perioada 2008-2010. Considera ca nici primarul comunei si nici reprezentantii Curtii de Conturi nu au tinut cont de starea de fapt si de drept intrucat prin contractul colectiv de munca incheiat la nivelul Primariei Godinesti cu Sindicatul salariatilor si inregistrat sub nr.5275/02.04.2008 la Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj acesta a devenit o adevarata lege a partilor pe care partile contractante trebuie sa o aplice si sa o respecte. Daca Primaria sau Curtea de Conturi ar fi apreciat ca acest contract ar fi fost incheiat cu nerespectarea prevederilor legale in vigoare ar fi avut posibilitatea sa urmeze procedura legala pentru anularea lui. Cata vreme nu s-a urmat aceasta procedura, ca orice act juridic (cu atat mai mult un contract colectiv de munca) isi produce efectele juridice erga omnes.
Este de subliniat ca art.1 alin.1 din Legea nr.130/1996 stipuleaza: "un contract colectiv de munca este conventia incheiata intre patronat sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si orice alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca ``iar clauzele contractelor colectiv de munca vor fi stabilite numai in limitele si conditiile prevazute de prezenta lege.
De asemenea, conform art. 12 alin. l din acelasi act normativ, contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare, insa prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile a caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale, aceleasi dispozitii fiind cuprinse si in art. 3 alin. 2 din contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2007-2010A�
Considera ca se afla pe un taram expres si imperativ protejat de lege, de insasi Constitutia Romaniei (art.41 alin.5) si de documentele internationale in materie, cel al negocierilor colective, intre conducatorul institutiei si al reprezentantilor salariatilor, ca parti semnatare ale contractelor colective munca; dreptul la negocierea colectiva este insasi dispozitia legala in baza careia se incheie contractele colective de munca la nivel de institutie si in temeiul carora se acorda alte drepturi de natura salariala sau materiala: contractul colectiv de munca reprezinta acordul de vointa al celor doua parti si reprezinta legea partilor, ori o data inregistrat la Directia de Munca si Protectie Sociala, singura institutie careia ii incumba obligatia verificarii in sensul conformitatii cu legea, aceste acte devin obligatorii si isi rasfrang efectele asupra tuturor subiectilor de drept, fiind opozabile si fata de autoritatile publice, inclusiv fata de instantele judecatoresti.
Prin contractele colective de munca nu se pot negocia astfel de drepturi stabilite prin acte normative cum sunt: salariul de baza, sporul de vechime, indemnizatia de conducere, sporul de noapte, dar pot fi prevazute drepturi care nu sunt reglementate de lege si care nici nu sunt interzise de lege, respectandu-se adagiul, ceea ce nu este interzis de lege este permis ``. Interpretand, per a contrario, dispozitiile legale mentionate, rezulta ca prin contractele colective de munca pot fi negociate clauze referitoare la drepturile a caror acordare si al caror cuantum nu sunt stabilite prin dispozitii legale. Daca legiuitorul ar fi dorit sa ingradeasca aceste drept fundamental, dreptul la negocierea colectiva, ar fi facut-o in mod expres si nejustificat.
Pe de alta parte folosind acelasi principiu in interpretarea prevederilor art.3 alin.3 din contractul colectiv de munca unic la nivelul national, precum si al art.8 alin.2 din Legea nr.130/1996 potrivit cu care contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca dreptul la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de munca incheiate la nivel superior se impune concluzia ca se pot negocia clauze care sa acorde salariatilor mai mult decat s-a prevazut in contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior. In acest sens sunt si prevederile art.238 alin.3 din Codul muncii care statueaza ca la incheierea contractului colectiv de munca dispozitiile legale referitoare la drepturile salariatilor au un caracter minimal.
In aceste conditii acordarea drepturilor salariale negociate nu este nelegala din moment ce nu exista nici un text de lege care sa o interzica ci dimpotriva drepturile stabilite prin lege constituie un minim dincolo de care raporturile juridice dintre partile sociale intervine principiul liberei negocieri . Mai mult, obligatiile decurgand din contractul colectiv de munca nu puteau fi incalcate deoarece acesta a fost inregistrat si prin acest fapt a devenit opozabil, si in acelasi timp, obligatoriu pentru partile contractului, potrivit art.243 din Codul muncii si art.30 alin.1 din Legea nr.130/1996, iar obligativitatea executarii contractului colectiv de munca deriva si din prevederile Conventiei OIM .nr.131/1970, pe langa faptul ca alin.2 al ambelor articole prevede atragerea raspunderii partilor care se fac vinovate de neindeplinirea obligatiilor avansate prin contractul colectiv de munca . Este relevant si faptul ca, Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj exercitandu-si controlul de legalitate a inregistrat contractul colectiv de munca fara obiectiuni privitoare la drepturi salariale.
Potrivit art.8 din Legea nr.130/1996, clauzele din contractele colective se stabilesc in limitele si conditiile prevazute de lege, iar clauzele negociate sunt lovite de nulitatea absoluta (art. 24 alin.l), nulitate care se constata de instanta competenta, la cererea partii interesate (art. 24 alin. 2 din Legea 130/1996). Se prevede, de asemenea, faptul ca la momentul inregistrarii, directiei generale teritoriale de munca si protectie sociala vor verifica daca acestea contin clauze negociate cu nerespectarea dispozitiilor art.8, exercitand in acest mod controlul de legalitate si daca constata negocierea unor clauze cu incalcarea art.8, au obligatia de a lua masuri de intrare in legalitate, de a se inlatura din contract clauzele contrare legii (art.27 alin.1 coroborat cu art.28). Cum la data inregistrarii, Directia de Munca si Protectie Sociala nu a constatat deficiente si a dat avizul favorabil, moment din care contractul colectiv de munca a inceput sa-si produca efectele, deoarece numai refuzul inregistrarii acestuia facea inaplicabile clauzele cuprinse in respectivul contract .
Mentioneaza ca, la incheierea contractului colectiv de munca au fost respectate dispozitiile art.22 alin.1 din HG nr.833/2007, si respectiv, art.12 din legea nr.130/1996, asa incat sumele de bani au fost legal datorate si incasate, conditii din care nu rezulta existenta unei obligatii de restituire a lor.
Prin adresa nr.3491 din data de 12.08.2011 emisa de Primaria comunei Godinesti s-a comunicat faptul ca prin dispozitia nr.144 din 21.06.2011, a pus in practica rezultatul controlului efectuat la institutia sa si materializat prin procesul verbal de constatare nr.1357/31.03.2011, raportul de audit financiar nr.871/01.04.20011 si decizia nr.1083/2011 a Curtii de Conturi a Romaniei, Camera de Conturi Gorj prin care s-a constatat faptul ca, in perioada anilor 2008 - 2010, institutia a acordat nelegal functionarilor publici si personalului contractual, drepturi salariale reprezentand, drepturi speciale conform contractului colectiv de munca, indemnizatii de dispozitiv, spor de fidelitate si loialitate, suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, sporul de confidentialitate si sporul de mobilitate. Drepturile speciale conform contractului colectiv de munca, nu sunt drepturi de natura salariale cu toate ca, pentru punerea in aplicare a prevederilor Contractului colectiv de munca si Acordului colectiv de munca, la adoptarea bugetului local anual, au fost prevazute sumele necesare.
Desi drepturile salariale reprezentand indemnizatii de dispozitiv, spor de fidelitate si loialitate, suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, sporul de confidentialitate si sporul de mobilitate au fost castigate in instanta, Curtea de Conturi a considerat ca nu a fost legal acordarea acestor sume pe viitor. Fata de aceste precizari si tinand seama de atributiile care ii revin in calitate de ordonator principal de credite cu privire la recuperarea sumelor incasate necuvenit, a fost respinsa contestatia reclamantilor in sensul mentinerii dispozitiei contestata.
Raportul de audit financiar incheiat la data de 31.03.2011 de Curtea de Conturi a Romaniei - Camera de Conturi Gorj a prevazut la punctul 10 ca o parte din salariatii UATC Godinesti au solicitat in instanta urmatoarele drepturi de personal: indemnizatie de dispozitiv in procent de 25%; spor de confidentialitate 10%, spor de mobilitate 15%; suplimentul postului 25% si treptei de salarizare 25%; spor pentru fidelitate si loialitate de pana la 20%, din care, au fost constatate sporuri nelegale ce au totalizat in anul 2010 suma de 50.778 lei. In urma extinderii verificarii, s-a constatat plata nelegala a sumei de 38.296 lei in anul 2008, precum si plata nelegala a sumei de 81.295 lei in anul 2009. Se constata, asadar, un prejudiciu de 188.990 lei, ce include si daunele civile aferente, fapt care (prin calcularea si virarea la bugete a contributiilor angajatorului, respectiv, c.a.s.s., c.a.s., somaj, contributii pentru concedii si indemnizatii si contributia la fondul de accidente si boli profesionale in suma 46.755 lei), a condus la a majorarea necuvenita a cheltuielilor de personal ale institutiei in valoare totala de 235.745 lei.
Reprezentantii entitatii auditate isi pastreaza punctul de vedere exprimat in notele de relatii solicitate Aceasta constatare este prezentata pe larg in procesul verbal de constatare, la pct. D.2.1.2. Au fost achitate drepturi salariale retroactive, necuvenite, unor salariati ai UATC Godinesti in baza unei sentinte judecatoresti puse in aplicare necorespunzator, in suma 4.628 lei, pentru care au fost achitate din bugetul institutiei, altor bugete suma de 2.655 lei, reprezentand obligatii social-fiscale.
In timpul misiunii de audit ordonatorul principal de credite, primarul UATC Godinesti, a emis dispozitiile nr.105-110/10.03.2011, respectiv dispozitia nr.128/30.03^2011, prin care prejudiciul creat institutiei va fi recuperat de la salariatii, functionari publici care au beneficiat necuvenit de aceste sume. Aceasta constatare este prezentata pe larg in procesul verbal de constatare, la pct. D.2.1.3.
Prin decizia nr.1083/2011 Curtea de Conturi a Romaniei-Camera de Conturi Gorj, la punctul 5 arata ca s-a constatat ca in anul 2010 institutia a acordat nelegal functionarilor publici si a personalului contractual, drepturi speciale de natura salariala de la Titlul II ``Bunuri si servicii", in suma de 56.630 Iei, reprezentand sume pentru mentinerea sanatatii si refacerea capacitatii de munca - 37.926 lei, acoperirea unei parti din cheltuielile cu achizitionarea unei vestimentatii corespunzatoare - 14.254 lei si cadouri pentru copii minori ai salariatilor cu ocazia zilei de Pasti, 1 iunie si Craciun in cuantum de 200 lei/copil - 4.450 lei. Aceste drepturi speciale au fost inscrise in acordul colectiv de munca care nu a fost inregistrat la Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj, dar a fost aprobat de ordonatorul de credite prin dispozitia nr.81/25.05.2010. Acordarea drepturilor speciale reprezentand sume pentru mentinerea sanatatii si securitatii muncii si asigurarea protectiei personalului, acoperirea unei parti din cheltuielile cu achizitionarea unei vestimentatii corespunzatoare si cadouri pentru copii minori ai salariatilor cu ocazia zilei de Pasti, 1 iunie si Craciun, angajatilor UATC Godinesti in anul 2010, doar in baza prevederilor acordului colectiv de munca este nelegala, din urmatoarele motive: clauzele acordului colectiv de munca referitoare la acordarea acestor drepturi exced normelor legale, intrucat sistemul de salarizare din sectorul bugetar este stabilit prin lege, nu poate constitui obiect al negocierilor si nu poate fi modificat prin conventii colective, prevedere ce se regaseste inscrisa la art.12 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca; art.7, alin.l, lit.a si d din legea nr.319/2006 a securitatii si sanatatii in munca prevede obligatia angajatorului de a lua masurile necesare pentru asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor, asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca, fara a face referire la acordarea unor sume de bani salariatilor; dispozitiile art.32 din legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici prevad ca numai cei ce sunt obligati sa poarte uniforma in timpul serviciului o primesc gratuit, salariatii primariei neincadrandu-se in prevederile actului normativ mai sus mentionat; legislatia privind salarizarea personalului bugetar nu prevede acordarea din fonduri publice de cadouri copiilor angajatilor cu ocazia diferitelor sarbatori.
In urma aprobarii conducerii Camerei de Conturi Gorj, avand in vedere prevederile pct.109, lit.a din Regulamentul privind organizarea si desfasurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati, s-a extins verificarea si pentru exercitiile bugetare anterioare, pentru a constata daca abaterea prezentata are caracter de continuitate . In anii 2008 si 2009, UATC Godinesti a acordat nelegal functionarilor publici si personalului contractual, drepturi speciale de natura salariala in baza prevederilor contractului colectiv de munca, inregistrat la Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj sub nr.29/04.04.2008.
Astfel, in anul 2008 a fost platita nelegal suma totala de 61.100 lei din care, pentru mentinerea sanatatii si refacerea capacitatii de munca - 37.500 lei, acoperirea unei parti din cheltuielile cu achizitionarea unei vestimentatii corespunzatoare - 18.200 lei si cadouri pentru copii minori ai salariatilor cu ocazia zilei de Pasti, 1 iunie si Craciun in cuantum de 150 lei/copil a�� 5.400 lei.
In anul 2009 a fost platita nelegal suma totala de 78.750 lei din care, pentru mentinerea sanatatii si refacerea capacitatii de munca - 53.700 lei, acoperirea unei parti din cheltuielile cil achizitionarea unei vestimentatii corespunzatoare - 19.500 lei si cadouri pentru copii minori ai salariatilor cu ocazia zilei de Pasti, 1 iunie si Craciun in cuantum de 150 lei/copil - 5.550 lei.
Cauzele si imprejurarile care au condus la aparitia acestei deficiente se datoreaza incheierii unui contract colectiv de munca care contine clauze ce exced normelor legale. Acordarea nelegala a unor drepturi speciale a condus la inregistrarea unor plati in valoare totala de 196.480 lei cu care s-au majorat nejustificat cheltuielile de bunuri si servicii ale institutiei in perioada 2008-2010 si situatiile financiare incheiate pentru aceste exercitii nu ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata de UATC Godinesti.
Prin incheierea de sedinta din data de 10.01.2012 pronuntata de Tribunalul Gorj, in dosarul nr.11196/95/2011, tribunalul a dispus disjungerea cererilor de chemare in judecata ale reclamantilor , fata de cererea de chemare in judecata a reclamantului Cioata Ion, scoaterea cauzelor de pe rol si trimiterea celor opt cereri de chemare in judecata la compartimentul arhiva al sectiei in vederea inregistrarii lor.
S-a dispus atasarea unei copii de pe cererea de chemare in judecata pentru fiecare reclamant in parte; s-a pus in vedere fiecarui reclamant in parte sa-si precizeze in concret obiectul cererii de chemare in judecata privind drepturile, perioada si actele ce au stat la baza acordarii acestora;s-a acordat termen la 07.02.2012, pentru cand au fost citate partile .
Pentru a pronunta aceasta incheiere, tribunalul a constatat ca cererea de chemare in judecata a fost formulata in conditiile coparticiparii procesuale conform dispozitiilor art.47 si 48 c.pr.civ., desi raportat la obiectul cererii de chemare in judecata aceasta nu vizeaza un drept comun sau o obligatiune comuna, desi drepturile invocate au aceeasi cauza.
Conform dispozitiilor art.248 din codul muncii conflictele de munca se impart in conflicte de interese si conflicte de drepturi, primele avand ca obiect stabilirea conditiilor de munca, iar celelalte au ca obiect exercitarea unor drepturi sau indeplinirea unor obligatii decurgand din legi ori din alte acte normative.
In cazul de fata se contesta decizia nr.144/21.06.2011 a Primarului comunei Godinesti prin care li s-a imputat suma totala de 222.794 lei reprezentand drepturi banesti incasate necuvenit in perioada 2008-2010.
In consecinta drepturile solicitate nu sunt drepturi comune sau drepturi colective, acestea reprezentand drepturi individuale, chiar daca la prima vedere ar parea ca fiind un conflict de interese, in realitate fiecare reclamant in parte vizeaza un conflict de drepturi individuale, avand fiecare un interes personal, legitim si actual, intrucat drepturile colective vizeaza interese cu caracter profesional, social si economic ale tuturor salariatilor sau functionarilor publici, ce se pot acorda prin diferite acorduri colective, conform dispozitiilor legii nr.188/1999.
De altfel, interesul fiecarui reclamant in parte este de a se analiza dreptul fiecaruia in parte ceea ce determina o corecta si atenta dezbatere asupra tuturor aspectelor de fapt si de drept, cu atat mai mult cu cat actiunea formulata cuprinde 9 membrii, ceea ce face imposibil de administrat in conditii optime a tuturor imprejurarilor de fapt si de drept .
Conform dispozitiilor art.47 c.pr.civ. este permis ca mai multe persoane sa fie reclamante sau parate in cadrul procedurii contencioase, situatie denumita coparticipare procesuala sau litisconsortiu procesual. Pentru institutia coparticiparii procesuale se impune de catre legiuitor ca obiectul pricinii sa fie un drept sau o obligatie comuna partilor ceea ce presupune existenta unei identitati de obiect si cauza, astfel ca in situatia de fata nu este vorba de o coparticipare procesuala necesara si nici nu se impune o coparticipare procesuala facultativa, intrucat fiecare reclamant in parte vizeaza dreptul sau individual, respectiv drepturi banesti ce decurg din acte juridice diferite, pentru perioade stabilite in functie de raportul de serviciu al fiecaruia.
Avand in vedere dispozitiile art.112, art.41 si urmatoarele, coroborat cu dispozitiile art.47 c.pr.civ. tribunalul a constatat ca obiectul cererii de chemare in judecata nu il reprezinta un drept comun intemeiat pe aceeasi cauza, fiind solicitate drepturi individuale de fiecare reclamant in parte, respectiv drepturi salariale ce au la baza cauze diferite, acte juridice diferite si hotarari judecatoresti, precum si perioade diferite conform raportului de serviciu dintre fiecare reclamant in parte si intimate, pe cale de consecinta s-a impus disjungerea celor opt cereri de chemare in judecata pentru reclamantii C.I., C. I., C. C., D. D., M. G. S., R. B. C., V. N., P. L. P., P. C. M.
Reclamantul C. I. a depus, prin serviciul registratura o precizare la actiune, aratand ca
prin cererea de chemare in judecata a contestat dispozitia de imputare a unor drepturi salariale, drepturi ce au fost acordate prin dispozitii ale primarului, bazate pe acte normative in vigoare la data incasarii acestor sume: in perioada aprilie 2008 - decembrie 2009, in baza contractului colectiv de munca nr.1123 din 31.03.2008, au fost incasate drepturi speciale pentru refacerea capacitatii in munca si pentru procurarea tinutei, in suma de 8900 lei; in perioada ianuarie 2009 - decembrie 2010, a fost incasat sporul de mobilitate/confidentialitate, in suma de 1044 lei, spor stabilit prin dispozitia primarului nr.61/2008, de punere in aplicare a sentintei Tribunalului Gorj sectia contencios administrativ si fiscal, cu nr.636/2008; in perioada aprilie 2009 - octombrie 2009 a fost incasat suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, in suma de 3115 lei, stabilit prin dispozitia primarului nr.114/2009, in baza art.31 alin.1 lit.c si d din legea nr.188/1999 si a sentintei Tribunalului Gorj, sectia contencios administrativ si fiscal cu nr.441/2009; in perioada ianuarie 2008 - decembrie 2010, a fost incasata indemnizatia de dispozitiv, in suma de 8113 lei, stabilit prin dispozitia primarului nr.222/2007, in baza Ordinului MAI cu nr.496/28.07.2003, a contractului colectiv de munca nr.1123/2008 si acordului colectiv de munca nr.1791/2010 si sentinta Tribunalului Gorj nr.2305/2007; in perioada mai 2008 - decembrie 2010, a fost incasat sporul de fidelitate si loialitate, in suma de 2800 lei, spor stabilit prin dispozitia primarului nr. 100/2008 in baza contractului colectiv de munca nr.1123 din 31.03.2008 si Acordului colectiv de munca nr. 1791/21.05.2010.
Respectivul Contract colectiv de munca s-a incheiat intre Primaria comunei Godinesti si reprezentantii salariatilor care, a fost inregistrat la Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj sub nr.29/04.04.2008, cu prelungirea valabilitatii pana in luna aprilie a anului 2010 (art.2 alin.2 din continutul contractului colectiv de munca), iar din luna mai a fost incheiat acordul colectiv de munca nr.1791/21.05.2010, in continutul caruia se regasesc aceleasi drepturi si obligatii .
In conformitate cu prevederile art.1 alin.1 din Legea nr.130/1996, ``Contractul colectiv de munca este conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc cauzele privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca . De asemenea,conform art.12 alin.1 din acelasi act normativ, contracte colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare, insa prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale, aceleasi dispozitii fiind cuprinse si in art. 2 din Contractul colectiv de munca, unic la nivel national pentru anul 2007 - 2010.
Intrucat Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj exercitandu-si controlul de legalitate, a inregistrat contractul colectiv de munca fara obiectiuni, potrivit art.8 din Legea nr.130/1996, clauzele din contractele colective se stabilesc in limitele si in conditiile prevazute de lege, iar clauzele negociate cu incalcarea dispozitiilor legale sunt lovite de nulitate absoluta (art.24alin.1), nulitate constatata de instanta competenta la cererea partii interesate (art.24 alin.2 din Legea nr. 130/1996). De asemenea, se prevede faptul ca la momentul inregistrarii, directiile generale teritoriale de munca si protectie sociala vor verifica daca acestea contin clauze negociate cu nerespectarea dispozitiilor art.8 exercitand in acest mod controlul de legalitate si daca constata negocierea unor clauze cu incalcarea art.8 au obligatia de a lua masuri de intrare in legalitate si de a se inlatura din contract clauzele contrare legii(art.27ain.23 coroborat cu art.28). Aceasta procedura insa nu a avut loc, ceea ce inseamna ca Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj si-a dat avizul favorabil, moment in care contractul colectiv incepe sa-si produca efectele, deoarece numai refuzul inregistrarii acestuia facea inaplicabile clauzele cuprinse in respectivul contract . Drept pentru care trebuie concluzionat ca drepturile salariale incasate au fost legal acordate, asa cum sunt prevazute in Contractului colectiv de munca nr. 1123 din 31.03.2008 si Acordului colectiv de munca nr. 1791/21.05.2010, astfel incat nu se justifica demersurile intreprinse in vederea recuperarii acestora, prin emiterea dispozitiei de imputare.
La data inregistrarii contractului Directia Muncii si Protectiei Sociale Gorj, exercitandu-si controlul de legalitate, la inregistrat fara obiectiuni, dandu-si avizul favorabil, moment in care contractul colectiv a inceput sa-si produca efectele . In mod gresit s-a dispus recuperarea acestei sume avand in vedere faptul ca legiuitorul a prevazut posibilitatea existentei unor acorduri, (asa cum este definita prin art.72 din Legea nr.188/1999) intre reprezentantii salariatilor institutiei publice si institutia publica, care sa cuprinda numai masuri referitoare la constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, sanatatea si securitatea in munca, de unde rezulta ca autoritatile locale sunt autorizate sa dispuna de sumele alocate pentru imbunatatirea conditiilor la locul de munca, precum si cele pentru sanatatea si securitatea muncii.
Emiterea dispozitiei de imputare nu s-a realizat in conditiile prevazute pentru raspunderea patrimoniala, asa cum este reglementata de Cap.VIII din Statutul functionarilor publici. Aceste drepturi salariale au fost acordate in baza unor dispozitii ale ordonatorului principal de credite, dispozitii care pana la incetarea efectelor juridice se bucura de prezumtia de legalitate, ce include cele doua prezumtii de autenticitate si de veridicitate. De asemenea, aceasta decizie de imputare contravine obligatiei de executare a actului administrativ prin care s-au acordat aceste drepturi, cu atat mai mult cu cat nu exista nici un inceput de dovada, ca impotriva dispozitiilor de acordare s-ar fi declansat o procedura de retractare, revocare sau anulare in conditiile legii. Nu se constata existenta vreunei forme de raspundere juridica a functionarilor publici, doar plata unor drepturi salariale, acordate de catre ordonatorul principal de credite, in baza actelor administrative emise si incasate cu buna-credinta. Enumerarea unor argumente de drept, pentru nelegalitatea unui act juridic nu poate fi retinuta ca suficienta pentru inlaturarea unor acte juridice, declararea nelegalitatii unui act juridic fiind atributul exclusiv al instantei judecatoresti sau al unui organ cu activitate jurisdictionala si nu al unei autoritati publice, indiferent de atributiile legale ale acesteia.
Nu in ultimul rand, trebuie precizat faptul ca la baza emiterii dispozitiilor de acordare a respectivelor drepturi, au stat sentinte civile ale Tribunalului Gorj care prin dispozitivul sentintei obliga Primarul la acordarea acestora si in continuare. Conform art.16 alin.1 din Constitutia Romaniei, "cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice fara privilegii si fara discriminari". La art.15 din "Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale" se consacra principiul nediscriminarii, iar in art.17 se prevede interzicerea abuzului de drept . Prin art. 1 din Protocolul nr.12 semnat si de Romania se arata ca "dreptul de a te bucura de oricare din drepturile prevazute de lege trebuie sa fie asigurat fara nici o discriminare bazata pe sex, rasa, culoare, limba, religie, opinii politice sau orice alte opinii politice, origine nationala sau sociala, avutie, nastere sau oricare alta situatie". Si aliniatul 2 al acestui articol prevede ca "nimeni nu poate face obiectul unei discriminari bazate pe oricare din motivele mentionate in paragraful 1 ,din partea nici unei autoritati publice".
Apreciaza ca organele de auditare nu pot declara in mod unilateral ca nelegale acte juridice incheiate de catre entitatea verificata, ci, in masura in care actele sale administrative in care s-au retinut aceste motive de nelegalitate sunt contestate si se doreste constatarea legalitatii a acestora, trebuie sa solicite constatarea nelegalitatii de catre instanta.
In raport de aceste aspecte, solicita solutionarea prezentului litigiu, retinand ca valabile si necontestate legal actele juridice prin care s-au acordat respectivele drepturi salariale si anularea dispozitiei de imputare. A depus la dosarul cauzei, in fotocopie, dispozitiile primarului cu nr. 61/2008, 114/2009, 222/2007 si 100/2008; sentintele nr.636/2008, nr.441/2009 si nr.2305/2007 pronuntate de Tribunalului Gorj, sectia contencios administrativ si fiscal.
La termenul de judecata din data de 07.02.2012, tribunalul a dispus emiterea unei adrese catre paratul Primarul comunei Godinesti pentru a comunica ce reprezinta suma imputata care urmeaza sa fie defalcata pe perioadele aferente, precum si drepturile banesti acordate si imputate (sporuri, suplimente). De asemenea, s-a solicitat a fi inaintate actele juridice (hotarari judecatoresti, dispozitii ale primarului, contract colectiv de munca) care au stat la baza acordarii drepturilor banesti imputate prin decizie si pentru a preciza daca aceste drepturi banesti acordate in perioada 2008-2010 au fost aprobate si cuprinse in bugetele anuale locale, iar in caz afirmativ sa fie inaintate hotararile Consiliului Local Godinesti prin care s-au alocat sumele necesare acordarii acestor drepturi banesti si daca acestea au devenit cheltuieli executionale, precum si intreaga documentatie care a stat la baza emiterii deciziei de imputare.
Prin adresa nr.534 din data de 17.02.2012 parata Primaria Godinesti a adus la cunostinta faptul ca emiterea dispozitiei nr.144/2011 a fost facuta in baza deciziei nr.1083/2011 a Camerei de Conturi Gorj si a raportului de audit financiar cu nr.871/2011 prin care se sustine acordarea nelegala a unor drepturi salariale si dispune recuperarea acestor sume; aceste sume reprezentau, drepturi speciale pentru motivarea personalului, pentru mentinerea sanatatii si securitatii muncii si asigurarea protectiei personalului, achizitionarea tinutei indemnizatii de dispozitiv, spor de fidelitate si loialitate, suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare, sporul de confidentialitate si sporul de mobilitate. S-a aratat ca acordarea acestor drepturi salariale a fost facuta prin dispozitii ale primarului, legal emise si necontestate iar sumele imputate, au fost prevazute si aprobate anual in bugetul comunei Godinesti, aceste sume aparand in contul de executie bugetara a comunei la data de 1 decembrie a fiecarui an. Au inaintat, in fotocopie, tabelul cu suma imputata, perioada acordarii si ce reprezinta; decizia nr.1083/2011 a Camerei de Conturi Gorj si a raportului de audit financiar cu nr.871/2011; contractul colectiv de munca nr.1123 din 31.03.2008 si acordului colectiv de munca nr.1791/21.05.2010; H.C.L. nr.2/2008, (pag.4 din buget), aceste sume aparand in contul de executie bugetara al comunei Godinesti la data de 31.12.2008 (pag.4 si 6); H.C.L. nr.6/2009, (pag.4 ,5 si 6 din buget), aceste sume aparand in contul de executie bugetara al comunei Godinesti la data de 31.12.2009 (pag.3 si 4);- H.C.L. nr.4/2010, la capitolul 51.02, art.20 alin.20.14-protectia muncii (pag.4 si 6 din buget), aceste sume aparand in contul de executie bugetara al comunei Godinesti la data de 31.12.2010 (pag. 3 si 4); dispozitiile primarului cu nr.61/2008, 114/2009, 222/2007 si 100/2008; sentintele nr.636/2008, nr.441/2009 si nr.2305/2007 pronuntate de Tribunalului Gorj, sectia contencios administrativ si fiscal.
Din actele si lucrarile dosarului rezulta urmatoarele;
In sedinta publica din 7 februarie 2012 reclamantul a prezentat precizari in ceea ce priveste contestatia impotriva dispozitiei de imputare nr.144 din 21 iunie 2011 privind retinerile drepturilor salariale incasate necuvenit in perioada 2008 - 2010 emisa de Primarul comunei Godinesti, prin care i s-a imputat suna de 23.972 lei si care reprezinta urmatoarele:
1. In perioada aprilie 2008 - decembrie 2009 in baza contractului colectiv de munca nr. 1123 din 31 martie 2008 a incasat drepturi speciale pentru refacerea capacitatii in munca si pentru procurarea tinutei in suma de 8.900 lei;
2. In perioada ianuarie 2009 - decembrie 2010 a incasat sporul de mobilitate/confidentialitate in suma de 1.044 lei, spor stabilit prin dispozitia nr. 61/2008 emisa de primar pentru punerea in aplicare a sentintei nr.636 din 18 martie 2008 pronuntata de Tribunalul Gorj:
3. In perioada aprilie 2009 - octombrie 2009 a incasat suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare in suma de 3.115 lei prin dispozitia nr.114 din 28 aprilie 2009 emisa de primar;
4. In perioada ianuarie 2008 - decembrie 2010 a incasat indemnizatia de dispozitiv in suma de 8.113 lei conform dispozitiei nr. 222 din 29 ianuarie 2007;
5. In perioada mai 2008 - decembrie 2010 a incasat sporul de fidelitate in suma de 2.800 lei conform dispozitiei nr.100 din 30 aprilie 2008.
Reclamantul are calitatea de functionar public in cadrul aparatului de specialitate al Primarului comunei Godinesti si prin dispozitia de imputare emisa de catre parat s-au imputat sumele mentionate de acesta in precizarile efectuate in sedinta publica, iar la baza emiterii deciziei de imputare a stat decizia nr.1083/2011 emisa de Camera de Conturi Gorj si raportul de audit financiar nr.871 /2011 prin care se constata acordarea nelegala a acestor drepturi salariale.
Verificand considerentele celor doua acte administrativ jurisdictionale emise in cadrul auditului financiar, tribunalul constata ca in ceea ce priveste dispozitia de imputare a drepturilor salariale incasate necuvenit de reclamant in perioada 2008 - 2010, la baza acordarii acestor drepturi au fost avute in vedere atat acte administrative emise de parat in calitatea sa de ordonator de credite, acordul colectiv de munca nr.1791 din 21 mai 2010, precum si o serie de hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, toate aceste acte juridice bucurandu-se de prezumtia de legalitate, cu atat mai mult cu cat au intrat in circuitul civil, urmand a se respecta in analiza acestor aspecte de fapt si de drept si principiul securitatii raporturilor juridice, intrucat simpla afirmatie din continutul actelor administrativ jurisdictionale, in sensul ca acordarea drepturilor salariale este nelegala nu poate reprezenta o abatere de la legalitate si regularitate de la dispozitiile legii contabilitatii nr.82/1991, de la dispozitiile legii nr.273/2006 privind finantele publice locale sau de la dispozitiile OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Pentru o interpretare concreta si succinta a fiecarui drept salarial imputat, tribunalul va face o analiza in fapt si in drept a acestor sume imputate, in raport de precizarile reclamantului si pentru fiecare drept salarial in parte conform numerotarii efectuate, astfel incat in raport de dispozitiile art.261 C.pr.civ. sa poata fi prezentate motivele de fapt si de drept ce au fost avute in vedere.
1. In perioada aprilie 2008 - decembrie 2009 in baza contractului colectiv de munca nr.1123 din 31 martie 2008 reclamantul a incasat drepturi speciale pentru refacerea capacitatii in munca si pentru procurarea tinutei in suma de 8.900 lei, conform dispozitiilor art.44 alin.5 in care se mentioneaza ca functionarii publici si personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al Primarului comunei Godinesti beneficiaza de drepturi speciale in cuantum de 300 lei lunar, care se vor suporta de la capitolul 51.02 ``autoritati executive`` titlul II ``bunuri si servicii``, alin. 20.14 ``protectia muncii``; iar conform dispozitiilor art.44 alin.6 se mentioneaza faptul ca atat functionarii publici, cat si personalul contractual vor beneficia de sume in valoare de 650 lei fiecare pe semestru conform cerintelor impuse de codul de conduita sal functionarului public si al personalului contractual, cheltuieli ce se vor suporta de la capitolul 51.02 ``autoritati executive`` titlul II ``bunuri si servicii``, alin. 20.14 ``protectia muncii``.
Aceste sume au fost prevazute si aprobate anual in bugetul local al comunei Godinesti conform hotararilor consiliului local nr.2/2008, nr.6/2009 si nr.4/2010, hotarari ce au fost depuse in copie xerox de catre parat, astfel ca sumele acordate cu acest titlu apar in contul de executie bugetara al comunei la data de 31 decembrie al fiecarui an.
Asa cum s-a aratat de catre reclamant, atat in cererea de chemare in judecata, cat si in precizare, contractul colectiv de munca a fost emis in conditiile legii nr.130/1996, a fost inregistrat la Directia de Munca si Protectie Sociala Gorj sub nr.39 din 4 aprilie 2008, cu prelungirea valabilitatii pana in luna aprilie 2010, pentru ca in luna mai al aceluiasi an sa fie incheiat acordul colectiv de munca nr.1791 din 21 mai 2010.
In art.1 alin.1 din Legea nr.130/1996 privind contractele colective de munca se stipuleaza ca un contract colectiv de munca este conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala pe de o parte si salariati, reprezentati prin sindicate sau in alt mod prevazut de lege de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea iar clauzele contractelor colective de munca pot fi stabilite numai in limitele si conditiile prevazute de prezenta lege.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art.12 alin.1 din aceeasi lege, contractele colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare, insa prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale.
Un argument in plus il constituie si dispozitiile art.72 din legea nr.188/1999 potrivit cu care autoritatile si institutiile publice pot incheia anual, in conditiile legii, acorduri cu sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau ai reprezentantei functionarilor publici care sa cuprinda numai masuri referitoare la constituirea si folosirea fondurilor destinate imbunatatirii conditiilor la locul de munca, la sanatatea si securitate in munca, de unde rezulta ca autoritatile locale sunt autorizate sa dispuna de sumele locale alocate pentru aceste aspecte.
Prin urmare o restrangere de orice natura cu privire la drepturile care pot fi negociate contravine dispozitiilor Conventiei O.I.M. nr.154/1981 promovarea negocierii colective, care prin dispozitiile art.5 impune ca negocierea colectiva sa fie posibila pentru toti cei vizati prin conventie .
Conform dispozitiilor art.11 alin.1 lit.c si art.12 din Legea nr.130/1996 clauzele contractelor colective de munca produc efecte pentru toti salariatii unei institutii sau autoritati publice pentru care s-a incheiat contractul colectiv de munca, astfel ca din contractul colectiv de munca inregistrat la Primaria comunei Godinesti sub nr.1123 din 31 martie 2008 si inregistrat la DMIS judetul Gorj sub nr.29 din 4 aprilie 2008, rezulta ca acesta a fost incheiat si pentru functionarii publici, cat si pentru personalul contractual din cadrul Consiliului local Godinesti si al Primariei comunei Godinesti.
Ca atare, orice raport juridic de munca, fie el in regim contractual sau in regim de functie publica, se va desfasura nu numai in considerarea prevederilor legii, ci si in considerarea clauzelor contractului colectiv de munca ce ii sunt aplicabile salariatului sau functionarului public in cauza. Aceste prevederi se intemeiaza pe natura juridica a contractelor colective de munca si anume aceea de izvor de drept, precum si pe imprejurarea ca un asemenea contract reprezinta o exceptie de la principiul relativitatii efectelor contractelor asa cum rezulta din totalitatea dispozitiilor legale in materia contractelor de munca . Raportat la dispozitiile art.25 alin.3 din Legea nr.130/1996 clauzele contractelor colective de munca se aplica de la data inregistrarii, astfel ca un contract colectiv de munca inregistrat in conditiile prevazute de lege este aplicabil partilor semnatare.
Dreptul la negociere colectiva este insasi dispozitia legala in baza careia se incheie contracte si acorduri colective la nivel de institutie si in temeiul carora se acorda alte drepturi de natura financiara, materiala s.a.m.d. Contractul colectiv de munca si acordul colectiv reprezinta manifestarea de vointa a celor doua parti, acord de vointa ce reprezinta legea partilor astfel ca odata inregistrat conform dispozitiilor art.31 alin.2 Legii nr.130/1996 la Directia de Munca, Solidaritate Sociala si Familie, astazi Agentia Judeteana de Prestatii Sociale, fiind singura institutie care ii incumba si ii incumba obligatia verificarii contractului colectiv de munca sau acordului colectiv in sensul conformitatii cu legea conform dispozitiilor art.27 din lege. De la data inregistrarii aceste acte juridice bilaterale devin obligatorii si isi rasfrang efectele asupra tuturor subiectilor de drept, fiind opozabile erga omnes, inclusiv instantelor de judecata .
De altfel, in cadrul procedurii de verificare prealabila a cuprinsului contractului colectiv de munca in sensul conformitatii cu legea, institutia abilitata conform dispozitiilor art.26 alin.1 din Legea nr.130/1996 avea obligatia sesizarii eventualelor neconformitati cu dispozitiile legale, ceea ce conduce la concluzia ca drepturile solicitate de catre reclamant se prezuma a fi fondate, intrucat din adresa nr.29 din 4 aprilie 2008 a comunicat primariei comunei Godinesti o serie de recomandari, dar care nu vizeaza dispozitiile art.44 alin.5 in care se mentioneaza ca functionarii publici si personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate al Primarului comunei Godinesti beneficiaza de drepturi speciale in cuantum de 300 lei lunar, care se vor suporta de la capitolul 51.02 ``autoritati executive`` titlul II ``bunuri si servicii``, alin. 20.14 ``protectia muncii``; precum si dispozitiile art.44 alin.6 se mentioneaza faptul ca atat functionarii publici, cat si personalul contractual vor beneficia de sume in valoare de 650 lei fiecare pe semestru conform cerintelor impuse de codul de conduita sal functionarului public si al personalului contractual, cheltuieli ce se vor suporta de la capitolul 51.02 ``autoritati executive`` titlul II ``bunuri si servicii``, alin. 20.14 ``protectia muncii``.
Imprejurarea ca Directia de Munca, Solidaritate Sociala si Familie a inregistrat contractul colectiv de munca, incheiat cu posibilitatea nerespectarii art.14 alin.1 lit.b din Legea nr.130/1996, nu este de natura a asana nulitatea absoluta a acestui contract pentru incalcarea acestor dispozitii legale si nu inlatura dreptul oricarei persoane, ce considera ca inregistrarea este nelegala, sa se adreseze instantei competente cu o actiune in constatarea nulitatii absolute a unui asemenea contract, instanta fiind obligata sa analizeze legalitatea contractului colectiv de munca dedus judecatii, iar pe de alta parte conform principiului disponibilitatii procesuale instanta nu a fost investita cu constatarea nerespectarii acestor dispozitii.
Obligatiile decurgand din contractul colectiv de munca la nivelul celor doua institutii publice locale nu pot fi incalcate, deoarece acest contract a devenit opozabil si in acelasi timp obligatoriu pentru partile contractante, conform dispozitiilor art.30 alin.1 din legea nr.130/1996, astfel ca executarea clauzelor este obligatorie, iar nerespectarea lor determina atragerea raspunderii partii contractante culpabile de neindeplinirea obligatiilor negociate prin contractul colectiv de munca . A se sustine caracterul nelegal al clauzelor contractului colectiv de munca prin diferite interpretari sau aprecieri in afara cadrului procesual stabilit de lege, precum si neacordarea drepturilor prevazute de acestea, reprezinta un abuz de drept alaturi de incalcarea principiilor: tempus regit actum, securitatii raporturilor juridice si al neretroactivitatii legii, intrucat conform principiului general al bunei credinte ce guverneaza actele juridice, pana la proba contrarie se bucura de prezumtia legalitatii, iar temeiul legal al conferirii acestor drepturi este insusi contractul colectiv de munca negociat de partile semnatare, legal incheiat si inregistrat, ca lege a partilor.
Raportat si la principiul autonomiei locale prevazut de art.3 din Legea administratiei publice locale nr.215/2001, in sensul ca prin H.C.L. nr.2/2008, (pag.4 din buget), aceste sume aparand in contul de executie bugetara al comunei Godinesti la data de 31.12.2008 (pag.4 si 6); H.C.L. nr.6/2009, (pag.4 ,5 si 6 din buget), aceste sume aparand in contul de executie bugetara al comunei Godinesti la data de 31.12.2009 (pag.3 si 4);- H.C.L. nr.4/2010, la capitolul 51.02, art.20 alin.20.14-protectia muncii (pag.4 si 6 din buget), aceste sume aparand in contul de executie bugetara al comunei Godinesti la data de 31.12.2010 (pag. 3 si 4); paratii in calitatea lor de autoritate deliberativa si respectiv autoritatea executiva, au stabilit ca pot asigura conditiile materiale si financiare necesare desfasurarii de catre aparatul propriu a activitatilor prevazute de lege conform dispozitiilor art.1, art.2, art.21 si art.104 alin.1 lit.m din legea nr.215/2001, aspect ce s-a realizat in raport cu dispozitiile art.14 alin.2, 3 si art. 23 alin.1 din Legea nr.273/2006 potrivit carora cheltuielile bugetare au destinatie precisa si limitata, fiind determinate de autorizarile continute in legi speciale si in legile bugetare anuale, nicio cheltuiala neputand fi inscrisa in bugetele prevazute la alin.1 si 2 si nici nu poate fi angajata si efectuata daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala .
2. In perioada ianuarie 2009 - decembrie 2010 reclamantul a incasat sporul de mobilitate/confidentialitate in suma de 1.044 lei, spor stabilit prin dispozitia nr.61/2008 emisa de primar pentru punerea in aplicare a sentintei nr.636 din 18 martie 2008 pronuntata de Tribunalul Gorj prin care s-a admis cererea formulata de reclamant si au fost obligati paratii Consiliul local Godinesti si Primaria comunei Godinesti la plata drepturilor salariale reprezentand sporul de mobilitate si confidentialitate in cuantum total de 25% din salariul de incadrare incepand cu ianuarie 2004 si in continuare, sume ce vor fi actualizate cu rata inflatiei pana la data platii efective a acestora, fara a se preciza atat in hotarare, cat si in dispozitia emisa de primar care este procentul acordat pentru sporul de mobilitate si care este procentul acordat pentru sporul de confidentialitate pentru a putea delimita aceste doua sporuri, raportat la dispozitiile art.50 din Legea nr.330/2009 prin care s-au stabilit ca incepand cu data intrarii in vigoare, si anume 12 noiembrie 2009, se abroga sporul de mobilitate si suplimentul postului si suplimentul treptei de salarizare, data de la care intr-adevar acordarea acestui spor se poate considera ca fiind o abatere de la legalitate si regularitate, intrucat anterior acestei date actele juridice in baza carora s-au acordat cele doua sporuri se bucura de prezumtia de legalitate, constatandu-se totodata faptul ca au intrat in circuitul civil.
In art. 10 din Ordonanta nr. 1/2010 se mentioneaza ca: ``In conformitate cu prevederile art. 30 din Legea-cadru nr. 330/2009, la stabilirea salariilor personalului bugetar incepand cu 1 ianuarie 2010 nu vor fi luate in considerare drepturi salariale stabilite prin contractele si acordurile colective si contracte individuale de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor sau prin acte administrative emise cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lor si care excedeaza prevederilor Legii-cadru nr. 330/2009.`` ceea ce rezulta ca drepturile salariale stabilite prin acte juridice anterior aparitiei legii cadru vor fi acordate atata timp cat actele respective nu au fost constatate ca fiind lovite de nulitate ca urmare a nerespectarii dispozitiilor legale in vigoare la data emiterii acestora.
Sistemul de monitorizare si control, al aplicarii prevederilor Legii cadru nr.330/2009 se poate desfasura doar in limitele dispozitiilor acestei legi fara a se realiza aprecieri sau interpretari a unor drepturi salariale ce au fost acordate prin acte juridice anterioare intrarii in vigoare a legii cadru, cu atat mai mult cu cat un astfel de control nu este prevazut de Ordinul nr. 32/2010, iar in Ordonanta nr. 1/2010 in art. 10 s-a stabilit in mod concret in ce situatie nu vor putea fi luate in considerare drepturi salariale stabilite anterior, raportat la dispozitiile art. 30 din Legea cadru, cu respectarea dreptului constitutional privind dreptul la munca in sensul dreptului la remuneratie egala pentru o munca de valoare egala, pe baza principiilor si normelor unitare stabilite atat de legislatia nationala cat si de legislatia comunitara .
3. In perioada aprilie 1009 - octombrie 2009 a incasat suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare in suma de 3.115 lei prin dispozitia nr.114 din 28 aprilie 2009 emisa de primar, la baza careia au stata dispozitiile art.31 alin.1 lit.c si din Legea nr.188/1999, precum si sentinta nr.441 din 9 februarie 2009 pronuntata de Tribunalul Gorj in dosarul nr. 16187/95/2008 prin care s-a admis in parte actiunea reclamantului si au fost obligate paratele Consiliul local Godinesti, Primaria Comunei Godinesti si Primarul comunei Godinesti la plata sumelor reprezentand suplimentul postului in procent de 25% din salariul de baza si suplimentul corespunzator treptei de salarizare in procent de 25% din salariul de baza pentru perioada 16 decembrie 2005 - 16 decembrie 2008, respingandu-se capatul de cerere privind acordarea acestor sume banesti pentru viitor.
In consecinta, acordarea sumelor corespunzatoare celor doua suplimente pentru perioada aprilie 2009 - octombrie 2009 reprezinta o abatere de la legalitate si regularitate intrucat hotararea judecatoreasca mentionata este definitiva si irevocabila, fiind opozabila partilor, iar dispozitia nr.114 din 28 aprilie 2009 reprezinta un act administrativ de punere in executare a acestei hotarari judecatoresti si care nu are nici o sustinere legala in ceea ce priveste acordarea acestor drepturi incepand cu luna aprilie 2009 conform art. 1 din dispozitie, fara a se mentiona daca aceste drepturi se acorda pana la sfarsitul anului de executie bugetara 2009 sau numai pana in luna octombrie 2009 desi asa cum s-a mentionat, instanta de judecata a respins capatul de cerere privind acordarea acestor sume banesti pentru viitor.
4. In perioada ianuarie 2008 - decembrie 2010 a incasat indemnizatia de dispozitiv in suma de 8.113 lei conform dispozitiei nr. 222 din 29 ianuarie 2007 emisa de catre parat prin care s-a dispus acordarea indemnizatiei de dispozitiv in cuantum de 25% din salariul de baza incepand cu 1 ianuarie 2007 atat functionarilor publici cat si personalului contractual din aparatul de specialitate al primarului si personalului din cadrul serviciului de interes local, dispozitie emisa cu incalcarea art. 27 lit. c din contractul colectiv de munca in care se mentioneaza ca indemnizatia de dispozitiv in cuantum de 25% se acorda tuturor functionarilor publici conform hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile.
Este adevarat ca prin sentinta nr.2305 din 25 iunie 2007 pronuntata de Tribunalul Gorj in dosarul nr.4814/95/2007 s-a admis contestatia formulata de reclamant si au fost obligati paratii la plata indemnizatiei de dispozitiv incepand cu data de 1 august 2003 in procent de 25% din salariul de baza, fara insa a se mentiona faptul ca aceasta indemnizatie urmeaza sa fie acordata si pentru viitor sau in continuare, astfel ca acordarea indemnizatiei incepand cu data de 1 august 2003 se prezuma a fi acordata pana la data pronuntarii sentintei respective si anume 25 iunie 2007.
Pentru perioada ianuarie 2008 - decembrie 2010 se constata in raport de dispozitiile art.27 lit.c din contractul colectiv de munca faptul ca acordarea indemnizatiei de dispozitiv nu s-a efectuat conform unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, ci in baza dispozitiei nr.222 din 29 ianuarie 2007 emisa de Primarul comunei Godinesti care a avut la baza referatul nr.976 din 26 ianuarie 2007 al personalului din aparatul de specialitate al primarului si al personalului din cadrul serviciului de interes local, astfel ca acordarea indemnizatiei de dispozitiv pentru aceasta perioada poate fi considerata o abatere de la legalitate si regularitate intrucat nu au fost respectate clauzele contractului de munca .
5. In perioada mai 2008 - decembrie 2010 a incasat sporul de fidelitate in suma de 2.800 lei conform dispozitiei nr. 100 din 30 aprilie 2008 emisa de parat care a avut la baza contractul colectiv de munca nr. 5275 din 4 aprilie 2008, respectiv dispozitiile art. 27 lit. d prin care se stabileste ca salariatii Primariei Godinesti vor putea beneficia de un spor de fidelitate si loialitate de pana la 20%, functionarii publici si personalul contractual cu functie de executie si conducere cu vechime neintrerupta, diferentiat astfel: pentru o vechime cuprinsa intre 1 si 3 ani in institutie se acorda un procent de 3%; pentru o vechime cuprinsa intre 3 si 5 ani in institutie se acorda un procent de 5%; pentru o vechime cuprinsa intre 5 si 10 ani in institutie se acorda un procent de 10%; pentru o vechime cuprinsa intre 10 si 15 ani in institutie se acorda un procent de 15% iar peste 15 ani in institutie se acorda un procent de 20%.
Prin dispozitia mentionata reclamantului i s-a acordat incepand cu data de 1 aprilie 2008 un procent de 10%, reprezentand sporul de fidelitate corespunzator unei vechimi neintrerupte in institutie cuprinsa intre 5 si 10 ani, astfel ca acordarea acestui spor nu poate reprezenta o abatere de la legalitate si regularitate, intrucat emiterea dispozitiei s-a realizat cu respectarea clauzelor contractului colectiv de munca .
In raport de toate aceste considerente, tribunalul urmeaza sa admita in parte contestatia formulata de reclamant, sa anuleze in parte decizia de imputare nr.144 din 21 iunie 2011 emisa de paratul Primarul comunei Godinesti, doar in ceea ce-l priveste pe reclamant avand in vedere faptul ca dispozitia vizeaza intreg personalul contractual si functionari publici si care in art. 1 se mentioneaza ca se retin din drepturile salariale curente si viitoare sumele incasate necuvenit salariatilor din tabelul anexat, reclamantul regasindu-se in tabelul respectiv la pozitia nr. 3.
De asemenea, in raport de precizarile efectuate, precum si in desfasuratorul prezentat de parat in ceea ce-l priveste pe reclamant, decizia de imputare va fi anulata in aceleasi conditii in care au fost prezentate motivele de fapt si de drept cu privire la fiecare drept salarial in parte, astfel:
1. se anuleaza decizia de imputare cu privire la drepturile speciale pentru refacerea capacitatii de munca si pentru procurarea tinutei conform contractului colectiv de munca in suma de 8.900 lei pentru perioada aprilie 2008 - decembrie 2009;
2. se anuleaza decizia de imputare cu privire la sporul de mobilitate in parte si mentine decizia de imputare pentru perioada 12 noiembrie 2009 - 31 decembrie 2009;
3. mentine decizia de imputare pentru suma de 3.115 lei privind suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare pentru perioada aprilie 2009 - octombrie 2009;
4. mentine decizia de imputare pentru sporul de dispozitiv in suma de 8.113 lei pentru perioada ianuarie 2008 - decembrie 2010;
5. anuleaza decizia de imputare pentru sporul de fidelitate in suma de 2.800 lei pentru perioada mai 2008 - decembrie 2010.
Avand in vedere dispozitiile art.85 si urmatoarele din Legea nr.188/1999, clauzele contractului colectiv de munca, hotararile judecatoresti definitive si irevocabile, dispozitiile Legii nr.215/2001, precum si dispozitiile art.28 din LCA coroborat cu dispozitiile art.274 C.pr.civ..
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Admite in parte contestatia formulata de reclamantul C.I impotriva paratului Primarul comunei Godinesti.
Anuleaza in parte decizia nr.144/2011 in ceea ce-l priveste pe reclamant, astfel:
1. anuleaza decizia cu privire la drepturile speciale in suma de 8900 lei pentru perioada aprilie 2008-decembrie 2009.
2.anuleaza decizia cu privire la sporul de mobilitate, in parte, si mentine decizia de imputare pentru perioada 12.11.2009-31.12.2009
3.mentine decizia de imputare pentru suma de 3.115 lei privind cele doua suplimente pentru perioada aprilie 2009-octombrie 2009
4. mentine decizia de imputare pentru sporul de dispozitiv in suma de 8113 lei pentru perioada ianuarie 2008-decembrie 2010
5. anuleaza decizia de imputare pentru sporul de fidelitate in suma de 2800 lei pentru perioada mai 2008-decembrie 2010.
Ia act ca nu se solicita cheltuieli de judecata .
Hotarare definitiva.
Cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare .
Pronuntata in sedinta publica din 28.02.2012, la Tribunalul Gorj.
Executarea obligatiei de plata a despagubirilor civile. Ridicarea sechestrului asigurator Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia penala, incheierea nr. 100 din 25 februarie 2020
Actiune in pretentii formulata ulterior inchiderii procedurii insolventei. Conditii si efecte Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia a II-a civila, decizia nr. 1395 din 16 iulie 2020
Importanta indicarii unui spor stabilit prin CCM in contractul individual de munca sau actele aditionale la acesta Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta Civila nr. 1003/10.12.2020
Jurisdictia muncii si solutionarea conflictelor de munca. Exceptia necompetentei functionale Pronuntaţă de: Tribunalul GORJ � Sentinta civila nr. 78/10.01.2019
Concedierea pentru savarsirea unei abateri disciplinare poate fi dispusa numai dupa indeplinirea de catre angajator a cercetarii disciplinare prealabile Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA � Decizia civila nr. 02.04.2019
Modificarea unilaterala a felului muncii si implicit a salariului. Nelegalitatea deciziei angajatorului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Craiova - Decizia civila nr. 459 din data de 28 Octombrie 2020
Nerespectarea regulilor de procedura interna a angajatorului. Abatere disciplinara Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentita civila nr. 213 din data de 02 Iunie 2020
Nulitatea absoluta a deciziei de imputare. Lipsa unui titlu executoriu Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr. 372/2019
Obligarea angajatorului la plata orelor suplimentare prestate de salariat. Dispozitii legale incidente Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj � Sentinta civila nr. 534/10.09.2020
Dovada platii contravalalorii orelor suplimentare, a orelor lucrate sambata si duminica si a orelor lucrate pe timp de noapte. Contract de munca temporara Pronuntaţă de: Curtea de Apel CRAIOVA - DECIZIE Nr. 2152 din 23 Iulie 2020