In legatura cu inadmisibilitatea capatului de cerere privind anularea Deciziei nr.3264/A/19.06.2009, prima instanta a retinut ca nu se poate pronunta asupra acestei cereri cat timp organul fiscal competent nu s-a pronuntat asupra fondului contestatiei in calea administrativa de atac, motiv pentru care a admis exceptia inadmisibilitatii.
Raportat la capetele de cerere avand ca obiect rectificarea rolului fiscal si restituirea sumei de 46.137 lei, prima instanta a apreciat ca D.G.F.P.M.B. nu are calitate procesuala pasiva raportat la dispoz. art.32 alin.3 C.proc.fiscala potrivit carora impozitele, taxele si alte sume care se datoreaza potrivit legii in vama sunt administrate de catre organele vamale. Incasarea accizelor in suma de 46.147 lei s-a facut de catre organul vamal competent, singurul care poate fi obligat la restituire si la rectificarea rolului fiscal.
Tribunalul a admis si exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa "CFR Marfa" S.A. retinand ca, in raport de obiectul cererii care vizeaza anularea actelor administrative privind obligatiile fiscale de plata, nu se justifica calitatea procesuala pasiva a acestei parate.
Pe fondul cauzei, prima instanta a retinut ca prin Decizia de impunere nr.3264/A/19.06.2009 emisa de D.J.A.O.V. Calarasi s-a stabilit in sarcina reclamantei obligatia fiscala in cuantum de 46.137 lei reprezentand accize aferente pierderii produsului accizabil, respectiv combustibil biodiesel.
Impotriva deciziei reclamanta a formulat contestatie, respinsa ca tardiva prin Decizia nr.256/16.09.2009 a D.G.F.P.M.B.
Tribunalul a constatat nelegala aceasta respingere motivata pe nedepunerea in termen a contestatiei, avand in vedere ca Decizia nr. 3264/A/19.06.2009 a fost comunicata reclamantei prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire la 25.06.2009, conform art.44 alin.2 lit.c C.proc.fiscala, de la aceasta data urmand sa curga termenul de 30 de zile prevazute de art.207 alin.1 C.proc.fiscala, iar nu de la 19.06.2009 cand reprezentantul reclamantei a semnat de primire pe adresa de inaintare a deciziei, in conditiile in care aceasta nu cuprindea semnatura si stampila organului fiscal emitent. Cum contestatia reclamantei a fost transmisa prin posta la data de 24.07.2009 s-a retinut ca a fost formulata in termen iar decizia nr. 256/16.09.2009 este emisa cu incalcarea dispozitiilor legale, motiv pentru care DGFPMB a fost obligata la solutionarea in fond a contestatiei, fata de dispoz. art.206 alin.2 coroborat cu art.209 alin.1 lit.a C.proc.fiscala.
Cat priveste celelalte capete ale cererii reclamantei, prima instanta a apreciat ca nu pot fi primite, temeinicia lor neputand fi analizata decat in conditiile solutionarii contestatiei de catre organul competent.
Impotriva acestei sentinte au formulat recurs paratele Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti si D.R.A.O.V. Constanta - Directia Judeteana pentru Accize si Operatiuni Vamale Calarasi, in numele si pe seama Autoritatii Nationale a Vamilor.
Prin recursul sau, D.G.F.P.M.B. solicita modificarea hotararii in sensul respingerii in totalitate a cererii reclamantei si mentinerii Deciziei de solutionare a contestatiei nr. 256/16.09.2009.
In motivare arata ca instanta de fond a acordat ceea ce nu s-a cerut, fiind incident motivul de modificare prevazut de art.304 pct.6 C.proc.civ. in contextul in care s-a dispus obligarea D.G.F.P.M.B. la solutionarea pe fond a contestatiei formulate de intimata-reclamanta, fara ca in cererea de chemare in judecata sa existe un astfel de capat de cerere .
Hotararea primei instante este nelegala si netemeinica, fiind pronuntata, in parte, cu incalcarea si aplicarea gresita a legii, in sensul art.304 pct.9 C.proc.civ., intrucat semnatura de primire a reprezentantului societatii pe adresa de inaintare a deciziei de impunere echivaleaza cu comunicarea actului administrativ fiscal intr-una din modalitatile prevazute de art.44 alin.2 C.proc.fiscala.
Adresa de inaintare a deciziei de impunere poarta semnatura si stampila reprezentantului reclamantei cu mentiunea ca a primit un exemplar al deciziei la data de 19.06.2010. Prin urmare, este evident ca decizia de impunere a fost comunicata reclamantei in mod direct la data de 19.06.2010. Ea nu avea de ce sa cuprinda semnatura si stampila organului de solutionare a contestatiei, intrucat organul emitent al acestei decizii este D.J.A.O.V. Calarasi, aceasta fiind singura in masura sa semneze si sa stampileze Decizia de impunere nr.3264/A/19.06.2009, in timp ce organul de solutionare a contestatiei poate semna si stampila doar decizia prin care se solutioneaza contestatia . Nici un text normativ nu conditioneaza comunicarea actului administrativ fiscal (decizia de impunere) de semnatura si stampila organului de solutionare a contestatiei. Cea de-a doua comunicare prin posta cu confirmare de primire la data de 25.06.2009 s-a facut cu titlu informativ, insa termenul pentru formularea contestatiei a curs de la data de 19.06.2010 cand a avut loc prima comunicare in una din modalitatile prevazute de art.44 alin.2 C.proc.fiscala.
Prin recursul sau D.R.A.O.V. Constanta - Directia Judeteana pentru Accize si Operatiuni Vamale Calarasi solicita modificarea in parte a sentintei, in sensul respingerii actiunii.
In motivare arata ca in mod gresit prima instanta a dispus anularea Deciziei nr.256/16.09.2009 a DGFPMB, cat timp Decizia de impunere nr.3264/ A/19.06.2009 a fost comunicata personal reprezentantului societatii care a semnat de primire la data de 19.06.2009. In plus, s-a si platit in data de 22.06.2009 ceea ce atesta ca reclamanta a intrat in posesia deciziei de impunere in data de 19.06.2009. Comunicarea din 19.06.2009 indeplinea conditiile legale, decizia de impunere fiind semnata si stampilata de autoritatea vamala, nefiind doar un draft fara valoare juridica cum afirma reclamanta.
In drept sunt invocate dispoz. art.304 pct.9 si art.3041 C.proc.civ., precum si art.44 alin.2 C.proc.fiscala.
Analizand recursurile prin prisma criticilor formulate, Curtea retine urmatoarele:
Cat priveste critica din recursul DGFPMB conform careia prima instanta ar fi acordat ceea ce nu s-a cerut, Curtea o constata nefondata, intrucat reclamanta prin cererea introductiva a solicitat anularea Deciziei nr.256/16.09.2009 data in solutionarea contestatiei, cerere de anulare primita de prima instanta pe motivul solutionarii gresite pe temeiul tardivitatii a respectivei contestatii si, in acest context, retinand si ca nu se poate pronunta asupra celorlalte capete de cerere mai inainte de a face obiectul verificarii in cadrul recursului administrativ, prima instanta a obligat DGFPMB sa solutioneze pe fond contestatia reclamantei. Aceasta dispozitie este consecinta fireasca a anularii Deciziei nr.256/16.09.2009, nefiind extra petita (acordarea a ceva ce nu s-a cerut). Chiar in conditiile in care aceasta dispozitie ar fi lipsit din dispozitivul sentintei, in conditiile anularii Deciziei nr. 256/16.09.2009, DGFPMB ramane sesizata cu solutionarea contestatiei administrative pe fond, fiind obligata sa procedeze la solutionare conform dispozitiilor legale.
Cat priveste motivele din ambele recursuri referitoare la gresita anulare a Deciziei nr. 256/16.09.2009, Curtea constata ca in mod corect prima instanta a retinut ca a avut loc comunicarea Deciziei de impunere nr. 3264/ A/19.06.2009 la data de 25.06.2009, iar nu la data de 19.06.2009 asa cum sustin recurentele.
Comunicarea actului administrativ fiscal poate avea loc conform art.44 alin.2 lit.a C.proc.fiscla si prin primirea de catre reprezentantul persoanei juridice sub semnatura, data comunicarii fiind data ridicarii sub semnatura a actului, insa ceea ce a retinut prima instanta si se confirma prin probatoriul administrat in cauza este faptul ca prin comunicarea din 19.06.2009 s-a transmis intimatei-reclamante un exemplar al deciziei de impunere nr.3264/A/2009 nesemnat si nestampilat de organul administrativ fiscal emitent, respectiv D.J.A.O.V. Calarasi. Din acest punct de vedere in hotararea primei instante s-a strecurat o eroare materiala cand se consemneaza ca din cuprinsul deciziei de impunere lipsesc semnatura si stampila organului de solutionare a contestatiei, de fapt lipsind semnatura si stampila organului emitent al deciziei de impunere.
D.R.A.O.V. Constanta - Directia Judeteana pentru Accize si Operatiuni Vamale Calarasi sustine ca decizia de impunere pe care a comunicat-o intimatei-reclamante la 19.06.2009 era intr-o forma completa, cuprinzand semnaturile si stampila de rigoare, insa acest aspect nu se confirma cat timp in posesia intimatei-reclamante exista un exemplar al deciziei de impunere nesemnat si nestampilat care pare sa fi insotit adresa de inaintare pe care se regaseste semnatura de primire a reprezentantului reclamantei, aspect care se coroboreaza cu recomunicarea deciziei de impunere, de asta data cu respectarea intrutotul a cerintelor de forma prevazute de art. 43 alin. 2 C.proc.fiscala, prin posta cu confirmare de primire la data de 25.06.2009. Daca o comunicare a deciziei de impunere cu semnaturile si stampila cuvenite ar fi avut loc la 19.06.2009 ar fi inexplicabila recomunicarea la care organul administrativ fiscal emitent a procedat ulterior. Aceasta (re)comunicare este, drept urmare, singura care poate fi considerata conforma cerintelor prevazute de art. 43 alin. 2 si art.44 alin.2 C.proc.fiscala. Chiar si in conditiile in care s-a creat fie si numai un dubiu cu privire la data corectei comunicari a deciziei de impunere, decizia organului de solutionare a contestatiei de respingere a acesteia pe temeiul tardivitatii apare ca excesiva.
Pentru aceste motive, Curtea, in temeiul art.312 alin.1 C.proc.civ., va respinge ambele recursuri ca nefondate socotind ca in mod legal si temeinic prima instanta a dat valenta numai comunicarii care a avut loc la data de 25.06.2009, aspect care a adus la anularea Deciziei nr.256/2009 a DGFPMB, raportat la dispoz. art.207 alin.1 C.proc.fiscala.
Principiul non bis in idem in ceea ce priveste sanctiunile disciplinare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Restituirea sumelor incasate de salariat ca urmare a interpretarii eronate a prevederilor legale privind salarizarea Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Negocierea si includerea clauzei de confidentialitate in contractul individual de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Temeinicia concedierii care in aparenta nu are la baza motive care tin de persoana salariatului Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Acordarea nejustificata a calificativului nesatisfacator. Metoda de hartuire la locul de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti
Dreptul utilizatorului de a dispune incetarea contractului individual de munca a salariatului temporar pentru motive disciplinare Pronuntaţă de: Curtea de apel Bucuresti
Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020
Restituirea, cu titlu de plata nedatorata, a drepturilor salariale incasate fara temei legal Pronuntaţă de: Decizia civila nr.410/14.06.2018 a Curtii de Apel Galati
Comunicarea publica a fonogramelor. Obligatia utilizatorului de a achita organismelor de gestiune colectiva remuneratiile cuvenite atat artistilor interpreti sau executanti cat si producatorilor de fonograme Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 2516 din 24 noiembrie 2020
Pensionarii militari decorati cu ordinul �Meritul Militar�. Beneficiul semnului onorific se acorda in favoarea beneficiarului pensionar militar sub forma unui spor adaugat la cuantumul pensiei brute Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 304/16.07.2020
Modificarea salariului si a altor clauze esentiale din contractul de munca. Interpretari jurisprudentiale Sursa: MCP avocati
Inlaturarea inechitatilor salariale dintre functionarii publici. Anularea hotararilor Consiliilor Locale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Motivarea decizie de concediere versus Oportunitatea acesteia. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Forma si continutul contractului de munca la domiciliu, in cazul activitatii de telemunca Sursa: MCP Cabinet avocati
Plata cheltuielilor de judecata. Aspecte practice. Netemeinicia solicitarii de cenzurare a cheltuielilor de judecata. Solutii jurisprudentiale Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu