Este nelegala includerea, prin hotarare de Guvern, a unei suprafete de teren ocupata de apa si stuf (lac amenajat cu destinatie de exploatare piscicola) in domeniul public al unei localitati, in conditiile in care aceasta corespunde categoriei individualizate de dispozitiile pct. 3 din anexa I la Legea nr. 213/998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, ca facand parte din domeniul public al statului iar nu celei individualizate de dispozitiile pct. 4 din anexa III la aceeasi lege, ca facand parte din domeniul public al comunelor oraselor si municipiilor.Prin actiunea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal sub nr. 7663/2/2007, reclamanta Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol a chemat in judecata pe paratul Guvernul Romaniei solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta in cauza sa dispuna anularea pozitiilor nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei la H.G. nr. 48/2007 privind atestarea domeniului public al judetului Iasi, precum si a municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Iasi, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 142 bis din 27.02.2007.La data de 30.01.2008, paratul Guvernul Romaniei a formulat intampinare in care a solicitat respingerea actiunii reclamantei ca neintemeiata. La data de 21.03.2008, Consiliul local al orasului Podul Iloaiei a depus cerere de interventie in interesul paratului in care a pus aceleasi concluzii cu cele ale Guvernului Romaniei. La solicitarea paratului, a fost introdus in cauza in calitate de intervenient si orasul Podul Iloaiei.Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, prin sentinta nr. 3108 din 12.11.2008, a admis actiunea, a anulat in parte H.G. nr. 48/2007 in privinta pozitiilor nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei si a respins cererea de interventie in interesul paratului.Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, prin decizia nr. 2790 din 22.05.2009, a casat sentinta anterior aratata si a trimis cauza spre rejudecare aceleiasi instante.In fond dupa casare, cauza a fost inregistrata sub nr. 7663.1/2/2007.Prin cererea conexa inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal sub nr.3908/2/2009, reclamantele Agentia Domeniilor Statului si S.C.``R`` S.R.L. au chemat in judecata pe paratii Guvernul Romaniei, Consiliul local Popesti, Consiliul local al orasului Podul Iloaiei si Ministerul Administratiei si Internelor solicitand:a) anularea lit. c) a pct. 48 din H.G. nr. 48/2007 de modificare si completare a H.G. nr. 1354/2001 privind atestarea domeniului public al judetului Iasi, precum si a municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Iasi, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 142 din 27.02.2007 (in care se prevede ca: ``se completeaza cu pozitia nr. 70, conform anexei nr. 41 la prezenta hotarare``; in mod implicit, se solicita anularea anexei nr. 41 la H.G. nr. 48/2007, care cuprinde completari la inventarul bunurilor care apartin domeniului public al comunei Popesti si prevede ca bunul ``Iaz Dudau, sat Doroscani, in valoare de 2.500.000.000 lei``, are statutul de ``proprietate publica a comunei Popesti, in administrarea Consiliului local Popesti, conform hotararii Consiliului local Popesti nr. 45/2004``;b) anularea pozitiilor nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei din H.G. nr. 48/2007, precum si:- anularea pozitiilor nr. 85 - 161 din lista anexa la HCL Podul Iloaiei nr. 34 din 6.07.2006, ca act premergator;C) suspendarea executarii dispozitiilor mai sus mentionate pana la solutionarea irevocabila a litigiului de fata, in temeiul art. 15 din Legea nr. 554/2004, modificata. Curtea a admis primul capat de cerere printr-o hotarare pronuntata la data de 8.04.2009 si a disjuns capatul B) din cererea conexa. La data de 28.05.2010, instanta a conexat dosarul nr. 3908/2/2009 la dosarul nr. 7663/2/2007, in raport de dispozitiile art.164 C.proc.civ. La data de 4.12.2009, S.C. ``Rompescaris`` S.R.L a formulat cerere de interventie in interes propriu prin care a solicitat anularea pozitiilor nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei la H.G. nr. 48/2007 privind atestarea domeniului public al judetului Iasi, precum si a municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Iasi. In urma admiterii exceptiei de litispendenta, Curtea de Apel a respins, in principiu, cererea de interventie in interes propriu anterior individualizata ca ramasa fara obiect .Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, prin sentinta nr. 2709 din 4.06.2010, a admis cererea principala formulata de reclamanta Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura si cererea conexa formulata de reclamantele Agentia Domeniilor Statului si S.C. ``R`` S.R.L., in contradictoriu cu paratii Guvernul Romaniei, Consiliul local al orasului Podul Iloaiei, orasului Podul Iloaiei si Ministerul Administratiei si Internelor, a anulat in parte H.G. nr. 48/2007 in privinta pozitiilor nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei, a respins cererea de interventie in interesul paratului si a obligat paratii la 2.975 lei cheltuieli de judecata catre reclamanta S.C.``R`` S.R.L.Prin incheierea de la 10.08.2010, aceeasi instanta a admis in parte cererea formulata de reclamanta S.C. ``R`` S.R.L. si a dispus lamurirea dispozitivului sentintei anterior indicate, in sensul ca obliga paratii Guvernul Romaniei, Consiliul local al orasului Podul Iloaiei si orasul Podul Iloaiei, in solidar, la plata sumei de 2.975 lei cheltuieli de judecata catre reclamanta S.C. ``R`` S.R.L.Pentru a pronunta o asemenea solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:Inca din anii 1964-1965, terenurile aflate in litigiu au fost in administrarea actualei S.C. ``P`` S.A., succesoarea in drepturi a fostei Intreprinderi Piscicole Iasi si a Statiunii Iasi din cadrul Institutului de Cercetari si Proiectari Piscicole Bucuresti.Statul, prin intreprinderile mai sus indicate, a efectuat lucrari de amenajare a lacului, dupa cum rezulta din art. 2 din decizia nr.1044/1964.Ca atare, nu sunt fondate sustinerile paratului Guvernul Romaniei si ale intervenientului Consiliul local al orasului Podul Iloaiei, in sensul ca terenurile aflate in discutie pot fi incadrate la notiunea de ``retele de alimentare cu apa, canalizare, termoficare, statii de tratare si epurare a apelor uzate, cu instalatiile, constructiile si terenurile aferente``, utilizata de lista anexa III pct. 4 din Legea nr.213/1998.In raport de dispozitiile art. 9 din Legea nr. 192/2001, terenurile fac parte din domeniul public al statului, motiv pentru care S.C.``P`` S.A. nu are decat un drept de concesiune, iar dreptul de administrare a trecut de la Agentia Domeniilor Statului la Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol.Prin urmare, terenurile aflate in litigiu nu puteau fi incluse in domeniul public al unitatii administrativ-teritoriale, ci doar in domeniul public al statului, dupa cum rezulta din interpretarea prevederilor pct. 3 din Anexa nr. 1 la Legea nr. 213/1998.Impotriva acestei sentinte au declarat recurs paratul Guvernul Romaniei si intervenientul Ministerul Administratiei si Internelor, care au solicitat modificarea sa, in sensul respingerii cererilor principale si conexe ca neintemeiate.Intrucat in cererile de recurs au fost formulate motive de recurs comune, instanta de control judiciar va proceda la prezentarea si la analizarea acestora in mod grupat.Cererile de recurs au fost intemeiate pe dispozitiile art. 304 pct.9 si art. 3041 C.proc.civ.In cadrul acestui motiv de recurs, au fost formulate de catre partile anterior aratate urmatoarele critici de nelegalitate cu privire la sentinta atacata:1) Prima instanta a omis sa se pronunte cu privire la cererea de interventie formulata de Ministerul Administratiei si Internelor, cerere care a fost admisa in principiu la termenul de judecata din data de 22.10.2008, in dosarul nr. 8209/2/2007 (de precizat ca aceasta critica a fost formulata doar de catre paratul Guvernul Romaniei).2) In speta, reclamantele au contestat pozitiile nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei la H.G. nr. 48/2007, anexa care a inlocuit anexa nr. 57 la H.G. nr.1354/2001 prin care a fost atestat inventarul bunurilor care apartin domeniului public al comunei Podul Iloaiei.Motivul pentru care a fost emis actul administrativ contestat in cauza il reprezinta faptul ca, de la momentul emiterii H.G. nr.1354/2001 si pana in anul 2007, un numar important de bunuri imobile si-au schimbat regimul juridic, ca urmare a unor transferuri din domeniul public sau privat al statului in domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale din judetul Iasi. In plus, au fost au fost constatate o serie de inadvertente intre inventarele bunurilor atestate si situatia de fapt sau cazuri de bunuri in mod eronat inregistrate.In aceste conditii, comisiile special constituite in baza H.G. nr.548/1999 au procedat la reevaluarea bunurilor si formularea unor propuneri, care au fost insusite prin hotarari ale consiliilor locale sau ale consiliului judetean, cu consecinta modificarii si/sau completarii anexelor la H.G. nr. 1354/2001.De asemenea, recurentii au invocat prevederile art. 56 si urm. din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa.In cauza, reatestarea inventarului bunurilor care apartin domeniului public al orasului Podul Iloaiei s-a realizat prin H.C.L. nr.34 din 6.07.2006, prin care s-a stabilit apartenenta la domeniul public al orasului si a suprafetei de 116,18 ha teren .In opinia recurentilor, bunul imobil de mai sus era detinut de catre fosta C.A.P. Podul Iloaiei inca din anul 1965, conform Registrului de evidenta funciara.In acest sens, recurentii au mai amintit deciziile nr. 1044 din 16.12.1964, nr. 109 din 6.02.1964, precum si decizia din 16.05.1965 ale Comitetului executiv al Statului Popular al Regiunii Iasi, prin care s-a transmis catre Institutul de Cercetare si Proiectari Piscicole Bucuresti - Regiunea Iasi doar administrarea acestei suprafete de teren .In conceptia recurentilor, simpla invocare a dreptului de proprietate asupra bunurilor aflate in litigiu nu poate fi retinuta, in conditiile in care nu s-a facut dovada acestui drept, respectiv a titlului cu care sunt detinute, nefiind suficienta simpla invocare a dispozitiilor art. 20 din Legea nr. 15/1990.In argumentarea acestei concluzii, recurentii au amintit adresa nr. 7060 din 19.09.2007 a Consiliului Judetean Iasi, potrivit careia, la nivelul anului 1996, atunci cand S.C. ``Pescaris`` S.A. a inaintat documentatia pentru emiterea certificatului de atestare a dreptului de proprietate, in baza H.G. nr. 834/1991, Consiliul Judetean Iasi nu a avizat documentatia, intrucat aceasta societate nu a facut dovada existentei vreunui titlu asupra terenurilor (cu destinatia iazuri, pasuni, canale si diguri), iar pe de alta parte, pentru ca aceste terenuri apartin domeniului public al unitatii administrativ-teritoriale, conform Legii nr. 18/1991.Totodata, recurentii au invocat si prevederile listei anexa pct.III.4 din Legea nr. 213/1998.O alta critica formulata de recurenti se refera la faptul ca reclamantele nu au probat existenta identitatii de imobile, respectiv a celor inscrise in inventarul bunurilor care apartin domeniului public al orasului cu cele asupra carora reclamantele pretind ca sunt domeniul public al statului.Analizand sentinta atacata, in raport cu criticile formulate, cat si din oficiu, in baza art. 3041 C.proc.civ., Inalta Curte apreciaza ca recursurile sunt nefondate pentru considerentele care vor fi expuse in continuare.Instanta de control judiciar constata ca, in speta, nu sunt intrunite cerintele impuse de art. 304 sau art. 3041 C.proc.civ., in vederea casarii sau modificarii hotararii: prima instanta a retinut corect situatia de fapt, in raport de materialul probator administrat in cauza, si a realizat o incadrare juridica adecvata.1) Criticile formulate de catre paratul Guvernul Romaniei referitoare la nepronuntarea primei instante cu privire la cererea de interventie depusa de Ministerul Administratiei si Internelor si la necitarea acestei parti in cauza - critici care pot fi subsumate motivului de recurs prevazut de art. 304 pct. 5 C.proc.civ. -, sunt nefondate.Astfel, potrivit art. 304 pct. 5 C.proc.civ., hotararea poate fi casata cand instanta a incalcat formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de art. 105 alin. 2 C.proc.civ.Sub aspect doctrinar, trebuie mentionat faptul ca art.105 alin.2 C.proc.civ. constituie dreptul comun in materia nulitatilor actelor de procedura . De aceea, se poate sustine ca motivul de recurs anterior individualizat include toate neregularitatile procedurale care atrag sanctiunea nulitatii, cu exceptia celor mentionate la pct. 1-4, precum si nesocotirea unor principii fundamentale a caror nerespectare nu se incadreaza in alte motive de recurs.Asadar, hotararea poate fi casata pentru acest motiv atunci cand se invoca, de exemplu, judecata in lipsa partii care nu a fost legal citata.Posibilitatea invocarii in recurs a faptului ca s-au incalcat forme de procedura difera dupa cum norma incalcata are caracter imperativ sau dispozitiv.Nulitatea relativa poate fi invocata in recurs in urmatoarele conditii: poate fi ridicata numai de partea ocrotita prin norma incalcata; partea interesata sa fi ridicat exceptia de nulitate in fata instantei a carei hotarare se ataca, in temeiul art.108 alin.3 C.proc.civ.; neregularitatea sa nu se datoreze partii care o invoca; instanta sa fi respins exceptia sau sa fi omis sa se pronunte asupra ei.Ca atare, o neregularitate procedurala, sanctionata cu nulitate relativa, savarsita in prima instanta, va putea fi invocata in recurs, numai daca a fost invocata in termen inaintea primei instante, iar aceasta a respins-o sau a omis sa se pronunte asupra ei.In speta de fata, Inalta Curte constata ca nelegala citare a Ministerului Administratiei si Internelor nu a fost invocata de aceasta parte la prima instanta, iar in cadrul motivelor sale de recurs nu se regaseste o asemenea critica.Pe cale de consecinta, nu poate fi primit un asemenea motiv de nulitate relativa, de vreme ce partea interesata a avut aceasta atitudine procesuala, ceea ce denota faptul ca nu a fost vatamata in drepturile sale.O situatie similara este si in privinta nepronuntarii primei instante cu privire la cererea de interventie depusa de Ministerul Administratiei si Internelor.2) Nici criticile subsumate motivului de recurs prevazut de art. 304 pct. 9 C.proc. civ. nu sunt fondate pentru argumentele care vor fi expuse in continuare.Dupa cum s-a relevat anterior, obiectul cererilor deduse judecatii vizeaza anularea pozitiilor nr. 85 - 161 din anexa nr. 77 privind domeniul public al orasului Podul Iloaiei la H.G. nr. 48/2007 privind atestarea domeniului public al judetului Iasi, precum si a municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Iasi, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 142 bis din 27.02.2007.Problema de drept supusa analizei instantei de control judiciar se refera la corecta delimitare a domeniului public local al orasului Podul Iloaiei.Potrivit anexei I pct. 3 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, domeniul public al statului este alcatuit si din apele de suprafata, cu albiile lor minore, malurile si cuvetele lacurilor, apele subterane, apele maritime interioare, faleza si plaja marii, cu bogatiile lor naturale si cu potentialul energetic valorificabil, marea teritoriala si fundul apelor maritime, caile navigabile interioare.Conform anexei III pct. 4 din aceeasi reglementare, domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor este alcatuit si din retelele de alimentare cu apa, canalizare, termoficare, statiile de tratare si epurare a apelor uzate, cu instalatiile, constructiile si terenurile aferente.In mod corect, prima instanta a retinut ca suprafata de teren de 103, 98 ha aflata in litigiu este ocupata de apa si stuf, altfel spus, de lacul amenajat cu destinatia de exploatare piscicola (in acest sens, a se vedea si filele 55-56 dosar fond).Ca atare, acest bun imobil nu se poate incadra in categoriile individualizate la anexa III pct. 4 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, intrucat nu deserveste si nici nu face parte din reteaua de alimentare cu apa a orasului Podul Iloaiei.Cu alte cuvinte, sunt aplicabile in speta prevederile anexei I pct.3 din Legea nr. 213/1998 care reglementeaza domeniul public al statului.In alta ordine de idei, art. 1 din decizia nr. 1044/1964 emisa de Comitetul Executiv al Sfatului Popular al Regiunii Iasi prevede ca se transmite din administrarea Comitetului Executiv al Sfatului Popular al comunei Podul Iloaiei in administrarea Institutului de Cercetari si Proiectari Piscicole Bucuresti - Statiunea Iasi terenul in suprafata de 30 ha islaz, situat in aval de lacul de acumulare Podul Iloaiei.In art. 2 din acelasi act administrativ se precizeaza faptul ca lucrarile de amenajare nu vor fi incepute pana ce, in prealabil, nu se va obtine scoaterea din circuitului agricol al acestui teren .De asemenea, in decizia din data de 16.05.1965 emisa de Comitetul Executiv al Sfatului Popular al Regiunii Iasi, se mentioneaza, in art. 1, ca se transmit in administrarea operativa a Intreprinderii Piscicole Iasi terenurile aflate in discutie.Din cele anterior expuse, rezulta cu evidenta faptul ca statul, prin reprezentantii sai, este cel care a efectuat lucrarile de amenajare a lacului inca din anul 1964, aspect retinut si de catre judecatorul fondului cauzei.In plus, bunul imobil aflat in discutie era in proprietatea statului de la acel moment, iar administrarea acestuia a trecut la Institutul de Cercetari si Proiectari Piscicole Bucuresti - Statiunea Iasi si la Intreprinderea Piscicola Iasi.Toate terenurile aflate in litigiu sunt in prezent in administrarea actualei S.C. ``P`` S.A., care este succesoarea in drepturi si obligatii a fostei Intreprinderi Piscicole Iasi si a Statiunii Iasi din cadrul Institutului de Cercetari si Proiectari Piscicole Bucuresti.In acelasi timp, S.C. ``R`` S.R.L. este continuatoarea in drepturi si obligatii a S.C. ``P`` S.A.De mentionat si faptul ca exista un drept de administrare al acestor terenuri in favoarea Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol, drept care a trecut de la Agentia Domeniilor Statului, dar si un drept de concesiune detinut de S.C. ``P`` S.A.In plus, recurentii au invocat adresa nr. 7060 din 19.09.2007 prin care Consiliul Judetean Iasi nu a avizat documentatia inaintata de S.C. ``P`` S.A. pentru emiterea certificatului de atestare a dreptului de proprietate, in baza H.G. nr. 834/1991, intrucat aceasta societate nu a facut dovada existentei vreunui titlu asupra terenurilor (cu destinatia iazuri, pasuni, canale si diguri).In opinia instantei de control judiciar, aceasta sustinere a recurentilor nu prezinta relevanta juridica in cauza de fata, intrucat este vorba doar despre o situatie de fapt care nu formeaza obiectul prezentei analize.Nici critica referitoare la nedovedirea identitatii de imobile nu este fondata, intrucat recurentul parat Guvernul Romaniei nu a solicitat in prima faza procesuala efectuarea unei expertize tehnice de specialitate care sa individualizeze aceste imobile.Prin urmare, Inalta Curte, in acord cu prima instanta, retine faptul ca recurentul parat Guvernul Romaniei nu putea sa emita un act administrativ unilateral cu caracter individual prin care sa includa terenurile indicate de partile adverse in domeniul public al orasului Podul Iloaiei, in conditiile in care acestea faceau parte din domeniul public al statului.In consecinta, din cele anterior expuse, rezulta ca sunt nefondate motivele de recurs prevazute de art. 304 pct. 5 si 9 C.proc.civ., iar in speta nu exista motive de ordine publica care sa poata fi retinute, astfel incat, Inalta Curte, in baza art. 312 alin. 1 teza a II-a C.proc.civ., raportat la art. 20 si art. 28 din Legea contenciosului administrativ, modificata, a respins recursurile.
Decizia C.C.R. nr. 384/2019 referitoare la admiterea obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Contestarea cuantumului sumei acordata in cazul exproprierii. Stabilirea unui alt regim juridic Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr.44 din 20 ianuarie 2016
Cunoasterea provenientei ilicite a bunurilor. Infractiune de spalare a banilor Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 89/A din 10 martie 2016
Declaratie de utilitate publica a imobilului proprietate privata.Nedovedirea prejudiciului cert Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 1111 din 18 mai 2016
Consecintele incheierii contractului de asociere in participatiune cu incalcarea capacitatii de folosinta a persoanei juridice Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 1578 din 9 iunie 2015
Imobil preluat in mod abuziv de stat. Contestatie impotriva deciziei primariei prin care se acorda masuri reparatorii prin echivalent. Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia civila si de proprietate intelectuala, decizia nr. 10 din 5 ianuarie 2006.
Actiune in raspundere civila delictuala. Noul Cod civil Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2358 din 24 iunie 2014
Ocuparea abuziva a unei portiuni de teren si edificarea unor lucrari de interes local. Fapt ilicit cauzator de prejudicii Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 461 din 12 februarie 2014
Proprietatea publica. Dispozitii generale (Art. 858 - 865 - Noul Cod Civil) Sursa: EuroAvocatura.ro
Lista bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale Sursa: EuroAvocatura.ro
Obiectul contractului de locatiune (inchiriere) Sursa: EuroAvocatura.ro