din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1790 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » Dreptul muncii. Contractul de Munca » Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic

Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic

  Publicat: 23 Mar 2021       3190 citiri       Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene        Secţiunea: Dreptul muncii. Contractul de Munca  


Act adoptat de organele de stat,
Sindicatul spaniol Federacion de Servicios Comisiones Obreras (CCOO) a sesizat Audiencia Nacional (Curtea Nationala, Spania) pentru a obtine o hotarare de constatare a obligatiei Deutsche Bank SAE de a institui un sistem de inregistrare a timpului de lucru zilnic efectuat de membrii personalului sau.

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Legislatia secundara este fundamentat de Tratate si implica o varietate de proceduri definite in acestea. In cadrul Tratatelor care instituie Comunitatile Europene, Dreptul comunitar poate lua urmatoarele forme:
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Strainul incadrat in munca pe teritoriul Romaniei, pe un loc de munca bine definit, intr-un sector de activitate care se desfasoara in functie de succesiunea anotimpurilor, in baza unui contract individual de munca incheiat pe perioada determinata.
Repausul zilnic este perioada minima de odihna la care are dreptul salariatul intre doua zile de munca, respectiv 12 ore consecutive.
Document elaborat de Consiliul Europei, la Torino, la 18 octombrie 1961 si intrat in vigoare la 26 februarie 1965. Pana la adoptarea Cartei sociale europene (revizuite), la Strasbourg, la 3 mai 1996, Carta din 1961 a fost modificata si completata succesiv in 1988, 1991 si 1995.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Restrictie verticala inseamna restrictionarea concurentei printr-un acord vertical
Repausul zilnic este perioada minima de odihna la care are dreptul salariatul intre doua zile de munca, respectiv 12 ore consecutive.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, �n temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Strainul incadrat in munca pe teritoriul Romaniei, pe un loc de munca bine definit, intr-un sector de activitate care se desfasoara in functie de succesiunea anotimpurilor, in baza unui contract individual de munca incheiat pe perioada determinata.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.

Sindicatul considera ca acest sistem ar permite verificarea respectarii programelor de lucru prevazute si a obligatiei, prevazute de legislatia nationala, de a transmite reprezentantilor sindicali informatiile referitoare la orele suplimentare efectuate lunar. In opinia CCOO, obligatia de a institui un astfel de sistem de inregistrare decurge nu numai din legislatia nationala, ci si din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (denumita in continuare ``carta``) si din Directiva privind timpul de lucrul1 .


Deutsche Bank sustine ca din jurisprudenta Tribunal Supremo (Curtea Suprema, Spania) decurge ca dreptul spaniol nu prevede o asemenea obligatie cu aplicabilitate generala. Astfel, din aceasta jurisprudenta ar reiesi ca legea spaniola impune numai, exceptand cazul in care se convine altfel, tinerea unui registru al orelor suplimentare efectuate de lucratori precum si comunicarea, la finele fiecarei luni, lucratorilor si reprezentantilor lor, a numarului de ore suplimentare astfel efectuate.


Audiencia Nacional a exprimat indoieli cu privire la conformitatea cu dreptul Uniunii a interpretarii efectuate de Tribunal Supremo a legii spaniole si a adresat intrebari in acest sens Curtii de Justitie. Potrivit informatiei pe care aceasta a furnizat-o Curtii, 53,7 % din orele suplimentare efectuate in Spania nu sunt inregistrate.


Pe de alta parte, Ministerul Muncii si Securitatii Sociale spaniol considera ca este necesar, pentru a stabili daca au fost efectuate ore suplimentare, sa se cunoasca cu exactitate numarul de ore de lucru normale efectuate. Audiencia Nacional subliniaza ca interpretarea dreptului spaniol de catre Tribunal Supremo ii priveaza, in practica, pe de o parte, pe lucratori de un mijloc de proba esential pentru a demonstra ca timpul lor de lucru a depasit duratele maxime de lucru si, pe de alta parte, pe reprezentantii acestora de mijloacele necesare pentru a verifica respectarea normelor aplicabile in materie.


Prin urmare, dreptul spaniol nu ar fi in masura sa garanteze respectarea efectiva a obligatiilor prevazute de Directiva privind timpul de lucru si de Directiva privind securitatea si sanatatea lucratorilor la locul de munca2 .


Prin hotararea pronuntata, Curtea declara ca aceste directive, interpretate in lumina cartei, se opun unei reglementari care, potrivit interpretarii acesteia de catre jurisprudenta nationala, nu impune angajatorilor obligatia de a institui un sistem care sa permita masurarea duratei timpului de lucru zilnic efectuat de fiecare lucrator .


Curtea subliniaza mai intai importanta dreptului fundamental al fiecarui lucrator la o limitare a duratei maxime de lucru si la perioade de repaus zilnic si saptamanal, care este consacrat in carta si al carui continut este precizat de Directiva privind timpul de lucru.


Statele membre sunt tinute sa asigure lucratorilor beneficiul efectiv al drepturilor care le-au fost conferite, fara ca modalitatile concrete alese pentru asigurarea aplicarii directivei sa poata goli aceste drepturi de esenta lor. Curtea aminteste in aceasta privinta ca lucratorul trebuie considerat parte vulnerabila in cadrul raportului de munca, astfel incat este necesar sa se previna ca angajatorul sa ii impuna o restrictie a drepturilor sale.


Curtea constata ca, in lipsa unui sistem care sa permita masurarea duratei timpului de lucru zilnic al fiecarui lucrator, nu se poate stabili in mod obiectiv si fiabil nici numarul de ore de lucru efectuate precum si repartitia lor in timp, nici numarul de ore suplimentare, ceea ce face excesiv de dificil, daca nu imposibil in practica, pentru lucratori sa asigure respectarea drepturilor lor.


Astfel, stabilirea obiectiva si fiabila a numarului de ore de lucru zilnic si saptamanal este esentiala pentru a determina daca durata maxima saptamanala de lucru care include orele suplimentare precum si perioadele minime de repaus zilnic si saptamanal au fost respectate. Curtea apreciaza asadar ca o reglementare nationala care nu prevede obligatia de a recurge la un instrument care sa permita aceasta stabilire nu garanteaza efectul util al drepturilor conferite de carta si de Directiva privind timpul de lucru, intrucat priveaza atat angajatorii, cat si lucratorii de posibilitatea de a verifica daca aceste drepturi sunt respectate. O asemenea reglementare ar putea astfel compromite obiectivul directivei care consta in asigurarea imbunatatirii protectiei securitatii si sanatatii lucratorilor si aceasta indiferent de durata maxima saptamanala de lucru retinuta de dreptul national. In schimb, un sistem de inregistrare a timpului de lucru ofera lucratorilor un mijloc deosebit de eficient de a accede lesne la date obiective si fiabile privind durata efectiva a muncii efectuate, ceea ce faciliteaza atat dovedirea de catre respectivii lucratori a unei incalcari a drepturilor lor, cat si controlul de catre autoritatile si instantele nationale competente a respectarii efective a acestor drepturi .


In consecinta, in vederea asigurarii efectului util al drepturilor conferite de Directiva privind timpul de lucru si de carta, statele membre trebuie sa impuna angajatorilor obligatia de a institui un sistem obiectiv, fiabil si accesibil care sa permita masurarea duratei timpului de lucru zilnic efectuat de fiecare lucrator . Revine statelor membre sarcina sa defineasca modalitatile concrete de punere in aplicare a unui astfel de sistem, in particular forma pe care acesta trebuie sa o aiba, tinand seama eventual de particularitatile proprii fiecarui sector de activitate in cauza sau de specificitati, in special de marimea anumitor intreprinderi.


Hotararea in cauza C-55/18 Federacion de Servicios de Comisiones Obreras (CCOO)/Deutsche Bank SAE


1 Directiva 2003/88/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizarii timpului de lucru (JO 2003, L 299, p. 9, Editie speciala, 05/vol. 7, p. 3).


2 Directiva 89/391/CEE a Consiliului din 12 iunie 1989 privind punerea in aplicare de masuri pentru promovarea imbunatatirii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca (JO 1989, L 183, p. 1, Editie speciala, 05/vol. 2, p. 88).





Citeşte mai multe despre:    timp normal de lucru    condica de prezenta    evidentierea timpului de lucru    durata maxima de lucru    repaus zilnic    repaus saptamanal    masurarea duratei timpului de lucru zilnic    registru al orelor suplimentare

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Dialogurile MCP (III) - Dreptul la deconectare al salariatului. Respectarea timpului normal de lucru in era digitala
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Faptele salariatului care pot constitui abateri disciplinare. Spete si doctrina relevante
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Plata orelor suplimentare si de noapte efectuate de catre salariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VII-a Conflicte de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 3075/2016 din 08.06.2016

Decizia 5/2010, privind stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie