Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Articole juridice » Drept Comercial » Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice

Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice

  Publicat: 12 Mar 2019       1231 citiri       Sursa: Irina Maria Diculescu        Secţiunea: Drept Comercial  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
1. Notiuni introductive

Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Totalitatea clientilor unei firme, local, avocat, medic etc.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.
Persoana pusa sub interdictie judecatoreasca sau careia i s-a aplicat pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi prevazuta de legea penala.
Persoana care cumpara frecvent produsele sau serviciile unei firme, sau dintr-un magazin, consumator obisnuit al unui local.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Retea formata din sute de milioane de calculatoare, conectate intre ele, pe principiul \"oricine cu oricine\", pe care se gasesc cateva zeci de mii de servere care asteapta, gata sa deserveasca cereri de la oricare din milioanele de calculatoare client.
Proces, pricina, cauza, conflict, neintelegere intre doua sau mai multe persoane,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Complex de actiuni desfasurate pentru cunoasterea cerintelor de produse si servicii ale coconsumatorilor,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Complex de actiuni desfasurate pentru cunoasterea cerintelor de produse si servicii ale coconsumatorilor,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie în baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, în schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Complex de actiuni desfasurate pentru cunoasterea cerintelor de produse si servicii ale coconsumatorilor,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Europa "cu geometrie variabila" este termenul utilizat pentru a descrie o metoda de integrare diferentiata, care tine seama de diferentele ireconciliabile care exista in interiorul structurii de integrare, si care face posibila, prin urmare, o separare permanenta intre un grup de state membre si un numar de unitati de integrare mai putin dezvoltate.
Complex de actiuni desfasurate pentru cunoasterea cerintelor de produse si servicii ale coconsumatorilor,


In activitatea lor, profesiile liberale se bazeaza pe construirea si atragerea unei clientele in aceeasi masura in care o fac si activitatile comerciale desfasurate de profesionisti. Cu toate acestea, spre deosebire de profesionistii comercianti, liber-profesionistii nu se bucura de o libertate totala in ceea ce priveste posibilitatea de a-si aduce activitatea la cunostinta publicului, acestia din urma fiind ingraditi in activitatile lor de promovare de o serie de reglementari menite sa protejeze demnitatea profesiei pe care o practica.


Domeniul juridic nu este nici pe departe scutit de astfel de ingradiri. Din contra, date fiind insemnatatea profesiilor juridice intr-o societate si valorile pe care le reprezinta practicantii acestor profesii, protejarea demnitatii acestora este de o importanta deosebita. Prin urmare, legea si statutele diverselor profesii juridice impun limitari aspre ale activitatilor de publicitate. Dintre acestea ne vom apleca atentia asupra modului in care statutul profesiei de avocat reglementeaza posibilitatea de a incunostinta publicul cu privire la activitatea practicata.


Desi limitarile sunt aspre, conform unei decizii a CJUE din 4 mai 2017[1] unui liber-profesionist nu i se poate interzice in mod absolut orice forma de promovare comerciala. Curtea a apreciat ca ``interzicerea publicitatii pentru o anumita activitate este de natura sa restranga posibilitatea persoanelor care exercita aceasta activitate de a se face cunoscute clientelei lor potentiale si de a promova serviciile pe care isi propun sa le ofere acesteia din urma. Prin urmare, o astfel de interdictie constituie o restrictie privind libera prestare a serviciilor.``[2]


2. Publicitatea formelor de exercitare a profesiei


In conformitate cu decizia Curtii sunt si reglementarile din Statutul profesiei de avocat. Astfel, acesta reglementeaza in subsectiunea 4 ``Publicitatea formelor de exercitare a profesiei``.


Statutul defineste publicitatea formelor de exercitare a profesiei drept ``orice forma de comunicare publica, indiferent de mijloacele utilizate, care urmareste sa aduca la cunostinta publicului informatii asupra naturii ori calitatii practicii profesionale``[3] si o deosebeste de publicitatea profesionala ce are drept obiect promovarea profesiei de avocat si se realizeaza in exclusivitate de catre organele profesiei sau la cererea si sub supravegherea acestora.[4]


Nu trebuie, insa, pierdut din vedere scopul publicitatii formelor de exercitare a profesiei de avocat, care trebuie sa fie, dupa cum am aratat, aducerea la cunostinta publicului a unor informatii despre natura si calitatea practicii profesionale, si nu folosirea acestor mijloace ca reclama in scopul dobandirii de clientela.


In articolul 244 Statutul reglementeaza atat mijloacele de publicitate permise cat si formele interzise.


2.1. Mijloacele de publicitate permise de Statutul profesiei de avocat


Mijloacele de publicitate permise formelor de exercitare a profesiei de avocat sunt variate. Ele pot consta in: amplasarea unei firme conform cu prevederile Statutului; anunturi de publicitate potrivit Statutului; anunturi si mentiuni in anuare si carti de telefon; invitatii, brosuri si anunturi de participare la conferinte, colocvii etc. profesionale ori cu o componenta de specialitate juridica; corespondenta profesionala si carti de vizita profesionale; domeniu de internet si adrese de e-mail; pagina web; publicarea de articole in reviste sau alte publicatii de specialitate ori care nu sunt destinate publicului larg.


Formele de exercitare a profesiei pot publica anunturi in mica sau in marea publicitate numai in presa scrisa, cu ocazia stabilirii ori a schimbarii sediului profesional, a sediului secundar si/sau a biroului de lucru, precum si a modificarii formelor acestora.


Brosurile si materialele de prezentare generala editate de formele de exercitare a profesiei pot fi realizate doar in vederea participarii la manifestarile enumerate anterior. Mai mult, continutul si forma acestora trebuie transmise in prealabil consiliului baroului, in vederea autorizarii comunicarii acestora catre public. Acestea nu pot face referire la numele clientilor cu exceptia celor care si-au dat acordul in acest sens si nu pot prezenta activitati care nu au legatura cu exercitarea profesiei.


Continutul adresei proprii de internet a formei de exercitare a profesiei trebuie si el avizat in prealabil, de consiliul baroului si trebuie sa respecte demnitatea si onoarea profesiei, precum si secretul profesional. De asemenea, aceasta nu poate contine legaturi catre alte adrese de internet al caror continut este contrar principiilor esentiale ale profesiei de avocat.


2.2 Formele interzise de publicitate


Formele interzise de publicitate sunt si ele reglementate in mod expres. Racolarea clientelei este interzisa, aceasta constand in oferirea serviciilor, prin prezentare proprie sau prin intermediar, la domiciliul sau resedinta unei persoane sau intr-un loc public, ori in propunerea personalizata de prestari de servicii efectuata de o forma de exercitare a profesiei, fara ca aceasta sa fi fost in prealabil solicitata in acest sens. Se considera racolare si adresarea personala sau prin terti catre victimele accidentelor sau catre mostenitorii acestora, aflati in imposibilitate de a alege un avocat.


Astfel, formelor de exercitare a profesiei de avocat le este interzis sa incerce sa-si impuna serviciile fara ca acestea sa fi fost solicitate in prealabil.


Acordarea de consultatii si/sau redactarea de acte juridice, realizate pe orice suport material, precum si prin orice alt mijloc de comunicare in masa, inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate, este si ea interzisa, posibilitatea acordarii de consultatii in afara solicitarilor unui client fiind redusa la aparitia acestora in publicatii care contin o rubrica de consultanta juridica.


Materialele ce au continut publicitar nu pot fi publicate de formele de exercitare a profesiei decat in publicatii de specialitate, care nu sunt destinate publicului larg.


Este interzisa aducerea la cunostinta publicului, prin orice mijloace, a donatiilor sau altor liberalitati acordate de forma de exercitare a profesiei sau de avocatii din cadrul acesteia. Sunt exceptate de la aceasta interdictie sponsorizarile de conferinte, colocvii etc. profesionale ori cu o componenta de specialitate juridica, ori a unor alte evenimente sau actiuni care nu sunt destinate publicului larg.


Prezentarea formei de exercitare a profesiei sau a avocatilor care functioneaza in cadrul acesteia prin orice mijloace de publicitate realizate sau asociate cu numele si denumirea unui operator economic sau cu domeniul de internet rezervat de acesta in scopul prezentarii sale sunt interzise.


De asemenea, sunt interzise: promiterea obtinerii unor rezultate profesionale care nu depind exclusiv de activitatea formei de exercitare a profesiei; comunicarea publica a functiilor detinute anterior in cadrul unor autoritati, de catre avocatii inclusi in forma de exercitarea profesiei si incitarea publica la initierea unui litigiu sau a unui conflict sau la amplificarea acestora.


Chiar si in folosirea mijloacelor de publicitate permise de statut exista o serie de limitari. Astfel, sunt interzise, indiferent de mijlocul de publicitate folosit: mentiunile autolaudative sau comparative; nominalizarea clientilor din portofoliu sau indicarea litigiilor in care forma de exercitare a profesiei a fost sau este implicata; informatiile privind realizarile de ordin financiar, cifra de afaceri sau succesele profesionale; furnizarea de informatii in vederea includerii in clasamente intocmite pe criterii financiare; mentiunile referitoare la valoarea serviciilor oferite de avocat, la gratuitati sau la modalitatea de plata si care constituie politici de dumping; orice afirmatii contrare demnitatii persoanelor, profesiei sau justitiei; orice forme de publicitate realizate de catre terti, altele decat cele mentionate anterior.


3. Solutii de publicitate in contextul limitarilor legale


Desi demnitatea profesiei este esentiala in lumea juridica, nu poate fi totusi negata nevoia de publicitate. In contextul limitarilor legale si, de ce nu, morale, impuse de necesitatea respectarii acestei demnitati s-a impus gasirea unor solutii elegante de promovare care sa faca cinste nu doar formelor de exercitare a profesiei care le folosesc, ci profesiei de avocat in integralitatea sa.


Data fiind aceasta, in vederea realizarii unei publicitati eficiente si cu respectarea normelor legale au aparut o serie de platforme de specialitate, atat in mediul online cat si in celelalte canale de comunicare (televiziune, presa scrisa).


Astfel de platforme sunt create intr-o egala masura de avocati si specialisti in marketing si PR si sunt dedicate nu doar publicitatii formelor de exercitare a profesiei de avocat, dar si pentru a servi publicului interesat drept surse de informare juridica.


Aceasta solutie imbina nevoia de promovare a formelor de exercitare a profesiei de avocat cu nevoia publicului de informatie, ajutand formele de exercitare a profesiei sa-si puna atuurile in atentia clientelei fara, insa, a incerca atragerea acesteia in mod ostentativ. Mai mult decat atat, astfel de solutii servesc nu doar formelor de exercitare a profesiei, ci si societatii in general, punand la dispozitia persoanelor interesate informatii structurate si opinii avizate.


4. Concluzii


In incheierea acestei succinte analize a posibilitatilor de realizare a publicitatii in avocatura citam un specialist in domeniul marketing-ului juridic: ``avocatii, individuali sau societati, se pot promova, face cunoscuti, comunica, in niste limite normale, de bun-simt, aceleasi pentru aproape toata lumea civilizata``[5].


Putem, deci, conclude ca necesitatea unui avocat de a promova nu doar afaceri ci si principii si valori a fost inteleasa, in timp, atat de legiuitor cat si de practicantii profesiei si de specialistii in marketing si PR. Astfel s-a reusit construirea unui sistem de publicitate ce nu doar ca nu ofenseaza, dar aduce un plus de valoare societatii.


Autor:Irina Maria Diculescu, Intern la MCP Cabinet avocati


Bibliografie:


I. Legislatie:


1. ``Statutul profesiei de avocat`` (Varianta consolidata cu modificarile si completarile survenite pana la 26 ianuarie 2019), disponibil la URL: http://www.unbr.ro/statutul-profesiei-de-avocat/ accesat la data de 08.03.2019


II. Alte surse:


1. Curtea de Justitie a Uniunii Europene, ``Raport Anual. Activitatea Judiciara``, 2017, disponibil la URL: https://curia.europa .eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-06/ra_jur_2017_ro_web.pdf accesat la data de 08.03.2019


2. Andrei Cristea, `` Despre marketing in domeniul juridic prin idei si solutii novatoare cu un pionier al acestei piete - Andrei Cristea``, universuljuridic.ro, 9 martie 2005, disponibil la URL: https://www.universuljuridic.ro/despre-marketing-in-domeniul-juridic-prin-idei-si-solutii-novatoare-cu-un-pionier-al-acestei-piete/, accesat la data de 08.03.2019


[1] Hotararea din 4 mai 2017 in cauza Vanderborght C-339/15




[2] Curtea de Justitie a Uniunii Europene, ``Raport Anual. Activitatea Judiciara``, 2017, p. 76, curia.europa .eu, disponibil la URL: https://curia.europa .eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-06/ra_jur_2017_ro_web.pdf accesat la data de 08.03.2019




[3] ``Statutul profesiei de avocat`` (Varianta consolidata cu modificarile si completarile survenite pana la 26 ianuarie 2019), art. 243 disponibil la URL: http://www.unbr.ro/statutul-profesiei-de-avocat/ accesat la data de 08.03.2019




[4] Idem




[5] Andrei Cristea, `` Despre marketing in domeniul juridic prin idei si solutii novatoare cu un pionier al acestei piete - Andrei Cristea``, universuljuridic.ro, 9 martie 2005, disponibil la URL: https://www.universuljuridic.ro/despre-marketing-in-domeniul-juridic-prin-idei-si-solutii-novatoare-cu-un-pionier-al-acestei-piete/, accesat la data de 08.03.2019







Citeşte mai multe despre:    Avocati    Publicitate    Publicitate avocati    Marketing



Comentează: Publicitatea in avocatura. Marketing juridic. Limitari si posibilitati practice
Alte Titluri

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior – pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Respectarea principiului contributivitatii in sistemul public de pensii si aplicarea in timp a legii
Sursa: Irina Maria Diculescu

Egalitatea in drepturi la acordarea pensiei sociale minime garantate
Sursa: EuroAvocatura.ro

Reglementarea administratiei publice, centrale si locale, in Noul Cod Administrativ (II)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Noul Codul Administrativ al Romaniei. Ratiune, dispozitii generale, principiile dreptului administrativ. (I)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Instanta competenta in cererile privind drepturile salariale ale magistratilor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Restrictiile privind vanzarea-cumpararea terenurilor agricole situate in extravilan si aplicarea principiului tempus regit actum
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

Decizia nr. 209/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din OUG 44/2008
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 362/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (7) fraza finala din Legea cetateniei romane nr. 21/1991
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Hotararea in cauza Brisc impotriva Romaniei din 11.12.2018
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 57/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 380 alin. (1) din Codul de procedura penala
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei