Potrivit legislatiei in vigoare, constructiile civile, industriale, agricole, cele pentru sustinerea instalatiilor si utilajelor tehnologice, pentru infrastructura de orice fel sau de oricare alta natura se pot realiza numai cu respectarea autorizatiei de construire, precum si a reglementarilor privind proiectarea si executarea constructiilor, pentru lucrari de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, reabilitare, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum si a instalatiilor aferente acestora, cu exceptia celor prevazute la art. 11 din Legea nr. 50/1991.
In cazul in care se doreste schimbarea destinatiei de folosinta/economice a unei constructii sau a spatiilor interioare, regula este aceea ca pentru lucrarile efectuate este necesara intocmirea unui plan urbanistic zonal (P.U.Z.) ori de detaliu (P.U.D.), dupa caz, daca se aduc modificari de natura urbanistica sau daca noua functiune nu este compatibila cu reglementarile urbanistice ale zonei.
Per a contrario, daca nu se aduc modificari de natura urbanistica sau noua functiune este compatibila cu reglementarile urbanistice ale zonei, pentru schimbarea destinatiei de folosinta nu este necesara intocmirea unui P.U.Z. sau P.U.D.
Pe langa cele aratate, Legea nr. 50/1991 permite efectuarea lucrarilor in vederea schimbarii destinatiei de folosinta a constructiei chiar fara obtinerea unei autorizatii de construire, insa numai daca prin lucrarile efectuate nu se modifica structura de rezistenta si/sau aspectul arhitectural al constructiei. Exceptie o constituie cazurile in care legea solicita in mod expres obtinerea autorizatiei de constructie pentru anumite categorii de constructii.
Tot prevederile Legii nr. 50/1991 stabilesc si cazurile in care lucrarile de construire pentru schimbarea destinatiei de folosinta a unei constructii existente pot fi efectuate in baza unei autorizatii de construire, fara insa a fi necesara obtinerea documentatiei tehnice D.T, adica a documentatiei tehnico-economice distincte care sta la baza emiterii autorizatiei de construire si prin care se stabilesc principalele coordonate privind incadrarea in indicii urbanistici aprobati, amplasarea constructiilor si relatiile acestora cu vecinatatile, schemele si fluxurile functionale, compozitia spatiala, structura de rezistenta, expresia de arhitectura, dotarea si echiparea constructiilor, inclusiv solutiile de asigurare, bransare si racordare a acestora la infrastructura edilitara urbane necesare, dupa caz.
Astfel, este posibila schimbarea destinatiei de folosinta a unei constructii dupa obtinerea unei autorizatii de construire, fara insa a fi necesara documentatia tehnica - D.T, daca noua folosinta a constructiei corespunde prevederilor regulamentului local de urbanism aferent planului urbanistic general - P.U.G. sau planului urbanistic zonal - P.U.Z., aprobat, in vigoare.
Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, Colaborator "MCP Cabinet Avocati"
Reguli speciale privind antrepriza de constructii Sursa: EuroAvocatura.ro
Decizia ICCJ nr. 13/2019: Lipsa autorizatiei de construire sau nerespectarea prevederilor acesteia - impedimente pentru recunoasterea dreptului de proprietate Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Servitute de trecere pietonala si auto Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014
Lucrari de construire realizate fara autorizatie de construire.Obligarea executantului la desfiintarea lor Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 65 din 8 ianuarie 2014
Instanta competenta sa judece o actiune avand ca obiect incheierea unui contract de concesiune in temeiul Legii 50/1991 Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 3681 din 17 septembrie 2010
Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012