Peste 95% dintre persoanele care apartin unor categorii sociale marginalizate sau excluse social se confrunta cu dificultati semnificative in gasirea si pastrarea unui loc de munca .
Persoanele de etnie roma, persoanele care sufera de probleme de sanatate mintala, persoanele seropozitive, precum si alte persoane cu dizabilitati se confrunta cel mai adesea cu situatii de discriminare in momentul cautarii unui loc de munca .
In acest context angajatorii evita integrarea pe piata fortei de munca a persoanelor marginalizate social, de teama productivitatii reduse sau a lipsei de informatii.
Legea prevede ca persoanele cu handicap, inclusiv persoanele invalide de gradul III, au dreptul sa li se creeze toate conditiile pentru a-si alege si exercita profesia, meseria sau ocupatia, pentru a dobandi si mentine un loc de munca, precum si pentru a promova profesional.
Aceste persoane pot fi incadrate in munca conform pregatirii lor profesionale si capacitatii de munca, atestate prin certificatul de incadrare in grad de handicap, emis de comisiile de evaluare de la nivel judetean sau al sectoarelor municipiului Bucuresti.
In anul 2005 Guvernul Romaniei a elaborat Strategia nationala pentru protectia, integrarea si incluziunea sociala a persoanelor cu handicap in perioada 2006 - 2013, care isi propune realizarea unei politici nationale pentru protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap prin 3 obiective generale:
1. promovarea integrarii sociale a persoanelor cu handicap ca cetateni activi in masura de a-si controla viata;
2. acordarea de sprijin pentru familiile care au in componenta persoane cu handicap;
3. cresterea gradului de ocupare a fortei de munca pentru persoanele cu handicap .
In ciuda parerilor preconcepute cu privire la eventualele dezavantaje cu care s-ar putea confrunta un angajator la incadrarea in munca a persoanelor cu dizabilitati, datorate, in principal, lipsei de informare, realizarea unui studiu in domeniul "Imbunatatirea accesului si a participarii grupurilor vulnerabile pe piata muncii" a relevat ca persoanele cu dizabilitati au:
- o productivitate egala sau, uneori, mai buna decat a colegilor fara dizabilitati;
- mai putine accidente de munca;
- o mai buna respectare a programului de munca;
- o mai mare stabilitate pe un post de munca;
- un impact pozitiv asupra climatului de la locul de munca.
Conform art. 78 alin. 2 din Legea nr. 448/2006, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati, adica minim 2 angajati.
Legea prevede ca autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati nu angajeaza persoane cu handicap in conditiile aratate mai sus, pot opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:
1. fie platesc lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;
2. fie achizitioneaza produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, in conditiile prevazute la pct. 1. Fac exceptie de la aceasta obligatie unitatile protejate infiintate in cadrul organizatiilor persoanelor cu handicap care pot desfasura si activitati de vanzari/intermedieri, cu conditia ca minimum 75% din profitul obtinut sa fie destinat programelor de integrare socioprofesionala pentru persoanele cu handicap din organizatiile respective. Aceste unitati au obligatia prezentarii unui raport financiar la fiecare inceput de an, din care sa rezulte cum au fost utilizate fondurile obtinute prin activitatea comerciala.
La 30 martie 2012, in Romania existau 567 unitati protejate unde lucrau 1.577 de persoane cu dizabilitati.
Potrivit legii, nu sunt obligate la angajarea persoanelor cu handicap institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
Cel mai adesea, nerespectarea acestor obligatii atrag sanctiuni pecuniare asupra angajatorilor, iar fondurile stranse sunt utilizate pentru servicii de recuperare sau reintegrare socio-profesionala pentru persoane cu dizabilitati.
Directionat catre posibilii angajatori, studiul expune si avantajele si optiunile pe care le au acestia pentru respectarea legii si, bineinteles, integrarea beneficiarilor:
1. subventii acordate de stat pentru achizitia de echipamente adaptate;
2. subventionarea unui cuantum din salariul anual al unei persoane cu dizabilitati;
3. bonusuri pentru contributia angajatorului pentru taxele de securitate sociala .
Astfel, pentru a stimula angajarea in munca a persoanelor cu handicap, ca factor al integrarii sociale, Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap prevede anumite facilitati acordate angajatorilor precum:
Alte cheltuieli legate de procesul de integrare in munca al unei persoane cu dizabilitati deductibile sunt cheltuielile specifice de pregatire, formare si orientare profesionala si de incadrare in munca a persoanelor cu handicap care sunt deductibile din bugetul asigurarilor de somaj pe care il plateste unitatea catre bugetul de stat . [Legea nr. 448/2006. art. 83, lit. c)]
Angajatorii pot beneficia de subventii din partea statului la angajarea unei persoane cu dizabilitati in cazul in care angajatorul nu este obligat prin lege sa angajeze persoane cu handicap, acesta va primi timp de un an de zile salariul minim pe economie, lunar, pentru fiecare persoana cu handicap angajata, cu conditia sa o pastreze angajata cel putin 2 ani. (art. 85, alin. 2 din Legea nr. 76/2002, modificata)
Mai mult, angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi din randul persoanelor cu handicap sunt scutiti de plata asigurarilor pentru somaj si primesc lunar, timp de 18 luni urmatoarele sume:
a) valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;
b) 1,2 ori valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;
c) 1,5 ori valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.
Potrivit Legii nr. 448/2006, persoanele cu handicap aflate in cautarea unui loc de munca sau incadrate in munca beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) cursuri de formare profesionala;
b) adaptare rezonabila la locul de munca;
c) consiliere in perioada prealabila angajarii si pe parcursul angajarii, precum si in perioada de proba, din partea unui consilier specializat in medierea muncii;
d) o perioada de proba la angajare, platita, de cel putin 45 de zile lucratoare;
e) un preaviz platit, de minimum 30 de zile lucratoare, acordat la desfacerea contractului individual de munca din initiativa angajatorului pentru motive neimputabile acestuia;
f) posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi, in conditiile legii, in cazul in care beneficiaza de recomandarea comisiei de evaluare in acest sens.
Codul muncii stipuleaza, pe langa alte categorii, in favoarea persoanelor salariate cu handicap, dreptul la un concediu de odihna anual suplimentar de cel putin 3 zile lucratoare.
Acelasi Cod prevede in mod expres ca verificarea aptitudinilor profesionale la incadrarea persoanelor cu handicap se realizeaza exclusiv prin modalitatea perioadei de proba de maximum 30 de zile calendaristice.
Aceeasi lege prevede posibilitatea suspendarii contractului individual de munca din initiativa salariatului, in situatia intervenirii concediului pentru cresterea copilului cu handicap pana la implinirea varstei de 3 ani, sau a concediului pentru ingrijirea copilului cu handicap, pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani.
Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, colaborator Cabinet de avocat Predut Marius-Catalin
Dialogurile MCP (ep. 18): Norma de munca a salariatilor. Notiune si aspecte practice Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Dialogurile MCP (VII): Legalitatea testarii obligatorii a salariatilor pentru prezenta la locul de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Salariatii NU pot fi obligati sa suporte cheltuielile cu testele PCR impuse de catre angajatori Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Raspunderea juridica a unui editor care emite un sfat inexact privind sanatatea umana Sursa: EuroAvocatura.ro
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Repartizarea normei de munca si a timpului de lucru al medicilor. Dispozitii legale incidente Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu | MCP Cabinet avocati
Certificat de incadrare in grad de handicap. Autism infantil. Recunoasterea dreptului la asistent personal. Necesitatea protectiei de catre stat a persoanelor vulnerabile care sufera de boli mintale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 646/7.09.2020
Achitarea taxei de timbru ulterior primului termen de judecata. Anularea apelului ca netimbrat. Nelegalitate. Incalcarea dreptului de acces la justitie Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 485 din 19 februarie 2020
Admiterea cererii de inscriere la concurs nu putea avea semnificatia unui acord tacit din partea angajatorului pentru incheierea contractului de munca in conditiile vizate de candidat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 227 din data de 4 Februarie 2020
Salariatul aflat in somaj tehnic avea obligatia de a se prezenta la serviciu si de a indeplini sarcinile trasate de conducerea societatii Pronuntaţă de: Tribunalul Covasna - Sentinta civila nr. 1119 din data de 23 noiembrie 2017
Documentele mentionate in decizia de sanctionare disciplinara nu scutesc angajatorul de a descrie fapta ce reprezinta abaterea disciplinara Pronuntaţă de: Curtea de Apel Pitesti - Decizia civila nr. 4973 din data de 11 decembrie 2019