Necesitatea adoptarii Legii nr. 173/2015 s-a datorat atat lipsei lichiditatilor din economie, a fortei de munca calificata la nivelul intreprinderilor mici si mijlocii, cat si a situatiei create de presiunile personalului bugetar pentru cresterea salariilor.
Prin introducerea tichetelor de vacanta, Guvernul intervine printr-o masura urgenta in favoarea angajatului, caruia ii cresc veniturile reale, si in favoarea angajatorului, care are posibilitatea si este stimulat sa acorde angajatilor, alaturi de salariu, vacante in tara, prin intermediul tichetelor de vacanta, cu rol de recuperare a capacitatii de munca, de crestere a productivitatii muncii salariatului si de motivare a acestuia pentru a-si mentine calitatea de salariat in respectiva intreprindere .
O.U.G. nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta prevede ca, pentru recuperarea si intretinerea capacitatii de munca a personalului salarial, angajatorii (din domeniul privat) care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda, in conditiile legii, bonuri de valoare, denumite in continuare vouchere de vacanta.
Legea stabileste ca institutiile publice centrale si locale, indiferent de sistemul de finantare si subordonare, care incadreaza functionari publici si/sau personal prin incheierea unui contract individual de munca, dupa caz, acorda, in conditiile legii, prime de vacanta numai sub forma voucherelor de vacanta .
Societatile nationale, companiile nationale si societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, la care statul este actionar unic sau actionar majoritar, precum si regiile autonome, indiferent de forma de coordonare/subordonare, pot acorda angajatilor proprii prime, cu ocazia plecarii in concediul de odihna, numai sub forma voucherelor de vacanta .
Prin exceptie, regiile autonome, societatile si companiile nationale, precum si societatile reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, la care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori detin o participatie majoritara, pot acorda, in conditiile prezentei legi si a contractului colectiv de munca, angajatilor proprii prime sau vouchere de vacanta, cu ocazia plecarii in concediul de odihna pana la data expirarii contractului colectiv de munca, in functie de sumele prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate.
Voucherele de vacanta pot fi emise atat pe suport hartie, cat si pe suport electronic si numai de catre unitatile autorizate de Ministerul Finantelor Publice.
Fiecare voucher de vacanta pe suport hartie este valabil numai daca are inscris numarul sub care a fost inseriat de catre unitatea emitenta si cuprinde, cel putin, urmatoarele mentiuni:
a) emitentul si datele sale de identificare;
b) valoarea nominala a voucherului de vacanta;
c) angajatorul si datele sale de identificare;
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta;
e) spatiul destinat inscrierii perioadei in care a fost utilizat si aplicarii stampilei unitatii afiliate;
f) interdictia unitatii afiliate de a plati diferenta in bani dintre valoarea voucherului de vacanta si valoarea pachetului de servicii catre utilizatorii voucherelor de vacanta;
g) perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta .
h) interdictia de a utiliza voucherul de vacanta in alte locuri decat in unitatile afiliate;
i) elementele de identitate vizuala ale brandului de turism al Romaniei.
Voucherele de vacanta emise pe suport electronic pot fi alimentate exclusiv cu valoarea nominala a voucherelor de vacanta acordate de catre angajator si pot fi utilizate doar pentru achizitionarea pachetelor de servicii turistice.
In cazul cumulului de functii, tichetele de vacanta pot fi acordate numai de catre angajatorii unde beneficiarii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.
Voucherele de vacanta emise pe suport electronic nu permit efectuarea de operatiuni de retragere de numerar .
Salariatii pot utiliza tichetele de vacanta pe baza actului de identitate numai pentru achizitionarea de servicii prestate de structuri de primire turistice clasificate de Ministerul Turismului.
Angajatorul stabileste sub ce forma acorda voucherele de vacanta de comun acord cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz.
Limitele valorice de acordare a voucherelor de vacanta
Voucherele de vacanta se acorda in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariatilor sub forma de vouchere de vacanta reprezinta contravaloarea a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, pentru un salariat, in decursul unui an fiscal.
Continutul minim al pachetului de servicii care se poate achizitiona prin intermediul voucherelor de vacanta va fi stabilit prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
Voucherele de vacanta sunt integral suportate de catre angajator.
Angajatul care beneficiaza de vouchere de vacanta nu mai beneficiaza de prima de vacanta in cursul anului fiscal sau de bilete de odihna, acordate potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Perioada de valabilitate
Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic, in cazul in care voucherul a fost emis pe acest tip de suport.
Deductibilitatea voucherelor de vacanta
Sumele corespunzatoare voucherelor de vacanta acordate de catre angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in limita a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic.
Valoare nominala
Valorile nominale permise pentru voucherele de vacanta pe suport hartie sunt: 10, 20, 30, 40 si 50 lei.
Sanctiuni:
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu:
a) amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei:
- acceptarea de catre unitatea afiliata de vouchere de vacanta de la alte persoane decat titularul voucherului de vacanta .
b) amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei:
- retragerea certificatului de clasificare, respectiv a licentei de turism;
- acceptarea de catre unitatile afiliate de vouchere de vacanta pentru achizitionarea de servicii care nu indeplinesc conditiile pachetului minim de servicii;
c) amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei urmatoarele:
- fapta unitatii afiliate de a da rest in bani la voucherul de vacanta;
- comercializarea voucherelor de vacanta de catre angajati, angajatori, unitatile afiliate si structurile de primire turistice;
- diminuarea valorii nominale a voucherelor de vacanta utilizate de angajati;
- emiterea de vouchere de vacanta cu alte valori nominale decat cele stabilite de lege;
- emiterea de vouchere de vacanta de catre alte entitati decat unitatile autorizate de Ministerul Finantelor Publice.
- retragerea licentei de turism agentiei de turism, in calitate de unitate afiliata;
- fapta agentiei de turism de a emite pachete de servicii turistice pentru achizitionare cu vouchere de vacanta la un pret mai mare fata de pretul pachetului similar de servicii achizitionat prin alte mijloace de plata .
Autor Andrei-Gheorghe Gherasim,Cabinet de Avocat Marius-Catalin Predut
Suprimarea pentru viitor a unui premiu nu afecteaza dreptul fundamental al salariatului de a primi contraprestatie pentru munca depusa. Repertoriu Decizii CCR si CEDO Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti Sectia I Civila, Decizia nr. 268/2017, in sedinta publica din 01 februarie 2017