din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2261 de useri online



Prima pagină » Articole juridice » CEDO. Justitie Europeana » CJUE: Conditiile in care un dezertor provenit dintr-un stat tert poate obtine azil in UE

CJUE: Conditiile in care un dezertor provenit dintr-un stat tert poate obtine azil in UE

  Publicat: 26 Feb 2015       4866 citiri       Sursa: Euroavocatura.ro        Secţiunea: CEDO. Justitie Europeana  


Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Astazi, 26 februarie 2015, Judecatorii Curtii de Justitie a Uniunii Europene au hotarat asupra cauzei C-472/13 dintre Andre Lawrence Shepherd si Bundesrepublik Deutschland.

1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Infractiune care face parte din grupul infractiunilor contra capacitatii de aparare a Romaniei,
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Sanctiuni ce se aplica in cazuri anume prevazute de lege prin derogare de la regulile comune.
Puterile publice existente in stat.
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,

In august 2008, soldatul american Andre Shepherd a solicitat azil in Germania. Acesta si-a parasit unitatea stationata in Germania din luna aprilie 2007 dupa ce a primit cel de al doilea ordin de misiune pentru Irak. Domnul Shepherd a apreciat ca nu mai trebuie sa participe la un razboi pe care il considera nelegal si nici la crimele de razboi care, in opinia sa, erau comise in Irak. In cursul primei sale misiuni in Irak, langa Tikrit, intre septembrie 2004 si februarie 2005, el nu a participat in mod direct nici la operatiuni militare, nici la lupte, ci a desfasurat activitati de mentenanta a elicopterelor in calitate de mecanic. Dupa intoarcerea din aceasta misiune, si-a prelungit angajamentul in cadrul armatei americane, unde s-a inrolat in decembrie 2003 pentru o perioada initiala de 15 luni. In sustinerea cererii de azil, domnul Shepherd arata ca, din cauza dezertarii, risca sa fie urmarit penal. In plus, intrucat dezertarea este, din punct de vedere american, o infractiune grava, aceasta ii afecteaza existenta prin faptul ca il expune unei respingeri sociale in tara sa.

Dat fiind ca cererea sa de azil a fost respinsa de Bundesamt fAAAA�r Migration und FlAAAA�chtlinge (Oficiul Federal pentru Migratie si Refugiati), domnul Shepherd s-a adresat Bayrisches Verwaltungsgericht MAAAA�nchen (Tribunalul Administrativ din MAAAA�nchen) pentru a obtine anularea acestei decizii si statutul de refugiat. Instanta respectiva solicita Curtii de Justitie sa interpreteze directiva europeana privind statutul de refugiat.

Potrivit acestei directive, resortisantul unei tari terte care are o temere bine fondata de a fi persecutat din cauza rasei sale, a religiei, a nationalitatii, a opiniilor politice sau a apartenentei la un anumit grup social poate, in anumite conditii, sa fie recunoscut ca refugiat. Directiva prevede, printre altele, elementele care permit ca anumite acte sa fie considerate acte de persecutie.

Astfel, potrivit directivei, un act de persecutie poate consta in special in ``urmarirea penala sau sanctiuni in cazul refuzului de a efectua serviciul militar in situatii de conflict, atunci cand serviciul militar ar presupune comiterea unor infractiuni)``.

Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea statueaza ca protectia prevazuta intr-un astfel de caz:
- acopera intregul personal militar, inclusiv personalul logistic sau tehnic;
- vizeaza situatia in care serviciul militar efectuat ar presupune in sine, intr-un conflict determinat, comiterea unor crime de razboi, inclusiv situatiile in care solicitantul de azil nu ar participa decat in mod indirect la comiterea unor astfel de crime in conditiile in care ar furniza, prin exercitarea functiilor sale, cu o plauzibilitate rezonabila, un sprijin indispensabil pentru pregatirea sau pentru savarsirea acestora;
- nu vizeaza in mod exclusiv situatiile in care se dovedeste ca au fost deja comise crime de razboi sau ca acestea ar fi susceptibile sa intre in competenta Curtii Penale Internationale, ci si cele in care solicitantul de azil este in masura sa dovedeasca ca este foarte probabil ca astfel de crime sa fie comise;
- aprecierea faptelor care este doar de competenta autoritatilor nationale, sub controlul instantei, in vederea calificarii situatiei serviciului respectiv, trebuie sa se intemeieze pe o serie de indicii de natura sa dovedeasca, avand in vedere ansamblul imprejurarilor in cauza (in special cele referitoare la faptele relevante privind tara de origine in momentul luarii unei decizii privind cererea, precum si la statutul individual si la situatia personala a solicitantului), ca situatia serviciului face plauzibila savarsirea crimelor de razboi invocate;
- faptul ca, pe de o parte, o interventie militara a fost angajata in temeiul unui mandat al Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite sau pe baza unui consens al comunitatii internationale, iar, pe de alta parte, statul sau statele care desfasoara operatiunile pedepsesc crimele de razboi trebuie sa fie luat in considerare in cadrul aprecierii care este in sarcina autoritatilor nationale;
- faptul ca, pe de o parte, o interventie militara a fost angajata in temeiul unui mandat al Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite sau pe baza unui consens al comunitatii internationale, iar, pe de alta parte, statul sau statele care desfasoara operatiunile pedepsesc crimele de razboi trebuie sa fie luat in considerare in cadrul aprecierii care este in sarcina autoritatilor nationale;

In ipoteza in care nu s-ar face dovada ca serviciul pe care domnul Shepherd a refuzat sa il efectueze ar presupune comiterea unor crime de razboi, Verwaltungsgericht solicita Curtii sa precizeze si conditiile care trebuie indeplinite pentru a se obtine protectia prevazuta de directiva in alte doua cazuri . Astfel, potrivit directivei, pot exista acte de persecutie si atunci cand autoritatile publice adopta acte discriminatorii sau disproportionate.

In raport cu aceste alte doua cazuri, Curtea statueaza ca, in imprejurari precum cele in speta, nu rezulta ca masurile la care se expune un militar ca urmare a refuzului de a-si efectua serviciul, precum condamnarea la o pedeapsa privativa de libertate sau excluderea din armata, pot fi considerate, tinand seama de dreptul legitim al statului in cauza de a mentine forte armate, ca fiind atat de disproportionate sau de discriminatorii incat sa se numere printre actele de persecutie prevazute de directiva. Cu toate acestea, este de competenta autoritatilor nationale sa verifice acest aspect.





Citeşte mai multe despre:    CJUE    Andre Lawrence Shepherd    Cauza 472/13    Azil

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Titluri

Simpla incalcare a Regulamentului GDPR nu constituie temeiul unui drept la despagubiri
Sursa: MCP Cabinet avocati

GDPR: Montarea unor camere video in perimetrul apartamentului proprietate personala
Sursa: Raportul pe anul 2020 al ANSPDCP

Polita RCA este obligatorie atunci cand vehiculul in cauza este inmatriculat si nu a fost retras in mod legal din circulatie
Sursa: EuroAvocatura.ro

Dreptul la deconectare al salariatului in era digitala. Reglementare
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

CJUE: Noi instructiuni practice pentru parti. Faza scrisa si orala a procedurii
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE: Despre respectarea termenelor de plata care nu depasesc 30 sau 60 de zile
Sursa: EuroAvocatura.ro

CJUE nu este competenta sa se pronunte asupra unui diferend frontalier cu caracter international care nu tine de dreptul Uniunii
Sursa: EuroAvocatura.ro



Jurisprudenţă

Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor
Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati

Functionari publici. Contestatie decizie de incetare de drept a raportului de serviciu prin pensionare. Discriminare pe criteriu de gen
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr. 149/26.02.2020

Timpul de lucru; munca suplimentara; sarcina probei privind timpul de munca al salariatului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia nr. 355/15.09.2020

Dreptul la concediu de odihna in cazul cumulului de contracte de munca ale aceluiasi salariat. Principiul nediscriminarii in cazul salariatilor angajati cu fractiune de norma
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 640/11.10.2018

Efectele fiscale ale cesiunii de creanta. Importanta determinarii caracterului cert sau incert al creantei preluate in determinarea corecta a impozitului pe profit
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 2536 din 16 iunie 2020