Admisibilitatea actiunii in anulare a Certificatului de Urbanism
Insa aceasta solutie nu poate fi data de plano, fara a analiza contextul si scopul pentru care a fost emis Certificatul de urbanism a carui anulare se solicita.
Potrivit art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, actul administrativ este definit ca fiind ``actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice .``
Conform art. 29 alin. 3 si 5 din Legea nr. 350/2001, ``Certificatul de Urbanism se elibereaza la cererea oricarui solicitant, persoana fizica sau juridica, care poate fi interesat in cunoasterea datelor si a reglementarilor carora ii este supus respectivul bun imobil. In certificatul de urbanism se va mentiona in mod obligatoriu scopul eliberarii acestuia``.
Certificatul de urbanism de informare permite si urmareste simpla obtinere din partea administratiei a unei informatii asupra situatiei terenului din punct de vedere al regimului juridic, economic si tehnic.
Documentul respectiv nu se pronunta deci asupra constructibilitatii terenului si nu stabileste, in acest sens, indeplinirea anumitor cerinte si/sau obtinerea unor avize, ci se rezuma la a oferi date utile unei aprecieri si posibile decizii viitoare ale celor interesati in privinta unei operatiuni juridice potentiale.
Potrivit unei jurisprudente dominante, certificatul de urbanism de informare nu poseda insusirile unui act administrativ, in sensul art. 2 alin. 1, lit. c din Legea nr. 554/2004, deoarece acesta nu este emis in vederea executarii sau organizarii executarii legii fara a da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice, fiind un act premergator care, prin el insusi, nu este capabil sa produca efecte juridice directe si nu poate fi atacat in instanta de contencios administrativ, decat concomitent si interdependent cu actul administrativ la baza caruia sta.
Insa, dupa criteriul scopului urmarit de solicitant, si drept urmare, a consecintelor pe care le produce, certificatul de urbanism poate fi de informare, privind situatia terenului ori preoperational - acesta din urma emitandu-se in cazul in care cererea de eliberare poarta asupra fezabilitatii unei operatiuni administrativ-urbanistice, oferind aceleasi date privind regimul juridic, economic si tehnic al imobilului, dar arata in mod implicit si explicit, daca terenul in cauza poate fi utilizat pentru realizarea operatiunii preconizate si mentioneaza cerintele ce trebuie indeplinite in acest sens1.
In atare conditii, certificatul de urbanism contestat, in functie de imprejurari, poate fi calificat a fi un act administrativ preoperational, intrucat, fata de continutul mai sus expus, el va fi urmat de emiterea unei autorizatii de construire, putand fi folosit de solicitant in acest scop.
In ciuda efectelor sale minime, intrucat eliberarea certificatului de urbanism este rezultatul unei proceduri administrative si genereaza consecinte, el este un act care poate produce efecte si, in consecinta, este contestabil in justitie.
Se considera2ca indiferent de tipul certificatului de urbanism - fie de informare, fie preoperational - acesta constituie, in anumite conditii, un act administrativ in acceptiunea art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004.
Or, analizand situatia concreta, avand in vedere scopul pentru care a fost emis Certificatul de Urbanism, se poate constata caracterul de act administrativ preoperational care produce efecte juridice.
Mai mult decat atat, astfel de certificat de urbanism emis in vederea scopului amintit aratat nu poate fi solicitat decat de catre titularul dreptului de proprietate al imobilului, ceea ce duce la iesirea din sfera de aplicare a art. 29 alin (3) din Legea nr. 350/2001, conform carora ``certificatul de urbanism se elibereaza la cererea oricarui solicitant, persoana fizica sau juridica, care poate fi interesat in cunoasterea datelor si a reglementarilor carora ii este supus respectivul bun imobil``.
De exemplu, in practica se poate considera a fi un act administrativ ce poate face obiectul actiunii in anulare, Certificatul de urbanism prin care s-ar dispune intrarea in legalitate, contrar dispozitiilor O.U.G. nr. 7/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul. Astfel, prin intrarea in legalitate a lucrarilor dA�jA� executate cu nerespectarea legii sau a unei eventuale autorizatii de construiere, efectul juridic produs este acela ca Certificatul de Urbanism acopera nelegalitatea dispozitiilor mai sus mentioate, si, in plus, poate duce la emiterea unei autorizatii de contruire care sa constate toate aceste demersuri ca fiind efectuate cu respectarea dispozitiilor legale.
Avand in vedere argumentele prezentate mai sus, Certificatul de Urbanism poate intruni conditiile de existenta ale unui act unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice si poate fi contestat in fata instantei de contencios administrativ.
De asemenea, instanta de judecata poate sa aiba in vedere la analizarea adminsibilitatii unei astfel de actiuni si cazul in care Certificatul de urbanism este ultimul act emis de catre autoritatea administrativ, neemitandu-se, de exemplu, si autorizatia de construire.
Cabinet de avocat Marius-Catalin Predut
1 Mircea Dutu, Dreptul urbanismului, ed. a V-a, Editura Universul Juridic, p. 206.
2 Mircea Dutu, Dreptul urbanismului, ed. a V-a, Editura Universul Juridic,p. 216.
Conditiile in care se poate construi pe un teren privat cu functiunea de spatiu verde, dupa suspendarea PUZ-urilor coordonatoare de sector Sursa: Roxana Dudau, Partener Asociat si coordonator al practicii de drept imobiliar din cadrul Radu si Asociatii SPRL
Certificatul de urbanism in procedura autorizarii lucrarilor de construire. Actualizare 2018 Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Urbanism. Certificat de urbanism si autorizatie de construire. Obligativitatea documentatiilor de urbanism aprobate la nivelul localitatii. Modificarea parametrilor urbanistici prestabiliti si a functionalitatii zonei. Necesitatea adoptarii unui plan urbanistic zonal Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 756/23.09.2020
Acte ale autoritatilor publice locale. Hotararea de consiliu local privind dare in administrare a unui teren aflat in proprietate privata a unitatii administrativ teritoriale. Neclaritatea actului administrativ adoptat. Consecinte asupra legalitatii Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 989/11.11.2020
Servitute de trecere pietonala si auto Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 501 din 14 februarie 2014
Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012