Actele administrativ individuale se pot clasifica in:1. Acte creatoare de drepturi si obligatii - acte prin care se stabilesc drepturi sau obligatii determinate pentru destinatarii lor;2. Acte atributive de statut personal, prin care beneficiarilor li se recunoaste o activitate anterioara si li se confera un complex de drepturi;3. Acte de constrangere administrativa, prin care se aplica o sanctiune administrativa;4. Acte administrativ jurisdictionale, categorie hibrida de acte juridice, emise de autoritati ale administratiei publice, insa care au ca obiect solutionarea unor litigii si sunt emise dupa o procedura ce are caracteristici apropriate de procedura judiciara;5. Acte administrative prin care se incheie contracte .Actele administrative individuale se adreseaza unor persoane fizice sau juridice determinate. Actele normative nu vor putea fi niciodata incalcate de actele administrative individuale. Instantei de contencios-administrativ se poate adresa persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept .Inainte de a se adresa instantei de contencios-administrativ, persoana vatamata trebuie sa solicite autoritatii publice emitente sau autoritatii ierarhice superioare , in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului, revocarea, in tot sau in parte, a acestuia.Poate introduce plangerea si persoana vatamata printr-un act administrativ cu caracter individual din momentul in care a luat la cunostinta, pe orice cale, de existenta acestuia, in limita termenului de 7 luni. Pentru motive temeinice, cererea poate fi introdusa si peste termenul prevazut, dar nu mai tarziu de un an de la data comunicarii actului, data luarii la cunostinta, data introducerii cererii sau data incheierii procesului-verbal de conciliere. Litigiile privind actele administrative emise sau incheiate de autoritatile publice locale sau judetene, se solutioneaza, in fond, de tribunalele administrativ-fiscale, iar actele emise sau incheiate de autoritatile publice centrale, se solutioneaza, in fond, de sectiile de contencios-administrativ si fiscal ale curtilor de apel, daca legea nu prevede altfel. Conform alin. 3 art. 10 din Legea contenciosului administrative : ``Reclamantul se poate adresa instantei de la domiciliul sau sau celui de la domiciliul paratului.`` Cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual sau recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni de la:1. Data primirii raspunsului la plangerea prealabila sau, dupa caz, data comunicarii refuzului, considerat nejustificat, de solutionare a cererii;2. Data expirarii termenului legal de solutionare a cererii, fara termenul prevazut la alin. 2 din Legea 554/2004;3. Data incheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, in cazul contractelor administrative. Documentele necesare pentru contestarea actelor administrative individuale sunt:1. Copia actului administrative pe care il ataca;2. (dupa caz) Raspunsul autoritatii publice prin care I se comunica refuzul rezolvarii cererii;3. (dupa caz) Daca nu a primit niciun raspuns la cererea sa, va depune copia cererii, certificata prin numarul si data inregistrarii la autoritatea publica;4. Orice alt inscris care face dovada indeplinirii procedurii prealabile. Persoana vatamata poate cere instantei de contencios-administrativ sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ pana la pronuntarea instantei de fond . Conform alin. 4 art. 18 din Legea 554/2004: ``Atunci cand obiectul actiunii in contencios-administrativ il formeaza un contract administrativ, in functie de starea de fapt, instanta poate:1. Dispune anularea acestuia, in tot sau in parte;2. Obliga autoritatea publica sa incheie contractul la care reclamantul este indrituit;3. Impune uneia dintre parti indeplinirea unei anumite obligatii;4. Suplini consimtamantul unei parti, cand interesul public o cere;5. Obliga la plata unor despagubiri pentru daunele materiale si morale.``Revocarea actelor administrative individuale Desfiintarea actului administrativ individual de catre autoritatea publica emitenta, cu efect retroactiv se numeste revocare (numita si retractare sau retragere). Revocarea este un principiul al dreptului administrativ si totodata un principiu fundamental al regimului juridic al actelor administrative. Revocarea unui act administrativ repune in functiune executarea actului anterior. Actele administrative individuale sunt in principiu, revocabile. Au caracter irevocabil actele care au intrat in circuitul civil si care au produs efecte juridice si actele administrativ-jurisidictionale. Revocarea actelor administrative trebuie efectuata de catre autoritatea publica in cauza cu respectarea acelorasi reguli de forma si de fond avute in vedere la emiterea actelor. Efectul revocarii in cazul actelor nelegale, se extinde si pentru trecut ``ex tunc``, de la emiterea actului administrativ individual pana la anularea acestuia. Exista o singura situatie reglementata de lege in care autoritatea nu mai poate revoca actul administrative nelegal emis, si anume atunci cand acesta a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. In acest caz, autoritatea publica emitenta se adreseaza instantei de contencios-administrativ solicitand anularea acestuia. Instanta analizeaza cauza sub aspectul vatamarii dreptului sau al interesului legitim al reclamantului, atunci cand se cere anularea, in tot sau in parte a actului administrativ individual . Dupa anularea actului administrative, instanta nu va elibera ea insasi un alt act si nici nu va proceda la modificarea lui, in cazul anularii partiale.
Demisia - drept unilateral al salariatului. Mecanism juridic si consecinte Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Ce se intampla cu sumele achitate in temeiul unui act administrativ fiscal anulat. Poate instanta dispune direct restituirea lor? Sursa: Alex Slujitoru si Cristiana Ionescu, Avocati, Radu si Asociatii SPRL
Conditiile in care se poate construi pe un teren privat cu functiunea de spatiu verde, dupa suspendarea PUZ-urilor coordonatoare de sector Sursa: Roxana Dudau, Partener Asociat si coordonator al practicii de drept imobiliar din cadrul Radu si Asociatii SPRL
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Revocarea consimtamantului din perspectiva Regulamentulului general privind protectia datelor nr. 679/2016 Sursa: avocat STOICA IOANA, BAROUL CONSTANTA
Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (I � in general) Sursa: avocat Irina Maria Diculescu
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Rambursarea retroactiva a somajului eronat de catre autoritatea publica Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Anulare Hotarare CNSSU privind instituirea carantinei si interzicerea de participare doar la evenimente religioase Pronuntaţă de: CURTEA DE APEL SUCEAVA SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL Sedinta publica din 24 mai 2021 Dosar nr. 479/32/2020
Revocare Hotarare ANRP dupa ce acesta a intrat in circuitul civil si si-a produs efectele prin efectuarea unei plati partiale a despagubirilor Pronuntaţă de: Decizia nr. 1667 din 17.09.2018 a Curtii de Apel Galati
Paratul care a recunoscut pretentiile la primul termen de judecata la care partile sunt legal citate nu va putea fi obligat la plata cheltuielilor de judecata Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 64/15.02.2018 a Curtii de Apel Galati
Imunitatea de jurisdictie a Uniunii Europene. Incheiere contract individual de munca Pronuntaţă de: Decizia civila nr. 40/A din 07.03.2018 a Curtii de Apel Galati